Skocz do zawartości

RWD-6 "Will Fly Again" (od podstaw 1/32)


albert091283

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich Bardzo serdecznie w najnowszym długo oczekiwanym projekcie!!

RWD – 6 1/32

 

Na początek kilka słów wdzięczności dla osób wspierających to przedsięwzięcie

Wielkie Dzięki dla!!!

 

Romana Postka – Za udostępnienie bezcennej i jak że pomocnej dokumentacji zdjęciowej oraz za udzielanie wskazówek dotyczących budowy oryginału.

 

Grzegorza Trzaski – Za inspiracje do budowy modelu oraz za udostępnienie geometrii płatowca (repliki, RWD-6R)

 

Wojciecha Fajgi – Za nie ocenioną pomoc w projektowaniu i wykonaniu elementów fototerwionych

 

Krzysztofa Frankowskiego – Za rozmowy i wymianę e-maili (udzielanie cennych uwag oraz porad)

 

Kolejność zupełnie przypadkowa Wszystkim jestem niezmiernie wdzięczny za pomoc

 

….Ale zacznijmy od początku.

Przy okazji budowy RWD-5 Bis napisał do mnie Grzegorz z zapytaniem czy posiadam książkę, „RWD-5R Historia i Współczesność” (Dziwnym zbiegiem okoliczności planowałem kupno tej, że właśnie książki), Jeżeli nie to, że wyśle mi ją w ramach uznania włożonej pracy w budowę modelu. Tak też się stało po jakimś czasie przyszła do mnie nowiuśka książeczka z podpisem głównego inżyniera projektu RWD-5 R Pana Mularczyka. W książce tej znajdowała się również kartka papieru z opisanymi planami na przyszłość a mianowicie o powstaniu fundacji „Will Fly Again”, która to zajmuje się zbieraniem środków finansowych na odbudowę latającej repliki samolotu RWD-6, na którym Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura zdobyli pierwsze miejsce w zawodach samolotów sportowo-turystycznych w Berlinie Challenge 1932r, w którym też ponieśli śmierć kilka dni po spektakularnym zwycięstwie (Nieopodal Czechosłowackiej miejscowości Cierlicko). Po przeczytaniu tej informacji od razu zaświtało mi w głowie, że mógłbym wspomóc ten, jak że szczytny cel i wpadłem na pomysł budowy modelu, który przekażę fundacji na aukcję a pieniądze ze sprzedaży zasilą konto budowy. Grzegorz poparł moją inicjatywę w 100%. Tak tez zaczął się żmudny proces kompletowania dokumentacji na temat samolotu oraz myślenie nad wszelkimi szczegółami….

Po prawie pół roku wreszcie jestem gotowy do rozpoczęcia relacji budowy i tak

 

Mały In-box, który będę uzupełniał sukcesywnie z racji tego ze proces projektowania- trawiana jest strasznie czasochłonny i jeszcze nie posiadam wszystkich części. Na początek skrzydła i trochę elementów żywicznych(koła, osłony kół, osłony amortyzatrów ):

 

IMG_0599.jpg

IMG_0600.jpg

IMG_0601.jpg

DSCF1139.jpg

DSCF1141.jpg

DSCF1143.jpg

DSCF1145.jpg

 

 

DSCF1174.jpg

DSCF1172.jpg

DSCF1162.jpg

DSCF1158.jpg

 

Rozrysowałem również tablicę przyrządów oraz pasy bezpieczeństwa

 

dorelacji.jpg

 

Jak pomniejsze rysunki również sukcesywnie będę dołączał do relacji żeby było porównanie repliki do modelu.

 

Z czasem dodam również link do strony na której będziecie mogli podglądać postępy z prac nad repliką ale to w przyszłości bo strona nie jest jeszcze aktywna jak również niedługo Wojtek Fajga powinien zacząć bliźniaczą relację z budowy RWD-6 na stronie http://www.modelarstworedukcyjne.pl będziecie mogli porównywać postępy w pracach

 

To narazie tyle zapraszam do komentowania i pomocy!!

 

Pozdrawiam Albert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczytny cel, wart wysiłku i starań wszystkich interesujących się historią lotnictwa polskiego. Powodzenia.

Kiedy replika ma wzbić się do pierwszego lotu?

Fundacja ma konto, na które można by przesłać grosz na wsparcie projektu?

Trzymam kciuki i jeszcze raz powodzenia.

Pozdro Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczytny cel, wart wysiłku i starań wszystkich interesujących się historią lotnictwa polskiego. Powodzenia.

Kiedy replika ma wzbić się do pierwszego lotu?

