Skocz do zawartości

Scottish Aviation Bulldog KP 1/72


Ptaku

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Dzień dobry.

Ile macie w swoich kolekcjach modeli samolotów cywilnych, nie uzbrojonych ? Ja mam tylko kilka. Oto jeden z nich - Scottish Aviation Bulldog. Oblatany 19.04.1969 r. Wyprodukowany w liczbie ok. 300 szt. Użytkowany w większej liczbie w Anglii ( 130 szt. ), Szwecji ( 78 szt. ), Nigerii ( 37 szt. ), Jordanii ( 22 szt. ), w mniejszej liczbie w Malezji ( 15 szt. ), Ghanie ( 13 szt. ),  Botswanie ( 6 szt. ),  Libanie ( 6 szt. ), Kenii ( 5 szt. ), Malcie ( 5 szt. ), Hong Kongu ( 2 szt. ). Po wycofniu z lotnictwa wojskowego samoloty trafiały do prywatnych użytkowników.

W Anglii zastąpił De Havilland DHC-1 Chipmunk.

Model KP w edycji taniej - mój kupiłem w czarny tydzień za bardzo ładne pieniądze, niecałe 24 zł. Pakowany nie w kartonowe pudełko, tylko w foliową torebkę. Przy zakupie warto sprawdzić czy przezroczysta osłona kabiny nie ma uszkodzeń - u mnie była w porządku.

 

S.A. Bulldog tytul 165.jpg

Edytowane przez Ptaku
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Połówki kadłuba wyglądają w miarę dobrze. Gorzej jest ze skrzydłem. Górna powierzchnia jest odlana ładnie. Dolne powierzchnie to zupełnie inna bajka. Krawędzie natarcie mają nierówne nadlewki. Spód prawej końcówki skrzydła ma nadlaną sporą ilość plastiku - wybrzuszenie ( od linii reflektora na zewnątrz - na zdjęciu jest to wygrodzone papierkami samoprzylepnymi) . Mamy niepotrzebną robotę - trzeba było to zeszlifować. Dziwna rzecz.

 

S.A. Bulldog 001.jpg

 

S.A. Bulldog 002.jpg

 

S.A. Bulldog 009.jpg

S.A. Bulldog 010.jpg

 

S.A. Bulldog 006.jpg

 

S.A. Bulldog 007.jpg

 

S.A. Bulldog 008.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Wnęka reflektora - no cóż słabo, symboliczna. Gdyby skrzydło skladało się z odzielnych części, dolnej i dwóch górnych można by poprawić wnękę reflektora. Ponieważ skrzydło zostało odlane jako jeden klocek, to nie powiem, że jest to nie do zrobienia, ale jest to dużo trudniejsze.

 

S.A. Bulldog 011.jpg

 

S.A. Bulldog 012.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Kolejne elementy przygotowane wstępnie do umieszczenia w połówkach kadłuba.

Tylna ścianka kabiny, czerwone światło pozycyjne zrobione z resztek zbitego  reflektora samochodowego, balast z ołowiu, poprawiona delikatnie tablica przyrządów, fotele.

 

S.A. Bulldog 018.jpg

 

S.A. Bulldog 019.jpg

 

S.A. Bulldog 020.jpg

 

S.A. Bulldog 021.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Wklejone czerwone światło pozycyjne i ołowiany balast w przód połówek kadłuba. Pod koniec zabawy z modelem okazało się, że tego obciążenia jest za mało i musiałem dodać drugie tyle. Z dociążeniem przodu w tym modelu jest tak, że trzeba go dodać tyle, ile się go zmięści.

Podglądając prace innego modelarza nad tym modelem i widząc ile władował w swój model dociążenia, wydawało mi się, że to za dużo. A jednak nie było to za dużo.

Tylna ścianka powinna być wklejona w jedną z połówek kadłuba, a nie jak podaje instrukcja przyklejona do podłogi. Jest to duży błąd w instrukcji, który może zaskoczyć .

Do przyklejania balastu i światła pozycyjnego użyłem bardzo silnego dwuskładnikowego kleju epoksydowego do metalu AutoWeld. Wiąże bardzo długo, bo pełną twardość osiąga po pięciu do siedmiu dni, ale mam bardzo dużą pewność, że nic nie będzie mi później latać po wnętrzu modelu.

