Inskript Napisano 26 Października 2014 Share Napisano 26 Października 2014 Witam. Zakładam ten wątek jako miejsce gdzie będziemy zamieszczać relację z budowy polskiego motocykla SHL M04 z 1949 roku. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ W projekcie uczestniczą: -Marudek -Djmarcop -Inskript Budowę motocykla opieramy na modelu wydanym w czasopiśmie Modelik 4/13. Ja oraz Marudek będziemy budować motor z PVC, żywicy, ewentualnie vacu- ogólnie rzecz biorąc scretch. Djmarcop zaprezentuje nam model wykonany z kartonu (mam nadzieję że to nie będzie dla Was problem forumowicze...) Zapraszam wszyskich do wspierania nas wszelkimi materiałami i pomysłami- ogólnie kibicowania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Djmarcop Napisano 26 Października 2014 Share Napisano 26 Października 2014 Ja powoli naklejam elementy na karton. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marudek Napisano 28 Października 2014 Share Napisano 28 Października 2014 Hej, Myślałem, ze wstawię zdjęcia gotowej ramy, ale jednak nie... Inskript Twój sposób naszukanie zdjęć jest super!. Użyłem go do wyszukania zdjęć ramy. widać na nich, że rama wcale nie była zrobiona z pełnych profilów, tylko z ceowników. Wczoraj próbowałem je wytłoczyć na kopycie w kształcie rozciągniętej litery V, ale nic z tego nie wyszło. Jedyna opcja jaka mi została to pociąć to co dotąd zrobiłem i zacząć od nowa - tylko inaczej. Tak wyglądają profile ramy: A tak wygląda sposób w jaki je odtworzę: Zamiast boczne sklejki naklejać na tworzywo 1mm x2 szt, tym razem nakleiłem je na 0,25mm x4 szt. Dzięki temu będę miał 4 boczne części, a w środek, w górnej części wkleiłem pręt kwadratowy wycięty z kawałka pierwotnej ramy i dogięty do odpowiedniego kształtu. Dzięki temu łączenia bocznych i górnej części będą solidne, plus dadzą imitację ceownika. Dzięki temu efekt jest taki (porównanie wersji 1 i wersji 2): Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Djmarcop Napisano 28 Października 2014 Share Napisano 28 Października 2014 No to czekają mnie ostre przeróbki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marudek Napisano 29 Października 2014 Share Napisano 29 Października 2014 Znam ten ból Djmarcop... No ale powoli do przodu. W pociągu i trochę w domu wystrugałem kilka kolejnych części. Zwróćcie uwagę, że części 1fL i1fP są uproszczone - brakuje na nich takich małych przetłoczeń w kształcie zaokrąglonego pół stożka. Obie części (1fL i 1fP) wyciąłem jak w wycinance, a brakujący element wytłoczyłem x2 i dokleiłem do obu części. Zrobiłem też części mocowania silnika (z grupy 2 i 3). P.S. Czy ktoś się orientuje jak zmienić opcje w Photobuckecie tak, żeby miniatura otwierała się w nowym oknie w pełnym rozmiarze, a nie w nowym oknie przez Photobucket? Kiedyś już to zmieniałem, ale po ostatnich zmianach w Photobucket nie mogę znaleźć tej opcji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Djmarcop Napisano 29 Października 2014 Share Napisano 29 Października 2014 Niestety nie będę robił tych ceowników, tylko zwykłą pełną ramę, ponieważ już skleiłem całą ramęi wogóle zanim się dowiedziałem o ceownikach i szkoda mi mojej pracy. Jak na teraz rama wygląda tak (jeszcze czeka ją sporo): P.S. Co do photobucket'u to poprostu kliknij link koło napisu "IMG", wklej go i usuń na końcu URL oraz URL na początku. Jak popróbujesz to dojdziesz do wprawy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marudek Napisano 29 Października 2014 Share Napisano 29 Października 2014 Hej Djmarcop może to nawet lepiej, że nie robisz