Andrzej Godlewski Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Tytułem wstępu do historii samolotów pokładowych i pierwszych prób . Eksperymenty ze startem samolotów z okrętów prowadzono już od 1911 roku . Zaś pierwszy udany start samolotu z pokładu okrętu miał miejsce 3 listopada 1915 roku. Z przedniego pokładu okrętu ,,Vindex" wystartował por.Fowler na samolocie Bristol ,,Scout C". Rozbieg wynosił 14 metrów, po tej pomyślej wykonanej operacji w ciągu wykonano jeszcze szereg innych prób ,np. startu wodnopłatowca z odrzucanym podwoziem . Przy prędkości okrętu wynoszącej 20 węzłów wystarczała do startu zwykła platforma z desek ustawiona na wieży działowej krązownika. Tą technikę opracowano w Anglii latem 1917 roku ,przyjęła się ona później we Francji i USA. Próbowano i innych metod między innymi holowania przez szybki niszczyciel specjalnej platformy o płaskim pokładzie z której samolot mógł się oderwać przy zerowej prędkości względnej. Okazało się że start to nie problem ale lądowanie było mocno problematyczne , jak dotąd samolot który wystartował z pokładu lądował na stałym lądzie lub wodował co z reguły kończyło się utonięciem . Aby wyeliminować ten problem przebudowano statek ,,Furious" dodano mu przed nadbudówkami pokład o długości 69m i równocześnie prowadzono próby na sztucznym pokładzie na ziemi . Po raz pierwszy w dniu 2sierpnia 1917 roku pilot E.H. Dunning wylądował na pokładzie ,,Furiousa" .Okręt płyną z prędkością26 węzłów Sopwith ,,PUP" Dunninga podchodził od rufy,po czym przy praktycznej równej prędkości był chwytany przez załogę . Niestety przy trzeciej próbie startu samolotu zsuną się przez burtę i zatonął wraz pilotem . Próby trwały dalej , niewątpliwie ta pierwsza próba dowiodła o możliwości ścisłego współdziałania lotnictwa i marynarki wojennej. Za temat tej pracy obrałem jeden z klasycznych przykładów startów z okrętów z tamtego okresu . Będzie to diorama lotnicza przedstawiająca start samolotu Sopwith 11/2 Strutter z takiej właśnie platformy zainstalowanej na HMAS,,Australia". Wykonałem wieżę , czyli będzie gdzie już można mocować pokład startowy , no i oczywiście strucelek też powstaje . Na razie kadłub ,bebechy , i może podwozie coby już mógł o własnych siłach stanąć na pokładzie . Dawcą dla Struttera jest Camel , trochę wydłużony i nieco zmieniony tył kadłuba ,oraz trochę z Triplanego ,też z tej samej rodziny firmy Sopwith. Wieża ,,Australii" i pierwsza przymiarka jak będzie to wyglądać . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bazylms Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Bardzo nietypowy pomysł. Zapowiada da się interesująco, szczególnie że widząc twojego Marka będzie na pewno co podziwiać. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcin1970 Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 Temat fajny. Ale te szczeliny na łączeniu blach wieży już nie. Ale czekam co będzie dalej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plastikk Posted September 30, 2014 Share Posted September 30, 2014 No,no...popodgladam postęp prac. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.