ksc Napisano 11 Lipca Share Napisano 11 Lipca W tym warsztacie rozpocznę równoległą pracę nad dwoma modelami różnych wersji rozwojowych samolotu Bf 109 w oparciu o zestawy revella w skali 1/32. Pierwszym z nich będzie maszyna chorwacka, i tu trudno powiedzieć, czy jest to wersja G-6AS czy G-10 czy G-14, bo samolot posiada cechy każdej z tych wersji. Drugim modelem będzie natomiast maszyna czechosłowacka, prawdopodobnie Avia CS.199. Tym razem pracę zacznę nietypowo, bo nie od skrzydeł tylko od kadłuba. Na początku warto poprawić umiejscowienie i rozmiar otworów wentylacyjnych kabiny pilota. Ścianki kabiny są zdecydowanie za grube, szczególnie że w modelu składają się z dwóch warstw tworzywa, a w prawdziwym samolocie mają grubość blachy. Zauważyłem, że tego powodu nawet żywice eduarda mają pewne uproszczenie, żeby zamaskować tę grubość. Udało mi się zdobyć zestaw żywiczny do konwersji osłony silnika na beczkowatą stosowaną w Bf 109 G-6 AS i późniejszych wariantach tego samolotu. Te żywice będę jednak modyfikować, ponieważ przedstawiają wariant Erla Leipzig, a w odtwarzanym przeze mnie samolocie był to wariant Mtt. Regensburg. Drugim problemem jaki zauważyłem jest nieprawidłowy kształt przejścia skrzydło-kadłub, gdzie blacha kadłuba powinna być równoległa w dolnej części - osłony rozszerzają się dopiero w środkowej i górnej części. Sam model wydaje się być bardzo dobry wymiarowo. Ma jednak pewne uproszczenia i nietypowe rozwiązania, np. dziwny schodek na tylnej ścianie kabiny pilota, gdzie w prawdziwym samolocie cała ściana stanowi jedną płaszczyznę. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barszczo Napisano 11 Lipca Share Napisano 11 Lipca Chętnie popatrzę, bo sam mam tego Meśka od lat rozgrzebanego. Czeka na zmiłowanie, więc może przy tym warsztacie go wskrzeszę. Ciekawi mnie dwumiejscowa Avia którą planujesz, o ile pamiętam jest zestaw AML do konwersji na klasyczną jednomiejscową S199. Sam Revellowy Bf109G to bardzo dobry model, na pewno lepszy niż Hase. Ma swoje grzeszki, ale wygląda jak Mesiek. G-6 w tej chwili niedostępny, ale można kupić za bardzo rozsądne pieniądze G-2/G-4. Patrzam zatem . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ksc Napisano 12 Lipca Autor Share Napisano 12 Lipca 11 godzin temu, barszczo napisał: Chętnie popatrzę, bo sam mam tego Meśka od lat rozgrzebanego. Czeka na zmiłowanie, więc może przy tym warsztacie go wskrzeszę. Ciekawi mnie dwumiejscowa Avia którą planujesz, o ile pamiętam jest zestaw AML do konwersji na klasyczną jednomiejscową S199. Sam Revellowy Bf109G to bardzo dobry model, na pewno lepszy niż Hase. Ma swoje grzeszki, ale wygląda jak Mesiek. G-6 w tej chwili niedostępny, ale można kupić za bardzo rozsądne pieniądze G-2/G-4. Patrzam zatem . Na szczęście kiedyś zaopatrzyłem się w dwa G-6, które były w cenie innych modeli w 1/48. G-10 to już w ogóle biały kruk, ale G-2 to praktycznie te same ramki i to w cenie 100 zł, więc warto brać póki są. Z drugiej strony pewnie za chwilę wyjdą lepsze modele tego popularnego samolotu, np. z Kotare - bo nie wydaje mi się, że zatrzymają się tylko na wersji K-4, którą na upartego da się przerobić na G-10 . Zestaw z AML mam i też coś da się z niego wykorzystać. Nie jest perfekcyjny, ale ma kalkomanie do wersji dwumiejscowej. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ksc Napisano 16 Lipca Autor Share Napisano 16 Lipca Wczytywałem się w zebraną dokumentację i tym razem przekonuję się. że samolot, który chcę odtworzyć to wersja G-14/AS. Odchudziłem ścianki kadłuba oraz żywice eduarda, aż prześwitują. Nie mogłem jednak przesadzić, bo planuję przenitować kadłub. Konwersja żywiczna do wersji G-10 jest trochę niedokładna. Musiałem wstawić paski z żywicy, żeby uzupełnić szczeliny. Eksperymentalnie wszystko kleję klejem CA Black. Eduard dostosował wymiary żywic do części z modelu revella, ale usunął fragmenty, które pozwalały na zachowanie prawidłowej geometrii podczas ich montażu. Ja te elementy odtworzyłem za pomocą plastikowych płytek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jaro Napisano 18 Lipca Share Napisano 18 Lipca Z tym pocienianiem ścianek to nie ma co