Skocz do zawartości

Sovremenny Class


Maćko

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie

 

Mam pewną zagwostke, chodzi mi o niszczyciele klasy Sovremenny a dokładnie o niszczyciel z numerem burtowym 620. Na niektórych zdjęciach kolor pokładu jest czerwono-bordowy a na niektórych szary. Czy wiece dlaczego tak jest i od czego to zależy ???

pozdrawiam

 

Maćko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 199
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Czesc Maćko.

 

Numer burtowy 620 czyli "Беспокойный" po roku 1993-im.Hmmmm.....dawno juz nie przerabiany temat, ale postaram sie Ci pomoc. Na ile zobaczymy, bo czasami moge sie mylic, ale wtedy to napewno Grzegorz mnie sprostuje. No wiec , byly dwa sposoby malowania pokladu. Pierwszy, nazwijmy go wczesnym, gdy nazwa okretu byla jeszcze malowana na bialo, polegal na pomalowaniu wszystkich pokladow na kolor czerwono-brazowy.

 

czi6wkudu8s00gsvm.jpg7nxbdq6hrjbdlnswm.jpg2nifegxq6kyezenym.jpg3nk3n9tt09icop47m.jpgnsijx8nsuqwt5n01m.jpg66azcefqid1sohukm.jpg

s2nka6u1ac6vun64m.jpg4658px1kr5v5r8dqm.jpgosr9322c8jnq70hgm.jpg3s94l1ykaohuk4obm.jpgwiosxgc8n9hgxv7im.jpgczo403a1xo6wng12m.jpg

jzuvpouo4stc8veam.jpgqedzvrgf8i653csfm.jpgdy9tghf2cuxjo2ynm.jpgct8rdtun6tt29v54m.jpgek8obcwnr7e63dsam.jpgf08evsxc3wrgkgpjm.jpg

 

Drugi, czyli pozny (zolta nazwa okretu) to w/g mnie przemalowanie glownych pokladow na szary z pozostawieniem czerwono-brazowych listw na nadbudowkach (cos w rodzaju listw podlogowych). Poklady na nadbudowkach pozostaly w poprzednim kolorze. Nie bede tego dokumentowal fotkami, bo te juz pewnie masz, skoro zadales takie pytanie. Jak pomalujesz wiec poklady w Twoim modelu, zalezy juz tylko od Ciebie

 

PS.Fotki z sieci ale gdzie i kiedy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje, teorie o pokładzie sprawdze ze zdjęciami

 

A fotki z sieci już podaje, nie wszystkie niestety :( bo resztę zostało na innym kompie :(, jak coś znajde oczywiście uzupelnie i zapraszam innych do wstawiania linków do fotek i informacji o tych niszczycielach.

http://navysite.de/specials/baltops/2005/russia.htm

http://navysite.de/specials/baltops/2003/russia.htm

 

 

http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/row/rus/956.htm

http://www.naval-technology.com/projects/sovremenny/

http://pvo.guns.ru/expo/imds2003.htm

 

http://navysite.de/specials/baltops/2001/russia.htm

pozdrawiam

Maćko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Odświeżam temat z nadzieją jego rozbudowania o różne przydatne informacje dotyczące tego typu okrętu.

 

Wypadałoby rozpocząć od paru ogólnych słów na temat samej konstrukcji.

 

Okręty typu Sowriemiennyj wraz z typami Kirow i Udałoj rozpoczęły nową generację technologiczną we flocie radzieckiej. Początkowo projektowany jako rakietowo-artyleryjski okręt wsparcia ogniowego i osłony desantu morskiego Sowriemiennyj docelowo został zaprojektowany jako niszczyciel do zwalczania celów nawodnych i powietrznych z uzbrojeniem przeciwpodwodnym służącym do samoobrony okrętu.

 

Prace projektowe trwające od początku lat 70-tych zaowocowały położeniem stępki pod pierwszy okręt 03.03.1976r. i wodowaniem 18.11.1978r. Pierwsza jednostka zyskała nazwę Современный (współczesny, nowoczesny) dając tym samym nazwę całej serii okrętów (projekt otrzymał nr 956). W roku 1980 okręt został zaobserwowany przez samoloty NATO podczas prób morskich na Bałtyku (bez pełnego uzbrojenia i wyposażenia radioelektronicznego). Lata 80-te zapoczątkowały w marynarce radzieckiej nowe zjawisko związane z wchodzeniem do służby jednostek bez pełnego wyposażenia, związane to było z niewykonaniem na czas seryjnych lub w pełni sprawnych egzemplarzy. Zawisko to nie ominęło również okrętów typu Sowriemiennyj.

Wszystkie okręty (za wyjątkiem jednego, nieukończonego) wybudowano w leningradzkiej stoczni im. Żdanowa.

 

Okręt otrzymał 3 rodzaje nowego uzbrojenia: do zwalczania celów brzegowych, nawodnych a także powietrznych armatę AK-130, do zwalczania celów nawodnych wyrzutnie rakiet Moskit (NATO: SS-N-22), do zwalczania celów powietrznych wyrzutnie rakiet Uragan (NATO: SA-N-7). Ponadto na pokładzie okrętu stacjonuje śmigłowiec (Ka-25 lub Ka-27), którego lądowisko umieszczono stosunkowo blisko śródokręcia (na nadbudówce za kominem) aby ułatwić operowanie w złych warunkach atmosferycznych. Składany hangar jest rozwiązaniem zastosowanym tylko na tym typie okrętów i.. niezbyt udanym.

