Skocz do zawartości

IS-3 (warianty...)


Grzegorz

Rekomendowane odpowiedzi

Eksponat znajduje się w Białoruskim muzeum nie opodal Mińska.

„Kopiec Sławy (chwały...)” to pomnik i poniżej niego muzeum poświęcone II wojnie światowej.

Zdjęcia wykonał hobbysta z Łotwy, i dzięki niemu możemy obejrzeć nieco fotografii z tego muzeum.

 

Tym razem IS-3…

 

5d78d2ee7037bb7cm.jpg943966b096b27d94m.jpgbfb1eb500cd2869em.jpgd7ec1a4e687590fem.jpg

43c3d7876c0cfd05m.jpgb505163b6f4c513dm.jpgd9f1d1695a482406m.jpg9c51c6043c1d319fm.jpg

6e829b9a08066395m.jpgeb3436e7fd704dcfm.jpg3234aa60711d53e6m.jpgba97f56baa762ae6m.jpg

f34d13d65dfd46d0m.jpg6355e26c3b204740m.jpgc1bd08147ea16604m.jpg452229ffa8b3a7bcm.jpg

f661b714afca3543m.jpgb2cf3271a5efa09em.jpge0b2ca5b4b6ca76cm.jpge8a767b3fe68efd4m.jpg

556dff7f1ab2e4f2m.jpg88eea8524ee3e59am.jpgb8def7b70bee78fem.jpga15f781714d8634fm.jpg

41f6c607c24e08d1m.jpg6d8b1f45c965fd53m.jpg136a53f8033ebf16m.jpg146294e4cc3a0137m.jpg

b022d98eddc18e3cm.jpg0550e8b3ed351ff7m.jpgbf81863ac3f7d1a9m.jpg99c63398caa170ebm.jpg

25c6c3f207de30ffm.jpg35efc21a6f9c60edm.jpgaa938ed896192975m.jpg2561d80b642d4873m.jpg

cb2f2bed4592c93dm.jpgcf5545a4c5b96025m.jpg1cc063dd9b98c703m.jpgca04c885d58bbe4em.jpg

c81a995df6a8a7bam.jpg44567cdb9b18507am.jpg0fc8c26b432cfc84m.jpgad6b4349e029165bm.jpg

717c1e7a576de7a2m.jpg9cc3b7978dd99912m.jpg9940a936a989f606m.jpg80a59eca1456a322m.jpg

57fb137d10d58c30m.jpg4320e6ee9f10f364m.jpg

 

Bardzo dziękuję Carrey za udostępnienie zdjęć.

Большое спасибо Carrey за супер работу.

 

Cdn...

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm bardzo ładny egzemplarz...

 

No przyznam, że pomimo widocznych braków w wyposażeniu zewnętrznym sprzętu zgromadzonego w tym muzeum, stan ich (dotyczy sprzętu z okresu IIWŚ...)jest zdecydowanie lepszy niż większości zachowanych pojazdów w Polsce...hm...

 

Pojazdy i wyposażenie współczesne ,jak na warunki muzeum pod gołym niebem są zachowane wręcz w stanie idealnym...

 

Ps. Będzie co oglądać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest zdecydowanie lepszy niż większości zachowanych pojazdów w Polsce...hm...

Tak to prawda, Grzegorzu. Nasze rodzime muzea, ktore choć nie są przepełnione taką ilością sprzętu II wojennego co zagraniczne, to jednak posiadają bardzo ciekawe egzemplarze. No coż, wielka szkoda, że wiele z nich niszczeje...

