Jędrek Napisano 2 Maja 2006 Share Napisano 2 Maja 2006 (edytowane) Witam, z racji przymiarek do zrobienia K-266 Zvezdy z chęcią bym się przyjrzał wyposażeniu kiosku okrętu, poluję na zdjęcia które by pokazały wyraźnie ustrojstwo jakie na sobie nosi: (rys. z wyd. Sankt-Petersburg "Podwodnyje lodki czI") troszkę poszperłem w sieci ale żadne zdjęcie z tych które znalazłem nie pokazuje wyraźnie szczegółów pewnie podobny sprzęt jest na innych okrętach.. pozdrawiam, Jędrek Edytowane 9 Października 2006 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 14 Maja 2006 Share Napisano 14 Maja 2006 Tu jest nieco.... viewtopic.php?t=105&start=0 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 27 Maja 2006 Autor Share Napisano 27 Maja 2006 /postanowiłem rozbudować troszkę temat / Rosyjskie uderzeniowe okręty podwodne projektów 949/949A zaprojektowano z myślą o zwalczaniu nieprzyjacielskich lotniskowców wg koncepcji zakładającej użycie okrętu tylko jako platformy do przenoszenia i odpalania maksymalnej ilości pocisków, a nie jako środka wykrywania celów i naprowadzania rakiet (obserwacja i naprowadzanie miały być realizowane przede wszystkim kosmicznymi środkami, ale nie tylko). Jako główne uzbrojenie przewidziano 24 rakiety przeciwokrętowe Granit (głowica bojowa konwencjonalna lub jądrowa, zasięg max. 550 km). W grudniu 1969 r. wydano ostateczne założenia i rozpoczęto projektowanie okrętu w leningradzkim CKB M T Rubin. Wyrzutnie rakiet ulokowano na zewnątrz kadłuba sztywnego i nachylono pod kątem, aby nie zwiększać zbytnio wysokości kadłuba. Rozmiary wyrzutni i zastosowanie standardowych sekcji kadłuba oraz urządzeń napędowych sprawiły, że okręt jest bardzo szeroki. Przestrzeń pomiędzy kadłubem sztywnym a lekkim w rejonie baterii rakietowej sięga 4m po każdej stronie. Pociski można odpalać zarówno w położeniu nawodnym jak i podwodnym do głębokości 40 metrów. Granity mogą być odpalane pojedynczo lub salwami, najprawdopodobniej wszystkie pociski można odpalić w jednej salwie. Dodatkowym uzbrojeniem, służącym głównie do zwalczania drugorzędnych celów nawodnych i samoobrony przed okrętami podwodnymi są torpedy i rakietotorpedy. Okręty posiadają po 6 wyrzutni torpedowych, z czego 4 o kalibrze 533 mm i 2 o kalibrze 630 mm. Napęd okrętom zapewniają dwa reaktory atomowe i dwie turbiny parowe. W planach znajdowała się budowa 20 okrętów. Stępkę pod pierwszą jednostkę K-525, położono w 1978 r. w siewierodwińskiej stoczni nr 402. Został on przejęty 30 grudnia 1980 r. i wszedł do służby 2 października 1981 r. Według projektu 949/Granit (ozn. zach. Oscar I) zbudowano tylko dwa okręty, prototypowy K-525 i K-206, który do służby wszedł w 1983 r. Obie jednostki łatwo od siebie odróżnić, K-525 posiada węższy statecznik ze sterem kierunku, zaś K-206 na szczycie szerokiej płetwy steru kierunku posiada prowadnicę anteny infradźwiękowego sonaru linearnego, której brak na prototypie. Oba okręty weszły w skład Floty Północnej. Doświadczenia w ich eksploatacji sprawiły, że do pierwotnego projektu wniesiono modyfikacje i kolejne okręty budowano według projektu 949A (ozn. zach. Oscar-II), oznaczonego kryptonimem Antiej. Po kilkuletniej przerwie, w 1987 r. wcielono do służby pierwszy okręt zmodyfikowanego projektu K-148 Krasnodar. Z zewnątrz najbardziej rzucającą się w oczy zmianą jest zwiększenie długości kadłuba jednostki o 11m za kioskiem. Budowa okrętów proj. 949A była, mimo pogarszającej się sytuacji gospodarczej, kontynuowana. Mniej więcej co rok do służby wchodził jeden okręt, do opóźnień doszło dopiero w drugiej połowie lat 90. Po katastrofie Kurska wznowiono prace i wg