Skocz do zawartości

PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Tour De Corse 1986


STI22B

Rekomendowane odpowiedzi

PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2

 

Rajdowa Grupa B większości "mniej zaawansowanych" fanów motorsportu kojarzy się z Audi Quattro S1, czyli samochodem, którego "muskularna" aerodynamika chyba najbardziej wryła się w pamięć:

 

A_zpsc278570a.jpg

 

Tak rozbudowane ospojlerowanie Audi, zdradzało jego niewłaściwy rozkład mas, który starano się poprawić na wszelkie możliwe sposoby np.

- przerzucenie do tyłu chłodnic i wszelkiego osprzętu w celu odciążenia przedniej osi, która musiał poradzić sobie z 5-cylindrowym silnikiem,

- skrócono rozstaw osi samochodu.

 

Wszystkie te zabiegi niestety dla zespołu Audi Sport spełzły na niczym, ponieważ to wcielenie zwyciężyło tylko w jednym Rajdzie tj. San Remo, ale więcej o Audi innym razem.

 

Samochód, który jest przedmiotem mojego nowego wątku warsztatowego jest PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 czyli rajdówka, która w 100% wykorzystała możliwości, które dawał regulamin Grupy B.

Firma Peugeot postawiła na bezkompromisową konstrukcję z silnikiem umieszczonym pomiędzy fotelami a tylną osią, poprzecznie po prawej stronie:

 

autowp-ru-peugeot-205-t1-b6b76bb630000_zpsc88f5e6d.jpg

 

peugeot205turbo16transm800x579_zpse84d3d0f.jpg

 

Po lewej stronie zamontowano 5-stopniowa skrzynia biegów.

"Moment obrotowy trafiał na wałek odbiorczy przekładni, znajdujący się nad wałem napędowym, gdzie poprzez wałek zdawczy wędrował do centralnego mechanizmu różnicowego typu Fergusona. Ten znajdował się dokładnie na środku osi wzdłużnej, dzięki czemu nie było potrzeby stosowania skrzyni rozdzielczej i dwóch wałów napędowych"

 

Centralny mechanizm różnicowy dawał możliwość ustalenia rozdziału momentu obrotowego pomiędzy osie, w proporcjach:

- asfalt 25/75% [przód/tył],

- szuter 33/65 % [przód/tył],

- śnieg 50/50 % [przód/tył].

 

205-ka zbudowana była na ramie rurowej pokrytej kevlarowymi panelami nadwozia. Samochód był krótszy od Audi Quattro o około 40 cm i około 10 cm od Lancii 037, ale posiadał rozstaw osi większy odpowiednio o 16 i 100mm od swoich konkurentów.

Dzięki zastosowaniu takiej konstrukcji, rozkład mas była prawie idealny, ponieważ na przednią oś przypadało 46% wagi rajdówki.

Jedynym wymaganiem szefostwa PSA przy projekcie nowej rajdowej broni, było upodobnienie konstrukcji do nowego małego samochodu, którym koncern planował zawojować europejskie rynki.

 

4276234267-2c1093b17b-b--d6c4fe1630000_zpsaa9fccde.jpg

 

W celu otrzymania homologacji Peugeot musiał wyprodukować 200 sztuk samochodu w wersji cywilnej:

 

1984-peugeot-205-t16-003-8111f32630000_zps3a624069.jpg

 

Drogowa wersja 205 Turbo16 poza ogólnym wyglądem miała niewiele wspólnego z bazowym modelem, jedynie: przednią szybę, reflektory, przednie drzwi i blok silnika.

 

A teraz kilka słów na temat wersji, której model chcę zbudować.

Peugeot 205 Turbo 16 Evo 2 ujrzał światło dzienne w majowym Tour De Corse 1985:

 

205T16Evo2TourdeCorse2_zps8ff811e0.jpg

 

Rajdówka została gruntownie zmodyfikowana, zmiany objęły zarówno nadwozie jak i silnik i układ przeniesienia napędu.

Nadwozie wzbogacono o pokaźne tylne skrzydło, z przodu pojawił się przeprojektowany zderzak z większym wlotem do chłodnicy oraz charakterystyczne 2 płaty po jego bokach. Z tyłu poza skrzydłem na krawędzi dachu, pojawił się zmodyfikowany dyfuzor, który ściśle otulał rurę wydechową.

 

peugeot-205turbo16-action33800x531_zps40fa9b03.jpg

 

381174-210899805655942-1-41dc37d630000800x495_zps01da891e.jpg

 

Co do mechaniki, to silnik został wzbogacony o kolektor ssący o zmiennej długości kanałów:

 

205T16erreurmoteur800x544_zps579c0e9a.jpg

 

wstawiono wydajniejszą turbosprężarkę Garret'a oraz nową już 6-stopniową skrzynię biegów.

 

Oficjalnie wersja Evo 2 legitymowała się następującymi parametrami:

Moc: 460KM przy 7600 obr/min; ciśnienie doładowania 2,6 bara;

Moc: 480KM przy 7600 obr/min; ciśnienie doładowania 2,8 bara;

Moc: 550KM przy 7600 obr/min; ciśnienie doładowania 3,0 bara;

Moment obrotowy: 490Nm przy 6500 obr/min.

