Skocz do zawartości

HMS Victory


Pfeifer

Rekomendowane odpowiedzi

victory1.jpg

 

Prawdopodobnie najbardziej znany żaglowiec w historii angielskiej marynarki. Brał udział w bitwie pod Trafalgarem, na jego pokładzie zginął admirał Horacy Nelson. Początek służby HMS Victory w sukcesy nie obfitował. Zaraz po zwodowadniu w 1759 przesunięto go od rezerwy. W 1778, podczas amerykańskiej wojny o niepodległość uaktywniono go i wyposażono. Okręt pozostawał w mało owocnej służbie do roku 1783, następnie ponownie przesunięto go do rezerwy. Podobna rotacja miała miejsce jeszcze kilkukrotnie.

 

Victory większy rozgłos zyskał po bitwie u przylądka św. Wincentego. Po bitwie, na podstawie uszkodzeń, uznano, że okręt do dalszej służby się nie nadaje i przemianowano go jako pływający magazyn. Do 1800 stał zakotwiczony na rzece Medway w Chatham i służył jako okręt szpitalny dla jeńców francuskich i hiszpańskich. W 1800 admiralicja zleciła generalny remont jednostki połączony z częściową przebudową, zwłaszcza rufy.

 

W 1803 ponownie przywrócono go do służby; w 1805 stał się flagową jednostką admirała Nelsona. Epizod ten - niezwykle krótki - stał się przyczynkiem do ogromnej sławy okrętu. Podczas sławnej bitwy pod Trafalgarem zginął na nim lord Nelson, bitwa została jednak wygrana, flota francusko-hiszpańska rozgromiona, a niebezpieczeństwo napoleońskiego desantu na Wyspy Brytyjskie zostało zażegnane. Reasumując, pomimo dość przeciętnej służby, na finale okręt pięknie zapisał się ww historii żeglugi.

 

Po śmierci Nelsona w 1805, jednostką przez siedem lat dowodził kapitan Sir James Saumarez. Rok 1812 to śmierć okrętu - ponownie zakwalifikowano go jako pływający magazyn i stan ten nie uległ zmianie aż do 1922 roku! Wówczas pod naciskiem Towarzystwa Badań Nautycznych przeholowano go do Portsmouth i ustawiono w suchym doku. Obecnie HMS Victory wciąż należy do Royal Navy i według Brytyjczyków jest najstarszym żaglowcem pozostającym w służbie. W praktyce wygląda to inaczej, ponieważ jednostka nie posiada statusu active i nie jest zdolna do żeglugi, w przeciwieństwie do amerykańskiej fregaty USS Consitution.

 

DANE TECHNICZNE

długość całkowita - 84,43 m

szerokość max. - 15,8 m

zanurzenie - 6,55 m

wys. główn. masztu - 67,05 m

wyporność - ok. 216 ton

powierzchnia żagli - ok. 16 000 m2

prędkość max. - 10 węzłów (14?)

załoga - ok. 821 osób

rok budowy - 1759-65

typ - liniowiec (ożaglowanie pełnorejowe)

stocznia - Chatham Dockyard (W.Brytania)

materiał - drewno (około 2000 drzew, głównie gatunki dębu)

koszt budowy - 63 176 ówczesnych funtów (ok. 20 mln obecnych funtów)

 

I na koniec: salwa burtowa. Imponująca, a pomyślcie, gdyby wszystkie działa wystrzeliły jednocześnie, jak pod Trafalgarem. Sądzę, że dziś nie wytrzymałyby tego burty.

 

 

 

 

Słowo o modelu. Produkcja Revella, skala 1:225. Formy pochodzą z 1959 roku. Inboxa większość z was widziała w innych wątkach o HMS Victory, więc skupię się na poszczególnych elementach. Części są odlane bardzo dobrze, nie ma wielu nadlewek, kadłub i pokłady nieźle spasowane.

 

f8666c3f1a203703med.jpg

Na początek zdjęcie warsztatu. Nie skompletowałem jeszcze wszystkich narzędzi, czeka na mnie jeszcze zakup tamiyi cooper, pędzelka 00 i papieru wodnego. Pozostałe narzędzia pominąłem w kadrze.

 

2ea82ede8cef3ee8med.jpg

Pewne wątpliwości budzi we mnie rufa, linie są słabo widoczne, a detali jest naprawdę dużo. Ale dla modelarza nie ma rzeczy niemożliwych :-P.

 

877799eb88d9a618med.jpg

Najwięcej nadlewek jest przy działach, pozostałe detale są o wiele bardziej czytelne, ale bez piłowania i tak się nie obejdzie.

 

5044033ce36fec5amed.jpg

Pokład prezentuje się zadowalająco. Problemem będzie jego realistyczne oddanie, ale po to są w końcu farby. No i za łatwo też być nie może.

 

ca08980ffc31f735med.jpg

Wątpliwości budzą powyższe wanty i plastikowe żagle. Na chwile obecną nie mam pomysłu jak ten problem rozwiązać, ale prawdopodobnie będzie trzeba wykonać te części samemu.

 

 

 

 

Pozdrawiam i zabieram się do roboty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej chwili jestem na etapie mocowania dział na dolnym pokładzie. Według instrukcji powinny być czarne, wystające elementy pokryłem jednak suchym pędzlem tamiya gunmetal. efekt o niebo lepszy, działa nie wydają się płaskie, uzyskałem coś w stylu odbicia światła.

 

Mam też pewien problem z wiarygodnym odwzorowaniem drewna na górnym pokładzie. Skala nie oddaje dobrze desek (łączenia między nimi są wypukłe) i jest mi dość ciężko oddać pokład w miarę realnie. Będę wdzięczny za poradę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator
Skala nie oddaje dobrze desek (łączenia między nimi są wypukłe) i jest mi dość ciężko oddać pokład w miarę realnie. Będę wdzięczny za poradę.
Wytnij go z balsy lub cieniutkiego forniru - efekt będzie rewelacyjny a wycięcie tak prostego kształtu nie powinno nastręczać problemu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Częśc wszystkim, szukałem sobie z nudów zdjęc i znalazłem na tym forum taki sam model jak mój... no i z tej radości chciałem poddac moją robotę waszej opini. Tylko niewiem jak dodawac zdjęcia....

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witaj

no i z tej radości chciałem poddac moją robotę waszej opini

jak skończony to czekamy w galerii na pokaz Twojego modelu, jeśli jeszcze go budujesz otwórz wątek warsztatowy, koledze Pfeifer nie będziemy zaśmiecać wątku

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.