Skocz do zawartości

Front Północny 1939-44; ŁaGG-3, 3 GIAP WWS KBF; Emhart 1/72


dewertus

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Kolej na prezentację drugiego ŁaGGa - czerwonoarmisty. Model zbudowany w oparciu o leciwy i bardzo prosty zestaw EMHART'a przedstawia maszynę pilotowaną przez kapt. Siemiona Lwowa z 3 GIAP WWS KBF, Leningrad, zima 1942-43.

 

 

Rys historyczny.

Karierę wojskową Lwow rozpoczyna w 1935 wstępując do Floty Bałtyckiej gdzie zostaje wysłany na szkolenie lotnicze. W 1937 roku kończy Wojskową Szkołę Lotniczą i zostaje przydzielony do Floty Pacyfiku, gdzie w 1938 roku bierze udział w walkach nad jeziorem Hassan. W 1939 zostaje przeniesiony do Floty Bałtyckiej i uczestniczy w Wojnie Zimowej 1939/40. Od 1941 walczy w przełamaniu blokady i obronie Leningradu. W lutym 1943 zostaje dowódcą eskadry elitarnego 3 GIAP WWS KBF wchodzącego w skład 61 Brygady Lotnictwa Myśliwskiego Floty Bałtyckiej. Służbę frontową kończy w stopniu kapitana w lutym 1943 i zostaje przeniesiony do Głównego Zarządu Sił Powietrznych Marynarki Wojennej. Do tego czasu na jego koncie widnieje 7 zwycięstw indywidualnych i 22 zespołowe uzyskane w 96 walkach podczas 280 lotów bojowych. W lipcu otrzymuje tytuł Bohatera Związku Radzieckiego. Odznaczony orderami: Lenina (dwukrotnie), Czerwonej Flagi (czterokrotnie), Czerwonej Gwiazdy, Wojny Ojczyźnianej 1-go stopnia.

 

Głównym rejonem "działalności bojowej" Lwowa była osłona "Drogi Życia" biegnącej przez zamarznięte jezioro Ładoga i wojsk jej broniących. To nad nią uzyskał większość zwycięstw. Podczas służby pilotował głównie LaGGa-3, ale wykonywał loty bojowe także na Jakach-1 i Hurricanach.

 

Pierwsze zwycięstwo nad samolotem fińskim uzyskał 3 grudnia 1941 nad wyspą Hogland (pilotował Jaka-1). W tym dniu wykonując wraz z dwoma innymi Jakami (Myasnikow i Chepełkin) lot na osłonę jednostek transportowych przechwycił parę Fokkerów D.XXI. Pierwszego Fokkera zestrzelili na spółkę Myasnikow i Chepełkin, drugiego Lwow. Podczas walki Finowie poważnie uszkodzili Jaka Chepełkina tak, że pilot z trudem dociągnął do lotniska. W/g danych jakie mam musiały to być Fokkery z silnikiem Waspe - pod tą datą nie figuruje żaden Fokker z silnikiem Mercury.

 

W dniu 26 stycznia 1943 kapt. S.I. Lwow wykazuje się niesubordynacją, za którą otrzymuje.... podziękowanie. Ten dzień był dla Lwowa bardzo pracowity. W pierwszym locie udaje mu się zestrzelić Bf-110 atakującego piechotę. W czasie ataku celna seria z działka odstrzeliła w 110-tce ogon. Parę godzin później Lwow prowadzi osłonę piechoty, która jest atakowana przez jednostki niemieckie. W ramach wsparcia przeprowadza kilka ataków na niemieckie pojazdy w wyniku czego niszczy ciężarówkę (lub transporter). Kończąc patrol (już po otrzymaniu rozkazu powrotu) Lwow dostrzega czwórkę FW-190, które atakują Szturmowiki przybyłe na pomoc piechocie. Pomimo rozkazu oraz kończącego się paliwa i amunicji Lwow daje podkomendnym rozkaz do ataku. Dwie Foki zostały zestrzelone natychmiast, pozostała dwója ratowała się ucieczką w stromym nurkowaniu. Szturmowiki zebrały szyk i wykonały zadanie. Lwow odprowadził jeszcze Iły nad własne terytorium, po czym bezpiecznie wrócił do bazy. Zdarzenie miało miejsce ok godz. 15 w okolicy Schlisselburga.

 

Ostatni lot bojowy nad Leningradem wykonany przez Lwowa także miał nietypowy przebieg... W dniu wyjazdu Lwow czekając na łącznikowego Po-2 siedzi w dowództwie pułku, gdy do jego kompana (Igora A. Cubero(?) - także Bohatera ZSRR) podchodzi dowódca pułku z poleceniem zebrania 8 samolotów i wykonaniem osłony wojsk w rejonie Sinyavino. Na uwagę, że dostępnych jest tylko 7 pilotów Lwow wyciąga z bagażu pilotkę, słuchawki i stwierdza, że chętnie się przeleci. Podczas lotu nad Leningradem trafiają na samotnego Dorniera, po kilkuminutowej wspinaczce Lwow przeprowadza udany atak na intruza - samolot spada w okolicy Iwanowa na północnym brzegu Newy. Po wylądowaniu przesiada się do Pociaka i leci do Moskwy.