ramy z celowników. Kto wie czy kartonowa rama utrzymałaby ciężar całego modelu. Bardzo dobrze Ci idzie - nic się nie zwichrowało, ani nie widać nadmiaru kleju. Chociaż jak patrzę na niektóre ramy, to zastanawiam się, czy celowo nie zapaprać mojej ramy klejem jeszcze przed malowaniem, żeby nie wyglądała lepiej niż fabryczna Dzięki za podpowiedź, ale mi chodzi o klikalne miniaturki, a nie wstawianie na forum zdjęć w pełnych wymiarach. Po pierwsze dlatego, że nigdy nie pamiętam jaki jest limit rozdzielczości zdjeć na forum, a po drugie wolę sobie kliknąć wybrane zdjęcie żeby je zobaczyć w większych rozmiarach, niż czekać aż się załaduje cała strona z wszystkimi zdjęciami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Inskript Napisano 31 Października 2014 Autor Share Napisano 31 Października 2014 To teraz moja kolej. Zmodyfikowałem sposób wycinania (podkradłem lepszy skalpel i używam metalowego profilu) i teraz w końcu jakoś to idzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marudek Napisano 1 Listopada 2014 Share Napisano 1 Listopada 2014 Brwo Inskript! Świetnie Ci to wyszło . Widzę, że nawierciłeś otwory w ramie przed sklejeniem ceowników. Ja o tym zapomniałem i teraz będę musiał kombinować gdzie wiercić... U Ciebie nie ma takiego problemu. Jedynie musiałbyś jeszcze wiertłem potraktować wierzchnią część ceownika, żeby mieć okrągły otwór. Jak już będziesz miał obie części ramy sklejone, to jeszcze je przeszlifuj. Ja to robiłem tak, jakbym się bawił samochodzikiem bez kółek jeżdżąc po papierach ściernych różnej gradacji. Dzięki temu obie ścianki ceownika są równe i jak się go postawi, to stoi pionowo (warunek - przy szlifowaniu, też musisz trzymać część pionowo). Pewnie namęczyłeś się z wycięciem tego kółka przy tylnym widelcu. Ja poszedłem "na skróty" i go nie wycinałem razem boczną z ścianką ceownika, tylko na koniec dokleiłem pierścień wycięty z patyczka kosmetycznego. Widzę, że Djmarcop ma już ukształtowane wygięcia obu części ramy - to jeszcze przed nami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marudek Napisano 3 Listopada 2014 Share Napisano 3 Listopada 2014 Znalazłem kilka różnic między modelem kartonowym, a oryginałem. Rozumiem, że to uproszczenie ma swoje uwarunkowanie, ale ja wolę zrobić ramę jak najbardziej zbliżoną do oryginału. A - część 3 powinna mieć przetłoczenie w kształcie półkola w przedniej, górnej części B - części 3bL i 3bP powinny mieć zaokrąglone rogi C - części 1fL i 1fP powinny mieć przetłoczenia w kształcie zaokrąglonego pół stożka (pisałem o tym wcześniej) D - główka ramy powinna mieć charakterystyczne otwory po obu stronach E - mocowanie profilów ramy do główki w rzeczywistości jest zupełnie inne niż w modelu kartonowym F - w wycinance bok główki ramy jest dużo węższy niż w oryginale (zaznaczyłem czerwoną kreską gdzie on wypada w części z kartonówki). G - Ceownik 2a ma inne wymiary niż w oryginale i nie posiada bocznych ścianek z otworem H - podobnie część 3 w oryginale posiada boczne ścianki z zaokrąglonymi rogami i dwoma otworami I - w wycinance brakuje części oznaczonej literą I Teraz pracuję nad główką ramy i wymyśliłem sobie taki sposób na poprawne określenie kąta nachylenia osi główki: Po odklejeniu od rysunku odciąłem zbędne kawałki materiału wzdłuż cienkich pasków taśmy po zewnętrznej stronie - dalej było już prosto. Tak wyglądały części główki przed sklejeniem: A tak po sklejeniu: Brakuje jeszcze tylko szpachlowania Milliputem; otworów, które oznaczyłem wyżej literą D i numeru ramy (będzie