Jump to content

Okręty powodne p.971 Akula


Jędrek
 Share

Recommended Posts

Grzegorz

 

971 nazwano w NATO - Akula przed 85. W Soviet Military Power wydanie z 1985 pojawia sie juz takie oznaczenie http://www.fas.org/irp/dia/product/smp_85_ch2.htm

 

Zastanawiajace jest czemu Jankesi nazwali 971 wlasnie Akula. Moze nieoficjalnie matrosy tak go wlasnie nazywali (choc Szczupak tez jest calkiem ladnie) lub komus wpadla ta nazwa przy okazji przegladania materialow wywiadowczych dotyczacych Typhoona ? Generalnie dziwna jest to kalka z jez. rosyjskiego choc wczesniej juz sie takie pojawialy jako oznaczenie NATO

 

Co zas sie tyczy sie terminu Akuła w rosyjskich publikacjach jako nazwy 971 to ja nie przykladam do tego az takiego zanczenia. To raczej kalka z zachodnich publikacji. Podobnie bylo u nas jeszcze na poczatku lat 90 bardziej popularne byly Delty, Alfy czy Typhoony niz orginalne nazyw producenta/uzytkownika ktore byly tajne prze poufne. Moze jest to proba nazywania typu od nazwy pierwszej jednostki tak jak to robia np. w US Navy ?

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

dzięki co prawda mam oba zdjęcia, ale na górnej masz ciut lepszą jakość od mojej fotki a właśnie o zdjęcie z boku mi chodzi...

zresztą z tego już widać, że kształt części w Alangerze mocno odbiega od oryginału

 

pozdrowionka, Jędrek

Link to comment
Share on other sites

No wlasnie jak juz przy tym jestesmy to co to moze byc

 

w recenzji modelu natknąłem się na taki opis "Приемникам неакустической системы наблюдения (дет. 9)"

 

Jędrek

Link to comment
Share on other sites

Z dużą doza ostrożności...(Nie jestem pewien na 100% ze są to właśnie te elementy na kadłubie...)

Rosjanie ten typ OP traktowali jako wielozadaniowy....

Podeszli również nowatorsko do jego uzbrojenia, i wyposażenia...

Oprócz klasycznych, mniej lub bardziej torped, okręt jest przystosowany do „wystrzeliwania” torped „głębinowych” i opcjonalnie również rakiet...

Do tak wyszukanego i różnorodnego wyposażenia potrzebowali również nowatorskich środków wykrywania okrętów nawodnych i podwodnych przeciwnika.

Sam OP 971 jest wysoko nie dającą się wykryć jednostką (zanotowane dwa przypadki pojawienia się „SZCZIUKI” wewnątrz silnie bronionych grup okrętów NATO...), i musiał zostać wyposażony w równie nie wykrywalne środki do wykrywania (masło maślane...) ...

Pewnik-na pewno na okręcie znajdują się urządzenia pasywne, do wykrywania jednostek nawodnych i podwodnych (do skrajnie dużych głębokości zanurzenia przy oficjalnym zanurzeniu 600m ppm.) namierzające i śledzące przeciwnika na podstawie zawirowań wody powstałych po przepłynięciu okrętu.

Skąpy opis pozwala wywnioskować ze mogą to być zewnętrzne czujniki właśnie takiego systemu, analizujące zawirowania( zmianę temp. bądź inne parametry...) cząstek wody morskiej w kilwaterze płynących okrętów.

Link to comment
Share on other sites

ech, jakby tak jeszcze jakieś wyraźniejsze zdjęcie z boku się znalazło, to już pełnia szczęścia jedynie to maleństwo mi zostało do wydłubania...

 

pozdrowionka, Jędrek

Link to comment
Share on other sites

Tak jak pisal Grzegorz ten element zazwyczaj opisywany jest jako czujnik nieakustycznego systemu wykrywania. Na jakiej zasadzie dziala mozna tylko spekulowac. Amerykanie uwazaja ze Rosjanie maja duze osiagniecia w tej dziedzinie. Czy tak jest faktycznie trudno powiedziec. Chyba jednak musza/musieli pracowac nad takimi rozwiazaniami skoro sonar Akuly jest o 2/3 mniej czuly od zamontowanego na SSN-688, a system moze sledzic jednoczesnie tylko dwa cele.

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

model Alangera - nie miałem z nim większych problemów, to dość nowy model, ładnie się sklejał, można się z nim pobawić troszkę, np. częściowo lub całkiem wymienić "wyposażenie" kiosku

 

blaszki? nie spotkałem blaszek do o.p. w tej i mniejszej skali..

 

a poza tym, ładnie się prezentuje do spółki z Oscarem

 

link do recenzji:

http://scalemodel.n1.by/product-20234.html

 

pozdrawiam, Jędrek

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hmm do czego jest ta duza "czerpnia" wody pozaburtowej na dole kadluba tzn. do czego potrzebna jest woda
- sam sobie odpowiem Woda zaburtowa uzywana jest do kondensacji pary ktora po skondensowaniu trafia ponownie (jako woda) do generatora pary. Woda zaburtowa jest po wykorzystaniu odprowadzana za okret. Ciekawe jaka jest roznica temperatur miedzy woda morska, a ta ktora jest odprowadzana za okret ?

