Avi Posted March 9, 2008 Share Posted March 9, 2008 Witam ;) Pozwoliłem sobie założyć nowy temat. Większość zainteresowanych zapewne słyszała już o planowanej nowości firmy Techmod - modelu hydroplanu Friedrichshafen FF-33E. Zestaw jest wykonany metodą wtryskową, zawierać będzie dodatkowo blaszkę fototrawioną z drobnymi detalami oraz tablicą przyrządów i radiostacją. Ukaże się w trzech edycjach - pierwsza światło dzienne ujrzy wersja niemiecka - samolot nr 841 "Wolfchen". Jako drugi pojawi się zestaw w wersji "polskiej" - dwa malowania aparatu nr 8 z MDLot. Te dwa warianty różnią sie od siebie osłoną silnika oraz kołpakiem śmigła. Natomiast jako trzeci "wyjdzie" wariant szwadzki - jest to maszyna poddana głębszym modyfikacjom - z innym nieco kadłubem. Ten ostatni model pojawi się na rynku pod szyldem szwedzkiej firmy "Marivox" (producent znanych i u nas modeli szwedzkich samolotów w skali 1/72 - J-22, A-17, Vampire oraz Saab 105, a niebawem i B-18). Pierwszy z modeli ("Wolfchen") powinien pokazać się w sprzedaży na przełomie kwietnia i maja tego roku. Cena nie przekroczy 100 pln. pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marwaw Posted March 25, 2008 Share Posted March 25, 2008 Nie mogę się doczekać, bo temat zacny i ciekawy a trochę u nas traktowany po macoszemu. Mała galeria warsztatowa modelu budowanego przez Seweryna w oparciu o formy testowe znajduje się tu: http://www.modelarstwo.koszalin.pl/index.php?option=com_rsgallery2&Itemid=12&catid=35 Dla zachęty zdjęcie: Pozdrawiam, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marwaw Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 W końcu do mnie dotarł. Pozwoliłem sobie zrobić in boxa: http://www.modelarstwo.koszalin.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=77&Itemid=3 Zapraszam do oglądania. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marekdziki Posted April 9, 2010 Share Posted April 9, 2010 Model jest naprawdę dobry, chociaż w tym momencie nie jestem chyba obiektywny ponieważ sam znacząco przyłożyłem rękę do jego powstania. Mnóstwo czasu spędzonego na dopieszczaniu elementów formy, na przygotowaniu rysunków, zagłębianu się w szczegóły dostępnej dokumentacji, wtryskiwaniu próbnych wyprasek, eliminowaniu błędów jeden po drugim, w końcu na próbnym klejeniu modelu. Fakt, że wilczek sięgnął po laury na targach w Norymberdze daje olbrzymią satysfakcję. Między innymi także i mnie. Gratulacje Dla Kazia Łaty z Techmodu tym bardziej iż wiem ile stresu kosztowało go wdrożenie modelu do produkcji. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klondike Posted April 9, 2010 Share Posted April 9, 2010 Czy powstanie polska wersja? Fajnie by było mieć na półce następnego polonusa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marwaw Posted April 9, 2010 Share Posted April 9, 2010 Model jest naprawdę dobry, chociaż w tym momencie nie jestem chyba obiektywny ponieważ sam znacząco przyłożyłem rękę do jego powstania. Mnóstwo czasu spędzonego na dopieszczaniu elementów formy, na przygotowaniu rysunków, zagłębianu się w szczegóły dostępnej dokumentacji, wtryskiwaniu próbnych wyprasek, eliminowaniu błędów jeden po drugim, w końcu na próbnym klejeniu modelu. Fakt, że wilczek sięgnął po laury na targach w Norymberdze daje olbrzymią satysfakcję. Między innymi także i mnie. Gratulacje Dla Kazia Łaty z Techmodu tym bardziej iż wiem ile stresu kosztowało go wdrożenie modelu do produkcji. Grtuluje Tobie i Panu Kaziowi, odwaliliście kawał dobrej roboty. W maju biorę go na warsztat, mam już nawet kilka pomysłów na mały "tunning". Mam z kolei takie pytanie, jakie były różnice pomiędzy FF-33E a FF-33H i czy wersję E można przerobić na wersję H? Z tego co wiem polska wersja jest zapowiadana na jesień. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marekdziki Posted April 9, 2010 Share Posted April 9, 2010 Dziękuję. Chciałem nawet zamieścic parę zdjęć formy i samego modelu z prób warsztatowych, ale coś nie chcą wchodzić. Może coś źle robię. Oczywiście polska wersja (nawet dwie) będzie (nie wiem nawet czy nie równolegle w "Wilczkiem") Jeśli chodzi o różnice pomiędzy wersją E i H to musiallbym ponownie zgłębić się w dokumentację. Z tego co pamiętam płatowce nawet w ramach jednej serii produkcyjnej różniy się między sobą. Różnice pomiędzy poszczególnymi wersjami polegały pprzykładowo na: innym kształcie usterzenia pionowego, innej osłonie silnika (np wersje z kołpakiem śmigła miały osłonę całkowicie przebudowaną), część maszyn np. lotnictwa Szwecji miała instalowane zagłówki i owiewki za kabiną obserwatora. Różny był kształt chłodnic olejui inaczej prowadzona ich instalacja podłączeniowa. Samoloty różniły się także kształtem kolektora spalin. Nawet w przypadku "Wilczka" mieliśmy kłopot w ustaleniu ostatecznej wersji wyposażenia ponieważ w różnym okresie eksploatacji ulegało ono zmianom co widać na zachowanych nielicznych zdjęciach. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marwaw Posted April 9, 2010 Share Posted April 9, 2010 Wyobrażam sobie, ja mam tylko jedno zdjęcie "Wilczka", ale jak będę go robić, to na pewno umieszczę w tylnej kabinie ręczny karabin i granaty. Natomiast dlaczego pytam o różnice pomiędzy wersją E i H, obie użytkował MDLot i klejenie modelu Techmodu na wystawę MOW jest oczywiste, ale chciałem również zrobić wersje H - pierwszy polski hydroplan, dlatego ważne jest dla mnie to czy z E można zrobić H. Dlatego jeśli możesz sprawdź w papierach i daj znać co o tym myślisz. Pozdro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ZIO BY NAITT Posted April 9, 2010 Share Posted April 9, 2010 H był modyfikacją E przystosowaną do walki powietrznej - był krótszy, rozpiętość płatów była mniejsza + kilka pomniejszych zmian - poszperam w papiórach. PZDR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marekdziki Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Z tego co jest mi wiadomo w bazie lotnictwamorskiego w Pucku znajdowały się dwa egzemplarze FF33. Były to samoloty w wersji "L" i "H" Wersja "H" podobnie z resztą jak pozostałe była przeznaczona do wykonywania zadań obserwacyjnych, a także wykorzystywana jak myśliwiec dwumiejscowy. Wersja "H" miała przede wszystkim skróconą i wmocnioną konstrukcję płatów i kadłuba i była wyposażona w radiostację. Obserwator mógł prowadzić ogień z karabinu maszynowego zainstalowanego na obrotnicy. Ale poza wyżej wymienionymi, większych zmian konstrukcyjnych samego płatowca nie wprowadzono. Mam jedno zdjęcie ale nie udaje mi się go wrzucić do postu, podam więc link http://www.airwar.ru/image/idop/other1/friedrff33/friedrff33-2.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marwaw Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 W sumie wszystkich były cztery. Pierwszy z nich to właśnie H, który został odremontowany ze szrota zastanego w bazie w Pucku, przyjmuje się, że ta właśnie maszyna wykonała pierwszy lot nad Zatoką Pucką - czyli pierwszy polski samolot morski. Dlatego tak mi na nim zależy, a widzę, że konwersja będzie możliwa, wystarczy przyrobić płaty. Pozostałe to zakupione na lewo w Wolnym Mieście Gdańsku - E, 49b i L. Bardzo dziękuje za wskazówki. Jest jeszcze jedna ciekawa sprawa. Większość źródeł opisując lot pierwszego polskiego hydroplanu zgodnym chórem twierdzi, że maszyna miała wymalowane na burtach biało - czerwone bandery. W zbiorach MOW z kolei znajduje się zdjęcia na którym stoją puckie hydroplany. Większość z tych zdjęć jest doskonale znana i stoją tam FF-33L, FF-3349b, LT F-4 i jeszcze jeden prawie nie widoczny samolot: zdjęcie: Wolne Forum Gdańsk / Odkrywca.pl Zdjęcie o którym pisze zrobiono z drugiej strony, zamieszczę je jak będę w domu i ten słabo widoczny samolot widać na nim doskonale, zresztą tu też - to widać, na niem nie ma bander. Moim zdaniem jest to właśnie ten pierwszy FF-33H, ale mogę się mylić. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marwaw Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Jestem już w domu a oto zdjęcie: zdjęcie MOW Stoją na nim od lewej: LT F-4, FF-49b, FF-33E i tajemnicza maszyna pozbawiona oznaczeń, moim zdaniem FF-33H. Przyznaję, że zdjęcie to widzę po raz pierwszy, nie spotkałem się z nim w żadnej publikacji i nie widziałem go w necie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ZIO BY NAITT Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Tak, to H - z tego co wiem, nie "dorobił" się szachownic - w 1920 roku zmontowano samolot, uzupełniono braki, wykonano lot zapoznawczy i ... przeznaczono go do kasacji. Konstrukcja maszyny była bardzo nadwyrężona i loty na niej stanowiły zbyt duże ryzyko dla załóg. Na zdjęciu które zamieściłeś widać maszyny wystawione do przeglądu 20.VIII.1920 - już wtedy "H" był przeznaczony do kasacji. PZDR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marwaw Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Tego akurat nie wiedziałem, ale fakt pozostaje faktem był to pierwszy polski hydroplan, a informacje źródłowe były nie pełne. Zaczynam analizować posiadane zdjęcia, żeby zrobić modele wszystkich FF z BLMu Jeśli macie jakieś informacje będę wdzięczny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marekdziki Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Miło mi poinformować, ze na ukonczeniu są prace związane z przygotowaniem dokumentacji modelarskiej FF33. Jeśli tylko jakiś wydawca prasy modelarskiej zdecyduje sie opublikowac ja,to będzie dostępna dla ogółu Jednym z ciekawszysch elementów dokumentacji są dokładne rysunki silnika Benz Bz. III. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marwaw Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Bardzo dobra wiadomość. Wiadomo coś na temat "Puckiego" FF-33 z Techmodu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marekdziki Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Tak. Widziałem ostatnio próbne wypraski. Sporo zmian szczególnie w przedniej części kadłuba ( kopak śmigła, inny kształt kolektora, zmieniona bryła przodu kadłuba...) . Powinien ukazać się jeśli nie pod koniec tego, to na początku przyszłego roku. Dokumentacja także jest w końcowym etapie przygotowania. Dostałem nowe materiały dotyczące min. silnika i uzupełniam rysunki. Jak dla mnie, przy ogólnej ocenie wizualnej są w porządku. Przede wszystkim jednak staram się je przygotować maksymalnie rzetelnie. Na ile się da . Ale trudno siebie samego oceniać. Zostawiam to Wam. Miłej zabawy. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marekdziki Posted October 19, 2012 Share Posted October 19, 2012 Troszkę to trwało, ale poniżej przedstawiam zdjęcie wypraski próbnej "puckiego" FF-33. Zjęcie nie najlepszej jakości, ale jest. Wspomniana dokumentacja jest niemalże skończona. Być moze ukaże sie w którymś z czasopism poświęconym modelarstwu w formie artykułu lub jako oddzielna pozycja na rynku modelarskim jako "Plany Modelarskie". Będzie to nowa propozycja nawiązująca jednakże do bardzo popularnej niegdyś serii pod tym samym tytułem. Proszę o cierpliwość albowiem samo przygotowanie rysunków (naprawdę dobrej jakości) technicznych zabiera soporo czasu. Juz jako ciekawostkę podam, że. Oprócz FF-33 w przygotowaniu są również plany (lotnicze, albowiem bedą także okręty, statki, wozy bojowe, pojazdy itp.) do C-130 "Hercules", PZL- 37 Łoś, Mi-2, Mi-4, Mi-6, Mi-8 (17, 117),Mi-24, P-61 "Black Widow" Su-27 i jego pochodnych, Su-25 i jedgo pochodnych i jeszcze pare innych pozycji. (to na początek). W przygotowaniu są takze dokumentacje do samolotów (różnych) z I wś. Uploaded with ImageShack.us Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LimaOscar Posted October 20, 2012 Share Posted October 20, 2012 Marek, ten sam kadłub do wersji polskiej i szwedzkiej ??? Przecież powinny być inne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.