kielecki) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Inskript Napisano 3 Listopada 2014 Autor Share Napisano 3 Listopada 2014 Dzięki Piotr, że to wstawiłeś, teraz wszystko już rozumiem. Bardzo fajny sposób z tymi kątami. Będę próbował teraz za Tobą nadążyć :-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marudek Napisano 4 Listopada 2014 Share Napisano 4 Listopada 2014 Witam, Teraz chyba już tylko tak będę pokazywał co i jak, bo choćbym nie wiadomo jak gestykulował, to nie pokażę tego co na zdjęciu Spokojnie Inskript, to nie wyścigi. Zresztą ta tłoczona część główki wyszła mi dobrze dopiero za 4 razem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marudek Napisano 5 Listopada 2014 Share Napisano 5 Listopada 2014 Ostatnio w pociągu: zaszpachlowałem Milliputem i nawierciłem otwory w główce kierownicy (numer ramy "wybiję" w weekend pod lupą). A wieczorem w domu zabrałem się za gięcie ramy. Inskript tak jak mówiłem, najpierw nacinam ramę od wewnętrznej strony zgięcia, szlifuję szczelinę w klin, zaginam i kleję. Do zrobienia mam jeszcze stopkę, górne i przednie łączenia podłużnic ramy i wreszcie będę mógł złożyć ramę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Inskript Napisano 9 Listopada 2014 Autor Share Napisano 9 Listopada 2014 Mała aktualizacja z mojej strony. Głowkę przednią zrobiłem z wkładów od długopisu zachowując tym samym idealnie prosty otwór i średnicę wewnętrzną taką jak miała być 2mm. Pierścień odcięty także z jakiejś plastikowej rurki Profile lewy i prawy ramy prawie gotowe. Poprawiłem te "kółeczka" takim sposobem jak pisał Marudek. Mam zrobione więcej ale jak się okazało nie mam jeszcze tego zdjęć. Dojdą niedługo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marudek Napisano 12 Listopada 2014 Share Napisano 12 Listopada 2014 Hej Inskript, dobry pomysł z dobraniem tych rurek do wymiarów główki ramy. Ja w międzyczasie zabrałem się za stopkę centralną: I tłoczenie widelca przedniego zawieszenia. I tu oprócz pociętych paluchów miałem też podwójną zabawę z rzeźbieniem formy do tłoczeń. W modelu kartonowym tłoczenia przedniego widelca nie są w jednej osi. Prawdopodobnie autor sugerował się rysunkiem z okładki instrukcji do SHL M04, na której widelec jest własnie tak narysowany. Ponadto, dla uproszczenia w modelu kartonowym części przygotowane są tak, że "tłoczenia" mają jednakową głębokość na obu końcach. Tymczasem w oryginale im bliżej górnej lub dolnej części widelca - tym płytsze tłoczenie. Bazując na kartonówce i powyższym rysunku, przygotowałem żeńską część formy. Ale potem przyjrzałem się uważniej tapecie na moim monitorze, gdzie tłoczenia widelca są wyraźnie w jednej linii. Podkreślają to złote szparunki. Żeby się upewnić zajrzałem jeszcze do instrukcji. No a potem trzeba było już przygotować nową formę... Niestety tłoczenie na gorąco się nie udało... Ale za to tłoczenie na zimno - tak! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Inskript Napisano 12 Listopada 2014 Autor Share Napisano 12 Listopada 2014 Oj widzę że się nieźle narobiłeś przy tym. Ale ten wytłoczony na zimno arkusz wygląda imponująco. Pzdr EDIT: Napisz proszę jakie wymiary ma mieć sprężynka do tej stópki bo nie mogę znaleźć niestety Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marudek Napisano 12 Listopada 2014 Share Napisano 12 Listopada 2014 Ja już się przyzwyczaiłem do tego, że narzędzie robię dłużej niż część A jeśli chodzi o sprężynkę, to najlepsza byłaby o nawoju o średnicy maks. 1,5 mm, a jeśli chodzi o długość to zawsze można przyciąć, albo trochę