najnowszych informacji na ukończeniu są prace przy dwóch kolejnych jednostkach. Dane 949A dł. 154m, szer. 20,1m, prędkość nawodna 16w, prędkość podwodna 33w, zanurzenie 500m, autonomiczność 120 dni, załoga 107-130 osób jednostki typu 949 K-525 Archangielsk (ex Minskij Komsomolec) K-206 Murmańsk jednostki typu 949A K-148 Krasnodar K-173 Krasnojarsk K-132 Irkuck K-119 Woroneż K-410 Smoleńsk K-449 Czelabińsk K-456 Wiljuczinsk (ex Kasatka) K-266 Oriel (ex Siewierodwińsk) K-186 Omsk K-141 Kursk (zatonął sierpień 2000r) K-150 Swiatyj Gieorg Pobieditiel (ex Tomsk) K-329 Biełgorod (w budowie) K-135 Wołgograd (w budowie) Pokazywane już na forum zdjęcia Krasnodar i Irkuck ciekawe zdjęcie Tomska oraz modelarska gratka czyli emblemat na Kursku W sieci więcej informacji znajdziecie pod: http://www.submarine.id.ru/sub.php?949 http://www.submarine.id.ru/sub.php?949a http://www.submarine.id.ru/thumbs/949/index.shtml http://www.fas.org/nuke/guide/russia/theater/949.htm http://www.naval-technology.com/projects/oscar/ http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/949.htm pozdrawiam, Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 27 Maja 2006 Autor Share Napisano 27 Maja 2006 i jeszcze... MODELE a przynajmniej te, które znalazłem na szybko w sieci 1/2400 GHQ Miniatures HSN 08 Oscar 1/700 31906 Tamiya Kursk 5052 Revell Kursk 7004 Dragon HMS Trafalgar vs soviet Oscar 1/400 AER 7003 Kursk 1/350 9007 Zvezda Kursk 9010 Zvezda Orel 5022 Revell Kursk 5001 Kursk (vacu) ale jaka to rosyjska firma Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 18 Września 2006 Autor Share Napisano 18 Września 2006 wziąłem modelik Zvezdy (Orel) do swojej stoczni hmm... tak jakby górna połówka kadłuba była ciut węższa i dłuższa, też tak mieliście? pól dnia szlifowałem i skrobałem kadłub by był w miarę gładki pokusiło mnie spojrzeć na posiadany planik i odechciało mi się rozczulać nad modelem... ale i tak pocieszam się, że nie wiadomo czy model czy planik dokładniejsze ale czort nie śpi i tak zerkam sobie to tu, to tam... aaaaaaa! są dwa stery a nie jeden jak w modelu już się cieszyłem, że kadłub gotowy i co teraz... ciąć? nawet zdjątko się znalazło na potwierdzenie wspomniany planik pozdrawiam, Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 18 Września 2006 Share Napisano 18 Września 2006 Postawilbym na jeden ster. Fotka raczej nie klamie a plan .... hmmmmm...... sam juz teraz nie wiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 18 Września 2006 Autor Share Napisano 18 Września 2006 dużo ładniejsza fotka niż moja, ale niestety ucięta w najbardziej interesującym miejscu... mam wrażenie, że jednak potwierdza ona planik, wioczny na zdjęciu ster jest zbyt blisko burty i pod osłoną wału śruby, gdzieś mam zdjęcie modelu właśnie z dwa sterami... ech, a miało być tak pięknie, podwodniaki dla relaksu... pozdrowionka, Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 18 Września 2006 Share Napisano 18 Września 2006 Kurna felek Mozesz miec racje i pewnie dokonales niezlego odkrycia To znaczy, ze wszystkie modele przedstawiajace Osckara II z wieksza juz pletwa sa do ........ Dziwne bo projekt 949 na planie w tej czesci wyglada podobnie. Na razie walkuje siec ale wyniki sa marne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 18 Września 2006 Share Napisano 18 Września 2006 949A ma na pewno dwa stery kierunku usytuowane pod kadłubem. Plany okrętu, te opublikowane u nas jak i na zachodzie również są właściwe, i wzorowane na dokumentacji używanej przez firmę rosyjską robiąca statyczne modele „okolicznościowe” na biurko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 18 Września 2006 Autor Share Napisano 18 Września 2006 dzięki Grzegorz, zdjęcie wątpliwości wyjaśniło roboty dodało pozdrowionka, Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 18 Września 2006 Share Napisano 18 Września 2006 Zapomnialem napisac : poczekajmy na Grzegorza a On sam sie odezwal No to wiemy juz na pewno. Dorwalem fotke jednego takiego modelu ale malo co widac. Grzesiu jak wyskrobiesz cos jeszcze to oczywiscie czekamy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 18 Września 2006 Autor Share Napisano 18 Września 2006 kiedyś w nowej Technice Wojskowej było malutkie zdjęcie rufy modelu z dwoma sterami (to efekt wczorajszych poszukiwań ) jaksię uda to jutro je wrzucę Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 18 Września 2006 Share Napisano 18 Września 2006 A ja juz mam Fotka pochodzi ze strony : http://tok.severodvinsk.ru/submodo.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 18 Września 2006 Share Napisano 18 Września 2006 Z planami Rosyjskich, wcześniej Radzieckich okrętów wojennych jest taka wręcz anegdotyczna opowiastka....Jako ze w zasadzie Rosjanie ujawniali, co chcieli i jak chcieli, zachodnie wywiady często korzystały z materiałów publikowanych przez tamtejszy DOSAF, a przeznaczonych dla modelarzy(odpowiednik Ligi Obrony Kraju...). Siłą rzeczy akurat w przypadku okrętów podwodnych a w szczególności z napędem „jądrowym” pojawiały się na zachodzie rysunki wyssane z palca. Walają się gdzieś u mnie na stercie czasopism, plany z lat 70 i 80-tych, nie wiele przypominające oryginały...Nie wiele w rozumieniu zgodności szczegółów, bo wartość modelarską w tamtych latach na pewno miały. Potem długo, długo nic, i pojawiło się pod koniec lat 80-tych kilku prawdziwych wyjadaczy, którzy podjęli się narysowania i zbudowania modeli okrętów od podstaw. Na podstawie zdjęć i pomiarów własnych, dokonanych przez siebie jak i dosłownie przemyconych ze stoczni remontowych i wyposażeniowych......Nazwisk nie będę teraz przytaczał, ale zalicza się do nich 2 Niemców z byłej NRD, jeden Bułgar, jeden perfekcyjny Polak, i kilku Rosjan... Złośliwie dodam ze cała reszta to zaledwie nieudolni kopiowacze pierwowzorów, i do tego z błędami.... Spotykany jeden ster, jest właśnie wynikiem niezrozumienia mechaniki napędu okrętu pr.949 (bez litery A...OSKAR I ...)Pierwsze dwa okręty były traktowane przez Rosjan z niezwykłą tajemnicą i nigdzie nie opublikowano ich zdjęć (w okresie ich testowania...) pokazujących kadłub poniżej linii wodnej od tyłu. „Kopiowacze” wiec przyjęli analogię do wcześniejszych okrętów i założyli ze pomimo dwóch wałów napędowych jest tylko jeden ster kierunku. No i jeden ster poszedł w świat..... Wspomniana przeze mnie firma, robiąca defakto drogie suweniry dla ówczesnych dygnitarzy, no i teraz również współczesnych, dokładne rysunki o.p. (wszystkich) pozyskała współpracując ze stoczniami, a że mamy kapitalizm, to jakąś czarna owca, najzwyczajniej w świecie za zieleń luksusu, pogoniła niektóre z nich kapitalistą..... Kilka lat temu, gościł w Polsce, jeden z pracowników tejże firmy na zawodach modelarskich, przywożąc ze sobą wiele precyzyjnie wykonanych modeli statycznych umieszczonych w gablotach..... no i sprawa się rypła.... 949A ma dwa stery.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 18 Września 2006 Share Napisano 18 Września 2006 No to sie porobilo Jedrek chyba bedziesz zmuszony do poprawki A swoja droga jakby ktos potrzebowal plany pokazane po czesci przez Jedrka to sa na: http://shipmodeling.uw.hu/submarine/K949/index.