Jump to content

Puławszczak siódmy,PZL P.7a,Arma Hobby 1:72.


zloty
 Share

Recommended Posts

Model ma przedstawiać PZL P.7a numer 6.120, dowódcy 151 Eskadry Myśliwskiej w dyspozycji Naczelnego Wodza (151 Eskadra nie należała już wtedy do SGO "Narew") na lądowisku Brześć-Adamkowo w dniach 8-11 września 1939 r.

 

Samolot ten należał do 7 serii produkcyjnej (seria „G“) ukończonej w listopadzie 1933 r. i przejętej przez wojsko w grudniu tegoż roku. Według zachowanych dokumentów od listopada 1934 do maja 1935 r. należał do składu 131 Eskadry Myśliwskiej 3 Pułku Lotniczego. Po październiku 1937 r. znalazł się w składzie 151 Eskadry Myśliwskiej III Dywizjonu Myśliwskiego 5 Pułku Lotniczego jako maszyna dowódcy Eskadry por. pil. Józefa Brzezińskiego. Latem 1939 r. 151 Eskadra Myśliwska została przydzielona do dyspozycji Samodzielnej Grupy Operacyjnej „Narew” i od 31 sierpnia stacjonowała na lotnisku Biel. 4 września samolot został uszkodzony w czasie walki z Dornierami Do-17. Od 7 września eskadrę przeniesiono do Ceranowa, a 8 września została oddana do dyspozycji Naczelnego Wodza i przesunięta na lądowisko Brześć-Adamkowo celem m.in. obrony Kwatery Głównej Naczelnego Wodza w Brześciu. 11 września eskadra odleciała do Liliatyna, zaś od 16 września eskadra znalazła się w składzie Brygady Pościgowej – pozostałe jej pięć sprawnych samolotów weszło w skład Eskadry Rozpoznawczej Brygady Pościgowej z dowódcą por. pil. Józefem Brzezińskim. Samolot 6.120 nie został ewakuowany do Rumunii 17 września, ale prawdopodobnie pozostawiony w Adamkowie lub Liliatynie został odnaleziony i zdewastowany przez oddziały niemieckie.

 

A pilot tej maszyny – porucznik, potem major Józef Brzeziński po przedostaniu się przez Rumunię, we Francji latał bojowo jako dowódca klucza myśliwskiego "Grupy Montpellier", przydzielonego do I/2 francuskiego dywizjonu myśliwskiego. W Anglii od 12 listopada 1941 r. dowodził 317 Dywizjonem Myśliwskim „Wileńskim” stacjonującym w Exeter. 15 marca 1942 r. na Supermarine "Spitfire" numer BL 805 (JH-N) wykonywał lot bojowy nad Francję. Wracający dywizjon - wobec zamglenia rejonu lotniska i niemożności lądowania - skierowano na lotnisko Bold Head. Jednakże, ze względu na brak paliwa, piloci musieli lądować w terenie (tylko dwóch pilotów zdołało wylądować w Bold Head). Sam dowódca major Brzezinski zderzył się z nadbrzeżną skałą i poniósł śmierć na miejscu. Pochowany został na Higher Cementery w Exeter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.