Oblot repliki planowany jest w 80-tą rocznicę zwycięstwa Żwirki i Wigury w zawodach, czyli w 2012r

 

Fundacja ma konto, na które można by przesłać grosz na wsparcie projektu?

Tak fundacja ma konto wszelkie namiary podam jak będzie już pewne, że można wpłacać pieniądze itd. napisze jak tylko będę coś wiedział więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to się wreszcie doczekałem. To będzie coś naprawdę wielkiego (dosłownie i w przenośni). Wspaniale przygotowany projekt. Widać, że wkładasz w niego wiele serca, a wysiłek nie pójdzie na marne. Czuję, że to będzie jeden z najważniejszych (o ile nie najważniejszy) projekt lotniczy tego forum.

 

No, a ja właśnie czytam sobie "Zew Przestworzy" o Żwirce i Wigurze

Oni tam gdzieś są i patrzą na to co robisz. Jestem tego pewien.

 

Powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Wszystkim

 

Jak obiecałem po zmniejszałem rysunki geometrii do rozmiarów, na których coś widać a nie na za wiele się przydadzą (warunek właściciela do pokazania publiczności)

 

529.jpg

528.jpg

527.jpg

526.jpg

525.jpg

524.jpg

 

Rysunki przedstawiają geometrię płatowca RWD-6R (repliki), nad którą pracują

 

j.png

loo.png

ool.png

 

Dodatkowo w obliczeniach i projekcie udział wezmą:

Eugeniusz Pieniążek, Brunon Biernacki oraz Rafał Mularczyk.

 

Do projektu zostały wprowadzone niezbędne poprawki i przeróbki żeby samolot spełniał wszelkie kryteria bezpieczeństwa. Co niestety prowadzi do niewielkich odstępstw od oryginału, ale nie o tym mowa cel budowy i tak jest szczytny.

 

Pozdrawiam Albert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trybiki maszynki ruszyły, między wierszami czytam, że ruszyły jakiś czas temu, na jakim etapie są prace przy 6R?

Czy można by wstawić raz np. na dwa tygodnie zdjęcia z hali w której powstaje 6R?

Czy zmiany "wymuszone" będą miały wpływ na zewnętrzny wygląd 6R?

Wszystkim zaangażowanym w projekt życzę wytrwałości.

A co B. Albercie z twoją 6/32?

 

Pozdro B. Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trybiki maszynki ruszyły, między wierszami czytam, że ruszyły jakiś czas temu, na jakim etapie są prace przy 6R?

Czy można by wstawić raz np. na dwa tygodnie zdjęcia z hali, w której powstaje 6R?

 

Zdjęcia i postępy w pracach nad repliką będą opisywane i uaktualniane na stronie, o której wspominałem w pierwszym poście, ale owszem jak tylko będzie wiadomo coś o postępach w miarę możliwości będę wklejał odpowiednie fotki i opisy. Na dzień dzisiejszy gotowa jest wstępna geometria zamieszczona wyżej oraz rozpoczęto obliczenia obciążeń. Po ich zakończeniu zostaną zakupione rury i rozpoczną się prace nad kratownicą.

 

A tu dwa zdjęci ze spotkania Panów Mularczyka i Glassa (rozmowa o projekcie)

 

RWD-5_Mula_Glass-1.jpg

RWD-plany_web.jpg

 

Czy zmiany "wymuszone" będą miały wpływ na zewnętrzny wygląd 6R?

 

Najbardziej rzucającymi się w oczy będzie koło ogonowe, nieco zmieniony statecznik pionowy, oraz jeżeli nie znajdą oryginalnego silnika w dobrym stanie zamontują silnik 9-cio cylindrowy AI-14RA

 

A co B. Albercie z twoją 6/32?

 

Na dzień dzisiejszy gotowe mam skrzydła i elementy żywiczne. Czekam na nową partię części od Wojtka.

 

Wspaniałe przedsięwzięcie! Życzę powodzenia! I trzymam mocno kciuki za oba projekty!

 

Mimo żem zakuty pancerniak, to ten wątek będę pilnie śledził.

 

Wielkie dzięki wszelkie wsparcie mile widziane !!!

 

PZDR A.D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj robią ten model w skali 1:3, może coś się przyda ?

