Skocz do zawartości
Inskript

SHL M04 1:9 na podst MODELIK 4/13 Przyjacielski projekt

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Zakładam ten wątek jako miejsce gdzie będziemy zamieszczać relację z budowy polskiego motocykla SHL M04 z 1949 roku.

 

IMG_0783.jpg

 

images_thumb_347055_526_396_adaptive.jpg

 

PL_SHL_M04_motorcycle.jpg

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

W projekcie uczestniczą:

-Marudek

-Djmarcop

-Inskript

 

 

 

 

Budowę motocykla opieramy na modelu wydanym w czasopiśmie Modelik 4/13.

 

104622.jpg

 

Ja oraz Marudek będziemy budować motor z PVC, żywicy, ewentualnie vacu- ogólnie rzecz biorąc scretch.

 

Djmarcop zaprezentuje nam model wykonany z kartonu (mam nadzieję że to nie będzie dla Was problem forumowicze...)

 

Zapraszam wszyskich do wspierania nas wszelkimi materiałami i pomysłami- ogólnie kibicowania

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja powoli naklejam elementy na karton.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Myślałem, ze wstawię zdjęcia gotowej ramy, ale jednak nie... Inskript Twój sposób naszukanie zdjęć jest super!. Użyłem go do wyszukania zdjęć ramy. widać na nich, że rama wcale nie była zrobiona z pełnych profilów, tylko z ceowników. Wczoraj próbowałem je wytłoczyć na kopycie w kształcie rozciągniętej litery V, ale nic z tego nie wyszło. Jedyna opcja jaka mi została to pociąć to co dotąd zrobiłem i zacząć od nowa - tylko inaczej.

 

Tak wyglądają profile ramy:

th_4726639811_4.jpg

 

A tak wygląda sposób w jaki je odtworzę:

th_P1010219.jpg

 

Zamiast boczne sklejki naklejać na tworzywo 1mm x2 szt, tym razem nakleiłem je na 0,25mm x4 szt. Dzięki temu będę miał 4 boczne części, a w środek, w górnej części wkleiłem pręt kwadratowy wycięty z kawałka pierwotnej ramy i dogięty do odpowiedniego kształtu. Dzięki temu łączenia bocznych i górnej części będą solidne, plus dadzą imitację ceownika.

 

Dzięki temu efekt jest taki (porównanie wersji 1 i wersji 2):

th_P1010218.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to czekają mnie ostre przeróbki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Znam ten ból Djmarcop... No ale powoli do przodu. W pociągu i trochę w domu wystrugałem kilka kolejnych części. Zwróćcie uwagę, że części 1fL i1fP są uproszczone - brakuje na nich takich małych przetłoczeń w kształcie zaokrąglonego pół stożka. Obie części (1fL i 1fP) wyciąłem jak w wycinance, a brakujący element wytłoczyłem x2 i dokleiłem do obu części. Zrobiłem też części mocowania silnika (z grupy 2 i 3).

 

th_P1010221.jpg

 

P.S. Czy ktoś się orientuje jak zmienić opcje w Photobuckecie tak, żeby miniatura otwierała się w nowym oknie w pełnym rozmiarze, a nie w nowym oknie przez Photobucket? Kiedyś już to zmieniałem, ale po ostatnich zmianach w Photobucket nie mogę znaleźć tej opcji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie będę robił tych ceowników, tylko zwykłą pełną ramę, ponieważ już skleiłem całą ramęi wogóle zanim się dowiedziałem o ceownikach i szkoda mi mojej pracy.

