Skocz do zawartości

Sovremenny Class


Maćko

Rekomendowane odpowiedzi

Różnice w wyposażeniu, na początek anteny WRE kompleksu МП-407 Старт-2 (NATO: Foot Ball), występowały one w ilości 2 lub 4 sztuk lub… nie było ich wcale, umieszczano je na specjalnych pomostach, dwie znajdziemy na nadbudówce dowodzenia, dwie na śródokręciu

 

na poniższej fotografii widać pełne wyposażenie w 4 sztuki (sprzęt na pomostach z charakterystyczną kopułką) oraz całkowity brak tego sprzętu (puste pomosty)

FootB_1.jpg

 

- Pierwszy okręt Современный miał komplet anten - 4 sztuki (nie od początku służby)

 

- kolejne 4 okręty nie miały ich wcale (2. Отчаянный 3. Отличный 4. Осмотрительный 5. Безупречный)

co ciekawe, plany wydawnictwa Gangut, z których pochodzi rysunek parę postów wyżej pokazują Osmotritielnego z kompletem anten

 

- następne 4 okręty (6. Боевой 7. Стойкий 8. Окрылённый 9. Бурный) miały komplet anten – 4 sztuki

 

- od 10 okrętu Гремящий wszystkie pozostałe okręty otrzymały po 2 anteny, montowane na śródokręciu jak na poniższym zdjęciu:

FootB_2.jpg

 

może się zdarzyć, że na fotografiach widoczna jest mniejsza ilość anten, wynika to z faktu iż nie zawsze okręty wchodziły do służby z pełnym wyposażeniem, które było uzupełniane w późniejszym czasie

 

podsumowując, nazwa okrętu – liczba anten kompleksu МП-407 Старт-2

1. Современный - 4

2. Отчаянный - 0

3. Отличный - 0

4. Осмотрительный - 0

5. Безупречный - 0

6. Боевой - 4

7. Стойкий - 4

8. Окрылённый - 4

9. Бурный - 4

10. Гремящий - 2

11. Быстрый - 2

12. Расторопный - 2

13. Безбоязненный - 2

14. Безудержный - 2

15. Беспокойный - 2

16. Настойчивый - 2

17. Адмирал Ушаков (Бесстрашный) - 2

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 199
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

No to mam blad w mojej 200-ce Komu mam teraz Panom z trumpka za niedokladna instrukcje czy Tobie, zes to odkryl

 

czas wziąć na widelec wyrzutnie celów pozornych PK-10,

na pierwszych okrętach nie instalowano tego typu wyrzutni, późniejsze miejsce ich występowania jest puste...

czyli rufa

PK_a1.jpg

i nadbudówka dowodzenia

PK_a2.jpg

ma to miejsce na pierwszych 7 niszczycielach (1. Современный 2. Отчаянный 3. Отличный 4. Осмотрительный 5. Безупречный 6. Боевой 7. Стойкий)

 

od 8 okrętu (Окрылённый) PK-10 pojawiły się zarówno na rufie:

PK_b1.jpg

jak i na nadbudówce dowodzenia:

PK_b2.jpg

rzut z góry nadbudówki dowodzenia (rys. Istoria korabia) pokazujący rozmieszczenie PK-10, PK_b3.jpg

w specyfikacji znajduje się informacja iż niszczyciele posiadały do 8 szt. tego typu wyrzutni, jest to o tyle interesujące iż mimo kiepskich zdjęć na każdym niszczycielu od Okrylennego doszukałem się pełnego zestawu 8 wyrzutni najtrudniej jest dostrzec wyrzutnie znajdujące się przy osłonie radaru Минерал gdyż najczęściej są zasłonięte przez rezerwowy optyczny system kierowania systemu Ураган

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

małe podsumowanie dotychczas omówionych różnic pomiędzy poszczególnymi jednostkami, użyłem w tabeli określeń, które tak na szybko przyszły mi do głowy, szczegóły w dotychczasowych postach

list1m.jpg

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę mała tabelka, słabo czytelna, ale da się przeczytać.

