Skocz do zawartości

Grzejący kompresor!


Constructor

Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio podczas malowania kompresorem MINI MA - 1000 zauważyłem, że jego cała obudowa nagrzewa się bardzo mocno - wręcz parzy. Wcześniej nie zwróciłem na to uwagi. Czy to normalne, czy może też trzeba gdzieś coś podsmarować. Zanim zacznę go rozkręcać wolę zapytac.

 

13313.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest raczej normalne,tym bardziej że to tłokowiec.Na cylindrze nie ma żeberek które dodatkowo chłodzą dlatego się bardziej grzeje niż inne kompresory.Mój AS-186 też się czasami grzeje i to mocno.Możesz zerknąć do poradnika Payo o aerografach,tam była wzmianka o remoncie podobnego kompresorka,chyba MAR to był.Zerknij jak masz,było coś wspomniane o tłoku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powtórzę za kolegami. Te kompresory z natury rzeczy wydzielają dużo ciepła, ale parzyć to raczej nie powinny.

Przyczyna może być w części tłokowej. Przeczyszczenie i nasmarowanie jest jak najbardziej wskazane. Uważaj

by nie uszkodzić pierścienia na tłoku.

Może też być inna gorsza przyczyna, a mianowicie zwarcie na uzwojeniu. Ja tak miałem z kompresorem MAR 3000.

Najpierw tylko był gorący. Potem miał kłopoty z ruszeniem. Dałem mocniejszy kondensator i poprawiło się, ale wtedy to już grzał się tak mocno, że po 10 minutach termik wybijał. Wizyta w punkcie naprawy silników potwierdziła moje przypuszczenia - konieczność przewinięcia silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakiegoś konkretnego smaru użyć?

Powinna starczyć zwykła wazelina (tylko żadnym olejem!).Jak go rozbierzesz zerknij czy nie ma czarnego nalotu w komorze tłokowej i na tłoku,jak jest to wyczyść to i zwróć uwagę na stan pierścienia na tłoku czy nie jest sparciały,uszkodzony itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czemu nie olejem?...Pracuję na agregacie tlokowym i tylko olejem smaruję tłok a smary są w przekładni.

Agregat tłokowy a takowy kompresor to wielka różnica,bo w takich kompresorach jak mój czy kolegi Constructora pierścienie i cylindry z reguły są plastikowe.Kolega też wspominał że kompresor się mocno grzeje,dlatego lepszym rozwiązaniem byłaby wazelina niż olej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym odradzał smarowanie , z tego co się orientuje to te kompresory chodzą na sucho. Zadzwoni lub napisz meila do producenta , ja swojego kilka lat temu oddałem na serwis po gwarancji i naprawili , z tego co pamiętam nie był to jakiś wielki koszt .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, dziś lub jutro postaram się go rozebrać, porobić zdjęcia i wrzucić do tematu. Może uda się z tego jakieś wnioski wyciągnąć i dla potomności poradnik zostawić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozebrałem cały kompresor. Nie smarowałem go na razie. Oglądałem zwoje i nie wyglądają na uszkodzone. Dokonałem pomiaru temperatury na obudowie gdzie jest silnik grzeje się do 50*C. W miejscu nad tłokiem temperatura sięga już 65*C! W miejscu gdzie pracuje korba tłoka był niewielki czarny nalot. Wyczyściłem go. Obbadałem korbę i nie znalazłem uszkodzeń. Po złożeniu kolejny pomiar temperatury i te same wyniki.

 

IMG_8867.JPG IMG_8869.JPG

 

IMG_8872.JPG IMG_8874.JPG

 

Synek mi pomagał. Stwierdził, że nie działa "kompensol" bo ma przyssawkę jedną pękniętą :(

IMG_8876.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego kompresora nie znam, więc mogę Ci tylko doradzić ogólnie.

1. Na korbowodzie jest chyba łożysko kulkowe w obudowie zamkniętej, więc nie wymaga smarowania, ale po kilku latach smar mógł się już w nim zużyć.

Nie piszesz czy łożysko obraca sie łatwo, bez hałasu i zacięć. Jeśli jest dobre to kilka kropel oleju mu nie zaszkodzi.

2. Tuleja cylindra jest już dosyć porysowana. Więc pasta polerska i trochę można przeczyścić. Jakie pierścienie ma tłok. Jeśli z teflonu lub teflonobrązu to teoretycznie nie wymagają smarowania, ale w fabryce są najczęściej zakładane na wazelinę, więc tak samo, trochę wazeliny lub innego smaru nie zaszkodzi.

3. Ten kompresor jak widać nie ma żadnego radiatora, więc może mu dorobić kilka żeber aluminiowych?

4. Zwarcia na uzwojeniu nie zobaczysz. Tzn. jeśli zobaczysz, to będzie już tak duże, że kompresor nie będzie chodził tylko bezpieczniki wywali. Ale jeśli tak jak u mnie wewnątrz uzwojenia nastąpi stopienie się izolacji i prąd zacznie płynąć na skróty to oporność spadnie, a wzrośnie natężenie, więc wzrośnie ilość wytworzonego ciepła.

5. Jak "kompensol" ma pękniętą przyssawkę tzn., że jest "łepsuty".

6. Mój patent - na mój grzejący się kompresor. Stawiam "farelkę" przed kompresorem i puszczam zimne powietrze. Przewijać kompresora mi się nie opłaci. Jak całkiem padnie to go wyrzucę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W miejscu nad tłokiem temperatura sięga już 65*C!

No nic w tym dziwnego być nie powinno. Powietrze sprężając się ogrzewa się dość mocno.

Sprawdź czy zaworek upustowy w głowicy działa dobrze, możesz go przy okazji przeczyścić i ewentualnie nasmarować. (w zależności od konstrukcji)

 

(offtopic : jako przykład fajny

gdzie koleś zrobił survivalową rozpałkę do ogniska z cylindra i waty ;) )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pomoc. Zacznę od polerowania tulejki i nasmarowania łożyska. Czy jakieś konkretne preparaty szukać? Smar, pastę polerską? Przepraszam za pytania, ale wolałbym nie smarować tego olejem roślinnym z lodówki :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pomoc. Zacznę od polerowania tulejki i nasmarowania łożyska. Czy jakieś konkretne preparaty szukać? Smar, pastę polerską? Przepraszam za pytania, ale wolałbym nie smarować tego olejem roślinnym z lodówki :P

Ale nie masz też co przesadzać z kosztami, bo dobra pasta kosztuje 30-40 zł, to lepiej dołożyć do nowego kompresora. Łożysko powinno być napełnione smarem stałym, ale to by go trzeba było rozebrać, więc wlej kilka kropel oleju jaki może masz w domu, np. do kosiarki itp. Na tłok może być wazelina (techniczna lub z apteki).

Zapomniałem jeszcze o jednym. Czy u Ciebie na tłoku jest memrana która steruje przepływem powietrza? Jeśli tam podejdzie brud i membrana będzie nieszczelna to kompresor też będzie się grzał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.