 

Jednak wracając do powyższych zdjęć, cieszy fakt, że tam pojazdy są w dobrym stanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorzu, ten czołg to IS-3M, a świadczą o tym błotniki i inny niż we wczesnych wersjach układ żaluzji nad silnikiem. A tak swoją droga to już nie miałeś kiedy wstawić tych zdjęć tylko akurat dziś jak już skończyłem mój model IS-3...

th_Is-3170.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorzu, ten czołg to IS-3M, a świadczą o tym błotniki i inny niż we wczesnych wersjach układ żaluzji nad silnikiem. A tak swoją droga to już nie miałeś kiedy wstawić tych zdjęć tylko akurat dziś jak już skończyłem mój model IS-3...

th_Is-3170.jpg

 

Pozdrawiam

 

Jeszcze nie sprawdzałem, czy jest to rzeczywiście IS-3 czy 3M... Bo tez mi nie do końca elementami zewnętrznymi, na czysta trójkę wygląda. (dzięki za sugestie, chociaż może to być montaż z elementów, składak, a wtedy trudno będzie określić model bazowy... na razie zostałem przy notce z tablicy informacyjnej zakładając że kustosz chyba wie co pisze )

 

 

No Maciek zdjęcia dostałem dopiero przed kilkoma dniami więc i względem twojego IS-a takie opóźnienie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No coż, wielka szkoda, że wiele z nich niszczeje...

Wiele, ale na szczęście nie wszystkie, na przykaład u nas w Poznaniu mamy IS-2 na chodzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A podobno jakoś teraz pod koniec maja mają być dni otwarte w Poznańskim muzeum, prawda to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A podobno jakoś teraz pod koniec maja mają być dni otwarte w Poznańskim muzeum, prawda to?

Tak, jak najbardziej oto link :

http://www.cswl.mil.pl/index.php/z-a-p-r-o-s-z-e-n-i-e/#more-304

Chętnie bym poszedł, ale niestety wcześniej już sobie coś innego na weekend zaplanowałem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Czołem

Czy ktoś z Was wie, czy w późnych ISach-3, czyli teoretycznie w wersji IS-3M, faktycznie układ jezdny (koła, skręty) pochodziły z T-10? Mam na myśli te IS-3M z lat 60-tych. Byłbym wdzięczny za info

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pewnie o wachacze chodzi... nie jest trudno sie domyśleć :P

 

Hm... No skoro nie trudno... Tyle, że wahacz, się nie skręca, skręca się wałek skrętny. T-10 ma wałki wiązkowe...

 

Może zacznijmy nazywać, właściwymi nazwami, części (sprzętu nie tylko wojskowego...), a nie wprowadzacie dodatkowe, neologizmy... Łatwiej uzyskacie odpowiedź na zadawane pytania... bo w GOOGLE nie ma takiej części jak "skręt" czy skręcany wahacz.

 

czy w późnych ISach-3, czyli teoretycznie w wersji IS-3M, faktycznie układ jezdny (koła, skręty) pochodziły z T-10? Mam na myśli te IS-3M z lat 60-tych.
wygląd zawieszenia i kół jest bardzo podobny jednak nie są identyczne.

Skąd myśl o pochodzeniu

...koła, skręty...
od czołgu T-10?...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czołem

Jasne, chodziło mi o wahacze i wałki Sorry za niefachowe określenie (ja jestem ten od 'starych samolotów' nie czołgów)

Co zaś się tyczy informacji o tym jakoby układ jezdny w IS-3M pochodził z T-10, to taka informacja figuruje niemal we wszystkich notkach internetowych od Wikipedii poczynając. Ale również takie info figuruje na stronach rosyjskiej monografii ISa-3 z Broniekolekcji. Z kolei w monografii wydanej u nas przez Militaria (IS vol.II) - też skądinąd przedruku licencyjnym nic o tym nie wspomniano. Zatem zapytuję o to. Wot i wsjo. A zapytuję z tego powodu, że jestem w trakcie 'konsumpcji' IS-a z Trumpetera (1/35) i skoro już zrobiłem od nowa pół kadłuba, to jeśli trzeba, to wymienię też i koła oraz układ jezdny. Tzn. zrobię jeden egz. koła, wahacza czy czego tam trza i powielę w żywicy . Model Trumpetera IS-3M ma niemal identyczne podwozie jak ten nieszczęsny IS-3 z Tamiyi. Stąd pytania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne, chodziło mi o wahacze i wałki...
Wcześniej dodałeś również koła, ale mniejsza o to...