zedytowałem ją troszkę, po kliknięciu pojawia się mam nadzieję troszkę czytelniejsza wersja

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

mały detal, który nie występuje na wszystkich jednostkach, w miarę prosty do usunięcia lub dorobienia w modelu… „listwa” w rufowej części kadłuba tuż nad linią wodną

listwa2.jpg

występuje na okrętach od 6 do 15 (6. Боевой 7. Стойкий 8. Окрылённый 9. Бурный 10. Гремящий (Ведущий) 11. Быстрый 12. Расторопный 13. Безбоязненный 14. Безудержный 15. Беспокойный)

 

pozostałe okręty posiadają w tym miejscu gładki kadłub

listwa1.jpg

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

okręty typu Современный różnią się między sobą również drobnymi szczegółami, wykonując model konkretnego niszczyciela należy zwrócić uwagę m.in. na ilość i rozmieszczenie tratw ratunkowych, występowanie działek salutacyjnych, występowanie i położenie skrzyń (głównie przy działkach sygnalizacyjnych), przebieg listew na nadbudówce dowodzenia oraz hangarze śmigłowca, kolor nazwy okrętu, nr burtowy itp.

w rozpoznawaniu okrętów na zdjęciach niewątpliwie pomagają nr burtowe, powtarzam więc listę prezentowaną już na forum przez Okonka, uzupełniłem ją o kolejne nr burtowe znalezione na fotografiach i zestawieniach:

 

Современный 670 (1980), 760 (1981), 618 (1982), 680 (1982), 402 (1982), 441 (1984), 431 (1988), 420 (1990), 426 (?), 753 (?)

Отчаянный 431 (1981), 684 (1982), 460 (1985), 405 (1987), 417 (1990), 433 (1990), 475 (1991)

Отличный 671 (1983), 403 (1985), 434 (1988), 408 (1990), 151 (1991), 474 (1992)

Осмотрительный 672 (1984), 780 (1986), 755 (1986), 730 (1990), 735 (1993), 730 (1997)

Безупречный 820 (1985), 430 (1986), 681 (1987), 459 (1988), 413 (1991), 417 (1992), 455 (1994), 439 (1995)

Боевой 678 (1986), 640 (1987), 728 (1989), 554 (1990), 770 (1990), 720 (1993)

Стойкий 679 (1986), 645 (1987), 719 (1989), 727 (1990), 743 (1993)

Окрылённый 670 (1988), 444 (1990), 424 (1991), 415 (1996)

Бурный 677 (1988), 795 (1990), 722 (1990), 778 (1994)

Гремящий 680 (1988), 684 (1989), 605 (1990), 420 (1991), 739 (1991), 439 (1991), 429 (1995), 404 (?)

Быстрый 676 (1989), 786 (1991), 715 (1993)

Расторопный 447 (1989), 673 (1990), 633 (1990), 400 (1992), 420 (1994)

Безбоязненный 672 (1990), 711 (1991), 754 (1993)

Безудержный 682 (1991), 444 (1992), 435 (1993), 406 (1994)

Беспокойный 678 (1992), 620 (1993)

Настойчивый 675 (1992), 610 (1993), 810 (1994), 610 (1996)

Бесстрашный 694 (1993), 678 (1995), 434 (1996)

 

próbowałem do powyższej listy dopasować zdjęcia poszczególnych jednostek (mam zamiar przedstawić poszczególne okręty w kolejnych postach) i zastanawia mnie jakie były źródła tworzące tą listę (dość często można ją spotkać w sieci), wielu nr nie dopatrzyłem się na zdjęciach, natomiast niektóre sprawiają wrażenie błędnej interpretacji zdjęć, byłbym więc ostrożny z numerami, które nie mają potwierdzenia w fotografiach,

z racji małej wygody powyższej listy w używaniu do rozpoznawania okrętów uszeregowałem ją rosnąco wg nr burtowych:

 

nr / nazwa okrętu / rok

151 Отличный -1991

400 Расторопный -1992

402 Современный -1982

403 Отличный -1985

404 Гремящий ?

