Skocz do zawartości

Jak zacząć ?


Stachu121

Rekomendowane odpowiedzi

Maskol - ok.

Klej - nie wiem, ja go nigdy nie lubiłem. Extra Thin Cement Tamiya jest najlepszy bez dwóch zdań. Możesz go kupić, jest w Plastmodelu albo na Allegro.

Taśma - ok.

Szpachlówka - ok.

Kompresor - za mniejsze pieniądze kupisz AS-186, który jest dużo lepszym sprzętem, z tego co wiem (w porównaniu z tym który podałeś tutaj).

Aerograf - skoro topisz na początek tak dużo pieniędzy, to daj się przekonać i kup H&S Ultra, który kosztuje jakieś 280 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 51
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Troszkę wyjdzie jak na zakup jednorazowy ja zaczynałem od 2 pędzli 3 farbe, bluetacka i modelu a wszystko zbiera się z czasem. Jeśli tak duży zakupnie oobciąża twojego budżetu to spoko. Pamiętaj ze to ma być przyjemność. Mój pierwszy model cieszył mnie z samego składania i malowania. Nawet żonie dałem malować

Powtarzam nie rób tego dla innych zrób na początek tak żeby tobie to sprawiało przyjemność i tak takiej ilości chemii nie ogarniesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

*skoro topisz na początek tak dużo pieniędzy, to daj się przekonać i kup H&S Ultra, który kosztuje jakieś 280 zł.* z tym, że w tym HS trzeba wszystkie wężyki itp kupić bo prawdopodobnie z tego co widzę nie ma w zestawie :( to wyjdzie za sam aerograf 400 + zł chyba że się mylę.

@rucek Wiadomo, ja to robię dla siebie hehe, ale że jestem strasznie samokrytyczny to i wolę mieć już sprzęt jakiś a żeby to wyglądało, a nie robiło za stracha na wróble wystawione gdzieś na pole

 

a jak ten warsztat założyć ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, wężyk trzeba kupić, ale on kosztuje nie wiem - ze 20 zł?

To razem Ci wyjdzie 300, a dobry aerograf (a Ultra to jeden z najlepszych aero na rynku) to podstawa.

Szczerze odradzam pochopne decyzje w tym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do wężyka dokup elektrogmozapawarke bo bez tego nie pojedzie Do dobrego pomalowania modelu ( dla początkującego) są potrzebne farbry zawarte w instrukcji + czarny i biały ( do rozjaśniania i przyciemniania kolorów). Do malowania polecam komplet pędzli do akryli dostępny w jakimś hipermarkecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja nadal uważam ze twój "samokryrycyzm" nie ma sensu, fajnie ze koledzy doradzają. Choćbyś miał najlepszy aero najlepszy kompresor, milion farb, pigmentów, wash, filtrów. To nic ci nie da! Dalej przystaje od zaczecia od najprostszych rzeczy. Liczy doświadczenie i duzoo prób

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich bardzo serdecznie!

To mój pierwszy post na tym forum, w modelarstwo bardziej na poważnie bawie się stosunkowo od niedawna (choć pierwsze modele skleiłem już kilkanaście lat temu) i ostatnio też stałem przed wieloma dylematami początkującego.

Z 8 miesięcy temu zaczynałem z kilkoma farbkami Humbrola i Revella, pilniczkiem i pędzelkiem, teraz mam już w miarę pełny warsztacik i cały czas staram się go uzupełniać o nowe narzędzia i specyfiki.

Przede wszystkim warto nabyć aerograf i kompresor - ja w styczniu zakupiłem Ultrę oraz AS186. Dla mnie to była rewolucja. Malować pędzlami nie potrafię i zupełnie mnie to nie bawiło. Aerografem jeszcze teź nie potrafię się posługiwać, ale cały czas ćwiczę, nawet na bardzo małych częściach. Sprawia mi to mnóstwo radochy, choć często dłużej trwa czyszczenie i przeplukiwanie aerka niż samo malowanie

Cieszę się więc, że mogę już ćwiczyć malowanie aerografem, którego pewnie będę długo używał, niż mało przyszłościowymi dla mnie pędzelkami.

