Skocz do zawartości

O.p. projektu 949A Oscar II


Jędrek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, z racji przymiarek do zrobienia K-266 Zvezdy z chęcią bym się przyjrzał wyposażeniu kiosku okrętu, poluję na zdjęcia które by pokazały wyraźnie ustrojstwo jakie na sobie nosi:

 

949A.jpg

(rys. z wyd. Sankt-Petersburg "Podwodnyje lodki czI")

 

troszkę poszperłem w sieci ale żadne zdjęcie z tych które znalazłem nie pokazuje wyraźnie szczegółów pewnie podobny sprzęt jest na innych okrętach..

 

pozdrawiam, Jędrek

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • Odpowiedzi 77
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

/postanowiłem rozbudować troszkę temat /

Rosyjskie uderzeniowe okręty podwodne projektów 949/949A zaprojektowano z myślą o zwalczaniu nieprzyjacielskich lotniskowców wg koncepcji zakładającej użycie okrętu tylko jako platformy do przenoszenia i odpalania maksymalnej ilości pocisków, a nie jako środka wykrywania celów i naprowadzania rakiet (obserwacja i naprowadzanie miały być realizowane przede wszystkim kosmicznymi środkami, ale nie tylko). Jako główne uzbrojenie przewidziano 24 rakiety przeciwokrętowe Granit (głowica bojowa konwencjonalna lub jądrowa, zasięg max. 550 km). W grudniu 1969 r. wydano ostateczne założenia i rozpoczęto projektowanie okrętu w leningradzkim CKB M T Rubin. Wyrzutnie rakiet ulokowano na zewnątrz kadłuba sztywnego i nachylono pod kątem, aby nie zwiększać zbytnio wysokości kadłuba. Rozmiary wyrzutni i zastosowanie standardowych sekcji kadłuba oraz urządzeń napędowych sprawiły, że okręt jest bardzo szeroki. Przestrzeń pomiędzy kadłubem sztywnym a lekkim w rejonie baterii rakietowej sięga 4m po każdej stronie. Pociski można odpalać zarówno w położeniu nawodnym jak i podwodnym do głębokości 40 metrów. Granity mogą być odpalane pojedynczo lub salwami, najprawdopodobniej wszystkie pociski można odpalić w jednej salwie. Dodatkowym uzbrojeniem, służącym głównie do zwalczania drugorzędnych celów nawodnych i samoobrony przed okrętami podwodnymi są torpedy i rakietotorpedy. Okręty posiadają po 6 wyrzutni torpedowych, z czego 4 o kalibrze 533 mm i 2 o kalibrze 630 mm. Napęd okrętom zapewniają dwa reaktory atomowe i dwie turbiny parowe.

 

W planach znajdowała się budowa 20 okrętów. Stępkę pod pierwszą jednostkę K-525, położono w 1978 r. w siewierodwińskiej stoczni nr 402. Został on przejęty 30 grudnia 1980 r. i wszedł do służby 2 października 1981 r.

Według projektu 949/Granit (ozn. zach. Oscar I) zbudowano tylko dwa okręty, prototypowy K-525 i K-206, który do służby wszedł w 1983 r. Obie jednostki łatwo od siebie odróżnić, K-525 posiada węższy statecznik ze sterem kierunku, zaś K-206 na szczycie szerokiej płetwy steru kierunku posiada prowadnicę anteny infradźwiękowego sonaru linearnego, której brak na prototypie. Oba okręty weszły w skład Floty Północnej.

 

949i949A_plan.gif

 

Doświadczenia w ich eksploatacji sprawiły, że do pierwotnego projektu wniesiono modyfikacje i kolejne okręty budowano według projektu 949A (ozn. zach. Oscar-II), oznaczonego kryptonimem Antiej. Po kilkuletniej przerwie, w 1987 r. wcielono do służby pierwszy okręt zmodyfikowanego projektu K-148 Krasnodar. Z zewnątrz najbardziej rzucającą się w oczy zmianą jest zwiększenie długości kadłuba jednostki o 11m za kioskiem. Budowa okrętów proj. 949A była, mimo pogarszającej się sytuacji gospodarczej, kontynuowana. Mniej więcej co rok do służby wchodził jeden okręt, do opóźnień doszło dopiero w drugiej połowie lat 90. Po katastrofie Kurska wznowiono prace i wg najnowszych informacji na ukończeniu są prace przy dwóch kolejnych jednostkach.