Okręty tego typu ce:bip:ą się bardzo dobrymi właściwościami morskimi. O pozostałym wyposażeniu i różnicach pomiędzy poszczególnymi okrętami mam nadzieję będzie jeszcze mowa.

 

Jędrek

p.s. Jeszcze gwoli wyjaśnienia pozostaje kwestia transkrypcji rosyjskiego zapisu, w tym poście użyłem polskiej Sowriemiennyj ale pewnie w kolejnych będę używał angielskiej Sovremenny. To indywidualne upodobanie wynikające ze szperania po sieci, w której ten drugi zapis jest spotykany częściej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozwijając temat dalej tym razem coś o danych technicznych niestety różniących się w zależności od źródła. Choć różnice te nie są wielkie (w nawiasach przykładowe inne wartości).

 

Wyporność:

-standardowa 6500 t

-pełna 7940 t

Wymiary:

-długość 156,37 m (156,5 m)

-długość na linii wodnej 145 m

-szerokość 17,2 m (17,3 m)

-szerokość na linii wodnej 16,8 m (16,5 m)

-zanurzenie 8,2 m (6,2 m)

Napęd:

-4 kotły, 2 turbiny parowe, 2 śruby

-moc 73160 kW / 99500 KM (74570 kW / 102000 KM)

-zapas paliwa 1500 t

Prędkość:

-maksymalna 33,4 w (32 w)

Zasięg:

32 w – 2400 Mm

18,4 w – 5340 Mm (18 w – 4500 Mm)

Załoga

-344 w tym 25 oficerów (296 w tym 25 oficerów)

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Główne uzbrojenie, związana z nim elektronika oraz wyposażenie

 

Artyleria lufowa:

2 podwójne armaty AK-130

-zapas amunicji 2000 szt

-system kierowania ogniem artyleryjskim Лев składający się z radaru MR-184 (NATO: Kite Screech), optronicznego dalmierza laserowego ДВУ-2 (NATO: Squeeze Box), celowników optycznych zainstalowanych w każdej wieży i używanym w momencie niemożności użycia żadnego z systemów głównych

4 6-lufowe armaty 30mm AK-630 do obrony bezpośredniej

-zapas amunicji 12000 szt (wg innych źródeł 16000szt)

-dwa systemy kierowania ogniem MR-123 Вымпел (NATO: Bass Tilt), rezerwowo do naprowadzania na cel służą celowniki optyczne

2 45mm armaty salutacyjne

 

Systemy rakietowe:

rakietowy system przeciwokrętowy Москит lub Москит-M (NATO: SS-N-22)

-8 rakiet 3M80 (3M82) w dwóch czteroprowadnicowych wyrzutniach

-radar obserwacji i wskazywania celów morskich Минерал (NATO: Band Stand)

-do zwalczania celów pozahoryzontalnych transmisja danych ze śmigłowca poprzez dwie sferyczne anteny (NATO: Light Bulb)

2 pojedyncze wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych system M-22 Ураган (NATO: SA-N-7)

-trójwspółrzędna stacja radiolokacyjna Фрегат-M (NATO: Top Steer) lub Фрегат-M2 (NATO: Plate Steer) lub Фрегат-MA (NATO: Top Plate)

-zapas 48 rakiet 9M38M lub 9M317

-6 radarów do podświetlania celów (NATO: Front Dome)

-4 rezerwowe systemy optoelektryczne (NATO: Shot Dome)

 

Uzbrojenie przeciwpodwodne:

-2 podwójne wyrzutnie torped 533 mm

-2 6-prowadnicowe wyrzutnie rakietowych bomb głębinowych RBU-1000 kalibru 300 mm z zapasem 48 rakietowych bomb głębinowych

-aktywny sonar podkilowy Платина-С (NATO: Bull Horn)

-miny morskie (40-60 szt)

 

Wyposażenie lotnicze:

-1 śmigłowiec Ka-27 (lub Ka-25)

 

Pozostałe wyposażenie elektroniczne:

-3 radary nawigacyjne Волга (NATO: Palm Frond)

-anteny WRE kompleksu МП-401 Старт: 2 szt. (NATO: Bell Shroud), 2 szt. (NATO: Bell Squat)

-2 lub 4 anteny WRE kompleksu МП-407 Старт-2 (NATO: Foot Ball)

-2 wyrzutnie celów pozornych PK-2

-do 8szt. wyrzutni celów pozornych PK-10

-zestaw urządzeń rozpoznawczych swój-obcy (NATO: Salt Pot A i B, High Pole A i B, Long Head)

 

002m.jpg

schemat niszczyciela projektu 956 (przekrój)

legenda (ros)

częściowe tłumaczenie:

