Skocz do zawartości

Panzer IV ausf.G (F2) 22. Panzer Division 1942. 1/35 Italeri


Radek Filipek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam! W końcu i ja postanowiłem coś zbudować. Wraz z ogólnoforumowym trendem wstawiam co nieco na konkurs Być może uda mi się skończyć przed końcem konkursu

 

Model, który wybrałem to baaaardzo leciwy Italeri. Sam model nie jest zły. Uważam, że to jeden z bardziej udanych modeli od Italeri. Na wannie jeszcze mam wytłoczoną starą nazwę "Italaerei". Model składa się z 3 ramek z szarego, ciemnego plastiku, który dobrze się obrabia. Nie za twardy, nie za miękki. W sam raz.

Z modelu można zbudować 3 wersje pojazdu ausf. F (F1), wczesną G(F2) i G (środkową). Ja buduję wczesną G znaną jako F2, albo Mark IV Special.

Długo nie mogłem się zdecydować czy budować F, która bardzo mi się podoba, czy właśnie G. Więc wpadłem na salomonowe rozwiązanie- kupuję jeszcze jeden taki sam model, z niego będzie F, a kalki zaadoptuję do mojego, bo mój egzemplarz kalkomanii nie posiada.

 

Model jest niezły, ale leciwy, dlatego trzeba go wzbogacić w detale. Kupione mam blaszki abera do pojazdu, blaszki aber do narzędzi + zapinki, aluminiową lufę Armo. Błotników nie kupowałem, bo mam niezłe Dragonowskie, podobnie jak i zasobnik wieżowy. Same narzędzia także z Dragona. Gąsienice mam ogniwkowe Dragona, ale ich nie wykorzystam, bo są do późnych IV'rek. Sprzedawca oczywiście nie powiedział tego. Ale się nie zmarnują. Dojdą albo Magic Tracki, albo Friule. Zobaczymy jeszcze. Kalkomanie mam Armo, ale też ich nie będę używał, bo to DAK, a ja jestem miłośnikiem frontu wschodniego. Kalki wezmę z drugiego modelu Italeri.

 

Malowanie będzie panzergrau. Albo jednolite, albo z pasami Dunkelgelb. Się zobaczy.

 

Do wersji G nie trzeba za wiele przeróbek. Gorzej z F. Ale to osobna historia.

 

Dość gadania, teraz regulaminowy In-box.

 

Pudło:

pudo.jpg

Instrukcja:

instrukcja.jpg

ramki:

ramki1.jpg

ramki2.jpg

 

Dodatki:

dodatki.jpg

Dojdą jeszcze liny eureka i inne gąsienice niż te, które są na zdjęciu.

 

Wszelkie rady i pomysły mile widziane. Gorąco pozdrawiam, Radek

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam za posta pod postem.

No to buduję kolejnego szkopa na forum.

 

Stan na chwilę obecną:

 

wanna1.jpg

 

wanna2.jpg

 

Podwozie jest ruchome, choć mechanizm sporo uproszczony w stosunku do prawdziwego...

Pyłek na kołach, to pozostałość po ich szlifowaniu. Paskudne ślady po łączeniu form na wszystkich kołach. Na szczęście pilniczek pomógł je usunąć.

 

Tylna płyta:

Na zielono zaznaczone wypychacze do zaszpachlowania, na czerwono, elementy przeznaczone do zeszlifowania, które zastąpione zostaną blaszkami Aber

 

tyl.jpg

Ponadto w tym miejscu trzeba dorobić pręt blokujący sprzęg. Niestety Italeri tego nie dała. Będzie z drutu, chyba że znajdę coś w złomie. Łańcuszki zarówno do spzęgu jak i do korka mam z innego zestawu Aber.

 

Przednia osłona transmisji i sprzęgieł. Na czerwono- uchwyty na zapasowe ogniwa. niestety wykonane z pancernej blachy- idą do ucięcia.

 

przod.jpg

 

Tłumik- składa się z dwóch części- złożone na sucho jak na razie. Zaznaczyłem obejmy, które zostaną zeszlifowane i zastąpi je Aber. Potem oczywiście szpachlowanie łączenia i odpowiednia faktura. Ale to w swoim czasie.

