manas Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 Na stronie 36 monografii pzl p.11c (ML nr 36, cz. I) zamieszczona jest fotografia kilku toruńskich jedenastek, w tym dwoch z bialymi szczytami usterzenia. Nawet na takiej jakosci fotografii widac wyraźnie znaki w miejscach, gdzie malowano oznaczenie typu s-tu, zakladam wiec, ze widoczne jest to wlasnie oznaczenie. Pytanie: 1. Ten bialy szczyt to okazjonalne oznaczenie np. wapnem na np. jakies cwiczenia i dlatego "przebija" spod niego oznaczenie typu s-tu? 2. Bialy naniesiony fabrycznie a na nim "normalnie" namalowane oznaczenie typu? Tak to zdaje się zinterpretowal autor kolorowego rysunku s-tu 8.25 na str. 68. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slawek_26869 Posted August 17, 2013 Share Posted August 17, 2013 W książeczce z serii POLSKIE KONSTRUKCJE LOTNICZE Nr 1 "Samoloty myśliwskie PZL P.11, PZL P.24" Andrzeja Glassa na stronie 26 czytamy: "... Samoloty dowódców eskadr miały na biało malowaną górę usterzenia pionowego, a samoloty dowódców dywizjonów - biały pas na płacie, tworzący strzałę albo jeden lub dwa pasy w poprzek góry prawego płata lub biały skośny pas na tyle kadłuba. ..." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarwaKraft Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Nie wiem jak to było przed wojną. Zobacz sobie "55" dowódcy Dywizjonu zestrzeloną w m. Gruta. Niema śladu oznak maszyny dowódcy. Żadnych białych pasów, czy innych oznaczeń. No chyba, że Laskowski leciał samolotem kolegi, nie swoim. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desaxe Posted August 19, 2013 Share Posted August 19, 2013 Nie wiem jak to było przed wojną.Zobacz sobie "55" dowódcy Dywizjonu zestrzeloną w m. Gruta. Niema śladu oznak maszyny dowódcy. Żadnych białych pasów, czy innych oznaczeń. No chyba, że Laskowski leciał samolotem kolegi, nie swoim. Slawek_26869 pisze dobrze. A brak oznaczeń na opisanym wraku najprawdopodobniej wnikał z tego, że po wybuchu wojny najpóźniej 5/6 września polskie myśliwce nie miały już oznaczeń eskadr i indywidualnych oznak identyfikacyjnych, a czasem nawet szachownic na górnych powierzchniach skrzydeł oraz numerów. Zamalowano je zgodnie z wojennymi rozkazami (jest o tym m.in. w książce "Samoloty myśliwskie września 1939" panów Cieślaka, Gawrycha i Glassa) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
manas Posted August 19, 2013 Author Share Posted August 19, 2013 Jak rozumiem, biele oznaczenia byly malowane w jednostkach i oznaczenie typu (moim zdaniem wyraznie widoczne na tej fotce z ML) "przebija" spod bialego? Czy malowano juz w wytworni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.