Oczywiście zestaw pędzli posiadam - przydają się do malowania małych i niemożliwych do zamaskowania elementów oraz do wszelkich specyfików, nakładania kalkomani, washy, maskola itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

używam pędzla.

A przejścia kolorów wychodzą Ci miękkie jak z aerografu. Chyba że to ja coś źle widzę.

Wychodzą mi tak ponieważ ja maskowanie nakładam tak, że na cały obszar do maskowania kładę pierwszy kolor, potem drugi zostawiając trochę poprzedniego i z trzecim tak samo jak z drugim (tylko że maluje tylko na drugim kolorze).

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam Wasze posty i tez chciałbym się swoimi uwagami podzielić, kleję dioramy w skali 1/35 (tylko z Operacji Desert Storm ) mam recydywę gdzieś tak od 2005 jak dotąd nie dorobiłem się aerografu, i nie uważam żebym coś tracił z resztą obejrzyjcie sobie zdjęcia autentycznego sprzętu choćby na Prime Portalu , widać że powierzchnie pełne są nierówności(gładkie i równe są jak pojazd wyjeżdża z fabryki) . Maluję tylko pędzlem czego warto się nauczyć bo np. aerografem kamo na figurkach nie pomalujesz .Jak już ktoś chce nauczyć się malować pędzlem polecam Da Vinci są dobre i stosunkowo nie drogie,przy malowaniu pędzlem ważna jest gęstość farby nie za rzadka i nie za gęsta (trzeba samemu do tego dojść) polecam farby akrylowe Model Master doskonale kryją,mocno się trzymają różnych powierzchni ( nie używam żadnych podkładów), wysychają bez smug i posiadają autentyczną paletę kolorów.Pozdrawiam M1A1(HA)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A koledze zdarza się czasami zerknąć na zdjęcia które później publikuje ?

Skoro zdecydowałeś się zaprezentować Swój kunszt władania pędzlem, wypadałoby pokazać coś więcej niż rozmazaną plamę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

 

Ja też jestem raczej początkującym modelarzem, ale parę modeli już skleiłem z różnym skutkiem.

Brudzenie, obicia i takie tam inne bajery zostaw sobie na później.

Na początek radzę nauczyć się porządnie sklejać model. Czysto, bez różnych plam po kleju itp.

Czytać ze zrozumieniem instrukcję.

Opanować technikę malowania pędzlem (to trudne ale wg. mnie niezbędne)

Aerografem nie pomalujesz detali i drobnych części.

Wypełniać szpachlówką ubytki.

Dobrze oczyszczać model z kurzu (to wszystko później widać pod farbą).

Nie zostawiać zadziorów itp. rzeczy.

 

A przede wszystkim miej z modelarstwa zabawę. Jak czujesz że coś nie idzie albo się nie chce, poczekaj jeden dwa dni aż nabierzesz ochoty i weny.

Nic na siłę i bez pośpiechu.

 

Powodzenia i pozdrawiam

marcinkedziak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maluję tylko pędzlem czego warto się nauczyć bo np. aerografem kamo na figurkach nie pomalujesz

Ale można ładnie pocieniować mundury aerografem. Trochę się z tobą nie zgodzę, są efekty których bez aerografu nie osiągniesz a tym bardziej w modelach z okresu II wojny i w lotnictwie. Moje zdanie jednak jest takie że autor tego tematu powinien sobie darować zakup aerografu i sprzętu do niego, tym bardziej że nigdy nie sklejał modeli. Co innego ktoś kto wraca do modelarstwa po latach. Stachu121 wydasz ok 7 stówek aerograf i cały sprzęt do niego a po miesiącu się okaże że cię znudziło modelarstwo? Kup prosty model,jakąś Tamiye i najpierw sklej,pomaluj pędzlem i zobaczy czy cię to kręci w ogóle. Jak cie wciągnie to wtedy myśl o aerografie,kompresorach itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się w całości z przedmówcą. Jeśli ten post nie zmieni podejścia Stacha do modelarstwa to raczej nie ma sensu ciągnąć tematu.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Witam