 

tlumik.jpg

 

pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, męczymy dalej giermańca. Trochę dziś bawiłem się z tylną płytą. Niefajnie się szpachlowało te zakamarki. Ale jakoś wybrnąłem. Faktura na tłumiku to stare dobre nitro. W dzień strzelę może lepszą fotkę, bez refleksów świetlnych od lampy.

 

Stan na dziś:

tyl2.jpg

 

Niestety już natrafiłem na pierwszego poważnego babola. Ta pokrywa powinna być po prawej stronie patrząc od tyłu pojazdu. Italeri dało ją po lewej stronie (tam gdzie czerwone kółko). Musiałem ją zeszlifować i zastąpiłem blaszką. Teraz jest w poprawnym miejscu (zielone kółko)

 

tyl3.jpg

 

Tak to wygląda w orginale:

 

ausf. G z Abeerden

PanzerIV-006.jpg

 

Ausf. D DAK

 

panzerIVe3.jpg

 

Na tylnej płycie jeszcze sporo do zrobienia..

 

pozdrowienia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To na pewno nie koniec poprawek(masz blachy więc dłubanie od podstaw z głowy), może się jednak zdecydujesz na DAK ?

Apropos afrykańskich, to zdjęcie od razu rzuciło sie w oczy ,chyba mi coś przypomina

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może się jednak zdecydujesz na DAK ?

 

Może w przyszłości Nie wykluczam. Ale na razie pozostanę przy tym, co mnie kręci najbardziej- wczesny front wschodni.

 

Malutkie postępy w budowie:

 

Dorobiłem ze złomu modelarskiego blokadę sprzęgu i przytroczyłem do niej łancuszek Aber.

tyl4r.jpg

 

W związku z tym, że oczekuję na paczkonosa z gąsienicami, nie brałem się za przerabianie błotników, ale zająłem się pozostałymi częściami czołgu. Na warsztat poszedł kadłub.

 

bokr.jpg

 

bok2r.jpg

 

Wszystko spasowane na razie na sucho, więc nie przylega idealnie...

 

przod1r.jpg

 

dorobiłem też uchwyciki na palec do otwierania włazu, nawierciłem i wstawiłem MG34. Karabin pochodzi od Dragona, bo ten italerowski nie był za ciekawy...

 

Kupiłem Panzerowi starszego braciszka i od niego wezmę kalkomanie. Pojazd zatem będzie w malowaniu 22. Dywizji pancernej z jesieni 1942, kiedy jeszcze operowała w miarę sprawnie. Historia tej jednostki jest dość dramatyczna, więc tym bardziej nastraja mnie to do budowy...

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mógłbys dać zbliżenie na łańcuch który jest pomiędzy uchwytami do lin?

Zrobię fotkę i wstawię za chwilkę, bo mi się rozładowały akumulatorki w aparacie :/

 

 

Do czego on służył?

To był taki zmyślny łańcuszek, do zmniejszenia objętości liny zamocowanej na uchwytach. Powodowało to to, że lina nie przeszkadzała w dostępie do klapek i włazów w tylnej części pojazdu. Tu jest wyjaśnione na rysunku. Dla lepszej czytelności dodałem numery, w jakiej kolejności patrzeć na obrazek:

 

lancuszek.jpg

 

1: łancuch w stanie bez liny.

2: łancuch po zawieszeniu liny

3: po obwiązaniu. Widać, że lina nie przeszkadza w dostępie do tej klapki na tylnej płycie.

 

Edit: Rysunki przedstawiają wersję F, więc proszę się nie sugerować innymi płytami nad silnikiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie Radku, modelik nabiera niezłego wyglądu. Widzę że wymienisz to co konieczne, aby ucywilizować ten zestaw do bardzo wiernej repliki.

 

Dzięki, postaram się

 

W dalszym oczekiwaniu na gąsienice nie wytrzymałem i postanowiłem się zabrać za moją ulubioną część czołgu- czyli wieżę. Było sporo roboty. Jeszcze zostało doklejenie paru dupereli na lufie, KM we wieży i poszpachlowanie miejsc, które mi umknęły w trakcie budowy... Efekt na dziś:

 

wieza1.jpg

 

Oto co przerobiłem:

1) Lufa Armo i metalowe jarzmo zastąpiły zestawowe plastiki. Muszę przyznać że lufa prezentuje się wyśmienicie. Chyba będę częściej kupował aluminiowe lufki. A podobno Armorscale jest jeszcze fajniejsza

2) Musiałem dorobić nity pod mechanizm wizjera. Zaznaczone poniżej, czerwonym kółkiem. Italeri oczywiście ich nie dało. Więc poodcinałem nity z zestawowych błotników, których i tak nie wykorzystam i przykleiłem je na wieżę.