405 Отчаянный -1987

406 Безудержный -1994

408 Отличный -1990

413 Безупречный -1991

415 Окрылённый -1996

417 Отчаянный -1990

417 Безупречный -1992

420 Гремящий -1991

420 Современный -1990

420 Расторопный -1994

424 Окрылённый -1991

426 Современный ?

429 Гремящий -1995

430 Безупречный -1986

431 Отчаянный -1981

431 Современный -1988

433 Отчаянный -1990

434 Отличный -1988

434 Бесстрашный -1996

435 Безудержный -1993

439 Безупречный -1995

439 Гремящий -1991

441 Современный -1984

444 Окрылённый -1990

444 Безудержный -1992

447 Расторопный -1989

455 Безупречный -1994

459 Безупречный -1988

460 Отчаянный -1985

474 Отличный -1992

475 Отчаянный -1991

554 Боевой -1990

605 Гремящий -1990

610 Настойчивый -1993

610 Настойчивый -1996

618 Современный -1982

620 Беспокойный -1993

633 Расторопный -1990

640 Боевой -1987

645 Стойкий -1987

670 Современный -1980

670 Окрылённый -1988

671 Отличный -1983

672 Осмотрительный -1984

672 Безбоязненный -1990

673 Расторопный -1990

675 Настойчивый -1992

676 Быстрый -1989

677 Бурный -1988

678 Боевой -1986

678 Беспокойный -1992

678 Бесстрашный -1995

679 Стойкий -1986

680 Гремящий -1988

680 Современный -1982

681 Безупречный -1987

682 Безудержный -1991

684 Отчаянный -1982

684 Гремящий -1989

690 okręt sprzed. do Chin

693 okręt sprzed. do Chin

694 Бесстрашный -1993

698 okręt sprzed. do Chin

711 Безбоязненный -1991

715 Быстрый -1993

719 Стойкий -1989

720 Боевой -1993

722 Бурный -1990

727 Стойкий -1990

728 Боевой -1989

730 Осмотрительный -1990

730 Осмотрительный -1997

735 Осмотрительный -1993

739 Гремящий -1991

743 Стойкий -1993

753 Современный ?

754 Безбоязненный -1993

755 Осмотрительный -1986

760 Современный -1981

770 Боевой -1990

778 Бурный -1994

780 Осмотрительный -1986

786 Быстрый -1991

795 Бурный -1990

810 Настойчивый -1994

820 Безупречный -1985

 

Jędrek

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Современный

pierwszy niszczyciel od nazwy którego wzięła nazwę cała omawiana seria okrętów i dość znane zdjęcie z prób morskich na Bałtyku gdy okręt nie posiadał jeszcze całego uzbrojenia i wyposażenia

0100.jpg

 

w późniejszym okresie okręt nosił następujące nr burtowe: 670 (1980), 760 (1981), 618 (1982), 680 (1982), 402 (1982), 441 (1984), 431 (1988), 420 (1990), 426 (?), 753 (?)

na zdjęciach wygląda to następująco:

 

670 bardzo znana fotografia (brak działek salutacyjnych)

01670.jpg

 

760

brak zdjęcia

 

618 (brak działek salutacyjnych)

01618.jpg

 

680 (brak działek salutacyjnych)

wyjątkowo dwie fotografie ze względu na słabszą czytelność nr burtowego

01680.jpg

01680_2.jpg

 

402 (okręt posiada działka salutacyjne)

01402.jpg

 

441 (okręt posiada działka salutacyjne)

01441.jpg

 

431

tak została opisana ta fotografia, nie jestem jednak przekonany o słuszności opisu (jeśli ktoś posiada fotografię w jakimś czytelniejszym rozmiarze to proszę o kontakt)

01431.jpg

 

420

brak zdjęcia

 

przeglądając zdjęcia znalazłem jeszcze dwa nr burtowe nie wymienione na pierwotnej liście, pierwszy to

