Skocz do zawartości

Avia B-135 | Planet Models 1:48 [010]


Rekomendowane odpowiedzi

Galeria Konkursu Jesień 2017

 

Model zakwalifikowany do:

Klasa 1 - Samoloty i śmigłowce

 

Warsztat TUTAJ

 

 

Postanowiłem, że mój start w konkursie Jesień 2017 będzie poświęcony samolotom oblatanym na jesieni i modelom kupionym na jesieni. Tak właśnie jest w przypadku Avii. Data oblotu to 28 września 1938 roku. Kupiony we wrześniu 2017, więc wszystko się zgadza.

 

W 1936r. konstruktorzy zakładów AVIA na czele z inż. Novolnym rozpoczęli prace nad konstrukcją nowoczesnego myśliwca w układzie dolnopłata, który miał zastąpić w linii starzejące się AVIE B-534.

 

Pierwszy prototyp nowego samolotu, o pięknych i czystych liniach, został oblatany - jak już wspomniałem - 28 września 1938 r. Ponieważ silnik H-S 12 Y-1000 nie był jeszcze gotowy, zastosowano słabszy silnik Hispano-Suiza 12 Ydra z samolotu AVIA B-534. Ze względu na opóźnienie w konstrukcji chowanego podwozia, prototyp otrzymał podwozie stałe. Mimo wszystko, prototyp osiągnął dużą prędkość i wykazywał dobre właściwości lotne. 22 XI 1938r. samolot został jednak rozbity, grzebiąc w swoich szczątkach pilota.

 

W 1939r. powstał drugi prototyp oznaczony B-35.2, a już po upadku Czechosłowacji i zajęcia terenów Czech przez Niemcy, w sierpniu 1939 r. trzeci, na którym zostało zamontowane chowane podwozie systemu Messier. Prototyp ten oznaczony B-35.3 stał się wzorem dla finalnej wersji myśliwca, B-135 (pod okupacją niemiecką nazwano je Av-135, ja jednak pozostanę przy czeskiej nomenklaturze).

 

12 samolotów tej wersji razem z 62 silnikami Hispano-Suiza 12 Ydra zamówiła Bułgaria. Planowano zbudowanie kolejnych 50 egzemplarzy licencyjnych (którym nawet nadano bułgarską nazwę typu DAR-11 Liastovica) w państwowych zakładach DSF.

Do 1942 r. w skrzyniach dostarczono z fabryki w czeskich Letnanach bułgarskim właścicielom wszystkie zamówione samoloty, które do sierpnia 1943 roku zmontowano w zakładach w Łoweczy, oblatano i przyjęto na uzbrojenie. Do Bułgarii dotarły także zapasy części zamiennych, 35 silników i pełna dokumentacja. Z dalszych dostaw i zakupu licencji Bułgaria ostatecznie zrezygnowała.

 

Avie trafiły do szkoły lotniczej w Dolnej Mitropolji, albowiem Bułgarzy uważali je za wymagające w obsłudze, trudne podczas startu z uwagi na zbyt słaby silnik, delikatne (podczas ćwiczebnych walk prowadzonych z wykorzystaniem figur zaawansowanego pilotażu, dochodziło do odkształceń poszycia kadłuba, skrzydeł) i zbyt słabo uzbrojone (planowanego działka nigdy nie zamontowano), jak na wymagania toczącego się konfliktu.

 

Tym niemniej, samolot ma na swoim koncie zapisaną chwilę wojennej chwały.

AVIA B-135 o numerze numer bocznym 5 (prawdopodobnie pierwszy złożony w Bułgarii egzemplarz), 30 marca 1944 pilotowana przez feldfebla (sierżanta) Jordana Ferdinandowa, wspólnie z trzema innymi Aviami zaatakowała formację amerykańskich bombowców podczas nalotu na Sofię. Biała '5' wywodziła się z numeru seryjnego płatowca, "105".

 

kF9Nf6.jpg

 

FaYeSo.jpg

 

8cVBYU.png

 

Trudno obecnie przesądzić, czy właśnie ta maszyna zadała zestrzelonemu wtedy wg opisów pilotów amerykańskiemu B.24 decydujący cios, faktem jest jednak że jedno zestrzelenie dość zgodnie zalicza się na konto Avii B-135 - czy to indywidalnie, czy to tych kilku Avii wspólnie. Należy jednak lojalnie zauważyć, że formalnie to zestrzelenie nie zostało potwierdzone, źródła amerykańskie wskazują tylko tyle, że utracono jeden samolot, prawdopodobnie zestrzelony.

 

Zdjęcia i informacje o samolocie zaczerpnięto z pięknej monografii: Miroslav Bily, Denes Bernad, Pavel Kucera, Avia B-35, B-135, wydawnictwo MBI, Praga 2003.

 

q30BS8.jpg

 

Model czeskiej formy Planet Models. Żywica, mała blaszka, kabina w technice vacu. Trochę wymagający, jak chodzi o spasowanie elementów, ich przygotowanie (obecne niemal wszędzie bąbelki powietrza w odlewie, cecha medium, z którego model wykonano) - ale moim zdaniem nie w stopniu wykraczającym poza przeciętne umiejętności modelarskie.

 

Malowanie RLM 65/70/71 z palety Gunze H. Brudzenie pigmentami AK i MIG.

 

Wątek warsztatowy znajdziesz tu.

 

A teraz, zapraszam do galerii. Miłego oglądania!

 

70SUUS.jpg

 

T6YXhB.jpg

 

v57Rs1.jpg

 

FHh9xd.jpg

 

NDVH1u.jpg

 

s5gWxW.jpg

 

gzv2h6.jpg

 

rxVCx4.jpg

 

ukBTo3.jpg

 

QTtQmB.jpg

 

Rk5Vz8.jpg

 

3bPUwC.jpg

 

Uw4hvp.jpg

 

UCIWdq.jpg

 

p4nBMA.jpg

 

fh382y.jpg

 

7DusE0.jpg

 

Pozdrawiam

Hubert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.