 

wieza2.jpg

 

Tak powinno wyglądać:

nity2.jpg

 

nity.jpg

 

Chyba ok. Jeśli nie, to mówcie. Jeszcze da się poprawić, póki nie zacząłem malować

 

3)Włazy. Paskudne plastiki wymieniłem na wspaniałe Aber. Wielka szkoda, że model to nie Dragon, bo bym zrobił otwarte i pokazał wizjery i część wnętrza wieży. A detal na włazach, zwłaszcza od środka, naprawdę zacny. Jest co wyeksponować... Jak będę robił dragonowską G, albo któregoś wczesnego panzera jeszcze, to na pewno kupię ten zestaw Aber. Włazy są w pełni ruchome na blaszanych zawiasach, prezentują się naprawdę okazale.

4)Zasobnik wieżowy. Zabrałem od Dragona. Italerowski nawet nie był taki zły, ale miał pojedyncze zapięcie, a powinno być podwójne. Poza tym dragon ma ładniejsze zawiasy. Zabrałem więc od Dragona. Jedyną poprawką było zeszlifowanie nitów na dragonowskim. Ponadto zrobiłem poprawne mocowanie zasobnika do wieży (zaznaczone poniżej na czerwono) i zrobiłem z blaszki metalowe obramowanie zasobnika na spodniej jego części.

 

wieza4.jpg

 

widok zasobnika z tyłu

 

wieza3.jpg

 

i ogólny widok z tyłu:

 

wieza5.jpg

 

Tak jak wspomniałem wcześniej, kadłub nie jest przyklejony, więc są szpary. Wszystkie znikną jak przykleję go po uprzednim zamocowaniu błotników do wanny...

jeżeli macie jakieś uwagi, to dajcie znać Mile widziane będą.

 

Sylwestrowe pozdrowienia i życzenia wszystkiego co najlepsze w nowym roku 2009!

 

Radek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model zaczyna coraz lepiej wyglądac, lufa rzeczywiście dodaje mu uroku tylko szkoda, że nie będzie zbytnio widoczna jej "metalowośc" po malowaniu.

 

P.S Mam do ciebie małe pytanie czy masz może jakieś zdjęcia czwórki ale wercji "C" jeśli tak daj znac na priv.

 

Pozdrawiam i Szczęśliwego Nowego Roku 2009.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wieza3ft1.jpg

 

 

Pozwoliłem sobie skopiować zdjęcie i dokonać zaznaczeń.

Od góry:

- haki do mocowania lin wklejono odwrotnie,

- aż nadto widoczna jama skurczowa na tłumiku silnika pomocniczego,

- wylot spalin warto zrobić z cienkiego nawierconego plastikowego pręcika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki chłopaki za odzew!

 

Pozwoliłem sobie skopiować zdjęcie i dokonać zaznaczeń.

Oczywiście! Zachęcam do wytykania błędów w taki sposób.

 

 

- haki do mocowania lin wklejono odwrotnie,

Racja! Ale jestem głąbem! Przecież sam wkleiłem rysunek tylnej płyty post wcześniej. Dzięki za czujność! Idą do poprawki.

 

 

- aż nadto widoczna jama skurczowa na tłumiku silnika pomocniczego,

- wylot spalin warto zrobić z cienkiego nawierconego plastikowego pręcika.

Postaram się jakoś to przerobić. Masz rację. Może uda mi się to jakoś zaszpachlować.

 

 

Zakładam, że o tym wiesz (na zdjęciach nie widać), ale nie zaszkodzi chyba wspomnieć, że lewej strony wieży powinny być 3 nity przy peryskopie, a z prawej 4.

hmm... no właśnie nie wiedziałem. Czyli powinno być jak w tej IV F?

 

nity4.jpg

 

dwa u góry, dwa na dole?