Dane 949A

dł. 154m, szer. 20,1m, prędkość nawodna 16w, prędkość podwodna 33w, zanurzenie 500m, autonomiczność 120 dni, załoga 107-130 osób

 

jednostki typu 949

K-525 Archangielsk (ex Minskij Komsomolec)

K-206 Murmańsk

jednostki typu 949A

K-148 Krasnodar

K-173 Krasnojarsk

K-132 Irkuck

K-119 Woroneż

K-410 Smoleńsk

K-449 Czelabińsk

K-456 Wiljuczinsk (ex Kasatka)

K-266 Oriel (ex Siewierodwińsk)

K-186 Omsk

K-141 Kursk (zatonął sierpień 2000r)

K-150 Swiatyj Gieorg Pobieditiel (ex Tomsk)

K-329 Biełgorod (w budowie)

K-135 Wołgograd (w budowie)

 

Pokazywane już na forum zdjęcia Krasnodar i Irkuck

949AK-148Krasnodar.jpg

949AK-132Irkutsk.jpg

ciekawe zdjęcie Tomska

949AK-150Tomsk_4.jpg

oraz modelarska gratka czyli emblemat na Kursku

kursk_emblemat.jpg

 

W sieci więcej informacji znajdziecie pod:

http://www.submarine.id.ru/sub.php?949

http://www.submarine.id.ru/sub.php?949a

http://www.submarine.id.ru/thumbs/949/index.shtml

http://www.fas.org/nuke/guide/russia/theater/949.htm

http://www.naval-technology.com/projects/oscar/

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/949.htm

 

 

pozdrawiam, Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i jeszcze... MODELE a przynajmniej te, które znalazłem na szybko w sieci

 

1/2400 GHQ Miniatures HSN 08 Oscar

 

1/700

31906 Tamiya Kursk

TAM31906Kursk.gif

5052 Revell Kursk

REV5052Kursk.jpg

7004 Dragon HMS Trafalgar vs soviet Oscar

DRA7004Oscar.jpg

 

1/400

AER 7003 Kursk

MAQ4003Kursk.jpg

 

1/350

9007 Zvezda Kursk

ZVE9007Kursk.jpg

9010 Zvezda Orel

ZVE9010Orel.jpg

5022 Revell Kursk

REV5022Kursk.jpg

5001 Kursk (vacu) ale jaka to rosyjska firma

5001Kursk.jpg

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

wziąłem modelik Zvezdy (Orel) do swojej stoczni

 

hmm... tak jakby górna połówka kadłuba była ciut węższa i dłuższa, też tak mieliście?

pól dnia szlifowałem i skrobałem kadłub by był w miarę gładki

pokusiło mnie spojrzeć na posiadany planik i odechciało mi się rozczulać nad modelem... ale i tak pocieszam się, że nie wiadomo czy model czy planik dokładniejsze

 

ale czort nie śpi i tak zerkam sobie to tu, to tam...

aaaaaaa! są dwa stery a nie jeden jak w modelu

już się cieszyłem, że kadłub gotowy i co teraz... ciąć?

 

nawet zdjątko się znalazło na potwierdzenie

Kurskstery.jpg

wspomniany planik

949A_rufa.gif

pozdrawiam, Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dużo ładniejsza fotka niż moja, ale niestety ucięta w najbardziej interesującym miejscu...

mam wrażenie, że jednak potwierdza ona planik, wioczny na zdjęciu ster jest zbyt blisko burty i pod osłoną wału śruby,

 

gdzieś mam zdjęcie modelu właśnie z dwa sterami...

 

ech, a miało być tak pięknie, podwodniaki dla relaksu...

 

pozdrowionka, Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurna felek Mozesz miec racje i pewnie dokonales niezlego odkrycia To znaczy, ze wszystkie modele przedstawiajace Osckara II z wieksza juz pletwa sa do ........ Dziwne bo projekt 949 na planie w tej czesci wyglada podobnie. Na razie walkuje siec ale wyniki sa marne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

949A ma na pewno dwa stery kierunku usytuowane pod kadłubem.

Plany okrętu, te opublikowane u nas jak i na zachodzie również są właściwe, i wzorowane na dokumentacji używanej przez firmę rosyjską robiąca statyczne modele „okolicznościowe” na biurko.

 

becb0a3103ccf34b.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z planami Rosyjskich, wcześniej Radzieckich okrętów wojennych jest taka wręcz anegdotyczna opowiastka....Jako ze w zasadzie Rosjanie ujawniali, co chcieli i jak chcieli, zachodnie wywiady często korzystały z materiałów publikowanych przez tamtejszy DOSAF, a przeznaczonych dla modelarzy(odpowiednik Ligi Obrony Kraju...). Siłą rzeczy akurat w przypadku okrętów podwodnych a w szczególności z napędem „jądrowym” pojawiały się na zachodzie rysunki wyssane z palca.

Walają się gdzieś u mnie na stercie czasopism, plany z lat 70 i 80-tych, nie wiele przypominające oryginały...Nie wiele w rozumieniu zgodności szczegółów, bo wartość modelarską w tamtych latach na pewno miały.