4. aktywny sonar podkilowy Платина-С (NATO: Bull Horn); 6. stanowisko obsługi sonaru Платина-С; 9. armata AK-130; 13. wyrzutnia rakiet M-22 Ураган (NATO: SA-N-7); 18-20 elementy optronicznego dalmierza laserowego ДВУ-2 (NATO: Squeeze Box); 22. radar obserwacji i wskazywania celów morskich Минерал (NATO: Band Stand); 25. system kierowania ogniem artyleryjskim Лев radar MR-184 (NATO: Kite Screech); 28. trójwspółrzędna stacja radiolokacyjna (trzy typy w zależności od jednostki); 31. cysterny z paliwem; 37. hangar śmigłowca; 44. wyrzutnie celów pozornych PK-2

 

003m.jpg

ogólny schemat niszczyciela projektu 956

legenda (ros)

częściowe tłumaczenie:

1. armata AK-130; 2. 45mm armaty salutacyjne; 3. wyrzutnia rakiet M-22 Ураган (NATO: SA-N-7); 4-5. elementy optronicznego dalmierza laserowego ДВУ-2 (NATO: Squeeze Box); 6. rakietowy system przeciwokrętowy Москит lub Москит-M (NATO: SS-N-22); 7. armata AK-630; 8. radar obserwacji i wskazywania celów morskich Минерал (NATO: Band Stand); 11. system kierowania ogniem artyleryjskim Лев radar MR-184 (NATO: Kite Screech); 13. system kierowania ogniem MR-123 Вымпел (NATO: Bass Tilt); 14. radar nawigacyjny Волга (NATO: Palm Frond); 15. radary do podświetlania celów dla systemu Ураган (NATO: Front Dome) 16. trójwspółrzędna stacja radiolokacyjna (trzy typy w zależności od jednostki); 17. anteny kompleksu WRE МП-401 Старт (NATO: Bell Squat); 19. anteny WRE kompleksu МП-407 Старт-2; 20. wyrzutnia torped 533mm; 21. dwie sferyczne anteny transmisji danych ze śmigłowca (NATO: Light Bulb); 23. hangar śmigłowca; 24. śmigłowiec K-27; 25. reflektor; 26. lądowisko śmigłowca; 27. wyrzutnie rakietowych bomb głębinowych RBU-1000; 28. wyrzutnie celów pozornych PK-2; 29. wyrzutnie celów pozornych PK-10

 

Jędrek

ps z czasem postaram się przerobić legendę w całości na polski

ps2 tym razem z obrazkami - schematy pochodzą z przewodnika Apalkowa "Korabli WMF SSSR"

ps3 mam nadzieję, że nie pomieszałem nazewnictwa i oznaczeń

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pora przedstawić pokrótce poszczególnych "bohaterów":

 

1. Современный (Sovremenny), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 861); położenie stępki 03.03.1976; wodowanie 18.11.1978; wejście do służby 25.12.1980; Flota Północna; w 1985 wraz z krążownikiem lotniczym Киев operował na M.Śródziemnym; 06.12.1989 odstawiony do Murmańska na kapitalny remont połączony z modernizacją; 17.11.1998 przy gotowości 86% z braku dalszych funduszy skreślony ze składu floty i zezłomowany

2. Отчаянный (Otchayannyy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 862); położenie stępki 04.03.1977; wodowanie 29.03.1980; wejście do służby 30.09.1982; Flota Północna; okręt służył na Atlantyku i M.Śródziemym m.in. wraz z Киев oraz „towarzysząc” grupie lotniskowca Forrestal; 02 - 06.05.1985 wizyta w Algierze (Algieria); podczas ćwiczeń w 11.1991awarii uległy 2 kotły i okręt nie mogąc osiągnąć prędkości powyżej 18 w przestał wychodzić z bazy w morze; 26.06.1992 г. odstawiony do Murmańska na kapitalny remont; po przeniesieniu do Siewieromorska służył pozostałym jednostkom jako zapas części; złomowany w 2003r.

3. Отличный (Otlichnnyy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 863); położenie stępki 22.04.1978; wodowanie 21.03.1981; wejście do służby 30.09.1983; Flota Północna; 28.12.1984 - 02.01.1985 wizyta w Hawanie (Kuba); w okresie 3-4.1985 i 1-5.1986 służył na M.Śródziemnym; 20-23.03.1986 „towarzyszył” lotniskowcowi Saratoga a 10-15.04.1986 „towarzystwo” dla lotniskowca America; 26-29.04.1986 wizyta w Bengazi (Libia) a następnie29-30.04.1986 „towarzystwo” dla lotniskowca Enterprise; 21.05.1986 kolizja z panamskim statkiem i uszkodzenie prawej burty; w 1986 awaryjny remont w Sewastopolu; 26.05-18.12.1988 służba bojowa wraz z Баку na M.Śródziemnym (wraz ze śledzeniem lotniskowca Eisenhower); w 1988 dwukrotna wizyta w portach Syrii; 21.06 - 25.07.1989 wraz z krążownikiem Маршал Устинов wizytował Norfolk (USA); 11.1991 skierowany do remontu w Sewastopolu, ostatecznie ze względów politycznych w Siewieromorsku;1994 przeniesiony do rezerwy; w 11.1998 skreślony ze stanu floty i przeznaczony na złom

