Skocz do zawartości

Okręty powodne p.971 Akula


Jędrek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

prace stoczniowe w Siewierojendrejewsku trwają, na K-3 i K-19 zaczęły się kłaść kolorki, Oscar na kolorki czeka, ruszyły więc prace przy Akule Alangera

Zaczęły też pojawiać się pytania.

Producent modelu jedynie kolorowym rysunkiem na boku pudełka wspomniał o malowaniu (chyba, że jest jakaś dodatkowa kartka, której w moim pudełku nie było ), wygląda to na czerwony spód i czarną górę.

Oglądając zdjęcia tak się zastanawiam czy czerwony spód widoczny na stoczniowym zdjęciu Geparda występował też na wcześniejszych okrętach i co dla mnie ważniejsze... jakim kolorem pomalować górę?

Na większości zdjęć Akuły wyglądają na pokryte czarną farbą (kolor pokrycia)

akula_1.jpg

ale są i takie na których kolor ten wygląda na zbliżony do Gunship Grey.

A już czarny jako taki kiepsko wygląda w porównaniu z czarnym kolorem na holowniku na poniższym zdjęciu...

akula_2.jpg

Gunship Grey czy czerń...? oto jest pytanie

 

pozdrawiam, Jędrek

a swoją drogą w modelu jest statecznik do Geparda, czyżby producent planował wydanie nowszej wersji Akuły w oparciu o te same wypraski... tyle, że Geprard zdaje się ma trochę zmieniony kształt kiosku.. pożyjemy zobaczymy

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 63
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Ciekawe na ile szarość wypływa z osadu soli na kadłubie?

 

Większość tego typu okrętów malowana była farbami utrudniającymi radionamierzanie, a ponoć te farby ( nie wiadomo dla czego) miały odcienie czerni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma za bardzo, co dodawać.....Andrzej ma rację....

Kiedyś już omawialiśmy farbę chyba przy okręcie 1135....(dot. malowania ogólnie...)

Zawsze czarna.... Matowa... ze względu na podłoże....

Sama powłoka „wyciszająca” opływ wody jest czarna, już to wymusza sposób malowania w stoczni...

Wszelkie połyski ...rozbłyski...itp., są wynikiem wad zdjęcia...wody, pogody, brudu...itp. itd.....

W tym przypadku...Czarne jest piękne......

:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takich tematach zawsze Jedrus luknij na fotke Tajfuna w stoczni. Widac jak byk czarny ale juz ta sama farba na gornych powierzchniach oswietlona swiatlem dziennym wyglada inaczej. Dokladnie widac to na tylnych sterach glebokosci

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma sprawy...

Na ty zdjęciu, które wkleiłeś powyżej mojej odpowiedzi...i na wielu innych zdjęciach przedstawiających Rosyjskie okręty podwodne, często widać dosłownie placki poszycie kadłuba sztywnego w różnych odcieniach czerni.....Wytłumaczenie jest prozaiczne..... Okładzina kadłuba stosowana przez stocznie jest często tracona w trakcie rejsów..... a następnie uzupełniana w stoczni.... Nowa zawsze będzie w innej tonacji czerni niż ta nałożona niejako dziewiczo w stoczni.

Swego czasu Rosyjskie stocznie miały ogromny problem z materiałem służącym do mocowania powłok... Zdarzało się ze dosłownie z każdego rejsu, szczególnie po wodach dalekiej północy okręty wracały z poodrywanymi całymi płatami w/w... Nie wiem czy receptura została udoskonalona, ale jest coraz mniej zdjęć pokazujących duże ubytki na kadłubach ich okrętów podwodnych....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

malowanie wyjaśnione, teraz stwierdziłem że trzeba by się zdecydować co umieścić na kiosku

producent modelu proponuje coś takiego:

akula_i1.jpg

akula_i2.jpg

w książce wydawnicta Sankt-Petersburg o o.p. Rosji jest takowy schemat kiosku:

akula_4.jpg

troszkę przejrzanych zdjęć i już odczuwam brak dobrego jakościowo zdjęcia kiosku od góry (może któryś z kolegów posiada ) na którym byłoby widać większość umieszczonych na nim "gadżetów"

generalnie to co w modelu zgadza mi się z rzeczywistością ale po kolei, części od końca kiosku (proszę o poprawienie ewentualnych błędów w identyfikacji) :

21 - radionamiernik, brak na schemacie, na zdjęciach za to bywa i też jest ostatni

na schemacie jest za to na końcu antena, której jakoś na zdjęciach się nie dopatrzyłem

22 - jak dla mnie tajemnicza antena(?), jest na schemacie (również na planach Geparda), na zdjęciach się nie dopatrzyłem (co nie znaczy, że nie ma)

23 - antena łączności satelitarnej, jest na schemacie i bywa na zdjęciach

19 - antena łączności radiowej, jest na schemacie i na zdjęciach

20 - antena łączności radiowej, jest na schemacie i bywa na zdjęciach, ale o innym kształcie (bez zgrubienia na końcu jak proponuje producent)

24 - radar Radian wraz z systemem ostrzegawczym, jest na schemacie i na zdjęciach, w modelu trzeba zamarkować panel radaru na szczycie

18 - peryskop, jest na schemacie i na zdjęciach

17 - peryskop, jest na schemacie, na zdjęciach się nie dopatrzyłem

 

nęci mnie najprostsza i naczęściej spotykana na fotkach konfiguracja (np. fotka z holownikiem) - peryskop, radar Radian i antena łączności

czyli 20 (w zmienionym kształcie), 24 i 18

troszkę ubogo, więc pewnie dorzucę jeszcze anteny 19 i 23 jak na prezentowanej już fotce Wiepra

co koledzy na to?