 

Czyli jak widać zrobiłem źle po prawej stronie. Po lewej są 3, czyli ok. Zatem odcinamy.

Człowiek się całe życie uczy.

 

Vis13, Aphar- dzięki za pomoc! Zapraszam częściej. Chętnie się dowiem więcej od mądrzejszych od siebie.

 

pozdrawiam! Radek

Następny update już w nowym roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż, pewnie masz rację. Ktoś mi tak kiedyś powiedział i ja jak ten głupi osioł powtarzam. Ale faktem jest, że nigdy nie widziałem drugiego tego uchwytu na pancerzu...

Co innego na drzwiczkach bocznych. Tam są dwa te otwory:

 

klodka.jpg

 

Dzięki Seb za sprostowanie! Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Dobra, żeby nie było że nic nie robię... Niestety mam ostatnio mnóstwo roboty i nijak nie mam czasu. A jak już mam chwilę, to jestem padnięty i sklejać mi się nie chce. Ale chyba są widoki na poprawę.

 

Do końca konkursu pewnie się nie wyrobię, ale się nie poddam.

 

Poprawiłem babole, które wytknęli koledzy wcześniej- zaszpachlowałem jamkę skurczową na drugim tłumiku i dorobiłem 4 nity po prawej stronie wieży.

 

Do czołgu przybyły błotniki Dragona. Italeri nawet nie były złe, choś faktura na nich trochę toporna była. Wymieniłem więc.

 

boczek.jpg

 

Zacząłem też blacharkę:

 

klamry.jpg

 

Wycior to dragon, łom italeri- dragonowski się gdzieś zagubił... Klamry i reszta blaszek- Aber.

 

Sprężynkę zrobiłem samemu z drutu nawiniętego na igłę lekarską. Wygląda dużo lepiej niż zestawowy wałek z plastiku...

 

Z nudów zabrałem się też za zabawę z przednim błotnikiem:

 

blotniczek.jpg

 

Trochę go pogniotłem, ale jakoś bez przesady. Co myslicie? Dojdzie tam jeszcze sprężynka i reszta blaszek, ale to jak będę się zajmował przodem.

w modelu góra kadłuba nie jest sklejona z dołem. Dlatego są szpary. Niedługo skleję i się nimi zajmę.

 

Pozdrowienia! Radek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W nocy trochę podłubałem...

 

Trochę narzędzi i klocek pod podnośnik.

zapinkir.jpg

 

Na fotce dopiero zauważyłem szew na kluczu... Na szczęście da się go łatwo wyjąć i poprawić.

 

Klocek zrobiony z patyczka po lodach.

klocekr.jpg

 

A tu widać zaszpachlowaną jamkę skurczową na drugim tłumiku, na którą zwrócił uwagę Vis13. Jeszcze tylko przeszlifować i będzie git.

Do dopieszczenia jeszcze są zawiasy. Muszę przeciągnąć drucik między nimi i przeszlifować nadmiar kleju...

ukos1r.jpg

 

 

ukos2r.jpg

 

I widok całości:

caloscr.jpg

 

Blaszki kleję CA i niestety coraz bardziej mnie to wkurza :/ Chyba muszę się rozejrzeć za jakąś lutownicą i kupić pastę Koki, bo jak patrzę jak inni blaszkują to zazdrość bierze... No ale na razie muszę się męczyć z superglutem.

 

Pozdrowienia!

 

Tak korzystając z okazji... Powoli zaczynam myśleć o malowaniu i kalkach. Zawsze używałem płynów Agamy i byłem bardzo zadowolony. Hypersol nawet kalki grubości kartonu potrafił ładnie zmiękczyć i wsadzić w zagłębienia. Ale się skończył. Kupiłem za czyjąś namową mr. Mark Setter Gunze:

 

mr_mark_set.jpg

zdjęcie:jadar

 

Podobno miał działać i pod i na kalki. Tylko pytanie, czy tak jest w rzeczywistości? Wiem że jest jeszcze softer, ale podobno niespecjalny jest i sam setter wystarczy za dwoje. Ale kalki Italeri doskonałe nie są, więc pytam czy ktoś miał jakieś doświadczenia z tym płynem, czy po prostu kupić sprawdzoną Agamę?

 

pozdrawiam jescze raz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.