Skocz do zawartości

Messerschmitt Bf-109E-7/Trop -----> Airfix 1/72


Abominus

Rekomendowane odpowiedzi

Siemka!

Chcę zaprezentować mój pierwszy model malowany aerografem, na którym także testowałem różne techniki modelarskie (tylko w niektórych momentach pomogłem sobie pędzelkiem). Nie było to łatwe gdyż przygoda z aerografem taniej jakości miejscami doprowadzała mnie do szału. Malowanko w barwach pustynnych, pokrytych plamami sprawiło, że postawiłem sobie na początek dość wysoko poprzeczkę. Zastosowałem preshading, który jednak zanikł, widocznie musiałem położyć zbyt mocną warstwę farby. Użyłem tradycyjnie farbeczek Pactry, pigment i wash Vallejo. Jak to zwykle bywa, popełniłem trochę błędów przy pracy. Najpierw sprawa z kabiną. Jest to ogromny minus w odbiorze modelu. Niepotrzebnie przykleiłem płytę pancerną do owiewki bo nadmiar kleju spowodował to co widać na fotkach. Wywaliłem ją (płytę) i zrobiłem nieco cieńszą. Potem złamałem niechcący jedną z podpórek usterzenia poziomego. Następnie to samo zrobiłem z masztem anteny, którego czubek w miejscu złamania nieco zaokrągliłem, żeby "jakoś" to wyglądało. Jeśli chodzi o plamy w kamo to wydaje mi się teraz, że powinienem je zrobić nieco mocniejsze, no i oczywiście ich rozmieszczenie nieco odbiega od oryginału. Na spodzie kół widać też ślady startej farby ale o tym zorientowałem się już po zrobionych fotkach. Czas przejść do zdjęć, które przedstawiają model samolotu:

 

Messerschmitt Bf-109E-7/Trop "Czarna 8" z jednostki 2/JG 27, Libia, wiosna/lato 1941 rok. Pilotem tej maszyny był Feldwebel Franz Elles, który rozpoczął karierę bojową w 1940 roku w składzie 1 Staffel/JG 27 i brał udział w Bitwie o Anglię pod okiem ówczesnego d-cy I/JG 27, Eduarda Neumanna. Przeniesiony wraz z całym swoim dywizjonem do Afryki Płn. na początku 1941 roku. Tam trafił do 2 Staffel i latał jako skrzydłowy zdobywcy Żelaznego Krzyża-Karla Wolfganga Redlicha. Podczas licznych akcji nad Afrykańskim niebem, Elles uzyskał pięć zwycięstw i tym samym zdobył miano Asa. Niestety dzień po odniesieniu swojego piętego zwycięstwa, dokładnia 11 grudnia 1941 roku, podczas walki powietrznej, Elles broniąc ogona swojego dowódcy, został trafiony w chłodnicę przez Hurricane'a. Zmuszony do lądowania za linią wroga został wzięty do niewoli. Resztę wojny spędził w Kanadzie jako jeniec wojenny. Po wojnie Franz Elles został zwolniony z więzienia i wstąpił do niemieckich służb dyplomatycznych a z czasem... został niemieckim ambasadorem gdzieś w centralnej Afryce.

Zapraszam do oglądania!

 

7280sj.jpg

1z1tk4h.jpg

343rrk8.jpg

ztghvd.jpg

e968gm.jpg

24yy8hk.jpg

2i9mo9y.jpg

2uqkg82.jpg

2wlvpqq.jpg

2ed9h5l.jpg

2yyeceh.jpg

nod9c5.jpg

65yagj.jpg

iqg26r.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze koty za płoty, jak to mawiają... Nie jest źle jak na pierwsze użycie aero, choć mogłoby by być lepiej, przy czym większość mankamentów nie jest wcale związana z malowaniem! Co do malowania właśnie, to jest zbyt duże rozmycie plam. Przy czym nawet sprawny i doświadczony malarz miałby problem aby uzyskać tak słabe rozmycie w skali 1/72 jak widać to zdjęciach archiwalnych. Przynajmniej z ręki, bo przy odpowiednim maskowaniu to nie problem, tylko że sporo roboty wtedy. Osobiście bym naniósł plamki pędzlem, wtedy łatwo kontrolować rozmieszczenie i kształt plamek zgodne z oryginałem, a rozmycie w tej skali jest praktycznie pomijalne.