 

pozdrawiam, Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale dowaliles z pytaniem. Powiem tak. Masz dwie mozliwosci: albo wywalasz wszystko aby pokazac co tam okret posiada albo dajesz tylko to co najczesciej spotykane na fotkach. Z mojego dochodzenia na twardzielu wyszlo mi, ze najczesciej widac okret na powierzchni w takich konfiguracjach:

 

4ab38be67768dee4.jpg

da5c2a8c35d783a6.jpg

a14101faf9112e0b.jpg

 

Jest chyba jeszcze jakas antena obok peryskopu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skąd Okonku bierzesz te wszystkie śliczne zdjęcia...

u mnie się trafiają przeważnie pierwsze jakie pokazałeś, te kolejne to sam miodek a zwłaszcza "najciekawsza" fotka.. wyjaśniło się dla mnie to co dojrzałem na zdjęciu Wiepra, czyli malutkie ustrojstwo przed Radianem

 

teraz to już mam dokumentację by zrobić w "pełnej gali" (choć pewnie bez tego malutkiego "ustrojstwa")

 

dzięki, Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano dales nam wczoraj takie zadanie, ze siedzialem i szukalem po sieci. Nie ukrywam, ze mam wiele fotek od naszej skarbnicy wiedzy czyli Grzegorza ale tu staralem sie sam cos zdobyc. Przy okazji wypracowalemsobie pewien sposob szukania tylko, ze jest on strasznie czasochlonny i trudno tak od razu wytlumaczyc jak to robie. Czasami smigasz po sieci i nic. Ponawiasz szukanie kolejnego dnia i wychodzisz z tego zwyciesko tak jak ja wczoraj wieczorem. Ciesze sie, ze moglem pomoc i podsylam Ci ta ostatnia fotke w pelnych wymiarach na PW. Jest troszcze wieksza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej... Nie rób sobie jaj z ta skarbnicą...

Wiesz, jaki mam stosunek do wszelakich guru, mentorów i nie omylnych Stalinów modelarstwa....

Dziele się swoim "hobby", bo spłacam dług...Kiedyś ktoś inny dzielił się ze mną równie bezinteresownie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

PKD4GA...

Generalnie masz rację....

Cała nazwa OP to Wielozadaniowa Atomowa Łódź Podwodna projektu 971 „SZCZIUKA-B” (szczupak...)...

Całe zamieszanie w nazewnictwie kodowym wprowadzają zachodni analitycy nazywając Radziecki, i post Radziecki sprzęt często na zasadzie skojarzeń....

 

Również w literaturze Rosyjskiej, często ten OP nazywany jest „AKUŁĄ” z powodu nazwy nadanej pierwszemu zwodowanemu OP z tej serii (chyba w...) w 1984r.

Pierwszym okrętem była właśnie „AKUŁA” (rekin...) i od tego OP NATO nadało kryptonim całej serii...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz

 

No moje pytanie bylo troche prowokacyjne i widze ze zwrociles na to uwage

 

Niestety twoje rozumowanie jest bledne poniewaz:

Pierwszy okret projekt 971 (numer stoczniowy jak dobrze pamietam 501) zwodowano 22.07.84 (czasami pojawia sie pazdziernik 1984) wszedl na uzbrojenie 30.12.84 lub 01.01.1985 pod nazwa К-284. Nazwe taka nosil dokladnie do 13.04.93 kiedy to przemianowano siedem okretow tego typu. K-284 faktycznie dostal nazwe Akuła (Rekin), ale to juz bylo inne panstwo i inna marynarka Nazwe kodowa Nato projekt 971 otrzymaly pewnie dekade wczesniej. Jak widzisz twoja teoria chyba sie tu nie sprawdza.

 

Pozdrawiam serdecznie

Pawel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z zadowoleniem w jednej kwestii musze przyznać tobie rację...

Błędnie, nie sprawdzając, opierając się tylko na swej pamięci napisałem ze nazwa kodowa NATO „AKUŁA” wzięła się od nazwy pierwszego OP serii.

 

Za: „S.S. Byerezhnoy -Atomowe Łodzie Podwodne WMF CCCP i Rosji- „

K-284 od 13.04.1993 nazwa własna „AKUŁA”, 21.05.1981 wstawiona na listę okrętów WMF, spuszczona na wodę (wyprowadzona z doku...) 27.07.1984, włączony do służby w 30.12.1984 i 15.01.1985 oficjalnie wpisana do rejestru...

26.07.1992 zmieniono banderę z Radzieckiej na Rosyjską...

 

Co do nazewnictwa analityków NATO, jednak będę obstawał przy wcześniejszym wpisie ze jest ono opierane na skojarzeniach tych ostatnich, i często wprowadza w błąd...

OP projektu 971, również w literaturze rosyjsko - języcznej nazywany jest jako „AKUŁA”, co nie zmienia faktu ze jego właściwą nazwą kodową jest „SZCZIUKA”...

 

 

Ps.Nie mam pewności, od którego roku ten OP ma w kodzie NATO nazwę „AKULA”...hm...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.