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 9 Października 2006 Autor Share Napisano 9 Października 2006 Mam kolejną zagadkę co prawda rozwiązanie jej na mój model już nie wpłynie (najwyżej na mnie ) ale co tam... w artykułach poświęconych tym okrętom znalazłem coś takiego: "Turbiny napędzają (...) niskoobrotowe śruby siedmiopiórowe lub dwa zespoły śrub przeciwbieżnych (każdy zespół tworzą dwie śruby czteropiórowe o średnicy około 5 metrów - druga śruba każdego zespołu ma nieco mniejszą średnicę)" i właśnie... czy to "lub" oznacza niepewność co do zastoswanego rozwiązania (brak źródeł) a może istnienie dwóch wariantów, a jeśli tak to na jakich okrętach był zastosowany ten drugi (z zespołami śrub)? pozdrowionka, Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 9 Października 2006 Share Napisano 9 Października 2006 Jak dla mnie, slowo LUB oznacza istnienie dwoch wariantow... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 14 Października 2006 Share Napisano 14 Października 2006 Dopiero teraz dojrzałem pytanie... Jędrek a gdzie tak napisali...? O ile pamiętasz...? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 14 Października 2006 Share Napisano 14 Października 2006 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 15 Października 2006 Autor Share Napisano 15 Października 2006 hmm.. czyżby rozwiązanie cały czas było przed oczami? wygląda tak jakby pierwszy Oskar miał 4 śruby (ciekawe czy Murmańsk też) a kolejne już dwie pojedyńcze i nie ukrywam, że takie wjaśnienie bardzo by mnie satysfakcjonowało Grzegorz, wyczytałem to w Nowej Technice Wojskowej w artykule poświęconym Oscarom i w Morza, Statki i Okręty (2000-05) gdzie był artykuł poświęcony wypadkom radzieckich/rosyjskich łodzi podwodnych, w sieci ta informacja jest pod http://www.republika.pl/hudi2/kursk2.htm (chyba ten sam autor) pozdrawiam, Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 15 Października 2006 Share Napisano 15 Października 2006 hmm.. czyżby rozwiązanie cały czas było przed oczami? wygląda tak jakby pierwszy Oskar miał 4 śruby (ciekawe czy Murmańsk też) a kolejne już dwie pojedyńcze i nie ukrywam, że takie wjaśnienie bardzo by mnie satysfakcjonowało Jedrus oczywiscie, ze Murmansk tez skoro razem z Archangielskiem nalezaly oba do typu 949 . Wszyskie kolejne to juz typ 949A i nie musisz sie juz niczego obawiac poza wykrytymi przez Ciebie sterami Roznice pomiedzy oboma typami sa dosc znaczne pomimo ogolnego podobienstwa. Juz 9 metrow roznicy w dlugosci jak i 1000 ton roznicy w wypornosci mowia same za siebie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 15 Października 2006 Share Napisano 15 Października 2006 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 15 Października 2006 Autor Share Napisano 15 Października 2006 szczęścia mego nie ma granic jestem pełen samopodziwu dla własnej zaćmy na umyśle... kiedyś przyglądając się tym planom zadałem sam sobie pytanie o cztery śruby, jeno to było dłuuuugo przed modelem ech, starość nie radość dzięki Okonku, za rozwiązanie zagadki Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 16 Października 2006 Share Napisano 16 Października 2006 Czas chyba uzupelnic temat o materialy, ktore moga sie przydac przy budowie modelu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jędrek Napisano 3 Listopada 2006 Autor Share Napisano 3 Listopada 2006 na początku postu zaprezentowałem schemat z książki Апальков Ю.В. "Корабли ВМФ СССР: Справочник: В 4 тт: Т. 1 Подводные лодки" poniżej dalsze rysunki z tej publikacji, ponieważ przez cały post przewija się pierwszy Oscar, rysunki dotyczą też tych dwóch okrętów (K-525 i K-206) pozdrawiam, Jędrek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.