4. Осмотрительный (Osmotritelnyy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 864); położenie stępki 27.10.1978; wodowanie 24.04.1982; wejście do służby 30.09.1984; Flota Pacyfiku; od 21.08 do 22.11.1985 podczas przejścia z Pilawy (Bałtijsk) wokół Afryki do Władywostoku złożył wizytę w portach: Luanda (Angola), Aden (Jemen) i Kamran (Wietnam); w połowie 1986 pełnił służbę na M.Południowochińskim; 15.02-9.09.1988 służba w Zatoce Perskiej i przeprowadzenie 31 statków w 16 konwojach; w 1991 skierowany do remontu we Władywostoku, z braku środków na jego remont służył jako baza części zamiennych dla pozostałych jednostek; zdjęty ze stanu floty 16.08.1997

5. Безупречный (Bezuprechnyy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 865); położenie stępki 1980; wodowanie 08.1983; wejście do służby 06.11.1985; Flota Północna; 5.01-23.06.1987 wraz z Киев pełnił służbę na M.Śródziemnym m.in. śledząc lotniskowiec Nimitz; wizytował 2-5.6.1984 Tripolis (Libia), 9-13.7.1990 Portsmouth (Wielka Brytania); 4.01-25.07.1991 wraz z Калинин pełnił służbę na M.Śródziemnym odwiedzając w tym czasie (10-20.02) Syrię i 20-24.2 Aleksandrię (Egipt); w połowie 1993 odstawiony do rezerwy i kapitalnego remontu, w 1994 przechodził remont w stoczni Северная верфь w Sankt-Petersburgu, który z braku środków finansowych zakończył się skreśleniem z listy floty

6. Боевой (Boyevoy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 866); położenie stępki 26.03.1982; wodowanie 04.08.1984; wejście do służby 28.09.1986; Flota Pacyfiku; 22.06.-22.12.1987 pełnił służbę w Zatoce Perskiej przeprowadzając 22 statki w 16 konwojach; wizytował porty: 23-27.07 i 18-23.11.1987 Aden (Jemen), 29.11-3.12.1987 Bombaj (Indie); 14-16.12.1987 Kam-Ran (Wietnam); 12-16.5.88 wraz z Новороссийск i Адмирал Захаров odwiedził port Wonsan (Północna Korea); 4-23.08.1989 ponowna służba w Zatoce Perskiej; wizytował 14-18.09.1989 Madras (Indie) i wraz z Адмирал Виноградов 31.7-4.08.1990 San Diego (USA); 10.1992-08.1993 remont we Władywostoku; w 1996 część kotłów uległa zużyciu i w 1997 odstawiono go do remontu we Władywostoku; w 1998 został odstawiony do rezerwy

7. Стойкий (Stoykiy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 867); położenie stępki 28.09.1982; wodowanie 27.07.1985; wejście do służby 31.12.1986; Flota Pacyfiku; od 10.1987 do 04.1988 pełnił służbę w Zatoce Perskiej przechodząc również w tym czasie dwumiesięczny remont kotłów w Dahlak (Etiopia) oraz dostając się pod artyleryjski obstrzał (16 trafień w kadłubie); 4-12.1988 remontowany we Władywostoku; 1-7.1990 służył na M.Południowochińskim i Oceanie Indyjskim zawijał także do portu w Syrii i Sewastopolu; 22.10.1993 przeznaczony na kapitalny remont we Władywostoku nieskończony z braku funduszy; 30.05.1998 skreślony z listy floty; w kwietniu 1999 zatonął w zatoce Striełok; w 2001 podniesiony i sprzedany do Chin na złom

8. Окрылённый (Okrylennyy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 868); położenie stępki 16.04.1983; wodowanie 31.05.1986; wejście do służby 31.12.1987; Flota Północna; okręt był pokryty specjalną substancją pochłaniającą fale elektromagnetyczne (maszty i pionowe ściany nadbudówek); 4-17.03.1989 śledził okręty Ark Royal i Interpid; 1.12.198-13.06.1990 służba na M.Śródziemnym w tym w okresie 14-21.04 „towarzystwo” dla lotniskowca Eisenhower; w końcu 1991 przeszedł modyfikację wyrzutni rakiet Москит; 6.01.1994 odstawiony do remontu; od marca 1994 w rezerwie; w listopadzie 1998 spisany z listy floty i przeznaczony do utylizacji

9. Бурный (Burnyy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 869); położenie stępki 16.04.1984; wodowanie 02.1987; wejście do służby 30.09.1988; Flota Pacyfiku; 14.10-14.12.1989 przejście przez Kanał Sueski do Władywostoku (ze służbą w Zatoce Perskiej); 28.10.1989 wizytował Kretę; 30.10.1989 Port Said (Egipt); 4-11.11.1989 Aden (Jemen); 30.11-7.12.1989 Kam-Ran (Wietnam); 3.01.-20.07.1991 służba bojowa na M.Południowochińskim i Oceanie Indyjskim; 2-6.10.1999 wraz z Варяг wizytował Szanghaj (Chiny); 04.2000 wizytował Pusan (Korea); 04.2000 podczas ćwiczeń przypadkowo ostrzelał z AK-630 okręt Адмирал Виноградов; 08.2005 udział w ćwiczeniach Peace Mission 2005 (Rosja-Chiny); 2006 odstawiony do remontu