 

S.A. Bulldog 013.jpg

 

S.A. Bulldog 014.jpg

 

S.A. Bulldog 015.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Po sklejeniu połówek kadłuba na prawej stronie statecznika pionowego jest duża szczelina - trzeba ją zaszpachlować i ponownie wyprowadzić linie podziału blach.

 

S.A. Bulldog 017.jpg

 

S.A. Bulldog 022.jpg

 

S.A. Bulldog 023.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

To małe, białe coś przyklejone na osłonie tablicy przyrządów ( ok. 1mm x 1mm ), to imitacja busoli.

 

S.A. Bulldog 033.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

O ile przezroczystość osłony kabiny jest jednym z nielicznych plusów modelu, to jego spasowanie z przodu jest takie sobie.

 

S.A. Bulldog 034.jpg

 

S.A. Bulldog 035.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale szrot....

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Tablica przyrządów w modelu to płaski element, na który naklejamy kalkomanię ( nie przepadam za  czymś takim ). Żeby nadać jej trochę przestrzenności zrobiłem małą "naklejkę" z cienkiej plastikowej płytki z nawierconymi otworami na główne przyrządy. Tablicę pomalowałem Revell 57 + Revell 5 w stosunku 1:1.

Te pionowe czarne kreseczki na kalkomanii to nie jest błąd. W oryginale tablica przyrządów składa się z trzech części : środkowej o obrysie mniej więcej prostokąta i dwóch bocznych trójkatnych. Ale ta z lewej strony kalkomanii jest w złym miejscu.

 

S.A. Bulldog 038.jpg

 

S.A. Bulldog 039.jpg

 

S.A. Bulldog 040.jpg

 

S.A. Bulldog 041.jpg

 

S.A. Bulldog 042.jpg

 

S.A. Bulldog 043.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Wydechy z plastiku wyglądają jak wyglądają. Zrobiłem je z rurek mosiężnych o średnicy 0,8 mm, ale mogą też być o średnicy 0,7 mm. Rurki wkleiłem w mały klocek plastiku.

 

S.A. Bulldog 049.jpg

 

S.A. Bulldog 050.jpg

 

S.A. Bulldog 051.jpg

 

S.A. Bulldog 053.jpg

 

S.A. Bulldog 054.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

A tu już po wklejeniu na właściwe miejsce. Decyzja, żeby zrobić wydechy z metalu była dobra. Gdybym tego nie zrobił, to ze dwadzieścia razy były by połamane plastikowe.

Na zdjęciu poprawiona linia podziału blach.

 

S.A. Bulldog 055.jpg

 

S.A. Bulldog 056.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Łopaty śmigła.

Od tyłu pomalowałem : czarny Mr Hobby H12, żółte końcówki Model Master 1708.

Malowanie przodu łopat to: szary Humbrol 128, biały Tamiya X-2, czerwony Mr Hobby H23

 

S.A. Bulldog 060.jpg

 

S.A. Bulldog 061.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

I żeby mi jakieś dziecko nie powiedziało: eeeee śmigiełko się kręci. Śmigiełko się kręci. Ale po kolei.

Najpierw wzmocniłem piastę śmigła plastikową obejmą, bo w tym miejsu wydawała mi się za wąska. Mogłaby się przełamać na pół po wklejeniu osi.

Oś śmigła to mosiężna rurka w którą wkleiłem kawałek spinacza. Można to zrobić niechlujnie, bo i tak nie będzie tego widać.

 

S.A. Bulldog 062.jpg

 

S.A. Bulldog 063.jpg

 

S.A. Bulldog 064.jpg

 

S.A. Bulldog 065.jpg

 

S.A. Bulldog 066.jpg

 

S.A. Bulldog 067.jpg

 

S.A. Bulldog 068.jpg

 

S.A. Bulldog 069.jpg

 

S.A. Bulldog 070.jpg

 

S.A. Bulldog 071.jpg

 

S.A. Bulldog 072.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

A tutaj sztuka inkaska a może aztecka w służbie lotnictwa. Przednia osłona silnika.