 

Znam temat i powiem szczerze, że jako model latający jest znakomity i tu pojawia się, “ale" ale tylko jako model latający a nie model redukcyjny, bo ma w sobie za dużo fantastyki niezwiązanej z prawdą (nie można mieć tego za złe Panu Henrykowi) ze względu na wielki problem z dotarciem do dokumentacji. A to, co jest dostępne, Np. u Pana Schiera mają te same błędy a model był opierany na tych rysunkach. Wszelkie nieścisłości w wyglądzie staraliśmy się z W/W rozwiązać i będzie sporo zmian (niespodzianka)Np całkiem inne nowe wnętrze bardziej prawdopodobne niż to, które zaproponował nam P..T

 

Mimo wszystko wielkie dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... będzie sporo zmian (niespodzianka)Np całkiem inne nowe wnętrze bardziej prawdopodobne niż to, które zaproponował nam P..T

 

O tak! Zmian jest sporo. Najwięcej w okolicach kabiny załogi. Tablica przyrządów będzie wyglądać np. tak:

 

rwd6_32_alb_44.jpg

 

Obudowy przyrządów pokładowych będą doklejone po malowaniu. Na zdjęciu ich nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli jeszcze coś zmienisz, to odsyłam blachę .ar. owi, a zamawiam u Ciebie.

 

A może P..T podpatrzy to, co się robi i jak wygląda i poprawi to, co zepsuł.

Tablica to jedna z wielu zmian do tego wszystkiego dojdą nowe fotele znikną te wszystkie wajchy "hamulce ręczne" itd...

 

... będzie sporo zmian (niespodzianka)Np całkiem inne nowe wnętrze bardziej prawdopodobne niż to, które zaproponował nam P..T

 

O tak! Zmian jest sporo. Najwięcej w okolicach kabiny załogi. Tablica przyrządów będzie wyglądać np. tak:

 

rwd6_32_alb_44.jpg

 

Obudowy przyrządów pokładowych będą doklejone po malowaniu. Na zdjęciu ich nie ma.

 

Nie za duża ta zapałka??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za duża ta zapałka?? Smile

 

Też mam kilka takich zapałek od "kominka".

W tej chwili jestem bez dostępu do zdjęć. Czy 6-ka miała hamulce w kołach, czy płoza na trawiastych pasach robiła za hamulec?

 

Note: Dorwałem się do książki, RWD 6 miał hamulec na koła, powyższe pytanie nieaktualne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Wszystkich!!

 

Nowe części jeszcze nie dotarły do mnie, więc nie mogę pokazać postępów w pracach, ale za to dostałem informację, że strona o replice została oficjalnie otwarta, jeżeli macie ochotę możecie ją odwiedzić http://www.rwd-6.org za jakiś czas powinien zostać uruchomiony sklep z różnymi rzeczami i też będziecie mogli wesprzeć budowę na stronie również podany jest nr. konta, na które można wpłacać pieniądze, do czego serdecznie namawiam każdy grosz się liczy.

 

pzdr. Albert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konstrukcja kadłuba jest w tym modelu wykonana w całości z elementów fototrawionych:

rwd_6_32_17.jpg

Jak wyglądało projektowanie kadłuba opisałem na http://www.ModelarstwoRedukcyjne.pl

 

Albercie, wewnetrznych prętów w kadłubie nie lutuj na stałe - one są potrzebne tylko do ustalenia geometrii kadłuba i są pomocne przy budowie przodu modelu. Jako podłużnice w narożnikach wręg zastosuj rurki zamiast drutów, w przeciwnym wypadku będzie kłopot z montażem klatki kabiny załogi do tylnej części kadłuba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pucuję monitor, smaruję klawiaturę, piwo, fotel i czekam , a Ty Albert PRACUJ!!!

W ramie oszklenia jest część, której nie mogę nigdzie dopasować- co to?

Kierownica powyżej, to pierwsza wręga?

Pozdro Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Ponownie

 

 

W ramie oszklenia jest część, której nie mogę nigdzie dopasować- co to?

Kierownica powyżej, to pierwsza wręga?

 

W ramie oszklenia znajduje się wywietrznik frontowy. trójkąt a po to jest dodatkowa część żeby można go uchylić

 

Kierownica powyżej to tymczasowa wręga, która ma za zadanie złapać wymiar całości. Z tego, co mi wiadomo w oryginale tej wręgi nie było.

 

A teraz postęp z prac nie wiele, co prawda, ale zawsze coś niestety nie obyło się bez pomyłki a mianowicie wlutowałem odwrotnie wręgi (do góry nogami) w to wzmocnienie wewnętrzne i niestety musiałem wszystko rozlutować i polutować od nowa poprawnie i teraz jest już ok. Więcej zdjęć jutro, bo dzisiaj już ledwo na oczy widzę.

 

DSCF1218.jpg

 

Pzdr Albert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

 

Obiecałem zdjęcia wczoraj, ale troszkę się zasiedziałem przy lutowaniu i było nieco późno żeby porobić zdjęcia, dlatego robię aktualizację teraz.