 

Co do klejenia oszklenia, to polecam Clearfix. Nie wpływa na plastik i łatwo go usunąć po wyschnięciu bez uszczerbku dla przejrzystości detali. Z jakichś drobnych mankamentów to swastyka za duża i krzywo przyklejona. Maszt anteny jakiś mało wyrośnięty. Stożek śmigła powinien być biało-czerwony, widać to na zdjęciu lepszym jakościowo:

bf109e7_1.jpg

 

Tym niemniej ogólnie model sprawia przyjemne wrażenie. Zwraca uwagę odtworzony biały pasek na tylnej oponce, miły smaczek. Czekam na kolejne produkcje!

 

PS A skąd informacja o pilocie? Jest raczej pewne, że na tej maszynie latał Werner Schroer, choć oczywiście możliwe że używało ten samolot wielu innych pilotów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyszedł ładnie . Ja ostatnio kleiłem owy model tyle że od Trumpetera .Jedna rada mogłeś otworzyć kabinę i ewentualnie silnik bo taki to esencja tego co messerschmitt ma najlepsze

Dzięki wielkie! Jednak wolę modele "zamknięte". Jakoś nigdy nie przepadałem za otwieranymi kabinami, osłonami silników czy innymi panelami ale kto wie, może kiedyś spróbuję;)

Co do klejenia oszklenia, to polecam Clearfix. Nie wpływa na plastik i łatwo go usunąć po wyschnięciu bez uszczerbku dla przejrzystości detali. Z jakichś drobnych mankamentów to swastyka za duża i krzywo przyklejona. Maszt anteny jakiś mało wyrośnięty. Stożek śmigła powinien być biało-czerwony, widać to na zdjęciu lepszym jakościowo:

PS A skąd informacja o pilocie? Jest raczej pewne, że na tej maszynie latał Werner Schroer, choć oczywiście możliwe że używało ten samolot wielu innych pilotów.

Dzięki Banny za solidną opinię! Zaopatrzę się na pewno w ten Clearfix, żeby na przyszłość uniknąć podobnych wpadek z przeźroczystymi elementami. Swastyce przyjrzałem się i masz zupełną rację.. jest krzywo a rozmiar akurat miałem jedyny dostępny, więc go użyłem. O maszcie napisałem dlaczego taki "niewyrośnięty". Jak tylko dorwę zamiennik-poprawię. Z tym kołpakiem to różnie piszą w wielu źródłach, jedni że czarny, drudzy że czerwony i na twoim zdjęciu to widać, minus dla mojego modelu.

Tak samo sprawa pilota. Czytałem na forach wiele debat na ten temat, przeglądałem dostępną literaturę i grzebałem godzinami w necie gdzie twierdzono, że to maszyna Schroera a z drugiej strony, że to Elles był pilotem. Z połączonych źródeł wynikło, że:

Schroer od Marca 1941 służył w 1 Staffel a "Czarna 8" to samolot z 2 Staffel. Co prawda Schroer wykonał specjalny lot tą maszyną ale TYLKO dwa razy tego samego dnia w kwietniu 1941 roku (tuż po przybyciu do Gazali), SPECJALNIE dla reporterów Luftwaffe, których wysłano do Afryki by "zarejestrowali" debiut bojowy JG 27 o czym wspominał w swoim dzienniku bojowym. Normalnie podczas wiosny/lata 1941 roku latał w 1 Staffel maszynami o numerach "10" a potem "11". Z drugiej strony Elles zdobył swoje pierwsze zwycięstwo 16 Maja 1941 roku, czyli miesiąc po tym jak przeleciał się tą maszynką Schroer. Zatem popularna fotka "Czarnej 8ki", na której widać 4 zaznaczone zwycięstwa, musi przedstawiać siedzącego za sterami Fw. Ellesa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.