426 – zauważyłem, że ta fotografia opisywana jest również nazwami dwóch pozostałych okrętów z pierwszej trójki, za Sowriemiennym przemawiają anteny sytemu Foot Ball,

01426.jpg

drugi to

 

753

01753.jpg

w obu przypadkach okręt nie posiada działek salutacyjnych

 

na koniec jeszcze jedno zdjęcie z rozbiórki Sowriemiennego, widać fragment nr burtowego i ze względu na trzecią cyfrę nie wygląda mi to ani na 431 (jak na wcześniejszej fotografii ani na żaden z wymienionych nr)

01d4.jpg

 

Jędrek

p.s. jeśli ktoś z odwiedzających wątek posiada fotografie uzupełniające (dotyczyć to będzie również kolejnych okrętów) to proszę o kontakt – z chęcią dla zachowania porządku uzupełnię odpowiedni post

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Современный c.d.

rzeczy, na które warto zwrócić uwagę budując model (na dwóch poniższych zdjęciach okręt nosił nr burtowy 402) to układ listew na nadbudówce dowodzenia, ilość i układ tratw ratunkowych na śródokręciu (2+1+1+1+2 i brak tratwy pomiędzy Front Dome a nadbudówką) i na rufie (podwójny rząd), zagospodarowanie śródokręcia (dodatkowe tratwy pomiędzy pomostami z Foot Ball, pływająca platforma oraz skrzynia obok niej), ustrojstwo kojarzące się z wielkim trapem pod nawisem nadbudówki rufowej (widać je na wielu zdjęciach), żółta nazwa okrętu

01d3.jpg

 

01d3a.jpg

 

jeszcze dwie fotografie na uzupełnienie:

śruba, warto zwrócić uwagę na zakończenie, mi to przypomina śrubę od Alfy

01d1.jpg

i coś z życia załogi, zdjęcie które mi się podoba

01d2.jpg

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli można

 

dość znane zdjęcie z prób morskich na Bałtyku gdy okręt nie posiadał jeszcze całego uzbrojenia i wyposażenia

 

0100.jpg

 

w późniejszym okresie okręt nosił następujące nr burtowe: 670 (1980)

 

Już w czasie prób nosił ten numer. Podobna fotka bez retuszu:

 

8d960ea9d031f27c.jpg

 

 

 

402 (okręt posiada działka salutacyjne)

 

01402.jpg

 

Inna fotka - pokazuje bo wpadła mi ostatnio w łapki

 

05ba969b597b7274.jpg

 

431

tak została opisana ta fotografia, nie jestem jednak przekonany o słuszności opisu (jeśli ktoś posiada fotografię w jakimś czytelniejszym rozmiarze to proszę o kontakt)

 

01431.jpg

 

na koniec jeszcze jedno zdjęcie z rozbiórki Sowriemiennego, widać fragment nr burtowego i ze względu na trzecią cyfrę nie wygląda mi to ani na 431 (jak na wcześniejszej fotografii ani na żaden z wymienionych nr)

 

01d4.jpg

 

Opis fotki sie zgadza bo pokazuje okręt u boku Отчаянный -go ( nr. 417 datowany na 1990) w stoczni złomowej w Murmansku . Na kolejnej fotce posiada ten sam numer i pod nim został złomowany, wiec pod znakiem zapytania pozostają kolejne dwa numery z publikowanych zestawien

 

289210933ab67aaa.jpg

 

Jeszcze w czasie służby pod tym samym numerem :

 

2ee0e46f698c02fb.jpg

 

Jędrek możesz przejąć fotki i wykasować mój post bo nie chcialbym sie wcinać.

