Skocz do zawartości

Mig-15, Eduard 1:72


Vieh_san

Rekomendowane odpowiedzi

Trochę mi się popsuło i musiałem naprawiać, bo po położeniu wszystkich kalek chciałem dać połysk żeby zabezpieczyć i przygotować pod wash, i po tym, miejscami zaczął jakby przebijać czarny podkład... Hmm jakbym trochę zmył, albo zdmuchnął metalizer (Mr super metallic 2). Poprawiłem to, musiałem z jednej strony trochę oczyścić nr boczny. Dałem wash i będę chciał brudzić lekko, jakieś delikatne zacieki i może okopcenia przy działkach, tylko muszę obejrzeć dobrze zdjęcia jak to wyglądało. Tylko boję się znowu używać lakieru. Sądzę, że problemem było kładzenie połysku, który był mocno rozcieńczony pod zbyt dużym ciśnieniem i niejako wymyłem  metalizer w co niektórych miejscach. Myślę jednak, że na tę chwilę sytuacja została opanowana.

 

IMG20220318163345.thumb.jpg.3365474b29924c0038dd981144272aea.jpg

 

@zaruk chyba nie jest z tymi kalkami na tyle źle żebym musiał ściągać ten film, także sobię odpuszczę

Edytowane przez Vieh_san
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie koloru farby na modelu to nie jestem pewien czy można porównywać Twój egzemplarz, bo to ma być oryginalny MiG-15 z samolotem w muzeum w Krakowie o numerze 715 bo to nie jest MiG-15 a z tego co pamiętam to już Lim-2 budowany w Polsce. Te samoloty były malowane farbą "srebrzanką" i nie była to farba błyszcząca. W końcowym okresie eksploatacji tuż przed remontem były prawie matowe. To samo dotyczy samolotu o numerze 006. To SBLim-2 , który z kolei był przerabiany z MIG-15, Lim-1 i Lim-2 również w Polsce. One również były malowane taką "srebrzanką".  Nie ma się co sugerować tymi kolorami. Raczej należało szukać informacji jak były malowane oryginalne MiG-15 i czy w ogóle były malowane.

Pozdrawiam.

Andrzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Endrju tak tak, zgadzam się, napisałem tam w poście ze wstawionymi zdjęciami SBLim-2, Lim-2, że raczej nie mogę się tym kierować, bo ja robię oryginalnego Miga-15 tak naprawdę i na zdjeciach archiwalnych widać, że raczej był to goły metal. Bardziej bym się skłaniał do wersji z ostatniego zdjęcia które tam wstawiłem.

On jest teraz na zdjęciu też bardziej taki matowy ze względu na wash.

Edytowane przez Vieh_san
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie śledziłem Twojego wątku od początku. Zauważyłem go na forum i postanowiłem podzielić się swoimi doświadczeniami w temacie. Przejrzałem cały wątek ale chyba nie doczytałem wszystkiego. Ale tak naprawdę to przede wszystkim chciałem zwrócić uwagę, że 715-tka ze zdjęcia to jednak inny samolot bo to odpowiednik sowieckiego MIG-15 bis (nie wiem czym się różniły) i w dodatku produkowany w Polsce. Dodam jeszcze że w latach 80-tych farba, którą malowano samoloty po remontach głównych była tak słabej jakości (kryzys końcówki systemu komunistycznego w Polsce), że potrafiła po krótkim okresie intensywnej eksploatacji odłazić wręcz płatami odsłaniając gołe aluminium. Na początku błyszczało to nawet ale dość szybko ciemniało lekko i robił się taki lekki półmat. Więc idziesz we właściwym kierunku. Będzie dobrze.

 

W Twoim wątku nie daje mi jeszcze spokoju jedno zdanie

W dniu 15.03.2022 o 21:35, Vieh_san napisał:

teraz zajmę się tymi które będą "stalowe" tj. płytą ognioodporną nad działkami i hamulce aerodynamiczne, przynajmniej na zdjęciach z epoki tak to wygląda. 

Zauważyłem że SBLim-2 006 ze zdjęcia w wątku ma ciemniejsze hamulce, ale to jest chyba współcześnie wyremontowany samolot. Być może mnie pamięć już myli ale ja nie pamiętam żadnego SBLim-2 z takimi hamulcami a pracowałem na nich 5 lat. Nie wiem jak było na oryginalnych MIG-15 ale jak masz możliwość to sprawdź to może. Co do płyt nad lufami działek to faktycznie były ze stali i to w dodatku żaroodpornej tak jak napisałeś.

Pozdrawiam.

Andrzej.

 

 

 

 

 

Edytowane przez Endrju
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie przejrzałem zdjęcia z "Technika Broń i Umundurowanie" i takie są efekty.

Zdjęcie nr 1 Przedstawia oryginalnego Mig-15, najprawdopodobniej z tej transzy dostaw co mój n/b 02. Nie jest to najlepiej widoczne, ale idzie moim zdaniem zauważyć, że hamulec aerodynamiczny różni się odcieniem od reszty poszycia.

