manas Napisano 17 Sierpnia 2013 Share Napisano 17 Sierpnia 2013 Na stronie 36 monografii pzl p.11c (ML nr 36, cz. I) zamieszczona jest fotografia kilku toruńskich jedenastek, w tym dwoch z bialymi szczytami usterzenia. Nawet na takiej jakosci fotografii widac wyraźnie znaki w miejscach, gdzie malowano oznaczenie typu s-tu, zakladam wiec, ze widoczne jest to wlasnie oznaczenie. Pytanie: 1. Ten bialy szczyt to okazjonalne oznaczenie np. wapnem na np. jakies cwiczenia i dlatego "przebija" spod niego oznaczenie typu s-tu? 2. Bialy naniesiony fabrycznie a na nim "normalnie" namalowane oznaczenie typu? Tak to zdaje się zinterpretowal autor kolorowego rysunku s-tu 8.25 na str. 68. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Slawek_26869 Napisano 17 Sierpnia 2013 Share Napisano 17 Sierpnia 2013 W książeczce z serii POLSKIE KONSTRUKCJE LOTNICZE Nr 1 "Samoloty myśliwskie PZL P.11, PZL P.24" Andrzeja Glassa na stronie 26 czytamy: "... Samoloty dowódców eskadr miały na biało malowaną górę usterzenia pionowego, a samoloty dowódców dywizjonów - biały pas na płacie, tworzący strzałę albo jeden lub dwa pasy w poprzek góry prawego płata lub biały skośny pas na tyle kadłuba. ..." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
LarwaKraft Napisano 19 Sierpnia 2013 Share Napisano 19 Sierpnia 2013 Nie wiem jak to było przed wojną. Zobacz sobie "55" dowódcy Dywizjonu zestrzeloną w m. Gruta. Niema śladu oznak maszyny dowódcy. Żadnych białych pasów, czy innych oznaczeń. No chyba, że Laskowski leciał samolotem kolegi, nie swoim. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Desaxe Napisano 19 Sierpnia 2013 Share Napisano 19 Sierpnia 2013 Nie wiem jak to było przed wojną.Zobacz sobie "55" dowódcy Dywizjonu zestrzeloną w m. Gruta. Niema śladu oznak maszyny dowódcy. Żadnych białych pasów, czy innych oznaczeń. No chyba, że Laskowski leciał samolotem kolegi, nie swoim. Slawek_26869 pisze dobrze. A brak oznaczeń na opisanym wraku najprawdopodobniej wnikał z tego, że po wybuchu wojny najpóźniej 5/6 września polskie myśliwce nie miały już oznaczeń eskadr i indywidualnych oznak identyfikacyjnych, a czasem nawet szachownic na górnych powierzchniach skrzydeł oraz numerów. Zamalowano je zgodnie z wojennymi rozkazami (jest o tym m.in. w książce "Samoloty myśliwskie września 1939" panów Cieślaka, Gawrycha i Glassa) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manas Napisano 19 Sierpnia 2013 Autor Share Napisano 19 Sierpnia 2013 Jak rozumiem, biele oznaczenia byly malowane w jednostkach i oznaczenie typu (moim zdaniem wyraznie widoczne na tej fotce z ML) "przebija" spod bialego? Czy malowano juz w wytworni? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.