dewertus Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 Witam, Kolej na prezentację drugiego ŁaGGa - czerwonoarmisty. Model zbudowany w oparciu o leciwy i bardzo prosty zestaw EMHART'a przedstawia maszynę pilotowaną przez kapt. Siemiona Lwowa z 3 GIAP WWS KBF, Leningrad, zima 1942-43. Rys historyczny. Karierę wojskową Lwow rozpoczyna w 1935 wstępując do Floty Bałtyckiej gdzie zostaje wysłany na szkolenie lotnicze. W 1937 roku kończy Wojskową Szkołę Lotniczą i zostaje przydzielony do Floty Pacyfiku, gdzie w 1938 roku bierze udział w walkach nad jeziorem Hassan. W 1939 zostaje przeniesiony do Floty Bałtyckiej i uczestniczy w Wojnie Zimowej 1939/40. Od 1941 walczy w przełamaniu blokady i obronie Leningradu. W lutym 1943 zostaje dowódcą eskadry elitarnego 3 GIAP WWS KBF wchodzącego w skład 61 Brygady Lotnictwa Myśliwskiego Floty Bałtyckiej. Służbę frontową kończy w stopniu kapitana w lutym 1943 i zostaje przeniesiony do Głównego Zarządu Sił Powietrznych Marynarki Wojennej. Do tego czasu na jego koncie widnieje 7 zwycięstw indywidualnych i 22 zespołowe uzyskane w 96 walkach podczas 280 lotów bojowych. W lipcu otrzymuje tytuł Bohatera Związku Radzieckiego. Odznaczony orderami: Lenina (dwukrotnie), Czerwonej Flagi (czterokrotnie), Czerwonej Gwiazdy, Wojny Ojczyźnianej 1-go stopnia. Głównym rejonem "działalności bojowej" Lwowa była osłona "Drogi Życia" biegnącej przez zamarznięte jezioro Ładoga i wojsk jej broniących. To nad nią uzyskał większość zwycięstw. Podczas służby pilotował głównie LaGGa-3, ale wykonywał loty bojowe także na Jakach-1 i Hurricanach. Pierwsze zwycięstwo nad samolotem fińskim uzyskał 3 grudnia 1941 nad wyspą Hogland (pilotował Jaka-1). W tym dniu wykonując wraz z dwoma innymi Jakami (Myasnikow i Chepełkin) lot na osłonę jednostek transportowych przechwycił parę Fokkerów D.XXI. Pierwszego Fokkera zestrzelili na spółkę Myasnikow i Chepełkin, drugiego Lwow. Podczas walki Finowie poważnie uszkodzili Jaka Chepełkina tak, że pilot z trudem dociągnął do lotniska. W/g danych jakie mam musiały to być Fokkery z silnikiem Waspe - pod tą datą nie figuruje żaden Fokker z silnikiem Mercury. W dniu 26 stycznia 1943 kapt. S.I. Lwow wykazuje się niesubordynacją, za którą otrzymuje.... podziękowanie. Ten dzień był dla Lwowa bardzo pracowity. W pierwszym locie udaje mu się zestrzelić Bf-110 atakującego piechotę. W czasie ataku celna seria z działka odstrzeliła w 110-tce ogon. Parę godzin później Lwow prowadzi osłonę piechoty, która jest atakowana przez jednostki niemieckie. W ramach wsparcia przeprowadza kilka ataków na niemieckie pojazdy w wyniku czego niszczy ciężarówkę (lub transporter). Kończąc patrol (już po otrzymaniu rozkazu powrotu) Lwow dostrzega czwórkę FW-190, które atakują Szturmowiki przybyłe na pomoc piechocie. Pomimo rozkazu oraz kończącego się paliwa i amunicji Lwow daje podkomendnym rozkaz do ataku. Dwie Foki zostały zestrzelone natychmiast, pozostała dwója ratowała się ucieczką w stromym nurkowaniu. Szturmowiki zebrały szyk i wykonały zadanie. Lwow odprowadził jeszcze Iły nad własne terytorium, po czym bezpiecznie wrócił do bazy. Zdarzenie miało miejsce ok godz. 15 w okolicy Schlisselburga. Ostatni lot bojowy nad Leningradem wykonany przez Lwowa także miał nietypowy przebieg... W dniu wyjazdu Lwow czekając na łącznikowego Po-2 siedzi w dowództwie pułku, gdy do jego kompana (Igora A. Cubero(?) - także Bohatera ZSRR) podchodzi dowódca pułku z poleceniem zebrania 8 samolotów i wykonaniem osłony wojsk w rejonie Sinyavino. Na uwagę, że dostępnych jest tylko 7 pilotów Lwow wyciąga z bagażu pilotkę, słuchawki i stwierdza, że chętnie się przeleci. Podczas lotu nad Leningradem trafiają na samotnego Dorniera, po kilkuminutowej wspinaczce Lwow przeprowadza udany atak na intruza - samolot spada w okolicy Iwanowa na północnym brzegu Newy. Po wylądowaniu przesiada się do Pociaka i leci do Moskwy. M. Bykow w książce "Zwycięstwa sokołów Stalina" weryfikuje zwycięstwa sowieckich asów, w tym także Lwowa. W/g niego z 7+22 zgłoszonych zwycięstw potwierdzenie znajduje 6 zwycięstw indywidualnych i 10 zespołowych: 21.08.1941, 1 x Hs-126 (zespołowo - 1 / 2) 16.09.1941, 1 x Ju-87 (zespołowo - 1 / 2) 17.09.1941, 1 x Ju-88 (zespołowo - 1 / 2) 26.11.1941, 1 x Bf-109 (zespołowo - 1 / 2) 03.12.1941, 1 x Fokker D. XXI 28.01.1942, 1 x Bf-109 17.08.1942, 2 x Fokker D. XXI (zespołowo - 2 / 6) 05.09.1942, 1 x Bf-109 11.09.1942, 1 x Bf-109 (zespołowo - 1 / 2) 11.09.1942, 1 x Bf-109 (zespołowo - 1 / 2) 