boberm1 Napisano 11 Sierpnia 2022 Share Napisano 11 Sierpnia 2022 (edytowane) Jako ze nabyłem okazyjnie DV edkowy w słusznej 1/48 skali , a wakacje są - to "bez spiny" skleiłem kolesia . Mam D III z ławicy , to i D V sie przyda. Puck poczeka na Friedrichschafena:-)) Model prosty - bez żadnych extrawagancji typu blachy etc... . Zasadniczo bez kalek - bo po co :-)) Znalazłem powyższe zdjęcie w znanej wszstkim książce ... i voila . Malowanie - klasyczna "licentia poetica" . Sie mnie taka wersja podoba . Ze zdjęcia to niewiele można wywnioskowac ergo ....... Zostało mi tylko walnąć szachownice i szewrona na kadłubie. BTW : jednostka napędowa od Rodena wstawiona. Ten edkowy jest "ciut" za mały:-)) Próbowałem via wiadoma książka określić jaki to mogłoby miec nr , ale poległem . Edytowane 11 Sierpnia 2022 przez boberm1 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 11 Sierpnia 2022 Share Napisano 11 Sierpnia 2022 Kolega się tu z takimi zdjęciami z lotu ptaka nie pcha. Dawaj Pan bliskie kadry na kadłub i śmigło. Prawdziwy sklejacz makro się nie boi.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
boberm1 Napisano 11 Sierpnia 2022 Autor Share Napisano 11 Sierpnia 2022 33 minuty temu, zaruk napisał: Kolega się tu z takimi zdjęciami z lotu ptaka nie pcha. Dawaj Pan bliskie kadry na kadłub i śmigło. Prawdziwy sklejacz makro się nie boi.... Kolego Drogi .... stopniując zaawansowanie hobbystyczne , to ja dopiero zblizam sie - i to powoli do okreslenia sklejacz -apprentice , do Prawdziwego Sklejacza to jeszcze mam duzo do nadrobienia ..... ale - chcesz - masz :-)) 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 11 Sierpnia 2022 Share Napisano 11 Sierpnia 2022 Dziękuję Kolego. Drewienko wyszło ładnie, wydaje mi się tylko, że układ słojów poszczególnych płyt sklejkowych był jednokierunkowy (wzdłuż osi długiej kadłuba). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
boberm1 Napisano 11 Sierpnia 2022 Autor Share Napisano 11 Sierpnia 2022 8 minut temu, zaruk napisał: Dziękuję Kolego. Drewienko wyszło ładnie, wydaje mi się tylko, że układ słojów poszczególnych płyt sklejkowych był jednokierunkowy (wzdłuż osi długiej kadłuba). De facto ze zdjęć z epoki niezbyt wiele wynika w kwestii słojów :-). Z estetycznego punktu widzenia - jak najbardziej tak .Z technicznego , czy tez technologicznego - sposób położenia nie ma znaczenia - wszak to sklejka - ergo -wytrzymałość jest taka sama . Ale ja nie technolog - mogę sie mylić. BTW; tak ciut biję się z pomysłem zakupu kalek typu "plywood" , bo jako nastepny model na warsztat wjedzie Al CIII. Nie wiem na ile ma to sens :-)) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zaruk Napisano 11 Sierpnia 2022 Share Napisano 11 Sierpnia 2022 Ja chciałbym takich kalek spróbować. Dla ciekawości i doświadczenia. Przy Albatrosach efekt łał zapewniony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kolekcjoner WP Napisano 11 Sierpnia 2022 Share Napisano 11 Sierpnia 2022 Fiu fiu fiu, piękności U mnie w magazynku leży również D.V z revella jakości mydło, ale jak tylko opanuję malowanie drewna na kadłubie, to może go ruszę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 11 Sierpnia 2022 Share Napisano 11 Sierpnia 2022 (edytowane) 9 godzin temu, boberm1 napisał: De facto ze zdjęć z epoki niezbyt wiele wynika w kwestii słojów :-). Z estetycznego punktu widzenia - jak najbardziej tak .Z technicznego , czy tez technologicznego - sposób położenia nie ma znaczenia - wszak to sklejka - ergo -wytrzymałość jest taka sama . Ale ja nie technolog - mogę sie mylić. To był kadłub półskorupowy i poszycie przenosiło naprężenia styczne, więc zgodnie z zasadami sztuki powinna być ułożona pod kątem ok. 45 st. do osi kadłuba. Edytowane 11 Sierpnia 2022 przez Wymysl 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
boberm1 Napisano 12 Sierpnia 2022 Autor Share Napisano 12 Sierpnia 2022 (edytowane) Nie chce się spierać o technologiczne "wynalazki", ale śmiem twierdzic że z tą półskorupą to chyba ciut nadinterpretacja. Edit : jednak masz rację .Konstrukcyjnie była to półskorupa -kratownica pokryta 9 mm sklejką formowaną na gorąco. Być moze wewnetrzne warstwy były pozycjonowane względem siebie pod kątem 45 stopni .... bo układ słojów niezbyt to pokazuje na zdjęciach. Coby było ciekawiej ( i mocniej) składowe kadłubowego pokrycia były klejone na zakładke i wewnetrznie wzmacniane płótnem w miejscach klejenia. Edytowane 12 Sierpnia 2022 przez boberm1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysl Napisano 29 Sierpnia 2022 Share Napisano 29 Sierpnia 2022 (edytowane) W dniu 12.08.2022 o 09:11, boberm1 napisał: Nie chce się spierać o technologiczne "wynalazki", ale śmiem twierdzic że z tą półskorupą to chyba ciut nadinterpretacja. Edit : jednak masz rację .Konstrukcyjnie była to półskorupa -kratownica pokryta 9 mm sklejką formowaną na gorąco. Być moze wewnetrzne warstwy były pozycjonowane względem siebie pod kątem 45 stopni .... bo układ słojów niezbyt to pokazuje na zdjęciach. Coby było ciekawiej ( i mocniej) składowe kadłubowego pokrycia były klejone na zakładke i wewnetrznie wzmacniane płótnem w miejscach klejenia. Odnosiłem się raczej do tego co Ty napisałeś: W dniu 11.08.2022 o 15:34, boberm1 napisał: Z technicznego , czy tez technologicznego - sposób położenia nie ma znaczenia - wszak to sklejka - ergo -wytrzymałość jest taka sama . Ale ja nie technolog - mogę sie mylić. a nie do tego co zrobili konstruktorzy Albatrosa. Orientacja sklejki jak najbardziej ma znaczenie (dziedzina, która się tym zajmuje to wytrzymałość konstrukcji). Wytrzymałość na ścinanie może być dla sklejki 2 razy większa pod kątem 45 stopni niż w głównych kierunkach ortotropii. O ile konstrukcja jest półskorupowa (czyli taka, w której zakładamy podział na elementy prętowe przenoszące naprężenia normalne i poszycie przenoszące naprężenia tnące) to tak sensownie byłoby to zrealizować. Nie wiem, czy ówcześni konstruktorzy byli tego świadomi, czy też może w ogóle taka struktura nie wyszła im przypadkiem. Jeśli byli świadomi, a zrobili inaczej to wyobrażam sobie, że w grę mogła wchodzić np. technologia (czyli dziedzina, która opisuje jak praktycznie jakieś rozwiązanie zrealizować "na warsztacie"). Tak czy siak jak pokazała praktyka kadłub był dostatecznie wytrzymały. A że mógł być zrobiony lepiej? Cóż, to praktycznie dopiero początek historii lotnictwa. Edytowane 29 Sierpnia 2022 przez Wymysl 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.