podciech Napisano Sobota o 20:45 Share Napisano Sobota o 20:45 Witam serdecznie . Budowa Dragona trwała blisko dwa lata. .Miałem pod koniec zeszłego roku wystartować nim w Mistrzostwach Polski modeli kolejowych ale nie zdążyłem ukończyć modelu na czas . Na początku pokaże jak przebiegała budowa a na samym końcu galerie modelu i podam linki do dwóch filmów z prezentacją modelu. Przed przystąpieniem do budowy modelu sporo czasu spędziłem na przeanalizowaniu zebranej dokumentacji zdjęciowej . Dodatkowo tego Dragona2 005 napotkałem na stacji Franowo. Za pozwoleniem maszynisty zrobiłem Walkaround i zdjąłem chociaż kilka wymiarów. Ponieważ na chwilę obecną nie ma modelu na rynku ani żadnych rysunków technicznych DRAGONA budowa modelu opierała się głównie na podstawie dokumentacji zdjęciowej . Napisałem również do „źródła „ ale nie otrzymałem odpowiedzi. Konwersja była strasznie pracochłonna jednak dawała mnóstwo satysfakcji i radości czysto modelarskiej. Zakres przeróbek , bądź budowy od podstaw elementów był tak duży że ciężko wyróżnić coś szczególnego. Mimo to spróbuje coś napisać a co nie dopowiem uzupełnią zdjęcia. Ogólnie model Dragona należy do trudnych w budowie. Model oprócz próby oddania jak najwierniej prawdziwej lokomotywy miał dobrze jeździć . Calem było również pokonywanie łuków 488mm (R3) co w przypadku Dragona nie jest proste. Dostęp do mechaniki i elektroniki też miał być zachowany. Model podczas prac ewaluował i ulegał poprawkom. Niektóre zdjęcia z etapu budowy nie oddają ostatecznego kształtu elementów. Ostoja wraz z wózkami i płytką elektroniki wykorzystana od ET22 PIKO świeżo zakupionej . Oczywiście trzeba było we wszystkie te elementy ingerować pod katem tego projektu. Ostoja wydłużona , po frezowana ,zaślepione otwory kinematyki , zrobione mocowania budy . Rozstaw osi uległ zmianie co wymusiło korektę mechaniki wózka. Zestawy kołowe od Vectrona do rozwiercenia inna średnica osi . Tarcze hamulcowe oraz całe maskownice wózków zrobione od podstaw . Buda zakupiona na allegro druk 3d bardzo uproszczona oba boki takie same. ET26 ma kabinę zwężającą się ku przodowi. Niestety nie dysponuje danymi kąta nachylenia blach więc podszedłem do tego bardzo ostrożnie . Z czym się zmierzyłem poprawiając budę pokazują zdjęcia. Po fakcie stwierdziłem że prościej i szybciej zrobił bym ja od podstaw. Sporo czasu zajęło mi właściwe odtworzenie wzmocnień , mocowań pokryw dachowych . Pantografy najlepsza baza do przeróbki od Vecrtrona wzór PKP . Dragon ma odbierak prądu jedną z wersji DSA 150 więc trzeba bardzo dużo poprawić i zrobić od podstaw łącznie z ramą pantografu. Izolatory dachowe również nabrały odpowiedniego kształtu . Kolejną czynnością która zajęła mi trochę czasu było wyprofilowanie osłon świateł „łezki” Dużo czasu straciłem na znalezienie cudownego środka jeżeli chodzi o parametry jezdne . Lokomotywa ma długie i wpuszczone w budę wózki . Na dodatek na krawędziach budy na wysokości zestawów kołowych znajduje się mnóstwo detali z których nie chciałem zrezygnować a ograniczają znacząco wychylenie wózków. Niestety mimo szczerych chęci nie obyło się tu bez kompromisu Chcąc by model pokonywał chociaż łuki 488mm ,musiałem doprowadzić do sytuacji w której przód wózka razem ze stopniami wychyla się poza skrajną budy. Kolejnym etapem budowy były zaciski hamulcowe . Jeden zacisk składa się 18 części a jeden cały wózek z ponad 1000 części. Większość elementów w modelu jest robiona z tak zwanej ręki. Zastosowanie kinematyki gniazd sprzęgów nie wchodziło absolutnie w rachubę. Psuło by wizerunek pięknego masywnego czoła lokomotywy. Jedyną opcją było zastosowanie bardzo fajnego haka połączonego ze sprzęgiem śrubowym który również poddałem drobnym modyfikacjom. W modelu oczywiście są zastosowane kompromisy podyktowane zarówno ze względów technicznych jak i wizualnym