10. Гремящий (do 18.08.1988 Ведущий; Gremyashchiy ex Vieduzczy), stocznia im. A. Żdanowa(Северная верфь), Leningrad (nr 870); położenie stępki 23.11.1984; wodowanie 30.05.1987; wejście do służby 30.12.1988; Flota Północna; 25.06.-1.07.1990 wizytował Hawanę (Kuba); 25.05-1.06.1993 Liverpool (Wielka Brytania) biorąc udział w obchodach 50-lecia Bitwy o Atantyk; 23.04-27.10.1994 remont; od 18.09.1988 okręt gwardyjski; w końcu 1998 odstawiony do rezerwy; remontowany w 2005; 2006-2007 przeznaczony do rozbiórki

11. Быстрый (Bystryy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 871); położenie stępki 29.10.1985; wodowanie 28.11.1987; wejście do służby 30.9.1989; Flota Pacyfiku; wizytował 5-8.06.1990 Kiel (Niemcy); 15.09-3.11.1990 wraz z okrętem Червона Украина poprzez Kanał Sueski przeszedł do Władywostoku; 23-30.08.1993 wizytował Tsindao (Chiny) i 31.08-4.09.1993 Pusan (Korea); 1993-2002 remontowany;

12. Расторопный (Rastoropnyy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 872); położenie stępki 15.08.1986; wodowanie 04.06.1988; wejście do służby 30.12.1989; Flota Północna; 11-15.10.1993 wizytował Tulon (Francja); z początku 1996 remont kotłów; z końcem 1997 w związku z zużyciem kotłów przeniesiony do rezerwy; w połowie 2002 remontowany; w 2005 jeszcze był w remoncie

13. Безбоязненный (Bezboyaznenny), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 873); położenie stępki 1987; wodowanie 03.1989; wejście do służby 28.11.1990; Flota Pacyfiku; 10-15.06.1991 wizytował Antwerpię (Belgia); 25.11.1991-7.01.1992 przez Kanał Sueski przeszedł z Pilawy do Władywostoku bez zawijania do obcych portów; w połowie 1999 w związku z zużyciem kotłów odstawiony do rezerwy

14. Безудержный (Bezuderzhnyy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 874); położenie stępki 1987; wodowanie 06.1990; wejście do służby 25.06.1991; Flota Północna; 26-31.05.1993 wizytował Nowy Jork (USA) z okazji obchodów 50-lecia Bitwy o Atlantyk; 10.1994 wymiana części w dwóch kotłach z powodu niewłaściwej eksploatacji; 05.1998 z powodu awarii kotłów przeniesiony do rezerwy i przeznaczony do remontu; 2006-2007 skreślony z listy floty i przeznaczony do utylizacji

 

Ilość modyfikacji jakie przeprowadzono na kolejnych okrętach wymusiła wydzielenie ich jako odrębny wariant 956A:

 

15. Беспокойный (Bespokoynyy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 875); położenie stępki 1988; wodowanie 1990; wejście do służby 28.12.1991; Flota Bałtycka; wziął udział w ćwiczeniach Baltops 97; w 1999 odwiedził Plymouth (W.Brytania), Zeebrugge (Belgia), Den Helder (Holandia), Sztokholm (Szwecja); 2004 w remocie;

16. Настойчивый (do 15.02.1992 Московский Комсомолец; Nastoychivyy ex Moskowski Komsomolets), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 876); położenie stępki 1989; wodowanie 1991; wejście do służby 30.12.1992; Flota Bałtycka; 19-26.06.1993 wizytował Kilonię (Niemcy) i 28.06-2.07.1993 Wilhelmshaven (Niemcy); 10-13.10.1996 Cherbourg (Francja); 2-4.1996 na wystawie uzbrojenia w Abu-Dabi (ZEA) w drodze powrotnej odwiedził Simonstown i Kapsztad (RPA); 21.09-18.11.1999 przygotowanie na okręcie sprzętu dla okrętów przeznaczonych dla Chin; 2003 odwiedził Gdynię; wziął udział w ćwiczeniach Baltops 2005; 2006 w Królewcu wziął udział w Święcie Morza

17. Адмирал Ушаков (do 29.06.2004 Бесстрашный; Admiral Ushakov ex Besstrashnyy), stocznia im. A. Żdanowa(Северная верфь), Leningrad (nr 877); położenie stępki 1990; wodowanie1992; wejście do służby 30.12.1993; Flota Północna; 21.12.1995-22.03.1996 wspólnie z lotniskowcem Кузниецов pełnił służbę na M.Śródziemnym; 29.01-3.02.1995 odwiedził Syrię; 17-18.02.1996 port La Valetta (Malta); 22-26.09.1997 Portsmouth (USA); 7.2000-7.2003 remont w Siewierodwińsku

18. Внушительный (Sobrazitelny ex Vnushitelniy), stocznia im. 61 kommunara, Nikołajew (nr 2211); położenie stępki 30.8.1983; wodowanie 17.10.1987; okręt niewykończony, nie wszedł do służby, budowę anulowano a kadłub pełnił funkcję pływającego składu stoczni