Jak na teraz rama wygląda tak (jeszcze czeka ją sporo):

DSC02000_zps5feba222.jpg

DSC01999_zps3c6d1a73.jpg

 

 

 

P.S. Co do photobucket'u to poprostu kliknij link koło napisu "IMG", wklej go i usuń na końcu URL oraz URL na początku. Jak popróbujesz to dojdziesz do wprawy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej Djmarcop może to nawet lepiej, że nie robisz ramy z celowników. Kto wie czy kartonowa rama utrzymałaby ciężar całego modelu. Bardzo dobrze Ci idzie - nic się nie zwichrowało, ani nie widać nadmiaru kleju. Chociaż jak patrzę na niektóre ramy, to zastanawiam się, czy celowo nie zapaprać mojej ramy klejem jeszcze przed malowaniem, żeby nie wyglądała lepiej niż fabryczna

 

Dzięki za podpowiedź, ale mi chodzi o klikalne miniaturki, a nie wstawianie na forum zdjęć w pełnych wymiarach. Po pierwsze dlatego, że nigdy nie pamiętam jaki jest limit rozdzielczości zdjeć na forum, a po drugie wolę sobie kliknąć wybrane zdjęcie żeby je zobaczyć w większych rozmiarach, niż czekać aż się załaduje cała strona z wszystkimi zdjęciami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To teraz moja kolej.

Zmodyfikowałem sposób wycinania (podkradłem lepszy skalpel i używam metalowego profilu) i teraz w końcu jakoś to idzie.

 

20141031_172150e_zpse495f767.jpg

 

 

20141031_172127e_zpsb93dea57.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Brwo Inskript! Świetnie Ci to wyszło . Widzę, że nawierciłeś otwory w ramie przed sklejeniem ceowników. Ja o tym zapomniałem i teraz będę musiał kombinować gdzie wiercić... U Ciebie nie ma takiego problemu. Jedynie musiałbyś jeszcze wiertłem potraktować wierzchnią część ceownika, żeby mieć okrągły otwór. Jak już będziesz miał obie części ramy sklejone, to jeszcze je przeszlifuj. Ja to robiłem tak, jakbym się bawił samochodzikiem bez kółek jeżdżąc po papierach ściernych różnej gradacji. Dzięki temu obie ścianki ceownika są równe i jak się go postawi, to stoi pionowo (warunek - przy szlifowaniu, też musisz trzymać część pionowo).

 

Pewnie namęczyłeś się z wycięciem tego kółka przy tylnym widelcu. Ja poszedłem "na skróty" i go nie wycinałem razem boczną z ścianką ceownika, tylko na koniec dokleiłem pierścień wycięty z patyczka kosmetycznego.

 

Widzę, że Djmarcop ma już ukształtowane wygięcia obu części ramy - to jeszcze przed nami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem kilka różnic między modelem kartonowym, a oryginałem. Rozumiem, że to uproszczenie ma swoje uwarunkowanie, ale ja wolę zrobić ramę jak najbardziej zbliżoną do oryginału.

 

A - część 3 powinna mieć przetłoczenie w kształcie półkola w przedniej, górnej części

B - części 3bL i 3bP powinny mieć zaokrąglone rogi

4716517619_4.jpg

 

C - części 1fL i 1fP powinny mieć przetłoczenia w kształcie zaokrąglonego pół stożka (pisałem o tym wcześniej)

4716517619_6.jpg

 

D - główka ramy powinna mieć charakterystyczne otwory po obu stronach

E - mocowanie profilów ramy do główki w rzeczywistości jest zupełnie inne niż w modelu kartonowym

F - w wycinance bok główki ramy jest dużo węższy niż w oryginale (zaznaczyłem czerwoną kreską gdzie on wypada w części z kartonówki).

G - Ceownik 2a ma inne wymiary niż w oryginale i nie posiada bocznych ścianek z otworem

p1060259e.jpg

 

H - podobnie część 3 w oryginale posiada boczne ścianki z zaokrąglonymi rogami i dwoma otworami

I - w wycinance brakuje części oznaczonej literą I

4726639811_4-1.jpg

 

Teraz pracuję nad główką ramy i wymyśliłem sobie taki sposób na poprawne określenie kąta nachylenia osi główki:

P1010227.jpg

 

Po odklejeniu od rysunku odciąłem zbędne kawałki materiału wzdłuż cienkich pasków taśmy po zewnętrznej stronie - dalej było już prosto.

 

Tak wyglądały części główki przed sklejeniem:

P1010233.jpg

 

A tak po sklejeniu:

P1010244.jpg

 

Brakuje jeszcze tylko szpachlowania Milliputem; otworów, które oznaczyłem wyżej literą D i numeru ramy (będzie kielecki)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Piotr, że to wstawiłeś, teraz wszystko już rozumiem.