odbiorem. Między innymi jednym z nich jest duża żaluzja . Chciałem oddać charakterystyczną kratkę z której jest zrobiona. W tym celu zastosowałem większe oczko kratki . Skośne cięgna trakcyjne są elementem gdzie również musiałem iść na kompromis. Jedynym sposobem żeby oddać je w modelu jest wykonanie ich na zasadzie teleskopu. W rzeczywistości są to dwie „belki”. Wszystkie uchwyty (poręcze ) Dragon ma z rurek o większej średnicy niż większość starszych lokomotyw. Parametry techniczne i opis modelu. Model sterowany DCC skala 1/87 (H0). Model przedstawia rzeczywisty stan DRAGONA 2 005 na dzień 27 sierpnia 2023 r. ( epoka VI) Dolnośląski Zakład Spółki we Wrocławiu. Data rewizji 18.12.2019 r. Waga modelu 506 g . WAŻNE !!! , minimalny promień łuku, jaki model pokonuje to 484mm (R3). Dwa serwomechanizmy do podnoszenia pantografów. Dwa serwomechanizmy do otwierania drzwi , w każdej kabinie prawe. Dwa głośniki typu kostka cukru 4 ohm. Dekoder ESU LokSound 5 58412 Pod dekoder ESU LokPilot 5 59814 UPS z układem ładującym 1000uF Oświetlanie stopni Oświetlenie kabin niezależne. Dwie lampy prostokątne na suficie jak w oryginale. Oświetlenie pulpitów niezależne. 4 monitory , 3 gniazda 230v pod pulpitem . W każdej kabinie mrugająca pomarańczowa kontrolka informująca o zaciągnięciu sprężynowego hamulca postojowego. Znajduje się ona na panelu tylnej ściany kabiny. Wysokość od główki szyny do zgarniacza około 1,5 mm Wysokość modelu po otwarciu pantografów od główki szyny do ślizgu to około 68mm. Z moich obserwacji wynika, że pantografy w większości lokomotyw nie są wychylone maksymalnie wysoko . Dlatego otwarcie odbieraków prądu w modelu ustawione jest tak, żeby zbliżyć się do rzeczywistości. Sprzęgi ,chcąc chociaż trochę upodobnić czoło lokomotywy do oryginału zrezygnowałem świadomie z kinematyki na rzecz zmodyfikowanego haku. Został on również skrócony tak żeby nie wystawał jak kijek z czoła a chował się miedzy buforami jak ma to miejsce w rzeczywistości. Zabieg ten wymusił zmodyfikowanie tradycyjnych sprzęgów oczkowych, które wpina się w pierwszy wagon od strony lokomotywy ( 3szt). Bufory sprężynujące , zmodyfikowany Wainert Podawanie sygnałów świetlnych według instrukcji sygnalizacji E1 PKP Pc 1 , Tb 1 , Pc 5 , Pc 2 światła długie . Oświetlenie manewrowe. Obudowa przykręcana na 4 śrubki. Gumki przyczepnościowe na dwóch osiach Model bez naniesionego weatheringu , nie każdy to akceptyje. Elektronika i napęd po odpowiednich modyfikacjach pochodzi z modelu ET22 firmy PIKO. Zabieg ten miał na celu wykorzystanie sprawdzonego rozwiązania sterowania modelem. Model ma ustawione CV rozruchu i hamowania, a także zredukowaną prędkość maksymalną Jeżdżąc ma cieszyć oko a nie zasuwać nienaturalnie po makiecie jak rakieta. Model posiada dźwięki rozruchu i jazdy zarówno elektryczny, jak i silnika spalinowego , modułu dojazdowego . ( jazda bez pantografów). Model ma wgrane 3 komunikaty dyżurnego ruchu , roboty torowe , o przepuszczeniu pociągu pośpiesznego oraz zwolnienie i sygnał baczność . Malowany RAL 5010 , BRIGHT GREEN , RAL 9005 i pokryty odpowiednio lakierami połysk ,satyna i matt. Pełne odwzorowanie między innymi dachu , kabin , ostoi. Jeden wózek składa się z ponad 1000 elementów. W modelu jest zamontowanych 40 diod smd z rezystorami. W jednych drzwiach uchylone okno W jednej kabinie opuszczona lekko żaluzja. W piasecznicach wizjer z szybki z nasypaną odrobiną piasku, patrz relacja z budowy modelu. Model jak w oryginalnej lokomotywie ma dymne szyby boczne i w drzwiach Model posiada w pełni funkcjonalne cięgna trakcyjne ( połączenie budy z wózkami) Pudełko drewniane polakierowane czarny kolor , książeczka , zdjęcie lokomotywy . Jedyne części luzem to zaślepka oraz czujnik wkładany w miejsce po odkręceniu śruby mocującej . Przyporządkowanie F F0- ŚWIATŁA ZMIENNE KIERUNKOWO