 

To co teraz napisze nie będzie zapewne dla Was niczym nowym, bo jak obserwuję wielu po latach nawraca się do danego hobby. Więc tak – Mam na imię Andrzej, mam 38 lat. Ostatni raz sklejałem modele w bardzo wczesnych latach 90-tych. Były to rzecz jasna modele samolotów w skali 1/72, takich producentów jak rodzimy Plastyk, czechosłowackie Kovozavody Prostejov czy pojawiające się nieśmiało Italeri. Po blisko 25 latach zapomnienia o modelarstwie postanowiłem do niego powrócić. Z tego co obserwuję, modelarski świat zmienił się nie do poznania. Dziś mamy do wyboru całą masę narzędzi, a nie jak kiedyś nożyk kuchenny i podprowadzoną mamie z kosmetyczki pęsetkę ;) Chemia modelarska to również cały arsenał, a nie jak kiedyś śmierdzący i ciągnący się nitkami ohydny klej, dodawany standardowo do modelu.

 

Jak to sobie wyobrażam:

Zamierzam sklejać modele samolotów w skali 1/72 (okres – II wojna światowa) gdyż ta skala wydaje mi się najodpowiedniejsza ze względu na niewielka ilość elementów oraz ze względu na niewielkie wymiary modelu po sklejeniu. Jest to podyktowane nie tyle względami finansowymi co brakiem czasu (dom, rodzina, praca na dwóch etatach) oraz brakiem miejsca (mieszkam w bloku). Swój – nazwijmy to – warsztat modelarski zamierzam prowadzić częściowo w mieszkaniu (sklejanie) oraz w piwnicy (malowanie). W chwili obecnej nie mam innej możliwości. Jest za to szansa, że po przeprowadzce do domu jednorodzinnego to się zmieni ;)

 

O co chcę Was zapytać:

1) Modele jakich firm w w/w tematyce polecacie? Od razu napiszę, że nie zamierzam tworzyć replik wiernych w 100% oryginałom. Jest to głównie spowodowane tym, że nie mam czasu na dokładne studiowanie monografii i zagłębianie się w szczegóły.

2) Jakie farby akrylowe polecacie do malowania modeli samolotów. Kompresor jest. Rozglądam się za aerografem. Dawno temu swoje modele malowałem przy pomocy pędzelka, jakimiś śmierdzącymi farbkami w małych metalowych puszkach.

3) Co poza tym z chemii modelarskiej radzicie mi kupić? Choć jak wspomniałem, nie zamierzam tworzyć wiernych replik, jednak chciał bym swoje modele odpowiednio waloryzować tak by wyglądały jak modele a nie jak zabawki (co często ogląda się w Internecie).

4) W co poza klasycznymi narzędziami, takimi jak: nożyk, pęseta, pilnik, papier ścierny powinienem się jeszcze zaopatrzyć?

Dziękuję i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O co chcę Was zapytać:

1) Polecam Eduard'a zwłaszcza profipack'i, bardzo fajne zestawy na powrót, także hobby boss, tamiya, hasegawa itd.

2) Jeśli pod aerograf to gunze i tamiya, co do aerografu to kup H&S, te podróbki iwat są do niczego więc szkoda kasy, możesz trafić na dobrą podróbkę ale szansa jest jak 20 milionów w totka.

3) Na pewno rozcieńczalniki, podkłady ( polecam surfacera od gunze), dobry klej np gunze S, pomału skompletuj pasty polerskie do owiewek, farby clear, pigmenty, metalizery, maskol, płyny do kalek microscale itd to wszystko z biegiem czasu skompletujesz.