Bardzo fajny sposób z tymi kątami.

 

Będę próbował teraz za Tobą nadążyć :-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Teraz chyba już tylko tak będę pokazywał co i jak, bo choćbym nie wiadomo jak gestykulował, to nie pokażę tego co na zdjęciu

 

Spokojnie Inskript, to nie wyścigi. Zresztą ta tłoczona część główki wyszła mi dobrze dopiero za 4 razem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio w pociągu: zaszpachlowałem Milliputem i nawierciłem otwory w główce kierownicy (numer ramy "wybiję" w weekend pod lupą).

 

P1010263.jpg

 

A wieczorem w domu zabrałem się za gięcie ramy. Inskript tak jak mówiłem, najpierw nacinam ramę od wewnętrznej strony zgięcia, szlifuję szczelinę w klin, zaginam i kleję.

 

P1010254.jpg

 

Do zrobienia mam jeszcze stopkę, górne i przednie łączenia podłużnic ramy i wreszcie będę mógł złożyć ramę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mała aktualizacja z mojej strony.

 

Głowkę przednią zrobiłem z wkładów od długopisu zachowując tym samym idealnie prosty otwór i średnicę wewnętrzną taką jak miała być 2mm.

 

20141108_145219e_zps00b5582f.jpg

 

Pierścień odcięty także z jakiejś plastikowej rurki

20141108_164843e_zpsd5bc1d15.jpg

 

 

Profile lewy i prawy ramy prawie gotowe. Poprawiłem te "kółeczka" takim sposobem jak pisał Marudek.

20141108_153339e_zps65b5d1f5.jpg

 

 

Mam zrobione więcej ale jak się okazało nie mam jeszcze tego zdjęć. Dojdą niedługo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej Inskript, dobry pomysł z dobraniem tych rurek do wymiarów główki ramy.

 

Ja w międzyczasie zabrałem się za stopkę centralną:

P1010278.jpg

 

I tłoczenie widelca przedniego zawieszenia. I tu oprócz pociętych paluchów miałem też podwójną zabawę z rzeźbieniem formy do tłoczeń. W modelu kartonowym tłoczenia przedniego widelca nie są w jednej osi. Prawdopodobnie autor sugerował się rysunkiem z okładki instrukcji do SHL M04, na której widelec jest własnie tak narysowany. Ponadto, dla uproszczenia w modelu kartonowym części przygotowane są tak, że "tłoczenia" mają jednakową głębokość na obu końcach. Tymczasem w oryginale im bliżej górnej lub dolnej części widelca - tym płytsze tłoczenie.

ok1420adka.jpg

 

Bazując na kartonówce i powyższym rysunku, przygotowałem żeńską część formy.

P1010266.jpg

 

Ale potem przyjrzałem się uważniej tapecie na moim monitorze, gdzie tłoczenia widelca są wyraźnie w jednej linii. Podkreślają to złote szparunki.

IMG_0773.jpg

 

Żeby się upewnić zajrzałem jeszcze do instrukcji.

wide1420ki.jpg

 

No a potem trzeba było już przygotować nową formę...

P1010267.jpg

 

P1010270.jpg

 

Niestety tłoczenie na gorąco się nie udało...

P1010271.jpg

 

Ale za to tłoczenie na zimno - tak!

P1010273.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oj widzę że się nieźle narobiłeś przy tym. Ale ten wytłoczony na zimno arkusz wygląda imponująco. Pzdr

 

EDIT: Napisz proszę jakie wymiary ma mieć sprężynka do tej stópki bo nie mogę znaleźć niestety

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja już się przyzwyczaiłem do tego, że narzędzie robię dłużej niż część

 

A jeśli chodzi o sprężynkę, to najlepsza byłaby o nawoju o średnicy maks. 1,5 mm, a jeśli chodzi o długość to zawsze można przyciąć, albo trochę rozciągnąć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja dopiero robię teraz główkę ramy..... Zaszpachlowana czeka na szlifowanie:

 

DSC02005_zps7b2fd370.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widzę Djmarcop, że udało Ci się zamontować główkę ramy. Brawo!

