Dood Napisano 15 Grudnia 2013 Share Napisano 15 Grudnia 2013 Witam, To model, który wykonałem jakieś pół roku temu, jeszcze latem. Jakiś czas temu w moje ręce trafiła większa ilość modeli firmy ZTS Plastyk i postanowiłem wyciągnąć je z piwnicy i pobawić się nimi. Model sklejony prosto z pudła, jeśli mnie pamięć nie myli to dorobione zostały tylko anteny oraz wlot powietrza po lewej stronie. Czerwone gwiazdy pochodzą z tego zestawu, cyrfy wyciągnąłem z własynch zapasów. Malowanie arografem farbami Humbrol, wzorowane na malowaniu przedstawionym w nr 92 TBiU (wzór wzięty ze "środka" zeszytu). Jestem świerzy w tematyce lotniczej więc potaktowałem ten model jako poligon doświadczalny ;) Zapraszam do oglądania i komentowania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kreator86 Napisano 16 Grudnia 2013 Share Napisano 16 Grudnia 2013 Mam takie dwa w pudłach plus trzy Czaple. Wygląda całkiem fajnie tylko czy owiewka firmowo nieprzejrzysta ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 16 Grudnia 2013 Share Napisano 16 Grudnia 2013 TBiU 92 wydano ponad 30 lat temu, też się wzorowałem na tej tablicy barwnej gdy budowałem swojego najlepszego Jaka. Stare dzieje. Jednak już wcześniej Królikiewicz w swojej książce "Polski samolot i barwa" wskazał, że malowanie Jaków było inne, złożone z dwóch odcieni szarości. Jeszcze wcześniej opisał wygląd samolotów pilot 1PLM M.Konieczny w książce wspomnieniowej. Skąd się wziął pomysł malowania Jaka-1 w brązowo-zielonym kamuflażu nie wiem, ale nie było to poparte nigdy niczym poza fantazją rysowników:) Poza tym użyłeś nieprawidłowej nazwy tego samolotu, powinno się go oznaczać Jak-1B, Nie "Yak", nie "1m". Jak-1M to był zupełnie inny samolot. To kolejny błąd rozpowszechniony dzięki masowej produkcji modeli w Pruszkowie. Reasumując, powrót do przeszłości z uwzględnieniem realiów epoki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dood Napisano 16 Grudnia 2013 Autor Share Napisano 16 Grudnia 2013 czy owiewka firmowo nieprzejrzysta ? Nie, jest to chyba wynik nieprzewidzianej reakcji kleju (typu kropelka), którym przykleiłm owiewkę. Taki fakt ukazał mi się po zdjęciu maskowania nałożonego na owiewkę na czas malowania samolotu aerografem. Myślę, że może to być pozostałość po oparach kleju, które osiadły na wewnętrznej stronie owiewki ale to tylko moje przypuszczenia Skąd się wziął pomysł malowania Jaka-1 w brązowo-zielonym kamuflażu nie wiem, ale nie było to poparte nigdy niczym poza fantazją rysowników:) Z takim wzorem malowania spotkałem się w różnych publikacjach a nie jestem ma tyle biegły w tym temacie żeby podważać kompetencje (lub ich brak ;) ) autorów. Zawierzyłem więc autorowi na słowo Poza tym użyłeś nieprawidłowej nazwy tego samolotu, powinno się go oznaczać Jak-1B, Nie "Yak", nie "1m". Jak-1M to był zupełnie inny samolot. To kolejny błąd rozpowszechniony dzięki masowej produkcji modeli w Pruszkowie. Tak stało na pudełku modelu i tym się kierowałem. Paskudny lapsus w postaci "Yaka" to oczywiście kalka językowa, którą bezpodstawnie użyłem. Dzięki za pouczający komentarz dotyczący historii tego modelu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 16 Grudnia 2013 Share Napisano 16 Grudnia 2013 Dzięki za pouczający komentarz dotyczący historii tego modelu Na "pouczające" komentarze zawsze możesz liczyć z mojej strony. Mam też nadzieję, że nie weźmiesz tego do siebie. Nie, jest to chyba wynik nieprzewidzianej reakcji kleju (typu kropelka), którym przykleiłm owiewkę. Taki fakt ukazał mi się po zdjęciu maskowania nałożonego na owiewkę na czas malowania samolotu aerografem. Myślę, że może to być pozostałość po oparach kleju, które osiadły na wewnętrznej stronie owiewki ale to tylko moje przypuszczenia To pewne. Kropelka paruje i tak robi z przezroczystymi częściami. W dawnych czasach, gdy nie był różnych wynalazków do klejania w rodzaju Clearfixa, to używano ...Wikolu do klejenia owiewek. Po zaschnięciu tworzy prawie przezroczystą spoinę i nie reaguje oczywiście z plastikiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
drabik Napisano 16 Grudnia 2013 Share Napisano 16 Grudnia 2013 Jak tu i ówdzie czytałem, radzieckie owiewki miały zadziwiającą zdolność matowienia i to bez udziału CA, więc ten element byłby nawet wytłumaczalny historycznie. Krótko mówiąc - radzieccy konstruktorzy antycypowali;) A tak poważniej - ja bym na przyszłość (poza kompletnie klapniętą kolorystyką - dziś się chyba z niej już nawet Plastyk wycofał), zwrócił uwagę na łączenie połówek kadłuba (coby brzydkiego szwu nie było) i jakieś takie lepsze wpasowanie obracającego się śmigła;) Pochwała za to się należy za całkiem zgrabnie dorobiony wlot powietrza:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dood Napisano 17 Grudnia 2013 Autor Share Napisano 17 Grudnia 2013 lepsze wpasowanie obracającego się śmigła;) Śmigło nie jest przyklejone na stałe i niesfornie wysunęło się przy robieniu zdjęć ;) Pochwała za to się należy za całkiem zgrabnie dorobiony wlot powietrza:) A dziękuję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.