 

Potem długo, długo nic, i pojawiło się pod koniec lat 80-tych kilku prawdziwych wyjadaczy, którzy podjęli się narysowania i zbudowania modeli okrętów od podstaw. Na podstawie zdjęć i pomiarów własnych, dokonanych przez siebie jak i dosłownie przemyconych ze stoczni remontowych i wyposażeniowych......Nazwisk nie będę teraz przytaczał, ale zalicza się do nich 2 Niemców z byłej NRD, jeden Bułgar, jeden perfekcyjny Polak, i kilku Rosjan...

Złośliwie dodam ze cała reszta to zaledwie nieudolni kopiowacze pierwowzorów, i do tego z błędami....

 

Spotykany jeden ster, jest właśnie wynikiem niezrozumienia mechaniki napędu okrętu pr.949 (bez litery A...OSKAR I ...)Pierwsze dwa okręty były traktowane przez Rosjan z niezwykłą tajemnicą i nigdzie nie opublikowano ich zdjęć (w okresie ich testowania...) pokazujących kadłub poniżej linii wodnej od tyłu.

„Kopiowacze” wiec przyjęli analogię do wcześniejszych okrętów i założyli ze pomimo dwóch wałów napędowych jest tylko jeden ster kierunku. No i jeden ster poszedł w świat.....

 

Wspomniana przeze mnie firma, robiąca defakto drogie suweniry dla ówczesnych dygnitarzy, no i teraz również współczesnych, dokładne rysunki o.p. (wszystkich) pozyskała współpracując ze stoczniami, a że mamy kapitalizm, to jakąś czarna owca, najzwyczajniej w świecie za zieleń luksusu, pogoniła niektóre z nich kapitalistą.....

Kilka lat temu, gościł w Polsce, jeden z pracowników tejże firmy na zawodach modelarskich, przywożąc ze sobą wiele precyzyjnie wykonanych modeli statycznych umieszczonych w gablotach..... no i sprawa się rypła....

949A ma dwa stery....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Mam kolejną zagadkę

co prawda rozwiązanie jej na mój model już nie wpłynie (najwyżej na mnie ) ale co tam...

 

w artykułach poświęconych tym okrętom znalazłem coś takiego: "Turbiny napędzają (...) niskoobrotowe śruby siedmiopiórowe lub dwa zespoły śrub przeciwbieżnych (każdy zespół tworzą dwie śruby czteropiórowe o średnicy około 5 metrów - druga śruba każdego zespołu ma nieco mniejszą średnicę)"

 

i właśnie... czy to "lub" oznacza niepewność co do zastoswanego rozwiązania (brak źródeł) a może istnienie dwóch wariantów, a jeśli tak to na jakich okrętach był zastosowany ten drugi (z zespołami śrub)?

 

pozdrowionka, Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm.. czyżby rozwiązanie cały czas było przed oczami? wygląda tak jakby pierwszy Oskar miał 4 śruby (ciekawe czy Murmańsk też) a kolejne już dwie pojedyńcze i nie ukrywam, że takie wjaśnienie bardzo by mnie satysfakcjonowało

 

Grzegorz, wyczytałem to w Nowej Technice Wojskowej w artykule poświęconym Oscarom i w Morza, Statki i Okręty (2000-05) gdzie był artykuł poświęcony wypadkom radzieckich/rosyjskich łodzi podwodnych, w sieci ta informacja jest pod

 

http://www.republika.pl/hudi2/kursk2.htm

 

(chyba ten sam autor)

 

pozdrawiam, Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmm.. czyżby rozwiązanie cały czas było przed oczami? wygląda tak jakby pierwszy Oskar miał 4 śruby (ciekawe czy Murmańsk też) a kolejne już dwie pojedyńcze i nie ukrywam, że takie wjaśnienie bardzo by mnie satysfakcjonowało

 

Jedrus oczywiscie, ze Murmansk tez skoro razem z Archangielskiem nalezaly oba do typu 949 . Wszyskie kolejne to juz typ 949A i nie musisz sie juz niczego obawiac poza wykrytymi przez Ciebie sterami Roznice pomiedzy oboma typami sa dosc znaczne pomimo ogolnego podobienstwa. Juz 9 metrow roznicy w dlugosci jak i 1000 ton roznicy w wypornosci mowia same za siebie

 

1640a790487f1e28.jpg

8a59a4853eaa5de9.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

szczęścia mego nie ma granic

 

jestem pełen samopodziwu dla własnej zaćmy na umyśle... kiedyś przyglądając się tym planom zadałem sam sobie pytanie o cztery śruby, jeno to było dłuuuugo przed modelem

ech, starość nie radość

 

dzięki Okonku, za rozwiązanie zagadki

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

na początku postu zaprezentowałem schemat z książki Апальков Ю.В. "Корабли ВМФ СССР: Справочник: В 4 тт: Т. 1 Подводные лодки"

poniżej dalsze rysunki z tej publikacji, ponieważ przez cały post przewija się pierwszy Oscar, rysunki dotyczą też tych dwóch okrętów (K-525 i K-206)

 

949a.jpg

949aa.jpg

949b.jpg

 

pozdrawiam, Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.