Jump to content
Lucas HS

Problem z rozdzielaczem form silikonowych [odlewy żywiczne]

Recommended Posts

Hej.

Długo się przymierzałem do tematu odlewania, aż wkońcu postanowiłem spróbować. Zrobiłem część którą będę chciał odlać i obmyśliłem układ formy, gdzie wlewka itp.

a750b437092c51b2.jpg

91a7cf7f3a564d77.jpg

7865ac19e1b843be.jpg

 

Uzyskałem piękną, pierwszą cześć formy. Byłem extra zadowolony!

a9b01defc3c69d7c.jpg

 

Wziąłem się za drugą część formy. Poczekałem aż pierwsza dobrze zastygnie i do roboty...:

3a826a4bd2ac1233.jpg

9f548945e224c957.jpg

 

I co uzyskałem? Mam teraz matkę uwięzioną w szczelnie zamkniętym silikonowym klocku... pomimo natłuszczenia olejem kujawskim łączeina form. Wybrnąłem z sytuacji rozcięciem formy, więc będzie szło z tego odlewać, ale takie coś to g nie robota. Proszę, niech ktoś się wypowie. Co robię nie tak, że dwie części formy się łączą?

 

Jedyne co wydumałem to to. Doszedłem, ze jeśli silikony mają się skleić to coś musi się stać z tłuszczem zawartym pomiędzy nimi. Jedyne co przyszło mi do głowy to wmieszanie się tłuszczu w mokry z jednej strony silikon. Musiałbym znaleść więc inny rozdzielacz, który nie mieszałby się z mokrym silikonem. Czego więc użyć?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedyś używałem stearyny ze świeczki rozpuszczonej w benzynie ekstrakcyjnej z domieszką terpentyny (słabo się rozpuszczało) - po odparowaniu zostawała warstewka wosku.

Obecnie stosuję zwykłą wazelinę techniczną, równo rozprowadzoną po modelu i połówce formy, za pomocą twardego pędzelka.

Nie wiem jaki jest producent silikonu, którego używasz, Zakład w Nowej Sarzynie miał kiedyś w ofercie specjalny rozdzielacz form do swoich gumosilów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A nie prościej po prostu zrobić formę jednoczęściową? Taką z klockiem wlewowym? Tak robią w większości producenci modeli żywicznych.

A metoda form dwuczęściowych to raczej przeżytek, nawet Czesi już tak nie leją.

Ale jeśli koniecznie chcesz tak robić, to jako rozdzielacza użyj cieniutkiego papieru lub folii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masz rację Avi. Moja druga zlepiona forma zmusiła mnie do wykonania jednoczęściowej (fotka na dole) i spodobało mi się!

P1010391.JPG

 

 

 

PS: Stosować rozdzielacz, jak będę lał żywicę, czy nie trzeba?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy odlewanych elementach mało zdetalowanych/o prostych kształtach, forma jednoczęściowa sprawdza się w 100%. (+100% za czas wykonania )

Jednak przy elementach o bardziej skomplikowanych kształtach zachodzi potrzeba wykonania formy dwu- lub wiecej-częściowej. (A w dokładniej mówiąc wykonać formę w kilku etapach, bo "jednoczęściowa" forma po rozcięciu staje się jakby "dwuczęściowa".) Wynika to z konieczności kontrolowania linii podziału formy (rozcinając formę jednoczęściową, tniesz "na oko" - nie widzisz elementu wewnątrz), zastosowania elementów pozycjonujących wzajemnie częsci formy (żeby uniknąć przesunięć), oraz przeciwdziałaniu zapowietrzania się odlewu w zakamarkach.

 

Obecność klocka wlewowego nie mówi nic o ilości elementów z których składa się forma.

 

Podczas lania nie potrzeba stosować rozdzielacza, chyba, że w celu podniesienia żywotności formy, lub/i ułatwieniu podczas wyjmowania odlanego elementu z formy. (wiadomo: kto smaruje, ten jedzie )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak mi się żywica przyklei do silikonu to masz baty człowieku

 

Dzięki wielkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Żywica nie ma prawa przykleić się do formy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie. Musi być specjalny. Ma odpowiednią "leistość" (lejność), kleistość, konstystencję. 40zl za pół kilo na allegro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można.

Tylko jest o wiele trudniej. (I śmierdzi octem w całej chałupie)

Element, który chcemy odlewać należy bardzo dobrze natłuścić wazeliną i nakładać silikon wciskając w zagłębienia. Najlepiej: cienka warstwa - min. 2 dni schnięcia (!!) - druga cienka warstwa - min. 2 schnięcia ...

Strasznie to upierdliwe i w zasadzie zastosowanie ogranicza się do odlewania małych i prostych elementów, ale "z braku laku ..."

Share this post


Link to post
Share on other sites

no... powiedzmy że mówiąc "nie" - miałem na myśli "po co se utrudniać".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.