 

okręty sprzedane do Chin oznaczane jako wariant 956E i 956EM:

 

19. Hangzhou (do 17.09.1999 Екатеринбург; Yekateringburg, do 15.10.1997 Важный; Varzhniyy ex 300 Let Rossiyykomy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 878); położenie stępki 04.11.1988; wodowanie 23.05.1994; 19.11.1997 podpisano kontrakt na sprzedaż okrętu do Chin; przechodził próby morskie w okolicach Baltijska w lipcu i sierpniu 1999 potwierdzając charakterystyki objęte kontraktem, testowano pełną prędkość oraz wykonano strzelania artyleryjskie i rakietowe; wszedł do służby 25.12.1999; 3.01.2000 wypłynął do Chin gdzie dotarł 16.02.2000, załogę podczas przejścia stanowili marynarze chińscy i rosyjscy a także przedstawiciele stoczni; pierwotnie budowany wg wariantu 956A, po sprzedaży do Chin przebudowany do wariantu 956E; nr burtowy 136

20. Fuzhou (do 25.11.2000 Александр Невский; do 30.08.1995 Вдумчивый; Alexander Nevsky ex Vdumchivyy), stocznia im. A. Żdanowa (Северная верфь), Leningrad (nr 879); położenie stępki 16.04.1989; wodowanie 16.04.1999; rozpoczęcie prób morskich w lipcu 2000; wejście do służby 25.11.2000; 16.01.2001 przekazanie okrętu odbiorcy; 02.2001 przypłynął do Chin, załogę podczas przejścia stanowili marynarze chińscy; 02.2001 przypłynął do Chin; po sprzedaży do Chin przebudowany do wariantu 956E; nr burtowy 137

21. Taizhou (do 25.12.2005 Внушительный; Vnushitelniyy), stocznia ОАО Судостроительный завод „Северная верфь”, Sankt-Petersburg (nr 891); położenie stępki 27.06.2002; wodowanie 27.04.2004; wszedł do służby w grudniu 2005 i 28.12.2005 przekazany odbiorcy; w styczniu 2006 przepłynął do Chin; wybudowany w wariancie 956EM; nr burtowy 138

22. Ningbo (do 28.09.2006 Вечный; Vechniyy), stocznia ОАО Судостроительный завод „Северная верфь”, Sankt-Petersburg (nr 892); położenie stępki 15.11.2002; wodowanie 23.07.2004; 27.04.2005 na budowanym okręcie miał miejsce pożar; 28.09.2006 na okręcie podniesiono chińską flagę; 13.11.2006 przybył do Chin; wybudowany w wariancie 956EM; nr burtowy 139

 

Jędrek

ps. nr podany przy stoczni w nawiasie jest nr stoczniowym

ps2 z chęcią przyjmę na PW kolejne informacje o okrętach i uzupełnię post (np. jak widać jest dziura w nr stoczniowych przy okrętach chińskich)

ps3 powyższa kompilacja informacji pochodzi głównie ze stron www: navsource.narod.ru navycollection.narod.ru warfare.ru oraz z przewodnika Apalkowa "Korabli WMF SSSR" (PKD4GA - tak, mam) i artykułów Andrzeja Kińskiego w nTW 11,12/95; rysunki i schematy jakie się pojawią w kolejnych postach pochodzą głównie z ros. Gangut, Istoria Korablia, zdjęcia głównie z dodmedia.osd.mil

ps4 to raczej ostatni wprowadzający post, kolejne mam nadzieję będą już o istotnych z punktu widzenia modelarza różnicach pomiędzy poszczególnymi jednostkami

ps5 podziękowania dla PrzemG za pomoc przy aktualizacji

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie na rynku można spotkać modele niszczyciela typu Современный w różnych skalach. Przeważnie producenci dołączają również kalkomanie z kilkoma nazwami jednostek tego typu. Decydując się na konkretny okręt najlepiej zgromadzić jak najwięcej zdjęć i na spokojnie przyjrzeć się konfiguracji w jakiej występował.

 

Głównym wyróżnikiem z zewnątrz okrętów tej klasy jest rodzaj zastosowanego trójwspółrzędnego radaru obserwacji przestrzeni powietrznej typu Фрегат.

fregat2.jpg

Pierwsze trzy jednostki (1. Современный 2. Отчаянный 3. Отличный) otrzymały radar Фрегат-M oznaczony na zachodzie kodem Top Steer (na zdjęciach i schemacie z lewej) złożony z dwóch kratownicowych anten parabolicznych zamontowanych tyłem do siebie.

Kolejne dwie jednostki (4. Осмотрительный 5. Безупречный) otrzymały radar typu Фрегат-M2 oznaczany kodem NATO jako Plate Steer (pośrodku) posiadający nową antenę główną (antena z siecią fazową).

