Jump to content

Różnice między THUNDERBOLT'em P-47D a P47M


Ondrasz
 Share

Recommended Posts

Republic zrobił to siedemdziesiąt lat temu, to współczesny modelarz też powinien dać radę. Moim zdaniem niewielkie różnice i niewielkim nakładem pracy. Ale wobec braku definicji słów wielkie i niewielkim w Twoim pytaniu, to raczej niewiele to znaczy. No i zależy z którego D. Najbliżej jest D-30 naturalnie .

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję pięknie za odpowiedź. Racja, że wszystko jest względne, tak więc dla jednego przedłużenie modelu o 2 cm nie stanowi problemu, dla innego zaś jest "sztuczką magiczną". Doświadczony "chirurg modelarski" podmieni cały ogon a skrzydłom nada inny kształt i nie będzie to dla niego wielkie wyzwanie...

Aby uściślić więc pytanie - co trzeba zmienić, by dokonać takowej podmiany? Jakie są najbardziej istotne / widoczne różnice pomiędzy tymi wersjami?

Link to comment
Share on other sites

No i zależy z którego D.

 

Zapewne chodzi Ci o model Tamiya w wersji D i pewnie Bubble. Niestety, tu nie za bardzo coś mogę powiedzieć, bo nie znam produktów rynku modelarskiego niemal zupełnie. Rzeczywiste samoloty różniły się stosunkowo znacznie, ale wiele z tych elementów w modelu może być zupełnie niewidocznych (np. śmigło). Podstawowe różnice to:

Wersja M

- nowy silnik serii C (z chrakterystyczną nową osłoną reduktora i zapłonem Scintilla)

- nowe śmigło Curtiss Electric symetryczny Paddle Blade (nie widziałem wszystkich M, ale wszystkie operacyjne Mki na znanych mi zdjęciach mają symetrycznego paddle'a)

- dodatkowe klapki aerodynamiczne na skrzydłach (na D od wersji D-30)

- dodatkowa płetwa grzbietowa, na ogół o kształcie trójkąta (znane są przypadki z płetwą a'la N, ale znów na operacyjnych samolotach jest już trójkątna - z linii produkcyjnej M schodziły bez płetwy.)

- Celownik K-14 (do sprawdzenia, bo mogła to być kwestia indywidualnej decyzji pilota, w późniejszych D oczywiście też występował.

- wyposażenie kabiny - tu trzeba posprawdzać po zdjęciach. Choć pewnie i tak się wszystkiego nie ustali , ze względu na problemy z automatyką sterowania silnikiem i możliwe zmiany w stosunku do wersji fabrycznej. To jednak są bardzo niewielkie różnice w wyglądzie, o ile w ogóle.

-'tępe' lotki (od wersji D-30)

 

Tyle pamiętam .

 

Jeszcze turbina się zmieniła - też z tych niewidocznych zmian.

Link to comment
Share on other sites

Dla zainteresowanych - znalazłem w magazynie "Model Redukcyjny" nr 1 z 1999 takie oto podsumowanie:

 

"Konieczne przeróbki jakie należy wykonać w pisywanym modelu, to:

- dodanie płetwy przed statecznikiem pionowym

- dodanie hamulców aerodynamicznych na dolnej powierzchni skrzydeł tuż za wnękami podwozia,

- przeróbka podłogi kabiny pilota,

- zmiana silnika na wersję stosowaną w P-47M i N"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.