strasznie przesadzać, tam biegło coś w rodzaju listwy,czy kontownika w poziomie przykręcanego śrubami ,widać to doskonałe na zdjęciach, w modelach plastikowych producenci to olali i zostawili jako grubość burty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ksc Napisano 18 Lipca Autor Share Napisano 18 Lipca 33 minuty temu, Jaro napisał: Z tym pocienianiem ścianek to nie ma co strasznie przesadzać, tam biegło coś w rodzaju listwy,czy kontownika w poziomie przykręcanego śrubami ,widać to doskonałe na zdjęciach, w modelach plastikowych producenci to olali i zostawili jako grubość burty. No właśnie mi się wydaję, że jednak te ścianki były cienkie. Pożyczę fragment zdjęcia z netu, to jest akurat G-2 z jeziora. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jaro Napisano 19 Lipca Share Napisano 19 Lipca (edytowane) W sumie tak,masz rację,ale i tak będziesz musiał dać tą listwę od góry,wyglądać będzie lepiej niż fabryczna ścianka,właśnie tak jest to rozwiązane w modelach kartonowych,cienka ścianka i listwa od góry.Ja jak robiłem K4 to sporo czasu spędziłem nad owiewką,to też producenci olewają,od środka orginalnie jest stelaż w żadnym modelu nie uświadczysz.Takich kwiatków jest więcej rozmiar chłodnicy,łopaty śmigła itp.,cóż ma to też swój urok,można się wyżyć.Ogólnie to kibicuje,moja ulubiona skala,i temat też:) Edytowane 19 Lipca przez Jaro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ksc Napisano 16 Sierpnia Autor Share Napisano 16 Sierpnia Po analizie zdjęć i dokumentacji coraz bardziej jestem przekonany, że samolot przedstawia wersję Bf 109 G-14/AS. Tak również opisuje ten samolot eduard, podając numer seryjny 782xxx. Pilotem był Chorwat słowackiego pochodzenia Vladimir Sandtner. Kształt osłony silnika sugeruje, że była to maszyna wyprodukowana w Mtt. Regensburg, a przynajmniej byłoby to prawdą w odniesieniu do G-10. Zastanawiałem się również, czy jest możliwe, że ten egzemplarz posiadał modyfikację U4, czyli 30 mm Maschinenkanone 108, ale z literatury wynika, ze takie produkowano jedynie w wytwórni WNF. Żywice, które posiadam to konwersja do Bf-109 G-10 Erla, nie znalazłem jednak dobrze udokumentowanego zdjęciami egzemplarza tej wersji, wszystkie schematy malowania to domniemanie, więc zdecydowałem się je odpowiednio przerobić na Mtt. Regensburg. Przy okazji wyjaśniło się też, dlaczego żywice nie pasowały do przejścia skrzydło-kadłub. Zamiast tego kombinowania wystarczyłoby wziąć przód kadłuba od Bf-109 K-4 z Kotare, ale nie posiadam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jaro Napisano 16 Sierpnia Share Napisano 16 Sierpnia (edytowane) Obudowa maski Erla nie będzie pasować do pozostałych wytwórni,oni opracowali własny wariant,beczkowaty ale jednocześnie smuklejszy i nie tak niesymetryczny.Porównywałem własne konwersje,posiadam 3 erle G10 i 1 do G6as,różnica jest istotna,szczególnie od strony sprężarki Edytowane 16 Sierpnia przez Jaro 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ksc Napisano 16 Sierpnia Autor Share Napisano 16 Sierpnia 1 godzinę temu, Jaro napisał: Obudowa maski Erla nie będzie pasować do pozostałych wytwórni,oni opracowali własny wariant,beczkowaty ale jednocześnie smuklejszy i nie tak niesymetryczny.Porównywałem własne konwersje,posiadam 3 erle G10 i 1 do G6as,różnica jest istotna,szczególnie od strony od sprężarki Kolejny raz przekonałem się, żeby robić planowane zakupy. No nic... pilniki, skrobaki i jakoś przerobię tę osłonę. Może kiedyś zrobię też jakiegoś G-10 Erla, ale na razie nie znalazłem sensownego malowania. Podobnie z K-4 od kotare. Koniec wojny, ale znane są tylko pojedyncze fotografie, z których kolorów trzeba się domyślać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jaro Napisano 16 Sierpnia Share Napisano 16 Sierpnia Obawiam się że nie da rady,różnic jest więcej,małe beule na podbódku maski,,wlewy,to da się załatwić nawet zniwelować beczkowatość,ale erla ma tez rynny kaemów inaczej rozstawione niż pozostałe zakłady.Może transplant z Hasegawy,albo z Trumpka,tego ostatniego można dostać za grosze,tak czy siak,trzymam kciuki i patrzam dalej:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.