26.09.1942, 1 x Bf-109 (zespołowo - 1 / 2) 29.09.1942, 1 x Bf-109 23.01.1943, 1 x Bf-109 24.01.1943, 1 x Bf-110 (zespołowo - 1 / 2) 26.01.1943, 1 x Bf-109 Opis budowy Z modelu Rodena przeszczepiłem wydechy i maszt antenowy. Malowanie wykonałem pędzlem (kamuflaż podstawowy) i aerografem (kolor biały) z zastosowaniem farb i lakierów akrylowych AGAMY i MODEL MASTER. Wash i niewielkie przybrudzenia zrobione przy pomocy Neutral Wash’a firmy MIG, zadrapań nie wykonałem (nie dopatrzyłem się ich na zdjęciach). Okopcenia to mieszanka Humbrola 56 i 70 naniesiona suchym pędzlem i rozmyta wacikiem do uszu nasączonym rozcieńczalnikiem do emalii HUMBROL. Kalki producenta wsparte zostały przez MR. MARK SOFTER. Koła przybrudzone markerem do wash’a GUNZE. Odrapania białej farby wykonałem drobnym papierem ściernym. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jachud3 Posted November 17, 2010 Share Posted November 17, 2010 No to może ja zacznę Model bardzo mi się podoba, śledziłem relację na PWMie i muszę powiedzieć że jestem pod wrażeniem tego, co udało Ci się wycisnąć z tego zestawu Szczególnie przypadło mi do gustu obdarcie zimowego kamo, super wyszło Jedyne, do czego się przyczepię, to fakt że chyba zapomniałeś przykleić rurki Pitota Wielkie brawa się należą pzdr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Banny Posted November 17, 2010 Share Posted November 17, 2010 Technicznie bardzo efektownie wykonany model, ale merytorycznie pelen bledow jesli idzie o odtworzenie malowania. Na czym opierales sie dewertus wykonujac kamuflarz tej konkretnej maszyny??? Na historycznym zdjeciu (vide Squadron Signal - Lagg Fighters in Action) wyraznie np widac, ze na stateczniku pionowym jest pol gwiazdy, bo ster kierunku byl wziety z innej maszyny. Stozek smigla jest jasnego koloru, kiedy u ciebie czarny... Itp itd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dewertus Posted November 17, 2010 Author Share Posted November 17, 2010 Na czym opierales sie dewertus wykonujac kamuflarz tej konkretnej maszyny??? Na historycznym zdjeciu (vide Squadron Signal - Lagg Fighters in Action) wyraznie np widac, ze na stateczniku pionowym jest pol gwiazdy, bo ster kierunku byl wziety z innej maszyny. Stozek smigla jest jasnego koloru, kiedy u ciebie czarny... Itp itd. Owszem, na najczęściej publikowanym zdjęciu "czerwonej 30" Lwowa jak jest pół gwiazdy ponieważ jak sam słusznie zauważyłeś ster został wzięty z innej maszyny... A to oznacza, że przed tą operacją (wynikającą zapewne z uszkodzenia wspominanego elementu) jego ŁaGG dysponował swoim własnym kompletnym sterem, na którym widniała cała gwiazda... Co zaś się tyczy owego "stożka" (zwanego powszechnie kołpakiem) to rzeczywiście zapomniałem go "pomaziać". W instrukcji dołączonej przez producenta na stateczniku widnieje cała gwiazda, a kołpak jest czarny (jak sumienie faszysty). Problem w tym, że ŁaGGi 3 GIAP WWS KBF wręcz słynęły z dość dowolnego podejścia do malowania samolotów - co samolot to inne malowanie i oznakowanie... Ale należy się plus za czujność Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Banny Posted November 17, 2010 Share Posted November 17, 2010 Coz, przy tak glebokim historycznym "researchu" jaki zaprezentowales musiales dotrzec do tego zdjecia, takze dziwi troche swobodne podejscie do tematu i wzorowanie sie na instrukcji. Najcenniejszym zrodlem informacji zawsze sa zdjecia. A raczej JEDNO zdjecie w tym konkretnym przypadku, bo z tego co wiem nie ma innych ujec tej maszyny. Chyba ze znasz inne fotki "czerwonej 30" jak sugerujesz? Pomijajac wczesniej wskazane roznice szkoda, ze nie wzorowales sie na tym zdjeciu, bo wyraznie widac, ze samolot wczesniej byl w calosci pokryty biala farba i pozostawaly spore biale plamy np pod rurami wydechowymi. Na twoim modelu wyglada to tak, jakby bialy kamuflarz byl naniesiony miejscowo, z pominieciem przodu kadluba i czesci skrzydel... Ale oczywiscie kazdy modelarz ma prawo do wlasnej interpretacji, choc w tym przypadku to wyjatkowo luzna interpretacja... Zawsze mozna dorobic do tego teorie, ze wygladal tak pozniej. Lub wczesniej? ;-P Zycze powodzenia przy kolejnych modelach, na ktore czekam z ciekawoscia! :-) I z czujnoscia! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnDoe Posted November 28, 2010 Share Posted November 28, 2010 ŁAGG-i były bardzo trudnymi maszynami do latania i widać, że jako model do realizacji też niezbyt łatwe dałeś radę Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.