 

05100613800x554_zps59c475c9.jpg

 

Tyle tytułem wstępu. Co się tyczy podzespołów potrzebnych do zbudowania modelu, to są one następujące:

 

Model PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 1 firmy TAMIYA:

 

IMG_2339800x600_zps0d7e94d4.jpg

 

IMG_2340800x600_zps8001b6a1.jpg

 

Transkit Peugeot 205 Turbo 16 Evo 2 firmy RENAISSANCE:

 

IMG_2341800x600_zpsb8e9af3e.jpg

 

IMG_2342800x600_zps4585c63a.jpg

 

IMG_2343800x600_zps30db7977.jpg

 

IMG_2344800x600_zps9f0025ce.jpg

 

IMG_2345800x600_zpsec71f2b3.jpg

 

IMG_2346600x800_zpsfa243007.jpg

 

Transkit, a w zasadzie kalkomania pozwala na zbudowanie zwycięskiego samochodu z cyfrą 5 na nadwoziu, prowadzonego przez załogę:

Bruno Saby/Jean-François Fauchille

z Rajdu Tour De Corse 1986:

 

PEUGEOT205T16EVO800x601_zpsa7c283cb.jpg

 

efc4af221c837abd234d3d8f6b1ac3e4800x530_zpsb1b36d48.jpg

 

TDC86Peugeot800x526_zps12906b32.jpg

 

czyli tego samego rajdu, z którego zbudowałem model:

LANCIA DELTA S4

i mam nadzieję uzupełnić takie oto towarzystwo:

 

TdC86Toivonen5800x511_zps7e3bac6b.jpg

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Panowie za dobre słowa, mam nadzieję, że wszystko pójdzie zgodnie z planem i oczekiwaniami.

 

Dziś pierwsza aktualizacja pod tytułem: Klapa przedziału Silnikowego

 

Klapa wersji Evo 2 różni się kilkoma szczegółami w stosunku do wersji Evo 1, a mianowicie:

- spojlerem;

- podpórkami spojlera;

- mniejszym otworem na szybę.

 

Klapa wersji Evo 1:

 

1985-205-turbo-16-rally-17800x637_zps7afa00d3.jpg

 

Klapa wersji Evo 2:

 

peugeot_205t16e2800x600_zpsbd51a6b6.jpg

 

Na początek należało się pozbyć spojlera wersji Evo 1, który stanowi monolit z klapą. Po jego odcięciu, powstały otwór został zaślepiony od wewnątrz paskiem polistyrenu, a od zewnątrz zaszpachlowany. Po wyschnięciu szpachlówki, kalpa została wyszlifowana:

 

IMG_2348800x600_zps211d5374.jpg

 

IMG_2353800x600_zps6b023444.jpg

 

wywierciłem 2 otwory pod w/w podpórki monstrualnego spojlera:

 

IMG_2352800x600_zps93d287f3.jpg

 

IMG_2351800x600_zpse679e020.jpg

 

kolejna rzecz, którą należało poprawić/uzupełnić to dodatkowe dwie poprzeczne beleczki wlotu powietrza w klapie oraz wstawić "blachę" u spodu otworu na szybę w celu jego zmniejszenia:

 

IMG_2349800x600_zps38e1cf7a.jpg

 

IMG_2353800x600_zps6b023444.jpg

 

i na koniec pierwsza wstępna przymiarka tylnego spojlera do zmodyfikowanej klapy:

 

IMG_2357800x600_zps95c78958.jpg

 

IMG_2354800x600_zps9c3378fd.jpg

 

IMG_2356800x600_zpsd5742f9a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months later...

Witam po dłuższej przerwie. Związku z urlopem, mogłem sobie pozwolić na kilka chwil przy modelu. Na początek przygotowałem boczne płaty, które musiałem uzupełnić o elementy montażowe do przedniego zderzaka:

 

IMG_2475%20800%20x%20600_zpserywoklv.jpg

 

IMG_2476%20800%20x%20600_zps0sdt2hf4.jpg

 

IMG_2477%20800%20x%20600_zpsbaq30a2j.jpg

 

IMG_2478%20800%20x%20600_zpsiaivq2jx.jpg

 

Został wklejony przedni spojler, który należało uzupełnić szpachlówką, ponieważ producent transkitu nie wiedzieć czemu pozostawił schodki:

 

IMG_2479%20800%20x%20600_zpsqhpxlsiu.jpg

 

Po wstawieniu i oszlifowaniu przedniego spojlera nawierciłem po 3 otwory montażowe dla bocznych płatów i przymierzyłem je do kasty:

 

IMG_2465%20800%20x%20600_zpsc3bjscl0.jpg

 

IMG_2464%20800%20x%20600_zpsyxhtk2dz.jpg

 

IMG_2463%20800%20x%20600_zpsl8ebzy9f.jpg

 

Na koniec kilka zdjęć poprawionej kratki wentylacyjnej w tylnej klapie. Ten szczegół nie dawał mi spokoju od dłuższego czasu i postanowiłem go poprawić, ponieważ w rzeczywistym samochodzie kratka miał 4 pasy poziome, a Tamiya zrobiła tylko 2. Myślę, że taka klapa wygląda zdecydowanie lepiej:

 

Wersja przed modyfikacją:

 

IMG_2349800x600_zps38e1cf7a.jpg

 

i po:

 

IMG_2469%20800%20x%20600_zps4bq8cdmq.jpg

 

IMG_2467%20800%20x%20600_zps6kz07of4.jpg

 

IMG_2471%20800%20x%20600_zpstmflorik.jpg

 

IMG_2470%20800%20x%20600_zpshhmtwbna.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwielbiam samochody Grupy B. Sam kiedyś popełniłem tragicznego 205 Evo 2 (ten sam rajd i załoga) Hellera... Boli od patrzenia na niego . Na szczęście będę mógł obejrzeć Puga w Twoim wykonaniu, które sądząc po wstępie będzie na wysokim poziomie Powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 5 years later...

Witam,

Delikatnie möwiąc mały odkop. 

Właśnie przymierzam sie do takiej 205. Czy można l8czyć na jakieś dalsze zdjęcia  ?

 

Teraz zerknałem na logowanie.. chyba nie ma co liczyc na wpis

Edytowane przez jacek j
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 months later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.