Od następnej jednostki (6. Боевой) okręty otrzymywały radar Фрегат-MA (NATO: Top Plate, po prawej) posiadający dwie ścianowe anteny szczelinowe z siecią przekaźników o polaryzacji fazowej.

fregat.jpg

 

Jędrek

ps. mam taki zamysł by posty jedynie wskazywały problem, natomiast walkaround sprzętu występującego nie tylko na tym typie okrętów stworzyć (w przyszłości) w osobym temacie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W trakcie budowy kolejnych jednostek ewolucji uległa także nadbudówka dowodzenia. Schematy i zdjęcia pokazują obie wersje: wczesną i późną.

 

Pierwotne na mostku znajdowało się 19 okien (3+3+7+3+3, na rysunkach z lewej), później ich liczbę zredukowano do 13 (2+2+5+2+2, na rysunkach po prawej)

dow.jpg

 

Wczesna wersja występuje na pierwszych 7 niszczycielach (1. Современный 2. Отчаянный 3. Отличный 4. Осмотрительный 5. Безупречный 6. Боевой 7. Стойкий)

dow_I.jpg

Pierwszym niszczycielem z przebudowaną nadbudówką był 8 okręt serii Окрылённый, kolejne mają tak jak Okrylennyy mostek z mniejszą ilością okien.

dow_II.jpg

 

Jędrek

ps. porównuję jedynie okręty rosyjskie, okrętom chińskim (o ile starczy mi woli) poświęcę osobnego posta

ps 2 gulusie - jak wyglądają trzy wersje radaru to rzecz w miarę prosta, mętlik się robi przy nazewnictwie, podałem najczęściej spotykaną, gdyż dla odmiany np. Apalkow używa sekwencji nazw Фрегат-M -> Фрегат-M1 -> Фрегат-M2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jędrek, przez Ciebie sobie w łeb strzelę z jakiegoś łuku ... boję się, że po Twoim opracowaniu nie będę miał jak swego okręta zbudować, bo zawsze w nim będzie coś nie tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gulusie przyspieszyłem decyzję o rozwijaniu tematu m.in. ze względu na Twoje zapowiedzi budowy modelu zerknąłem do relacji Okonka, model Trumpetera w 1/200 ma nadbudówkę dowodzenia późniejszego typu, więc i radar prostszy do zrobienia na razie żadnych strasznych rzeczy nie ma, zapodaj relację z budowy a już z Okonkiem postaramy się o wsparcie

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z braku czasu, jak na razie nie ma co pokazywać. Wstępnie skleiłem wieżę tylną, tę przed lądowiskiem helikoptera. Teraz będę ścierał drabinki i tego typu duperele.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylny maszt podlegał również ewolucji. Podobnie jak w przypadku nadbudówki powstały dwie jego odmiany wczesna (na schemacie po prawej) oraz późna (po lewej).

maszt.jpg

Uwaga: powyższy schemat jest jedynie poglądowy (ma zachwiane proporcje a dolna część jest odbita w poziomie)

 

Cechą charakterystyczną wczesnego typu masztu są łamane boczne ramiona poziome a cały maszt dzięki załamaniu tylnej "ściany" sprawia wrażenie złamanego w połowie.

maszt_I.jpg

Zmiana nastąpiła w tym samym momencie co zmiana architektury nadbudówki dowodzenia. Wczesna wersja występuje na pierwszych 7 niszczycielach (1. Современный 2. Отчаянный 3. Отличный 4. Осмотрительный 5. Безупречный 6. Боевой 7. Стойкий) W przypadku niszczyciela Stoykiy powyższe stwierdzenie jest niestety tylko założeniem, gdyż z racji posiadania zaledwie 2 fotek nie jestem w stanie potwierdzić tego na 100%.

Tak wygląda maszt na wczesnych jednostkach:

maszt_a.jpg

 

Późniejsza wersja posiada ramiona masztu proste, jest również bardziej nasycona elektroniką

maszt_II.jpg

Po raz pierwszy zmodyfikowaną konstrukcję zastosowano na niszczycielu Окрылённый (8 okręt serii). Tak wygląda tylny maszt po modyfikacji:

maszt_b.jpg

Małe odstępstwo od powyższych zdjęć wykazuje niszczyciel Быстрый (11 okręt serii), w którym antena radiopelengatora Румб została przeniesiona „pięterko” wyżej

(dla niezorientowanych antena na szczycie masztu złożona z okrągłych prętów przecinających się pod kątem prostym)

masztbystr.jpg

 

pozdrawiam, Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tory

pierwsze okręty miały tory złożone z dwóch oddzielnych torowisk, w których połączenie lewoburtowego i prawoburtowego toru miało miejsce między stanowiskiem AK-130 a nadbudówką rufową;

podobnie jak we wcześniejszych postach wczesna wersja dotyczy pierwszych 7 okrętów (1. Современный 2. Отчаянный 3. Отличный 4. Осмотрительный 5. Безупречный 6. Боевой 7. Стойкий)

t1.jpg

tory1.jpg

 

późniejsze okręty (od niszczyciela Окрылённый) miały jedno torowisko, tym samym między armatą AK-130 a nadbudówką rufową pozostał tylko jeden odcinek łączący obie burty

t2.jpg

tory2.jpg

rysunki z ros. Gangut i Istoria korablia, zdj. głównie dodmedia.osd.mil

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wyrzutnia rakiet Москит (Москит-M)

pierwotny sposób montowania określam jako ze „sworzniami” co widać na poniższych ilustracjach, wyrzutnie tego typu wystąpiły na pierwszych 7 okrętach (1. Современный 2. Отчаянный 3. Отличный 4. Осмотрительный 5. Безупречный 6. Боевой 7. Стойкий)