 

Co do samego mirażu idzie bardzo sprawnie i dość szybko jest kilka spraw, które muszę z konsultować z Wojtkiem (jak wróci z urlopu), dlatego na chwilę odłożę kadłub na bok i zajmę się drobiazgami np. zlutuję fotele i przygotuję tablicę przyrządów.

Jak macie jakieś sugestie piszcie śmiało?

 

DSCF1221.jpg

DSCF1223.jpg

DSCF1225.jpg

DSCF1227.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie Szanowni Koledzy!

 

Fotel załogi w modelu wygląda w tej chwili tak:

 

rwd6_32_alb_39.jpg

 

Został wymyślony na bazie foteli, które były zamomtowane w samolocie RWD-8. Ale. W książce "Polskie Skrzydła" są dwa fragmenty odnoszące się do konstrukcji fotela RWD-6. W pierwszym fragmencie Wigura prezentujac Żwirce samolot mówi, że oparcie fotela jest regulowane. W innym fragmencie książki jest opis jak podczas zawodów w 1932 roku podczas próby lądowania znad bramki samolot tak mocno uderzył podwoziem, że złamało się siedzisko i Żwirko wpadł tyłkiem do podłogi Wynika z tego, że siedzisko fotela było wykonane z drewna/sklejki?

Czy macie Koledzy jakieś pomysły jak mógł wyglądać fotel w RWD-6?

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja już chyba to wymyśliłem poszło na skypa. Na razie nie ujawnię, bo nie chcę wprowadzać w błąd, ale jak tylko przedyskutuję to z Wojtkiem i Romkiem to od razu dam znać o wnioskach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warsztaty DWL miały małe możliwości obróbki elementów metalowych (zapewne z powodu sporych kosztów maszyn), więc niemal do końca podstawowym surowcem stosowanym w konstrukcjach było drewno.

Podejrzewam, że w 1930 r. dominacja elementów drewnianych była jeszcze większa. Sadzę więc, że fotele były drewnianej konstrukcji z nakładaną tapicerką na oparcie oraz pod "cztery litery"

W wyjątkach z Regulaminu (archiwum FLIGHT'a, 1932, str. 804) wśród różnych "punktujących" udogodnień wymienione jest też - w pkt. 6 - wyposażenie kabiny, a w nim tapicerowane oparcie, regulowane siedzenia, oparcia na łokcie. Na żadnej znanej mi fotografii wnętrza RWD-6 nie widzę podłokietników i sądzę, że fotele ich nie miały. Po drugie: przeszkadzałyby we wsiadaniu, a co więcej - w awaryjnym opuszczaniu kabiny, co było opłacalniej punktowane niż obecność podłokietników.

Podejrzewam, że na czas prób typowo technicznych ogałacano fotel z tapicerki, aby trochę zmniejszyć wagę samolotu, ale chyba w długotrwałym locie okrężnym jej obecność była co najmniej zasadna.

Zastanawia mnie fakt, że oparcia foteli były niskie - na żadnym znanym mi zdjęciu nie wystają ponad dolną ramę okna.

Mój typ: drewniana niepodzielna konstrukcja, składająca się z dwóch części - wgłębionej poziomej i płaskiej plecowej, z możliwością dołożenia poduszki oraz zdjęcia tapicerki z części plecowej. Część siedzeniowa uformowana w kształt płytkiej miski, umożliwiającej włożenie poduszki, a przy jej braku "stabilizująca" położenie pilota. Płytkiej, bo inaczej pilot bez poduchy siedziałby zbyt nisko. Na zdjęciu z reklamy we wrześniowym numerze Skrzydlatej Polski (rocznik 1932) nie widzę żadnych dużych boków części plecowej, zresztą z powodów podobnych do wymienionych przy okazji podłokietnika też ich moim zdaniem tam nie było.

 

Czyli to, co zrobiłeś, kształtem w zasadzie pasuje, zwłaszcza jeśli pomalować tę blaszkę a'la drewno i jeszcze przykryć to dwuczęściową tapicerką.

 

Co prawda, teraz sobie pomyślałem, że na plecach mieli - na pewno podczas lotu okrężnego - spadochrony, więc może jednak nie było tej tapicerki na pionowej części fotela...

 

Albert - "puknij" do mnie PW, co wymyśliłeś...

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Wszystkich

 

Tym razem, na typowo warsztatowo. Przy dopływie dobrych chęci zacząłem dopasowywać elementy „karoserii” i tak powstały dwa boczne panele przedziału załogi oraz (tymczasowe) łoże silnika.

Zachęcam do komentowania i wyrażania swoich opinii i podsuwania jakichś rozwiązań na temat modelu, bo jak widzę cisza z waszej strony

 

DSCF1257.jpg

DSCF1255.jpg

 

Pzdr Albert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.