4) pęsety chociaż dwa rodzaje powinieneś mieć w tym z ostrym czubkiem, nożyki polecam z olfy ok 20zł ale są wydajne (jak masz mate olfy to ostrza się tak szybko nie tępią) i jakość jest mega wszelkie excele itd mogą się schować, mata do cięcia olfy z którą się super pracuje, pilniki kosmetyczne do polerowania paznokci oraz zwykłe, wiertareczka ręczna zegarmistrzowska a resztę to sam z biegiem czasu uzupełnisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odzew ;)

Zamówiłem już aerograf. Zdecydowałem się na polecany w tym lub w innym wątku tego forum model Harder & Steenbeck – Ultra.

 

Mam jeszcze kilka (pewnie banalnych) pytań:

1) Rozumiem, że nie wszystko muszę (powinienem) malować aerografem. Np. wnętrze kabiny pilota (fotel, tablica przyrządów, drążek). Rozumiem, że mogę pomalować pędzelkami.

2) Czy tak zwany preshading mogę zrobić pędzelkiem? Bo jak rozumiem są to czarne linie, które po pokryciu powierzchni modelu konkretnym kolorem mają nieco przebijać aby dawać efekt cieniowania. Pytam gdyż z byle powodu nie chce mi się biegać do piwnicy i odpalać kompresora jak by co ;)

3) Do czego konkretnie służą pasty polerskie do owiewek? Widziałem takie (chyba 3 rodzaje) firmy Tamiya. Czy powinienem zamówić wszystkie 3 rodzaje?

4) Wspomniane „metalizery” – rozumiem, że chodzi o akrylowe farby (Tamiya lub Gunze Sangyo) o metalicznych kolorach (stalowe itp.)?

5) W jakie podstawowe pigmenty powinienem się zaopatrzyć?

Dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamówiłem już aerograf. Zdecydowałem się na polecany w tym lub w innym wątku tego forum model Harder & Steenbeck – Ultra.

I bardzo dobrze

1) Rozumiem, że nie wszystko muszę (powinienem) malować aerografem. Np. wnętrze kabiny pilota (fotel, tablica przyrządów, drążek). Rozumiem, że mogę pomalować pędzelkami.

Są detale które się maluje pędzlem,niestety kabinę lepiej pomalować aerografem a następnie metodą suchego pędzla możesz porobić otarcia itd.

2) Czy tak zwany preshading mogę zrobić pędzelkiem?

Tylko aerograf i cienka kreska (dlatego ważne jest by mieć markowy aerograf).

3) Do czego konkretnie służą pasty polerskie do owiewek? Widziałem takie (chyba 3 rodzaje) firmy Tamiya. Czy powinienem zamówić wszystkie 3 rodzaje?

Do wypolerowania owiewki by przypominała szkło, są 3 rodzaje (Coarse usuwa rysy ale robi matową powierzchnię, Fine nadaje już połysk owiewce a Finish dajesz na koniec) i lepiej mieć je wszystkie jeśli zależy ci na znakomitym efekcie.

4) Wspomniane „metalizery” – rozumiem, że chodzi o akrylowe farby (Tamiya lub Gunze Sangyo) o metalicznych kolorach (stalowe itp.)?

Mogą być też Model Master Metalizer, Gunze to Metalic i Super Metalic i są to farby nitrocelulozowe a nie akryle. Aluminium i chrom na start powinieneś mieć.

5) W jakie podstawowe pigmenty powinienem się zaopatrzyć?

Czarny i rdzawe do rur wydechowych i okopceń, no i kolory do kurzu. Polecam także specyfiki AK czy MIG'a ( to jedno i to samo) np olej silnikowy, paliwo, kilka zacieków. To musisz sobie sam dobrać bo nie chce mi się ich wypisywać wszystkich. Popatrz w sklepach i sobie dobierz zaczynając od podstawowych. Co do obić to polecam ci technikę na lakier do włosów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.