 

Mi też udało się trochę popracować na SHL-ką. Efektem jest gotowa rama:

P1010281.jpg

 

P1010283.jpg

 

P1010284.jpg

 

P1010285.jpg

 

P1010289.jpg

 

P1010287.jpg

 

Numer ramy wydziobałem skalpelem, dlatego wyglądają jakby jakiś wiejski mechanik przebijał w niej numerki... Musze jeszcze podszlifować dolne szpachlowanie Milliputem (bo mi się wykruszyło)

P1010286.jpg

 

Stopka póki co działa:

P1010291.jpg

 

P1010290.jpg

 

No i od jutra zabieram się dalej za przedni widelec:

P1010292.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Piotr! Gratulacje. Wygląda naprawdę zacnie. Nie mogę się doczekać aż rama dostanie kolor.

Ja niestety zostałem w tyle dzięki zacnemu wielkiemu niemiłemu kolokwium...

Dopiero teraz zauważyłem Twoją aktualizację. Myślę że od piątku nadrobię dalej ramę i będę mógł zabrać się za projekt kalkomanii.

Pzdr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej, teraz pracuję nad przednim zawieszeniem. Poprzeczkę postawiłem sobie wysoko, bo chcę, żeby zawieszenie trapezowe działało. dlatego niektóre elementy robię z metalu.

 

W międzyczasie szukam zdjęć oryginalnej opony STOMIL do SHL M04. Chcę wiernie odtworzyć bieżnik opony z lat 50-tych (nie współczesnej) no i oczywiście napisy na bokach. Mam już na oku czarną gumę do odlewów.

 

Do tego wieczorami odlewam z żywicy felgi.

 

Co dzień do przodu!

 

Pozdr PM

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

Dziś znalazłem tą relację i jestem pod wrażeniem waszych prac nad modelami tego zacnego zabytku Polskiej myśli technicznej. Jestem pasjonatem historii polskiej motoryzacji i również autorem tego kartonowego modelu i chcę Wam zaoferować ewentualną pomoc w budowie modelu.

Trochę o modelu.

Wycinankę tą projektowałem na bazie dokumentacji dostępnej w internecie, nigdy nie miałem zaszczytu dotknięcia prawdziwej SHLki oraz wykonania jakichkolwiek jej pomiarów. Świadomy jestem tego iż ten model nie przedstawia idealnej kopi oryginału, jest to taki kompromis między ówczesnymi moimi umiejętnościami, wiedzą i zagadnieniami budowy modelu kartonowego. Model SHLki jest uproszczony ze względu, że ma go skleić laik z ulicy jak i wyjadacz modelarstwa kartonowego. Poza tym niektórych rzeczy nie da się łatwo wykonać z kartonu a model miał być sklejalny zarówno jako "standard" jaki i ewentualny redukcyjny.

Od razu dodam iż model jest sklejalny ponieważ mam kontakt z wykonującymi go modelarzami, jak dotąd ma jeden błąd... posiałem gdzieś kranik paliwa i brak go w wycinance.

 

W miarę możliwości będę się udzielał w tym wątku jeśli nie macie nic przeciw.

 

P.S. Czy ktoś się orientuje jak zmienić opcje w Photobuckecie tak, żeby miniatura otwierała się w nowym oknie w pełnym rozmiarze, a nie w nowym oknie przez Photobucket? Kiedyś już to zmieniałem, ale po ostatnich zmianach w Photobucket nie mogę znaleźć tej opcji.

 

W jednym z moich postów masz odpowiedź na Twe pytanie.

http://www.papermodels.pl/index.php?topic=1349.0

 

Pozdrawiam

Mariusz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witaj Mariuszu!