Pomalowana : czarny  Mr Hobby H12, pomarańczowy Hataka C103. Tutaj uwaga odnośnie Hataki. Na pojemniczku jest oznaczona jak RAL 3020, który powinien być farbą czerwoną. W środku jest jednak pomarańczowa, czyli zupełnie coś innego. No cóż, nigdy nie wiadomo do czego może coś się przydać.

 

S.A. Bulldog 073.jpg

 

S.A. Bulldog 074.jpg

 

S.A. Bulldog 075.jpg

 

S.A. Bulldog 076.jpg

 

S.A. Bulldog 077.jpg

 

S.A. Bulldog 078.jpg

 

S.A. Bulldog 080.jpg

 

S.A. Bulldog 081.jpg

 

S.A. Bulldog 082.jpg

 

S.A. Bulldog 083.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Jedna z większych wtop tego modelu. Po tymczasowym przyklejeniu foteli okazuje się, że skrzydło nie wchodzi od spodu we wnękę w kadłubie.

Nie polecam szlifowania bocznych ścianek foteli. Lepiej podszlifować obie strony panelu między fotelami, żeby go pocienić oraz zrobić wyżłobienia po obu stronach tegoż panelu tak jak na zdjęciach poniżej.

Po przyklejeniu fototrawionych pasów biodrowych do foteli bez tych wyżłobień fotele się nie zmieszczą.

Podłoga do linii drążków sterowych jest pomalowana metalizerem Humbrol Hu 27003.

Od linii drążków do tyłu kolor podłogi jest podobny do koloru płyty wiórowej. Nie wiem co to za materiał. Najpierw pomalowałem Mr Hobby H66 i po wyschnięciu popaciałem przy pomocy gąbeczki Humbrol Hu 168 i to dało efekt zbliżony do orginału.

W samolotach, które trafiły do użytkowników cywilnych po wycofaniu z lotnictwa wojskowego występuje kolor szary podłogi Humrol 128

 

S.A. Bulldog 045.jpg

 

S.A. Bulldog 046.jpg

 

S.A. Bulldog 047.jpg

 

S.A. Bulldog 048.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Kolejne dziwadło tego zestawu to podręczna gaśnica. Mocno przeskalowana. To coś pomalowane na zielono. Poniżej własciwego rozmiaru.

 

S.A. Bulldog 057.jpg

 

S.A. Bulldog 058.jpg

 

Nie ma w sprzedaży odpowidnich pasów z blaszek. Swoje zrobiłem z zestawu Eduarda 73042 Seatbelts USN  WWII sporo je poprawiając.

Instrukcja sugeruje, że pasy mają za oparciem dwa punkty mocowania co jest błędem. Pasy miały jeden punkt mocowania, wysoko z tyłu oparcia fotela.

 

S.A. Bulldog 059.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Po przyklejeniu skrzydeł do kadłuba mamy takie szczeliny. Jeśli tak wyjdzie to w przypadku tego zestawu jest już dobrze. Kolejne szpachlowanie. Plastik, z którego zrobiony jest model jest miękki, co jest zaletą. Szpachlowałem zdzierając wiórki plastiku z ramki wtrykowej. Powstaje dzięki temu trwała jednorodna struktura, którą się fajnie obrabia.

Miałem dużo wątpliwości jak pomalować burty kabiny ponieważ nie znalazłem żadnych zdjęć wnętrz egzemplarzy Nigeryjskich. Dostępne zdjęcia zostały zrobione albo jeszcze przed dostawą w Anglii ( zdjęcia tylko z zewnątrz ), albo zezłomowane na jakimś lotnisku w Nowej Zelandii ( jak tam trafiły nie wiem ).

Po analizie dostępych zdjęć wnętrze kabiny pomalowałem : burty, tylna ścianka, podsufitka - Humbrol 147 ;

sakwy na burtach Model Master 2080 (Schwarzgrun RLM 70)

Jaki był kolor gaśnicy w Nigeryjskich samolotach. Kolejna zagadka. Albo zielony albo czerwony.

 

S.A. Bulldog 089.jpg

 

S.A. Bulldog 090.jpg

 

S.A. Bulldog 091.jpg

 

S.A. Bulldog 092.jpg

Edytowane przez Ptaku
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.