Skocz do zawartości

RWD 14b Czapla Lukgraph 1/48


Luljan

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem,

 

Dość już o chinolach :) . Temat nie mniej ekscytujący, kto nie skleił swojej Czapli, życia nie zna :) .

Model jak wiadomo żywica, samolot niezbyt dobrze obfotografowany choć i tak mogło być gorzej.

Kabinka na początek, jak to zwykle, dołożyłem trochę drobiazgów, tapicerkę pilota sam sobie zrobiłem, bo druk mi sie nie podobał, a tablica Yahu,  ta z zestawu to umówmy się.

Zanim fotki muszę dodać, że nie wszysto jest takie proste, baldachim już sobie skorygowałem, wydruki trzeba obrabiać, bo widać warstwy tu i tam. Spory problem był z kadłubem. Po wyjęciu z pudełka,  moim zdaniem jest za płaski w rzucie z góry, a przez to w rzucie z boku zbyt łukowaty przed silnikiem. Sądzę, że coś nie poszło z odlewem, bo model był opracowany cyfrowo. Ale w sukurs przyszedł czajnik i gorąca woda. Można w ten sposób dośc wygodnie ten kształt skorygować, myżlę że będzie ok. Nie będę się sugerował planami z monografii Stratusa, moim zdaniem kształt kadłuba za silnikiem nie jest dobrze oddany. Porównując fotki zdecydowanie lepiej ten element wygląda w starych planach SP, atorstwa bodaj pana Glassa.

Tyle na razie, fotki z aktualnego postępu prac.

7.JPG

9.JPG

8.JPG

6.JPG

5.JPG

4.JPG

2.JPG

10.JPG

1.JPG

Edytowane przez Luljan
  • Like 13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.02.2023 o 03:04, Luljan napisał:

Zanim fotki muszę dodać, że nie wszysto jest takie proste, baldachim już sobie skorygowałem, wydruki trzeba obrabiać, bo widać warstwy tu i tam. Spory problem był z kadłubem. Po wyjęciu z pudełka,  moim zdaniem jest za płaski w rzucie z góry, a przez to w rzucie z boku zbyt łukowaty przed silnikiem. Sądzę, że coś nie poszło z odlewem, bo model był opracowany cyfrowo.

 

Fajny projekt, ładny początek i zdjęcia.

Chciałbym zadać pytanie dotyczące wspomnianych nieprawidłowości. Czy uważasz, że technika produkcji takiego modelu umożliwia wypuszczenie produktu wolnego od tych usterek?

Czy też jest to spowodowane problemami technicznymi przed jakimi stoi producent na obecnym etapie rozwoju sprzętowego?  Model kosztuje niemal 300 złociszów, chciałoby się za taką sumkę mieć wszystko tip-top. Może pytam o rzeczy oczywiste, ale zupełnie się na tym nie znam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@zaruk Nie jestem specjalistom  w zakresie odlewów choć kiedyś bawiłem się żywicami Axsona, bodajże F 35. Moim zdaniem, to co jest w moim, podkreślam moim, bo inny może nie mieć tego problemu, to wynik pośpiechu. Nie zakładam niedbalstwa projektu. Ponieważ żywica żyje kilka minut. Różnie jest z różnymi, ale mniej więcej tyle, potem sieciuje i jest twarda. Ale to nie wszystko. Czas rozformowania. Jeżeli zrobi się to za szybko, to wtedy są różne 

„ banany” kadłuby i inne takie. Im mniejszy element tym mniejszy problem. Połówki kadłuba się rozchodzą od jego osi. Korekta na ciepło ratuje trochę sprawę, ale  nie powinno tak być. Wiec, wydaje mi się, że tak,  można tego uniknąć, ale wiesz, tak mi się wydaje. Żywiczne modele i Tip Top to też chyba życzenie na wyrost,  ale innej Czapli w 48 nie ma, robić samemu? Czas, pomijam stopień trudności.

@RogerM Na tym etapie nie wnikałem, jeżeli nawet, akurat to nie powinno być trudne do korekty. Okaże się w praniu.

Edytowane przez Luljan
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały updejt.

 Nie za bardzo podobało mi się zaprojektownie tylnej części kabiny obserwatora. Z tym samolotem  jest dość zabawnie. Wygląda jakby fotki z instrukcji były robione w oparciu o wczesną wersją samolotu. A do tego, drugie zdjęcie stanowiska karabinu jako żywo bardziej do Karasia jest podobne niż do Czapli, widać to po wręgach w tylnej części których Czapla raczej nie miała. No więc interpretujemy :) . W związku z tym musiałem też wyciąć jeden poprzeczny element w kratownicy, oraz usunąć i dorobić przegrodę za karabinem. Dodałem jeszcze listwy wewnątrz kadłuba, których i tak prawie nie będzie widać. Dam sobie jeszcze ze dwa dni zanim kadłub na dobre zamknę, żeby mi coś do głowy nie wpadło, bo będzie po balu.

 

Kadłub będzie niestety wymagał korekty kształtu w rzucie z boku, między kabiną a silnikiem, powinien tworzyć niemal linię prostą, atak nie jest.  Prawdopodobnie  trzeba będzie rówinież  zaznaczyć odchylenie silnika, ale to sprawdzę jak już go złożę i przymierzę.

15.JPG

13.JPG

14.JPG

11.JPG

12.JPG

  • Like 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minutes ago, RogerM said:

 

Co to za "szrama" na boku kadłuba?

 

Bladego pojęcia nie mam. Jest na oryginale. Jak bym miał zgadywać, to jest to rodzaj zabezpieczenia  co by się biedaczysko przy przyziemieniu nie potruło :) . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to konstruktorzy założyli, że zastrzał po złożeniu skrzydła będzie chował się w rowku. Tyle, że to wymaga przerwania listew napinających płótno i uformowania rynny. Moim zdaniem - przekombinowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej jasne jest tylko to, że to hipoteza. Jak było naprawdę i co to jest - nie mam pojęcia. 
Nie znam dobrej fotografii, pokazującej ten fragment kadłuba. Na spalonych  też niczego nie można zobaczyć, ale przyjmując, że konstrukcja ewentualnej rynienki była drewniana, nie ma się czemu dziwić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne co miałeś na myśli :) , Bo jak napisałeś, że tak zaznaczano wzmocnienie na planach, to przyznam, że nie bardzo wiedziałem o co chodzi.  Wiadomo jak ten samolot wyglądał tak ogólnie, ale takie drobiazgi, to już zgadywanka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.