Marudek Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 Hej lotnicy! Czy mysliwiec bedac na ziemi mial klapy i stery wysokosci opuszczone, czy byly w jednej linii z reszta platow? Jesli tak, to czy zalezalo to od pozycji w jakiej pozostawiono po ladowniu drazek sterowy, czy opadaly pod wlasnym ciezarem? Pozdro, Marudek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majek Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 Zalezy, o jakim samolocie rozmawiamy. Jezeli uklad sterowania byl oparty na ciegnach, to powierzchnie sterowe pozostalwaly w takim polozeniu, w jakim byl wychylony drazek. Co do klap, to nie mam pewnosci, ale przypuszczam, ze jak pilot po wyladowaniu ich nie wciagnal, to tak juz sobie zastawaly... W samolotach z ukladem hydraulicznym, po wylaczeniu pompy nastepuje spadek cisnienia w ukladzie i powierzchnie sterowe moga, choc nie musza (to juz zalezy od konstrukcji) opasc pod wlasnym ciezarem. Innaczej jest w samolotach z usterzeniem plytowym, gdzie srodek ciezkosci znajduje sie na osi obrotu takiej plyty, wiec ster nie opadnie pod wslanym ciezarem. Klap to nie dotyczy, bo w pozycji wciagnietej sa ryglowane (zeby sie nie "roztworzyly" podczas manewrow). Czyli znowu, jezeli pilot ich nie wciagnal, to sobie tak beda dyndac. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marudek Posted August 7, 2007 Author Share Posted August 7, 2007 Hej Majek! Jak zwykle mozna na Ciebie liczyc! Dzis rano uswiadomilem sobie, ze moglem sprecyzowac pytanie (jest przeciez tyle roznych konstrukcji - od szmatolotow az po nisko latajace rakiety). Ale mi chodzi o mysliwce II wojny swiatowej, a w szczegolnosci o Bf 109 G10. Nie znalazlem nigdzie zdjecia pokazujacego ogon podczas postoju na ziemi. On juz chyba mial hydrauliczny uklad sterowania? Dzieki i pozdrawiam, Marudek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frescopf Posted August 7, 2007 Share Posted August 7, 2007 Dzien dobry Tak sobie przeczytalem twoj post i wlączam sie do dyskusji. Me-109 wszystkich wersji mial napedy sterow oparte na linkach i popychaczach. Podobnie otwieranie i zamykanie klap odbywalo sie mechanicznie. Jesli stery nie byly zabezpieczopne albo drazek to ich pozycja " w dole" jest normalna. Klapy tez mozesz swobodnie opuscic ( nawet tez zaluzje od chlodnicy - przednie ) i sloty. Z pozdrowieniem Tomek Na hyperscale.com poprzez linki w dolnym lewym rogu strony znajdziesz Me 109 Lair tam jest kopalnia zdjec wnetrza kadluba i innych detali Me-109 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tytus Posted August 7, 2007 Share Posted August 7, 2007 On juz chyba mial hydrauliczny uklad sterowania? No raczej nie. Linki i popychacze. Jak robisz meśka na ziemi to ster wysokości wychylony był w dół pod wpływem własnego ciężaru, ale nie dużo około tak między 5 a 10 stopni. Ster kierunku powiewał sobie na wietrze, lotki mogły być wychylone w prawo lub w lewo(pamiętaj aby drążek w kabinie umieścić w pozycji zgodnej z wychyleniem sterów), klapy z tego co widziałem na zdjęciach na ziemi były wypuszczone. Miłego modelowania! Pozdrawiam Tytus!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majek Posted August 7, 2007 Share Posted August 7, 2007 Klapy tez mozesz swobodnie opuscicZ tymi klapami, to ja bym polemizowal. Nie wiem dokladnie jak problem byl rozwiazywany w konstrukcjach z mechanicznym ukladem sterowania, ale tak na logike, powierzchnie storowe majace wplyw na wlasciwosci aerodynamiczne samolotu, np wlasnie klapy, czy sloty, powinny byc blokowane w pozycji pelnego wciagniecia (tak jest obecnie). Chociazby dlatego, zeby sie nieoczekiwanie nie opuscily same podczas manewrow, na przyklad, na skutek przeciazenia (zmieniajac cala aerodynamike samolotu). Dlatego troche malo prawdopodobne wydaje mi sie, zeby dalo sie je swobodnie opuscic. No chyba, ze pilot nie wciagnal ich do konca i rygle nie wskoczyly na swoje miejsca. Z lotkami jest jeszcze inna historia, gdyz te pracuja roznicowo, wiec nawet jezeli jedna opada pod wlasnym ciezarem, to druga musi ciagnac do gory. Ich masy sie rownowaza, wiec powinny pozostac w takim polozeniu, na jakie wskazuje drazek lub wolant. Ale tak jak mowie, nie jestem szpeniem w tym obszarze, tylko sobie gdybam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marudek Posted August 7, 2007 Author Share Posted August 7, 2007 (edited) Dzieki za pomoc! Moze wyjasnie dlaczego w ogole o to pytam. Otoz mam zywiczna waloryzacje do Bf 109 G10 Revella i mysle juz jak to powklejac Chociaz troche wody uplynie zanim sie za niego wezme (kolejka na warsztat jest dluga). Znalazlem fajne linki: ciekawy opis dzialania slotow w bf 109 i walkaround bf 109. SLOTY w Bf 109 Walkaround Bf 109 EDIT: Dzieki uprzejmosci Kermita nauczylem sie robic skroty do linkow i nareszcie ten post jest czytelny Wielkie dzieki Kermit! Pozdro, Marudek Edited August 8, 2007 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted August 7, 2007 Share Posted August 7, 2007 Znalazlem fajna linki Tylko gdybyś jeszcze je skrócił nieco, bo forum się rozlazło i czytać się nie da. Na przykład tak: KLIK 1 KLIK 2 Wydaje mi się, że tak jest lepiej, nieprawdaż? Jak ktoś sobie będzie chciał zajrzeć do linku, to przecież może kliknąć prawym klawiszem myszy na link, wybrać Właściwości i sobie go obejrzeć całego... Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frescopf Posted August 8, 2007 Share Posted August 8, 2007 Zgadzma sie kolehom Majkiem, klapy sa ryglowane w kilku pozycjach. Jesli pilot zostawi w pozycji wychylonej np. da ladowania to tak pozostana. Co do wychylonych sterow , pamietaj o odpowiednim wychyleniu drazka. Lotki zostaja w pozycji w "neutrum" ze wzgledu na ich roznicowe wychylenie. Ster kierunku ma naped linkowy. Z pozdrowieniem Frescopf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.