 

Wałki skrętne nie są zamienne bo są innej konstrukcji, jak napisałem wcześniej w T-10 są to wałki wiązkowe, dzięki którym koła są ustawione naprzeciw siebie. W IS-3 są to wałki jedno-prętowe biegnące przez większość dna kadłuba (koła przesunięte względem siebie...).

 

Koła podtrzymujące są nie zamienne- inna średnica.

Jedynym elementem , który wydaje sie być zamienny to odlewane koła nośne, i koło napinające, bo już koło napędowe ze względu na zmiany wew. jest nie zamienne.

 

Wahacze natomiast to jest kwestia wysoce dyskusyjna nawet dla ludzi pracujących przy "złomowaniu czołgów". Po pierwsze oba czołgi mają inne rozwiązanie amortyzacji, więc wahacze poddawane są innym obciążeniom.

W T-10 nad każdym kołem nośnym jest ogranicznik ugięcia. Inny jest również sposób mocowania wahacza do "obsady" wałka skrętnego.

Różnic jest w zawieszeniu nieco więcej, ale te które wymieniłem do zamienności predysponują raczej tylko koła nośne.

To co pisze się w różnych czasopismach, również w sieci przy zachowaniu zdrowego rozsądku wymaga weryfikowania, bo często jest tak, że dane są podawane na zasadzie domysłów, lub bo komuś się tak wydaje.

 

Nie miałem jeszcze czasu sprawdzić w instrukcjach eksploatacji obu czołgów, ale nigdy nie wpadł mi w ręce wiarygodny materiał na którym można by oprzeć twierdzenie, że zamieniano coś więcej niż koła nośne, a i na to dokumentacji zdjęciowej nie spotkałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czołem Grzegorzu

Dzięki za wyczerpujące wyjaśnienia. To dużo wyjaśnia.

Zatem na koniec jeszcze jedno pytania - czy istnieje prawdopodobieństwo, że w tych późnych ISach 'trzecich' zastosowano koła jezdne z T-10?

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobieństwo, zawsze może zaistnieć. Musielibyśmy porównać lata produkcji obu czołgów.

T-10M był utrzymywany bardzo długo na stanach magazynowych w ZSRR. Oba czołgi miały koła odlewane, jeśli znajdę (znajdziemy...), przekroje układów łożyskowania osi kół nośnych to będziemy mogli o tym wyrokować. Zewnętrznie jak można zauważyć są bardzo podobne. Przyjmując logikę, że armia ZSRR dążyła do unifikacji i wprowadzała następujące po sobie zmiany (modernizacje i unifikacje...) w sprzęcie, można przyjąć, że te koła mogłyby być zamienne. Podobnie jak w T-34 i kołami nośnymi od T-5...

 

Chcę zaznaczyć, ponownie, że nie znam, żadnego zdjęcia dokumętującego taką zamianę, ale na pewno układy napędowe i koła od T-10 stosowano w innych pojazdach gąsienicowych. Być może również zamiennie (koła nośne...) w IS-3M uwzględniając logikę ujednolicenia produkcji, i zapasów magazynowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Czołem

Dalej drążę temat ISa-3M Czy ktoś z Kolegów posiada jakieś fotografie izraelskich IS-3M? Chodzi mi głównie o płytę nasilnikową. Może być nawet ten egzemplarz muzealny (zdaje się nawet dwa mają). Z tym, że nigdzie nie znalazłem fotek tejże płyty :/

I jeszcze jedno - głównie Grzegorza się pytam, choć nie tylko - interesuje mnie również coś takiego jak Obiekt 704 (zdaje się, że nie pomyliłem numeracji) - działo samobieżne na podwoziu IS-3 Czy jakieś materiały tegoż ostatniego dotyczące są dostępne?

pozdrawiam i z góry dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.