rozciągnąć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Djmarcop Napisano 16 Listopada 2014 Share Napisano 16 Listopada 2014 Ja dopiero robię teraz główkę ramy..... Zaszpachlowana czeka na szlifowanie: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marudek Napisano 16 Listopada 2014 Share Napisano 16 Listopada 2014 Widzę Djmarcop, że udało Ci się zamontować główkę ramy. Brawo! Mi też udało się trochę popracować na SHL-ką. Efektem jest gotowa rama: Numer ramy wydziobałem skalpelem, dlatego wyglądają jakby jakiś wiejski mechanik przebijał w niej numerki... Musze jeszcze podszlifować dolne szpachlowanie Milliputem (bo mi się wykruszyło) Stopka póki co działa: No i od jutra zabieram się dalej za przedni widelec: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Inskript Napisano 19 Listopada 2014 Autor Share Napisano 19 Listopada 2014 Piotr! Gratulacje. Wygląda naprawdę zacnie. Nie mogę się doczekać aż rama dostanie kolor. Ja niestety zostałem w tyle dzięki zacnemu wielkiemu niemiłemu kolokwium... Dopiero teraz zauważyłem Twoją aktualizację. Myślę że od piątku nadrobię dalej ramę i będę mógł zabrać się za projekt kalkomanii. Pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marudek Napisano 19 Listopada 2014 Share Napisano 19 Listopada 2014 Hej, teraz pracuję nad przednim zawieszeniem. Poprzeczkę postawiłem sobie wysoko, bo chcę, żeby zawieszenie trapezowe działało. dlatego niektóre elementy robię z metalu. W międzyczasie szukam zdjęć oryginalnej opony STOMIL do SHL M04. Chcę wiernie odtworzyć bieżnik opony z lat 50-tych (nie współczesnej) no i oczywiście napisy na bokach. Mam już na oku czarną gumę do odlewów. Do tego wieczorami odlewam z żywicy felgi. Co dzień do przodu! Pozdr PM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mariusz30003 Napisano 20 Listopada 2014 Share Napisano 20 Listopada 2014 Cześć, Dziś znalazłem tą relację i jestem pod wrażeniem waszych prac nad modelami tego zacnego zabytku Polskiej myśli technicznej. Jestem pasjonatem historii polskiej motoryzacji i również autorem tego kartonowego modelu i chcę Wam zaoferować ewentualną pomoc w budowie modelu. Trochę o modelu. Wycinankę tą projektowałem na bazie dokumentacji dostępnej w internecie, nigdy nie miałem zaszczytu dotknięcia prawdziwej SHLki oraz wykonania jakichkolwiek jej pomiarów. Świadomy jestem tego iż ten model nie przedstawia idealnej kopi oryginału, jest to taki kompromis między ówczesnymi moimi umiejętnościami, wiedzą i zagadnieniami budowy modelu kartonowego. Model SHLki jest uproszczony ze względu, że ma go skleić laik z ulicy jak i wyjadacz modelarstwa kartonowego. Poza tym niektórych rzeczy nie da się łatwo wykonać z kartonu a model miał być sklejalny zarówno jako "standard" jaki i ewentualny redukcyjny. Od razu dodam iż model jest sklejalny ponieważ mam kontakt z wykonującymi go modelarzami, jak dotąd ma jeden błąd... posiałem gdzieś kranik paliwa i brak go w wycinance. W miarę możliwości będę się udzielał w tym wątku jeśli nie macie nic przeciw. P.S. Czy ktoś się orientuje jak zmienić opcje w Photobuckecie tak, żeby miniatura otwierała się w nowym oknie w pełnym rozmiarze, a nie w nowym oknie przez Photobucket? Kiedyś już to zmieniałem, ale po ostatnich zmianach w Photobucket nie mogę znaleźć tej opcji. W jednym z moich postów masz odpowiedź na Twe pytanie. http://www.papermodels.pl/index.php?topic=1349.0 Pozdrawiam Mariusz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marudek Napisano 21 Listopada 2014 Share Napisano 21 Listopada 2014 Witaj Mariuszu! Bardzo się cieszę, że się odezwałeś w