Skocz do zawartości

Budowa crawlera dla laika - porady


piotas

Rekomendowane odpowiedzi

Siemanko. Znajomy dał mi takie autko jak na zdjęciach aby je ożywić. Z racji iż znajomy jest kompletnym laikiem w RC a autkiem będą się bawić głównie dzieci chciałbym aby jego obsługa była jak najprostsza. Do tej pory poczyniłem już pewne kompletacje. Co do aparatury z racji iż jest to crawler z dwiema osiami skrętnymi to w wyniku długich poszukiwań i obserwacji wybrałem Flysky GT-5 gdyż obsługuje funkcję Crawl. Mam zagwozdkę odnośnie doboru pakietu Lipo chodzi o pojemność. W crawlerze siedzą dwa silniki Truck Puller 2 ,które według  informacji zdobytych w necie obsługują max. do 12V (niestety oryginalne numery na silnikach zamazane) (tabliczka z neta poniżej w załączniku) ,więc myślałem wykorzystać maksymalny ich potencjał i dać pakiet Lipo 3S tylko pytanie jaka pojemność, bo silniki razem ciągną podczas jazdy jakieś 2-3A. Myślałem nad pakietem 3S 4000mAh 65C od CNHL z serii Black (ponoć białą jest zła) (słyszałem ,że to najlepsze pakiety na rynku. A wy co sądzicie?). Czy nie będzie on przesadą pojemnościowo?) Jeżeli tak to jaki wsadzić? Regiel jaki wykombinowałem to YS-60A-RTR. Obsługuje do 60A ,więc tutaj jest aż nadto a nawet starczy do ewentualnych modyfikacji. Dodatkowo chcę zamontować buzzer z wyświetlaczem aby informować o rozładowanej baterii. Pytanie poniżej jakiego napięcia na celę nie wolno schodzić? Słyszałem ,że poniżej 3V nie wolno schodzić. Gdzieś indziej znowu ktoś mówił,że 3,3V to minimum. Jak to w końcu jest? Pytanie jeszcze odnośnie samego użytkowania. Np. jeżeli znajomy nie wyjeździ pakietu do końca to co ma zrobić? Zostawić w takim stanie czy wrzucić do ładowarki i dać w tryb storage? Jak to jest z pakietami naładowanymi na full? Jak długo można je w takim stanie przechowywać? Czy może lepiej jak długo nie będą używane podłączyć je do ładowarki i dać w tryb storage? Co sądzicie o moich propozycjach elementów do ożywienia tegoż crawlera? Może macie własne sugestie? Proszę o info. Pozdrawiam

received_539591154024915.jpeg.68c4cdcd01292850702924e353412c00.jpeg.3217ff8093c9cd1d9f9dae525dd803aa.jpeg

img5475_20112005071340_1_1100_.thumb.jpg.488c61f7a6e17ce9bffc097c01cd1300.jpg

received_186759813327775.jpeg.c1523f6ec60daf2b2ed1e6e8b1f5757d.jpeg

IMG20231109235712.jpg

IMG20231109235718.jpg

IMG20231109235710.jpg

Edytowane przez piotas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to się mówi: "Wujek, to nie ten festiwal!". Nie wiem jak inni ale ja się na RC za bardzo nie znam. Mogę doradzić jak go pomalować, żeby wyglądał na brudnego i zardzewiałego.

Jeśli chodzi o baterie litowo-jonowe to kiedyś zajmowałem się nimi podczas pracy dla Volkswagena, więc mogę powiedzieć tak: Jeśli chodzi o minimalne napięcie, to zależy od konkretnego składu chemicznego danej baterii i taka informacja powinna być umieszczona na baterii albo w dołączonych do niej dokumentach. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo baterii litowo jonowych, to najbardziej niebezpiecznie jest, jeżeli taka bateria się głęboko rozładuje (wtedy w środku pojawiają się ostre "kryształy" metalicznego litu które przebijają separator, czyli folię pomiędzy elektrodami i podczas ładowania (jeśli ładowarka  tego nie zablokuje) dochodzi do pożaru). Drugim największym niebezpieczeństwem jest tak zwana "ucieczka termiczna" czyli takie zjawisko że w separatorze jest albo pojawi się niewielki otwór, przez który zaczyna płynąć prąd zwarcia - to prowadzi do lokalnego wzrostu temperatury, który z kolei dalej uszkadza separator i tak zjawisko rozkręca się najpierw powoli, potem coraz szybciej i w końcu następuję zapalenie się baterii, stąd w nazwie "ucieczka". Ponieważ bateria litowo-jonowa fizycznie się powiększa podczas ładowania (naprawdę!) to największe ryzyko jest wtedy, kiedy jest do pełna naładowana (dlatego też nie zaleca się ładowania naprawdę do pełna). W praktyce nie warto baterii specjalnie rozładowywać, ale warto dążyć do tego, żeby ja przechowywać w stanie 50% naładowania albo mniej. Może Was zaciekawi, że w warunkach wielkoseryjnej produkcji baterie są w regularnych odstępach czasu oglądane przez kamerę termowizyjną, żeby zawczasu wykryć ucieczkę termiczną baterii - od momentu wykrycia podwyższonej temperatury baterii która po prostu leży ma się nawet i dwa dni na to, żeby zareagować zanim taka bateria się zapali.

Mam nadzieję, że to pomoże - pozdrawiam i życzę miłego dnia

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.