152672833_mig08.png.4d373ec0aa747433b20ae4d6834eec6b.png

 

Zdjęcie nr2. Tutaj już mamy do czynienia z Mig-15bis i również pomimo tego, że hamulec jest schowany i powinien z poszyciem tworzyć w miarę gładką powierzchnię odbija światło w inny sposób, ale nie uznałbym tego, za jakiś ostateczny dowód.

 

1634059130_15bisairbrake.png.bc727f14b1974ea32b10b78102f088d2.png

 

 

Zdjęcie nr3. Tutaj już licencyjny myśliwiec 1, hamulec widać na przed ostatniej maszynie i również odbija on światło w inny sposób, wydaje się, że jest bardziej kontrastowy co by mogło sugerować, gładszą, bardziej lustrzaną powierzchnię moim zdaniem. Również nie uznałbym tego za ostateczny dowód.

 

279242403_lim1airbrake.thumb.png.87ee82cd4c490c37f4fb019042d19914.png

Także biorąc pod uwagę powyższe będę chyba musiał wypolerować te hamulce.

Powstało jednak następne pytanie wg. instrukcji w naszej wersji malowania mój n/b 02 nie miał czarnych "chodników" (nie wiem jak to tłumaczyć) na skrzydłach przy kadłubie, jednak na pierwszym zdjęciu z maszyną n/b 08 widać go ewidentnie. Teraz mam zagwozdkę czy go dodawać czy nie?


EDIT: W 4+ Publication można znaleźć, że hamulce były wykonane ze stali nierdzewnej.

1803791671_steelairbrake.thumb.png.f2be9cfe423c6328ce7b21412486661e.png

Edytowane przez Vieh_san
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, że Ci zamieszanie robię i zachęcam do niepotrzebnej pracy. Przyznam szczerze, że ja też w międzyczasie poszperałem w sieci i też znalazłem kilka zdjęć 15-tek z ciemnymi hamulcami.  Jeśli piszesz że znalazłeś potwierdzenie, że hamulce były wykonane ze stali nierdzewnej no to widocznie tak było i tak trzeba zrobić jak piszesz.

Pozdrawiam.

Andrzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Endrju absolutnie, nie przepraszaj. Bardzo się cieszę jeśli wywiązuje się fajna rozmowa, dzięki której można się czegoś nauczyć. Nie lubię podejścia: wszyscy mi podpowiadają, chcą pomóc, a ja mam to gdzieś. Staram się żeby model fajnie i w miarę możliwości wyszedł podobny do oryginału. Wiadomo czasem jestem na takim etapie, że trzeba wyważyć czy wysiłek włożony w poprawienie czegoś się opłaca. W tym konkretnym przypadku wystarczy zamaskować obszar wokół hamulców i po prostu pomalować ;D także jak się sprężyć to max 30min roboty. Ale wciąż się zastanawiam, czy dać chodniczki na skrzydłach przy kadłubie i chyba będę się skłaniał do tego żeby je dodać. Ale to na samym końcu, żeby farba była matowa a nie walnięta razem lakierem z resztą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na SBLimach-2 i Lim-6 bis chodniczki były ale sam nie wiem po co. Przede wszystkim nie były one pokryte jakąś specjalna farbą antypoślizgową. Po prostu były czarne. Nie można też powiedzieć że wyznaczały jakąś strefę gdzie można chodzić. Na Lim-ach takich stref w zasadzie nie było. A na skrzydło w miejscu gdzie jest namalowany chodniczek podczas obsług kładło się specjalny chodnik z tkaniny z wszytymi poprzeczkami. Nie wiem co to była za tkanina. Może trochę przypominała tkaninę z której szyje się materace.

Przyznam szczerze że zabiłeś mi ćwieka z tymi stalowymi hamulcami że jak gdzieś będę miał okazję to obadam to organoleptycznie.

Pozdrawiam .

Andrzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ciekawe to jest, bo nawet gdzieś na jakiś zagranicznych forach widziałem dyskusje na temat tych hamulców. Jeśli chodzi o chodniczki to już pomalowane, bo faktycznie na tych zdjęciach oryginalnych Migów, które dostaliśmy są widoczne, więc stwierdziłem, że na 99% mój też miał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może trochę się spaźniam ze swoimi 3ma groszami - bo ostatnio się trochę doktoryzowałem w 15stkach i 17nastkach co do hamulców, wg literatury i owszem były z innego materiału niż poszycie (szczególnie w literaturze wspominane są bisy - stal, nierdzewna?) Natomiast biorąc pod uwagę malowanie początkowo matowiejącym bezbarwnym a później po całości srebrzanką łatwo o zdjęcia egzemplarzy gdzie nie widać żadnej różnicy w kolorystyce .

A migacz wyszedł super!

Taki jedyny detali który jeszcze można poprawić to rozwiercić oczko fotokarabinu zalać czarnym błyszczącym i zaimitowac szkiełko bezbarwnym błyszczącym czy jakimś clear fixem. Taki detali a myślę doda uroku w miejsce pełnego oczka.

Pozd ww

Edytowane przez wuwumaster
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.