 

M. Bykow w książce "Zwycięstwa sokołów Stalina" weryfikuje zwycięstwa sowieckich asów, w tym także Lwowa. W/g niego z 7+22 zgłoszonych zwycięstw potwierdzenie znajduje 6 zwycięstw indywidualnych i 10 zespołowych:

 

21.08.1941, 1 x Hs-126 (zespołowo - 1 / 2)

16.09.1941, 1 x Ju-87 (zespołowo - 1 / 2)

17.09.1941, 1 x Ju-88 (zespołowo - 1 / 2)

26.11.1941, 1 x Bf-109 (zespołowo - 1 / 2)

03.12.1941, 1 x Fokker D. XXI

28.01.1942, 1 x Bf-109

17.08.1942, 2 x Fokker D. XXI (zespołowo - 2 / 6)

05.09.1942, 1 x Bf-109

11.09.1942, 1 x Bf-109 (zespołowo - 1 / 2)

11.09.1942, 1 x Bf-109 (zespołowo - 1 / 2)

26.09.1942, 1 x Bf-109 (zespołowo - 1 / 2)

29.09.1942, 1 x Bf-109

23.01.1943, 1 x Bf-109

24.01.1943, 1 x Bf-110 (zespołowo - 1 / 2)

26.01.1943, 1 x Bf-109

 

 

Opis budowy

Z modelu Rodena przeszczepiłem wydechy i maszt antenowy. Malowanie wykonałem pędzlem (kamuflaż podstawowy) i aerografem (kolor biały) z zastosowaniem farb i lakierów akrylowych AGAMY i MODEL MASTER. Wash i niewielkie przybrudzenia zrobione przy pomocy Neutral Wash’a firmy MIG, zadrapań nie wykonałem (nie dopatrzyłem się ich na zdjęciach). Okopcenia to mieszanka Humbrola 56 i 70 naniesiona suchym pędzlem i rozmyta wacikiem do uszu nasączonym rozcieńczalnikiem do emalii HUMBROL. Kalki producenta wsparte zostały przez MR. MARK SOFTER. Koła przybrudzone markerem do wash’a GUNZE. Odrapania białej farby wykonałem drobnym papierem ściernym.

 

 

2112948120102052667S600x600Q85.jpg

 

2839472900102052667S600x600Q85.jpg

 

2532650390102052667S600x600Q85.jpg

 

2794777700102052667S600x600Q85.jpg

 

2548512220102052667S600x600Q85.jpg

 

2450468540102052667S600x600Q85.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to może ja zacznę

Model bardzo mi się podoba, śledziłem relację na PWMie i muszę powiedzieć że jestem pod wrażeniem tego, co udało Ci się wycisnąć z tego zestawu Szczególnie przypadło mi do gustu obdarcie zimowego kamo, super wyszło

Jedyne, do czego się przyczepię, to fakt że chyba zapomniałeś przykleić rurki Pitota

 

Wielkie brawa się należą

 

pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Technicznie bardzo efektownie wykonany model, ale merytorycznie pelen bledow jesli idzie o odtworzenie malowania.

 

Na czym opierales sie dewertus wykonujac kamuflarz tej konkretnej maszyny??? Na historycznym zdjeciu (vide Squadron Signal - Lagg Fighters in Action) wyraznie np widac, ze na stateczniku pionowym jest pol gwiazdy, bo ster kierunku byl wziety z innej maszyny. Stozek smigla jest jasnego koloru, kiedy u ciebie czarny... Itp itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na czym opierales sie dewertus wykonujac kamuflarz tej konkretnej maszyny??? Na historycznym zdjeciu (vide Squadron Signal - Lagg Fighters in Action) wyraznie np widac, ze na stateczniku pionowym jest pol gwiazdy, bo ster kierunku byl wziety z innej maszyny. Stozek smigla jest jasnego koloru, kiedy u ciebie czarny... Itp itd.

 

Owszem, na najczęściej publikowanym zdjęciu "czerwonej 30" Lwowa jak jest pół gwiazdy ponieważ jak sam słusznie zauważyłeś ster został wzięty z innej maszyny... A to oznacza, że przed tą operacją (wynikającą zapewne z uszkodzenia wspominanego elementu) jego ŁaGG dysponował swoim własnym kompletnym sterem, na którym widniała cała gwiazda...

 

Co zaś się tyczy owego "stożka" (zwanego powszechnie kołpakiem) to rzeczywiście zapomniałem go "pomaziać".

 

W instrukcji dołączonej przez producenta na stateczniku widnieje cała gwiazda, a kołpak jest czarny (jak sumienie faszysty). Problem w tym, że ŁaGGi 3 GIAP WWS KBF wręcz słynęły z dość dowolnego podejścia do malowania samolotów - co samolot to inne malowanie i oznakowanie... Ale należy się plus za czujność

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coz, przy tak glebokim historycznym "researchu" jaki zaprezentowales musiales dotrzec do tego zdjecia, takze dziwi troche swobodne podejscie do tematu i wzorowanie sie na instrukcji. Najcenniejszym zrodlem informacji zawsze sa zdjecia. A raczej JEDNO zdjecie w tym konkretnym przypadku, bo z tego co wiem nie ma innych ujec tej maszyny. Chyba ze znasz inne fotki "czerwonej 30" jak sugerujesz?

 

Pomijajac wczesniej wskazane roznice szkoda, ze nie wzorowales sie na tym zdjeciu, bo wyraznie widac, ze samolot wczesniej byl w calosci pokryty biala farba i pozostawaly spore biale plamy np pod rurami wydechowymi. Na twoim modelu wyglada to tak, jakby bialy kamuflarz byl naniesiony miejscowo, z pominieciem przodu kadluba i czesci skrzydel...

 

Ale oczywiscie kazdy modelarz ma prawo do wlasnej interpretacji, choc w tym przypadku to wyjatkowo luzna interpretacja... Zawsze mozna dorobic do tego teorie, ze wygladal tak pozniej. Lub wczesniej? ;-P

 

Zycze powodzenia przy kolejnych modelach, na ktore czekam z ciekawoscia! :-) I z czujnoscia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.