Pc 1 KIERUNEK ZASADNICZY ( PŁYNNE ZAPALENIE I GASZENIE OŚWIETLENIA) F1- DŹWIĘK ROZRUCHU , JAZDY ELEKTROWOZU F2- DŹWIĘK ROZRUCHU , JAZDY SPALINOWEGO SILNIKA (MODUŁ DOJAZDOWY) F3- ŚWIATŁA DŁUGIE- KRÓTKIE F4- ŚWIATŁA CZERWONE Pc 5 F5- OŚWIETLENIE MANEWROWE Tb 1 F6- OŚWIETLENIE DO JAZDY W KIERUNKU PRZECIWNYM DO ZASADNICZEGO Pc 2 F7- TRĄBKA WYSOKOTONOWA F8- TRABKA NISKOTONOWA F9- DŹWIĘK SPRZĘGANIA F10- MRUGAJACA POMARAŃCZOWA KONTROLKA HAMULCA SPRĘZYNOWEGO F11- OŚWIETLENIE KABINY 1 F12- OŚWIETLENIE KABINY 2 F13- OŚWIETLENIE STOPNI F14- OTWARCIE I ZAMKNIĘCIE DRZWI DO KABINY 1 (PRWE) F15- OTWARCIE I ZAMKNIĘCIE DRZWI DO KABINY 2(PRAWE) F16- OŚWIETLENIE PULPITU KABINA 1 F17- OŚWIETLENIE PULPITU KABINA 2 F18- PODNOSZENIE I OPUSZCENIE PANTOGRAFU 1 F19- PODNOSZENIE I OPUSZCENIE PANTOGRAFU 2 F20- ZAWÓR PIASECZNICY F21- PISZCZENIE KÓŁ NA ZAKRĘTACH F22- STUKOT KÓŁ NA ŁĄCZENIACH SZYN F23- ROZMOWA 1 - PRZEPUSZCENIE POCIĄGU POŚPIESZNEGO F24- ROZMOWA 2 – ZWOLNIENIE I SYGNAŁ BACZNOŚĆ F25- ROZMOWA 3 – ROBOTY TOROWE NA SZLAKU F26- WYCISZENIE DŻWIĘKÓW F27- WYCISZENIE PISKU KÓŁ NA ZAKRETACH 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 20:47 Autor Share Napisano Sobota o 20:47 . 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 20:50 Autor Share Napisano Sobota o 20:50 . 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 20:52 Autor Share Napisano Sobota o 20:52 . 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 20:55 Autor Share Napisano Sobota o 20:55 . 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 20:57 Autor Share Napisano Sobota o 20:57 . 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:00 Autor Share Napisano Sobota o 21:00 . 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:03 Autor Share Napisano Sobota o 21:03 . 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:05 Autor Share Napisano Sobota o 21:05 . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:08 Autor Share Napisano Sobota o 21:08 . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:10 Autor Share Napisano Sobota o 21:10 . 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:13 Autor Share Napisano Sobota o 21:13 . 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:15 Autor Share Napisano Sobota o 21:15 . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:17 Autor Share Napisano Sobota o 21:17 . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:20 Autor Share Napisano Sobota o 21:20 . 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M.A.V. Napisano Sobota o 21:20 Share Napisano Sobota o 21:20 co tu się odjaniepawla Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:22 Autor Share Napisano Sobota o 21:22 . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:25 Autor Share Napisano Sobota o 21:25 . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:27 Autor Share Napisano Sobota o 21:27 . 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:29 Autor Share Napisano Sobota o 21:29 . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:32 Autor Share Napisano Sobota o 21:32 LINKI DO FILMÓW I GALERIA KOŃCOWA 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:35 Autor Share Napisano Sobota o 21:35 (edytowane) GALERIA KOŃCOWA (3 pierwsze zdjęcia znalezione w Internecie) ) Edytowane Sobota o 21:36 przez podciech 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:39 Autor Share Napisano Sobota o 21:39 . 4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
podciech Napisano Sobota o 21:40 Autor Share Napisano Sobota o 21:40 To na tyle pozdrawiam . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baas ArK Napisano Niedziela o 00:01 Share Napisano Niedziela o 00:01 Super robota z wielką dbałością o szczegóły. A już pamięć o takich rzeczach jak młotki do szyb to mnie całkiem rozwaliło. BRAWO ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.