 

PS. Robisz kawał dobrej roboty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za dobre słowo (również na PW) miło wiedzieć że ktoś do tego wątku zagląda nie tylko przeglądając ale i analizując to co tu umieszczam, sam uważam się za amatora , który zainteresował się tematem, zebrał parę fotek i zaczyna im się przyglądać, moje opinie mogą więc nie być wolne od błędów, wszelkie uwagi mile widziane

Jeśli można

a nawet trzeba

możesz przejąć fotki i wykasować mój post bo nie chcialbym sie wcinać

póki rozmawiamy ciągiem o jednym okręcie myślę, że nie ma potrzeby tego robić, porządek jest zachowany,

tak dla wyjaśnienia podam, że nie staram się wstawiać wszystkich fotek jakie mam a jedynie choć po jednej potwierdzającej dany nr burtowy + fotki mogące coś wnieść do tematu, głównie z modelarskiego punktu widzenia, w zamiarze temat ten ma być czymś w rodzaju przewodnika a każdy budujący model i tak nie jest zwolniony od analizy zdjęć okrętu, który buduje

 

a teraz odnośnie konkretów

670

Już w czasie prób nosił ten numer. Podobna fotka bez retuszu:

potwierdziłeś moje przypuszczenia, że fotografia była retuszowana

 

431

wpierw

Jeszcze w czasie służby pod tym samym numerem :

a to nie jest Современный ale Отчаянный, serwis dodsmedia.osd.mil zawiera przynajmniej 3 fotografie tego okrętu zrobione podczas jednej sesji, są na tyle dobre iż można nie tylko po braku Foot Ball się zorientować w jednostce ale wręcz odczytać nazwę okrętu na rufie,

 

inna sprawa ma się z fotografiami ze złomowania, w powiększeniu fragment pokazanego już zdjęcia, czy tylko ja mam takie wrażenie, że trzecia cyfra jakoś nie chce się dopasować do jedynki jakoś tak mi za niska jest, chyba że ta jedynka nie ma krótkiego ramienia a jedynie ścięcie na pionowej kresce

01dz.jpg

 

402

Inna fotka - pokazuje bo wpadła mi ostatnio w łapki

dzięki, tej nie miałem jestem łasy na fotki

pod znakiem zapytania pozostają kolejne dwa numery z publikowanych zestawien

na obu zdjęciach nie ma działek 45mm więc pewnie pochodzą z pierwszych lat służby okrętu, Okonek zdradził mi, że ma zdjęcie z nr 753 opisane na 1982 rok i to by się z grubsza zgadzało z naszymi przemyśleniami

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do jedynki to pozwoliłem sobie powiększyć obie fotki. Druga trochę rozmazana ale jedynka ta sama

i o to chodziło, dzięki w większym powiększeniu widać jedynkę wyraźnie, przekonałem się

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki Panowie

seria zdjęć pokazana przez Grzegorza pokazuje nie tylko smutny koniec dwóch niszczycieli ale również wiele detali konstrukcyjnych, żółtą nazwę Sowriemiennego oraz ostatni nr Otczajannego o czym poniżej...

 

2. Отчаянный

nr burtowe wg listy 431 (1981), 684 (1982), 460 (1985), 405 (1987), 417 (1990), 433 (1990), 475 (1991)

jak wspomniał Okonek oraz na prezentowanych przez Grzegorza fotografiach widać iż niszczyciel został złomowany pod nr burtowym 417, powinien więc pojawić się on powtórnie na koniec listy, choć brak mi potwierdzenia w postaci zdjęć dla nr 433 i 475 (koledzy… hallo )

 

431

02_431.jpg

 

684

02_684.jpg

 

460

02_460.jpg

 

405

02_405.jpg

 

417

02_417.jpg

 

433

brak zdjęcia

475

brak zdjęcia

 

na początku służby okręt nie posiadał działek 45mm (nosząc nr burtowy 431 i 684);

warto w przypadku i tego okrętu zwrócić uwagę na rozmieszczenie listew na nadbudówce dowodzenia, hangarze śmigłowca oraz rozmieszczeniu i ilości tratw ratunkowych (już pomiędzy 1 i 2 okrętem widać różnice); nazwa okrętu żółta

02d1.jpg

 

02d2.jpg

(ostatnie dwie fotografie z okresu gdy okręt nosił nr burtowy 405)