 

Bardzo się cieszę, że się odezwałeś w naszym wątku. Prześledziłem wszystkie Twoje relacje dotyczące prototypów modeli motocykli. Przyznam nawet, że na następny prezent zamówiłem sobie u żonki Gila. Szkoda, że Modelik nie wydał jeszcze pozostałych Twoich motorków... Myślałem nawet o tym, żeby się z Tobą skontaktować i kupić od Ciebie na własny użytek któryś z nie wydanych jeszcze motorów jak tylko uporam się z pierwszymi dwoma. Co prawda nie mam za bardzo miejsca na kolekcję motocykli w 1:9 (buduję je raczej w 1:72), ale taki model jest świetną pomocą w zapoznaniu się z konstrukcją i ewentualnym odtworzeniu jej w 1:72. Doskonale Cię rozumiem jeśli chodzi o uproszczenie modelu dla ułatwienia montażu, bo sam z tym walczę projektując żywiczny model BMW R12 w 1:72. Jedno jest pewne - mimo uproszczeń, Twoje modele kartonowe stanowią idealną bazę do stworzenia unikatowego modelu, a ten wątek potwierdza, że model SHL M04 można skleić zarówno "prosto z pudła", jak i waloryzować.

 

Muszę przyznać, że dotychczas nie doceniałem polskiej motoryzacji i lepiłem tylko obce konstrukcje według zasady "swego nie znacie, cudze chwalicie"... ale dzięki koledze Djmarcop, który podsunął mi SHLkę i innym Twoim modelom - widzę, że "Polacy nie gęsi" i swoje kultowe motocykle mają.

 

Bardzo się cieszę, że oferujesz swoją pomoc. Na razie jeśli chodzi o ramę i przednie zawieszenie nie mam pytań, ale bardzo potrzebuję zdjęć lub pomocy w określeniu wzrou bieżnika do opony STOMIL. Chciałbym wygrawerować wszystkie napisy i wzór bieżnika, nakleić je na matkę do odlania i zrobić odlewy z czarnej gumy. Zalogowałem się na forum Wueskowym i poprosiłem o zdjęcia napisów na oponie i jej bieżnika, ale dotąd nie otrzymałem żadnej odpowiedzi. Być może masz jakieś lepsze fotki takiego koła:

 

th_163508961_1_1000x700_kolo-tylnie-shl-m03m04-spawane-warszawskie-lata-50-te-opoczno_rev007.jpg th_163508961_3_1000x700_kolo-tylnie-shl-m03m04-spawane-warszawskie-lata-50-te-kola_rev007.jpg

 

Albo może ktoś z forumowiczów dopomoże w odszyfrowaniu wszystkich napisów i wzoru bieżnika z powyższych zdjęć... Ja widzę tylko niektóre litery napisu STOMIL i cyfry 3 00 - 19. Z samego bieżnika widać tylko cztery paski po bokach koła i bieżnik składający się (chyba) z prostokątów. Wszystkie elementy bieżnika połączone jest ze sobą jakby siecią promieniście rozchodzących się prążków.

 

P.S. Dzięki za podpowiedź jak spreparować link. Próbowałem tego metodą prób i błędów, ale najlepszym wynikiem było otwarcie na nowej stronie miniatury. Teraz wiem, że trzeba było wywalić jeszcze przedrostek th_ (pewnie od thumbnail).

 

Pozdrawiam serdecznie,

Piotr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Opona z pierwszego linku to STOMIL D-54. Bardziej pasuje do WFMki, są też w rozmiarze 19in, W moim modelu są właśnie takie.

Szukać trzeba pod hasłem "polska opona stomil balon".

Podobna jest opona Stomil D-20.

 

Może Wam się przyda...

http://s289.photobucket.com/user/gnam_photo/library/SHL%20foto?sort=3&page=1

 

 

inne linki

 

http://miniscigacze.pl/photos/opony-opona-stomil-balon-3-00x19-3-50x19-kolo-3087175526.jpg

 

TA AUKCJA CHYBA WYCZERPUJE TEMAT

http://allegro.pl/polska-opona-stomil-balon-3-50-19-sokol-shl-i4810719383.html

 

Ja od dłuższego czasu szukam dobrych fotek albo dostępu do opony Continental GS-6 stosowanej w WSK S2 (sport 2).

Edytowane przez Gość

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.