 

Ten element Szczuki widoczny na fotkach Jedrka - dziwnie mi sie kojarzy z tym co MiG-29 i Su-27 maja przed kabina. Niestety na okretach atomowych US Navy do skraplania uzywany jest zamkniety, wewnetrzny system - bo na schematach nie widac "dziur" do pobierania wody. Gdyby jednak bylo inaczej to mozna by probowac sledzic okret namierzajac taki slad. Wadami takiego systemu jest ograniczony zasieg, termokliny, zastosowanie tylko do atomowych itd. Zaleta to mozliwosc namierzenia i prowadzenie nieruchomego okretu i max. wyciszonego op. Oczywiscie to tylko moje gdybania

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

sam sobie odpowiem

 

dobry tok myślowy Paweł

swoją drogą myślę, że Rosjanie nie zostawili by takiej furtki dla przeciwnika i jeśli różnica temperatur jest zbyt duża to być może pobierana woda rozdzielana jest na dwa strumienie, jeden służy do kondensacji pary a drugi miesza się z pierwszym po wykonaniu przez niego zadania w celu obniżenia z kolei jego temperatury przed opuszczeniem kadłuba

nie jestem pewien ale podobne rozwiązanie stosuje się chyba w niektórych samolotach w celu obniżenia temperatury gazów wylotowych (w dyszy wylotowej miesza się je z powietrzem nie przechodzącym przez silnik )

 

Jędrek

Link to comment
Share on other sites

Grzegorz & Jędrek

 

Rosjanie nie zostawili by takiej furtki dla przeciwnika i jeśli różnica temperatur jest zbyt duża to być może pobierana woda rozdzielana jest na dwa strumienie, jeden służy do kondensacji pary a drugi miesza się z pierwszym po wykonaniu przez niego zadania w celu obniżenia z kolei jego temperatury przed opuszczeniem kadłuba
- dokladnie zgadzam sie w 100%.

 

Prosty test: dwie szklanki wypelnione woda. W jednej szklance wode gotujemy, nastepnie mieszamy (w trzecim pojemniku) wode z obu szklanek - temperatura tej mieszanki bedzie inna niz wody przed zagotowaniem. Wydaje mi sie ze trza by to mieszac w proporcji m.in. 10 do 1 - a to skomplikowana operacja.

 

nie jestem pewien ale podobne rozwiązanie stosuje się chyba w niektórych samolotach w celu obniżenia temperatury gazów wylotowych
- dokladnie widac to najlepiej w smiglowcach. Na AH-64, AH-1, Mi-8, Mi-24 itd. sa/moga byc instalowane takie "mieszadelka" - jednak i tak na wylocie powietrze calkiem ladnie faluje.

 

Dla Szczuki taki system ma jeszcze jeden plus - moze gonic cel z max predkoscia i zadne cele pozorne, czy szumy wlasne nie beda zaklocac/obnizac obrazu celu - tak jak to jest w przypadku systemow akustycznych.

 

Tylko ze amerykancy raczej sobie chlodza wode w systemie zamknietym Moze wiec skoki temp. wody wokol sruby

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

pewnie, że piękna ale nie najnowsza, choć zależy jak to liczyć, do służby weszła w 1996

nazwę okrętu masz na trapie “Вепрь” czyli K-157

 

pozdrowionka, Jędrek

Link to comment
Share on other sites

Kusch

Nazwe okretu masz napisana na trapie (mostek z nabrzeza na okret). Nazywa sie Dzik - wczesniej mial to byc К-157. Nowka/najnowsza Szczuka to tez nie jest - wodowanie 10.12.94, w sluzbie od 25.11.95.

 

Fotki super !

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

na szybko napisałem

do służby weszła w 1996

za www.submarine.id.ru podającą 8.01.1996 jako datę wejścia do służby

 

a PKD4GA podał

w sluzbie od 25.11.95.

 

zerknąłem sobie w kilka innych źródeł (tym razem papierowych) i data podana przez Pawła częściej się przewija, wydaje się więc być bardziej wiarygodna, choć zetknąłem się też z końcem 1996

 

Kusch choć okręt oddano jeszcze w ubiegłym wieku to ta Akula jest jedną z ostatnich jakie zbudowano, po niej był już tylko Gepard

 

fotki fajne, "el moderatore" może tak przenosiny do tematu o Akule

pozdrowionka, Jędrek

Link to comment
Share on other sites

Jędrek

na szybko napisałem
- no ja tez, nawet czasy postow sa takie same - Wysłany: Sob Sty 06 2007, 9:30

 

data podana przez Pawła częściej się przewija, wydaje się więc być bardziej wiarygodna
- roznie moze byc, ale gdzies na przelomie 1995/96 generalnie...

 

ta Akula jest jedną z ostatnich jakie zbudowano, po niej był już tylko Gepard
- warto dodac ze pod koniec czerwca 2006 wodowali w Komsomolsku - Nerpe (K-152) wiec pewnie jest teraz wyposazana - moze wciela ja do floty jeszcze w 2007 ?

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ten element Szczuki widoczny na fotkach Jedrka - dziwnie mi sie kojarzy z tym co MiG-29 i Su-27 maja przed kabina. Niestety na okretach atomowych US Navy do skraplania uzywany jest zamkniety, wewnetrzny system - bo na schematach nie widac "dziur" do pobierania wody.
- kolejny raz sam sobie cos dopisze. Francuskie boomery typu Le Redoutable - do skroplenia pary uzywano wody morskiej o obiegu wymuszonym przez pompy... Calkiem mozliwe ze podobnie bylo/jest w amerykanskich op...

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

39825685c9f8bfae.jpg

Na tej fotce wygląda jak wieloryb wynurzony z głębin, którego otoczyły jakieś drapieżniki (wybaczcie, że nie na temat, ale nie mogłem się powstrzymać)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.