naszym wątku. Prześledziłem wszystkie Twoje relacje dotyczące prototypów modeli motocykli. Przyznam nawet, że na następny prezent zamówiłem sobie u żonki Gila. Szkoda, że Modelik nie wydał jeszcze pozostałych Twoich motorków... Myślałem nawet o tym, żeby się z Tobą skontaktować i kupić od Ciebie na własny użytek któryś z nie wydanych jeszcze motorów jak tylko uporam się z pierwszymi dwoma. Co prawda nie mam za bardzo miejsca na kolekcję motocykli w 1:9 (buduję je raczej w 1:72), ale taki model jest świetną pomocą w zapoznaniu się z konstrukcją i ewentualnym odtworzeniu jej w 1:72. Doskonale Cię rozumiem jeśli chodzi o uproszczenie modelu dla ułatwienia montażu, bo sam z tym walczę projektując żywiczny model BMW R12 w 1:72. Jedno jest pewne - mimo uproszczeń, Twoje modele kartonowe stanowią idealną bazę do stworzenia unikatowego modelu, a ten wątek potwierdza, że model SHL M04 można skleić zarówno "prosto z pudła", jak i waloryzować. Muszę przyznać, że dotychczas nie doceniałem polskiej motoryzacji i lepiłem tylko obce konstrukcje według zasady "swego nie znacie, cudze chwalicie"... ale dzięki koledze Djmarcop, który podsunął mi SHLkę i innym Twoim modelom - widzę, że "Polacy nie gęsi" i swoje kultowe motocykle mają. Bardzo się cieszę, że oferujesz swoją pomoc. Na razie jeśli chodzi o ramę i przednie zawieszenie nie mam pytań, ale bardzo potrzebuję zdjęć lub pomocy w określeniu wzrou bieżnika do opony STOMIL. Chciałbym wygrawerować wszystkie napisy i wzór bieżnika, nakleić je na matkę do odlania i zrobić odlewy z czarnej gumy. Zalogowałem się na forum Wueskowym i poprosiłem o zdjęcia napisów na oponie i jej bieżnika, ale dotąd nie otrzymałem żadnej odpowiedzi. Być może masz jakieś lepsze fotki takiego koła: Albo może ktoś z forumowiczów dopomoże w odszyfrowaniu wszystkich napisów i wzoru bieżnika z powyższych zdjęć... Ja widzę tylko niektóre litery napisu STOMIL i cyfry 3 00 - 19. Z samego bieżnika widać tylko cztery paski po bokach koła i bieżnik składający się (chyba) z prostokątów. Wszystkie elementy bieżnika połączone jest ze sobą jakby siecią promieniście rozchodzących się prążków. P.S. Dzięki za podpowiedź jak spreparować link. Próbowałem tego metodą prób i błędów, ale najlepszym wynikiem było otwarcie na nowej stronie miniatury. Teraz wiem, że trzeba było wywalić jeszcze przedrostek th_ (pewnie od thumbnail). Pozdrawiam serdecznie, Piotr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Djmarcop Napisano 21 Listopada 2014 Share Napisano 21 Listopada 2014 Ja znalazłem takie coś: http://olx.pl/oferta/opona-stomil-3-00-18-wsk-shl-jawa-CID5-ID6nU9P.html http://olx.pl/oferta/shl-m04-sokol-wfm-shl-m05-wersja-milenijna-bordowa-CID5-ID6kJZ9.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mariusz30003 Napisano 21 Listopada 2014 Share Napisano 21 Listopada 2014 (edytowane) Opona z pierwszego linku to STOMIL D-54. Bardziej pasuje do WFMki, są też w rozmiarze 19in, W moim modelu są właśnie takie. Szukać trzeba pod hasłem "polska opona stomil balon". Podobna jest opona Stomil D-20. Może Wam się przyda... http://s289.photobucket.com/user/gnam_photo/library/SHL%20foto?sort=3&page=1 inne linki http://miniscigacze.pl/photos/opony-opona-stomil-balon-3-00x19-3-50x19-kolo-3087175526.jpg TA AUKCJA CHYBA WYCZERPUJE TEMAT http://allegro.pl/polska-opona-stomil-balon-3-50-19-sokol-shl-i4810719383.html Ja od dłuższego czasu szukam dobrych fotek albo dostępu do opony Continental GS-6 stosowanej w WSK S2 (sport 2). Edytowane 21 Listopada 2014 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.