Moskita.jpg

Moskit_a.jpg

 

od następnego okrętu najbardziej widoczna zmiana to inny sposób mocowania (m.in. bez charakterystycznych powyżej "sworzni"), sposób ten dotyczy kolejnych 7 jednostek (8. Окрылённый 9. Бурный 10. Гремящий 11. Быстрый 12. Расторопный 13. Безбоязненный 14. Безудержный)

Moskit_b.jpg

 

od niszczyciela Беспокойный można zaobserwować wyrzutnię, której najbardziej widoczną cechą jest masywne tylne mocowanie

Moskit_c.jpg

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na niektórych okrętach, na wyrzutniach z góry widać jakby mini-uchwyty. Na niektórych ich nie ma - przypadkowe, czy też wynik modernizacji?

 

a możesz wskazać na jakiejś fotce? będę wdzięczny bo jakaś ślepota mnie ogarnęła

 

A te wszystkie zmiany po to, żeby jak najbardziej wytłumić drgania przenoszone z kadłuba na kontenery wyrzutni...

dzięki Grzegorz, takich informacji nam potrzeba

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nadbudówka na śródokręciu

chodzi o nadbudówkę, której brak na pierwszych 6 okrętach (1. Современный 2. Отчаянный 3. Отличный 4. Осмотрительный 5. Безупречный 6. Боевой) a przestrzeń między kominem a nadbudówką dowodzenia wyglądała tak:

nada1.jpg

nada2.jpg

 

od 7 okrętu serii (Стойкий) i to jest niespodzianka dla mnie gdyż kolejne omawiane dotychczas zmiany pojawiały się od ośmego okrętu (ponowna prośba o zdjęcia Stojkiego, ktokolwiek widział, ktokolwiek wie ), pomiędzy pomostami dla systemów WRE Foot Ball pojawia się dodatkowa nadbudówka prawdopodobnie mieszcząca elektronikę, tego typu nadbudówka występuje aż do 15 okrętu włącznie i obejmuje jednostki: 7. Стойкий 8. Окрылённый 9. Бурный 10. Гремящий 11. Быстрый 12. Расторопный 13. Безбоязненный 14. Безудержный 15. Беспокойный

nadb1.jpg

nadb2.jpg

nadb3.jpg

nadb4.jpg

 

od niszczyciela Настойчивый nadbudówka została rozbudowana, jest wyższa a po bokach pojawił się nowy osprzęt łączności satelitarnej Р-793 Прицеп

nadc1.jpg

nadc2.jpg

nadc3.jpg

nadc4.jpg

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

org8.jpg

 

Chyba jednak to ja miałem jakieś zaćmienie, dałbym głowę, że widziałem fotkę, gdzie wierzch wyrzutni nie ma tej minidrabinki. Przeszukałem jednak wszystko, co mam u siebie i nie znalazłem. Chyba jednak nie było takich bez tej poręczy.

Przepraszam za małe zamieszanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba jednak to ja miałem jakieś zaćmienie, dałbym głowę, że widziałem fotkę, gdzie wierzch wyrzutni nie ma tej minidrabinki. Przeszukałem jednak wszystko, co mam u siebie i nie znalazłem. Chyba jednak nie było takich bez tej poręczy.

Przepraszam za małe zamieszanie.

 

spoko każda uwaga może się przydać i być istotna, a w tym przypadku jest to detal dość delikatny i przez to "zanikający" na zdjęciach, przejrzałem na szybko fotki i też jestem za tym, że wszystkie jednostki miały tą "minidrabinkę"

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam, tym razem o pewnym małym detalu czyli występie na nadbudówkach po obu stronach hangaru (przy rezerwowym optycznym systemie kierowania systemu Uragan), we wczesnych jednostkach tych występów brak, lewa strona hangaru prezentuje się w takim przypadku tak:

wysta1.jpgwysta3.jpg

prawa strona tak:

wysta2.jpg

wysta4.jpg

na zdjęciach dopatrzyłem się, że tak wyglądały pierwsze 4 okręty 1. Современный 2. Отчаянный 3. Отличный 4. Осмотрительный

 

pierwszym okrętem, który otrzymał małą zmianę konstrukcyjną był Безупречный na poniższej fotce widać powstały występ na lewej nadbudówce a także za hangarem na prawej

wystb1.jpg

w zbliżeniu wygląda to tak i jest to rozwiązanie stosowane już do końca produkcji

lewa strona:

wystb2.jpg

prawa strona:

wystb3.jpg

 

Jędrek

ps. tym razem wspomogłem się fragmentami dwóch fotek: ze strony poświęconej niszczycielowi Современный oraz strony poświęconej niszczycielowi Отличный

ps.2 czy jest jakaś strona, opracowanie itp. traktujące o oznaczeniach malowanych na współczesnych okrętach rosyjskich? mam na myśli malowane w okolicy mostka tarcze, gwiazdy z wpisanymi literami itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.