Skocz do zawartości

Olinowanie


Constructor

Rekomendowane odpowiedzi

Miałem ostatnio problem w olinowaniu Walrusa Mk.I, ale po czasie wpadłem na 2 sposoby rozwiązania tego problemu.

 

Pierwsze rozwiązanie ma tylko i wyłącznie sens zanim skleimy obydwie połówki poszycia skrzydła.

66000850ia2.th.png

Legenda:

1. Górna połówka poszycia

2. Dolna połówka poszycia

3. Linka

4. Nawiercone otwory

 

Opis:

Sklejamy dolną połówkę górnego skrzydła i górną dolnego ze wspornikami, następnie nawiercamy otwory w miejscach gdzie powinna przejść linka, następnie zawiązujemy supełek, doklejamy pozostałe połówki i koniec

 

Drugie rozwiązanie możemy zastosować w momencie, gdy już skleimy obydwie połówki poszycia skrzydła samolotu i zapomnimy wykonać olinowania...

78600067cw6.th.png

1. Naciągnięta linka

2. Klin

3. Sklejone połówki poszycia

4. Linka

 

Opis:

Ten patent jest trudniejszy, linki nie zawsze chcą być dobrze naprężone, nie zawsze klin podtrzyma linkę, ale działa kiedy nie chcemy pruć sklejonych skrzydeł.

Przewiercamy skrzydło na wylot, następnie przewlekamy linkę, wbijamy klin w jeden z otworu z odrobinką kleju, następnie naciągamy linę i wbijamy drugi klin. Ścinamy nadmiar wystającego klina, szlifujemy i koniec

 

Wiem, że Ameryki nie odkryłem, ale patent jest i początkujacy mogą zobaczyć o co chodzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Jako, że mam do sklejenia dwa dwupłaty Camela i Swordfisha to mam pytanie - jakiej średnicy wiertło używasz do zrobienia tych otworów pod olinowanie. Bo lonki to wiem, że najlepiej cienką żyłke lub nici z damskich rajstop. Żona już zaoferawała jakś parę na straty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, że mam do sklejenia dwa dwupłaty Camela i Swordfisha to mam pytanie - jakiej średnicy wiertło używasz do zrobienia tych otworów pod olinowanie. Bo lonki to wiem, że najlepiej cienką żyłke lub nici z damskich rajstop. Żona już zaoferawała jakś parę na straty

No najlepiej użyć wiertła niewiele większego od średnicy nici.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Construktor własnie chciałem sobie kupic Nieuporta 17 tylko nie wiedziałem jak te oliniowanie zrobic i dlatego sie troche zniechęciłem myslałem ze to sie jakos przylkeja Teraz to bede mógł ze spokojem sobie sprawic Nieuporta dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam - ja zaopatruję się w wiertła od 0,2 mm w sklepach jubilerskich i sklepie firmowym huty Baildon ew. na giełdach modelarskich podczas zawodów u naszych południowych sąsiadów ,natomiast b.cieniutkie nici o kolorze białym i czarnym ,nabyłem kiedyś u znanego modelarza kartonowego niestety nie pamiętam nazwiska

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Walrusie (którego troszkę skopałem malowaniem i wykończeniem na skrzydłach ehhh) olinowanie trzyma się na tej metodzie z klinami już od momentu mniej więcej powstania tego tematu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Rozumiem, dziękuję.

 

Tylko że teraz po sklejeniu i malowaniu będzie pewnie problem w tym modelu to założyć... ale nic, spróbuję - i tak nie wyszedł to przynajmniej się czegoś nauczę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli nie macie wiertła proponuję wybrać się do apteki i kupić igły. najmniejszy dostępny rozmiar to chyba 0,5. Cena śmieszna a sprawdzają się rewelacyjnie.

Mam też pytanko. Właśnie przysłali mi blaszki Part do SE5a i się przeraziłem:) To moje pierwsze blaszki i nie mam pojęcia jak zrobić z nimi naciągi. Instrukcja niewiele mówi:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam też pytanko. Właśnie przysłali mi blaszki Part do SE5a i się przeraziłem:) To moje pierwsze blaszki i nie mam pojęcia jak zrobić z nimi naciągi. Instrukcja niewiele mówi:(

Zarzuć jakimiś zdjęciami co i jak bo tak z opisu to raczej nie da się nic wywnioskować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...

Do wiercenia najlepiej nadają się igły lekarskie 0,3 i 0,5mm. Mi udało się wreszcie dostać nić elastyczną. Jej rozciągliwość jest zdumiewająca. Nie traci kształtu i można właśnie przez odpowiednie rozciąganie regulować jej grubość, która na oko kształtuje się tak 0,1 - 0,03. Teraz robienie naciągów to będzie istna przyjemność, a cena kosmiczna całe 2zł i 10gr..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 years later...

https://forum.ww1aircraftmodels.com/index.php?topic=7902.0

Link do instrukcji jak zrobić naciągi w skali 1:72 oraz 1:48. Co prawda jest w języku angielskim ,ale bez jego znajomości jest zrozumiały.

Może się komuś przyda, na początek walki z dwu- i wielopłatami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months later...
W dniu 15.11.2010 o 23:27, GreeN napisał:

Mi udało się wreszcie dostać nić elastyczną. Jej rozciągliwość jest zdumiewająca. Nie traci kształtu i można właśnie przez odpowiednie rozciąganie regulować jej grubość, która na oko kształtuje się tak 0,1 - 0,03

Szukam właśnie nici do olinowania dwupłatowca i wolałbym kupić szpulkę niż pruć pończochy żony.

Jaki rodzaj nici elastycznych nadaje się najlepiej do tego celu w Waszego doświadczenia - gumowane czy inne ?  

Pozdrawiam :) 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.