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest spora różnica w wyglądzie tej nadbudówki, bezpośrednio ponad kołem ratunkowym. Raz, że urządzenie prawie nad kołem, na jednym i drugim zdjęciu wyglądają inaczej, dwa, na górnym zdjęciu jest jeszcze jakby dodatkowe "pudło", występ ... ? Coś przegapiłem z poprzednich postów (co jest możliwe, bo ilość informacji zaczyna mnie przerastać).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem czy dobrze odczytuję Twoją wiadomość

urządzenie prawie nad kołem, na jednym i drugim zdjęciu wyglądają inaczej

masz na myśli coś co wygląda jak reflektor do sygnalizacji świetlnej? na dolnym zdjęciu jest obrócony

na górnym zdjęciu jest jeszcze jakby dodatkowe "pudło", występ ...

jeśli dobrze myślę o tym o czym Ty myślisz to ten występ jest na wszystkich okrętach

 

natomiast pisząc

(już pomiędzy 1 i 2 okrętem widać różnice)

miałem na myśli fotogafie Sowriemiennego parę postów wyżej, te dwie ostatnie z poprzedniego wątku to Отчаянный z obu burt

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak na razie odniosę się do pierwszego: brałem pod uwagę i to całkiem mocno, że jest to te same urządzenie w prawie prostopadłych ujęciach - i nie pasuje mi to. Nie wiem dla czego, ale wygląda to jak dwa, całkiem różne ustrojstwa.

 

Resztę muszę pooglądać.

 

Jakby co, to jak w Warszawie mówią - sorka wielka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Temat robi sie coraz ciekawszy a i uczestników coraz więcej co mnie bardzo cieszy. Stawiam za wątpliwe numery 433 i 475 datowane kolejno na 1990 i 1991. Dlaczego zmieniano corocznie numery skoro nie robiono tego wcześniej Oczywiście na początku służby jest to widoczne ale później juz jakoś nie a i czasy sie zmieniły. Brak fotek pod ta numeracja wydaje sie to potwierdzać. Może istniały tylko na papierze. Trochę dziwne, ze został złomowany w 2003 roku pod numerem 417 , który otrzymał w 1990 roku. Przydzielono go po raz drugi ? Jakoś nie ma go na liście Myślę wiec, ze wlasnie pod tym numerem zawinął latem 1992 roku do Murmańska na remont, który stał się pierwszym gwoździem do trumny .

 

c48aff86539314c7.jpg

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam, mnie również cieszy zainteresowanie kolegów

Trochę dziwne, ze został złomowany w 2003 roku pod numerem 417 , który otrzymał w 1990 roku. Przydzielono go po raz drugi ?

wybiegając w przyszłość wg listy taki przypadek ma miejsce -> Настойчивый 610 (1993), 810 (1994), 610 (1996) ale do tego jeszcze wrócimy

z drugiej jednak strony

Brak fotek pod ta numeracja wydaje sie to potwierdzać. Może istniały tylko na papierze. Myślę wiec, ze wlasnie pod tym numerem zawinoł latem 1992 roku do Murmańska na remont, który stał się pierwszym gwoździem do trumny

cofając się „okręt wyżej” mamy podobny przypadek, wg listy po nr burtowym 431 Современный powinien otrzymać nr 420 a tymczasem jak zostało pokazane został zezłomowany pod nr 431

 

Jak na razie odniosę się do pierwszego: brałem pod uwagę i to całkiem mocno, że jest to te same urządzenie w prawie prostopadłych ujęciach - i nie pasuje mi to. Nie wiem dla czego, ale wygląda to jak dwa, całkiem różne ustrojstwa.

dla pewności, że o tym samym piszemy

Современный

01dd.jpg

Отчаянный

02dd2.jpg02dd1.jpg

rysunek z planów Okrylennego, wg mnie nie do końca poprawny

08dd.jpg

oraz fotka niszczyciela Настойчивый

16dd.jpg

mam wrażenie, że wrażenie różnicy wynika z jakości zdjęcia i oświetlenia, ale mogę się mylić, w końcu przez tyle lat działalności stoczni poszczególne okręty muszą się różnić między sobą mniej lub więcej

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.