MrBat Napisano 26 Sierpnia 2010 Share Napisano 26 Sierpnia 2010 Prolog Ostatnimi czasy staram się pomiędzy budową modeli poprawić swoje umiejętności fotograficzne. To co przedstawiam poniżej to efekty moich prób i błędów. Część z tych rzeczy może być równie dobrze herezją, ale mam nadzieję, że uda się nam poprowadzić jakąś dyskusję, która być może pomoże innym modelarzom (w tym mnie :] ). O samych ustawianiach aparatu była mowa w temacie Fotografia modeli, ustawienia aparatu, więc ja chciałbym się skupić bardziej na korekcji zdjęć. Oczywiście priorytetem jest zrobienie dobrego zdjęcia i im mniej w nim ingerencji komputerowej tym lepiej. Ale czasami mam już dość aparatu i jego niekompetencji i biorę sprawy w swoje ręce. Artykuł ten napisałem z myślą o własnej nauce i raczej o modelarzach mniej obeznanych z Photoshopem. Każdy, kto ma pojęcie o fotografii czy obróbce graficznej jako takiej wiele pewnie z niego nie wyniesie, jednak wdzięczny z całego serca będę za wszelkie uwagi. Do obróbki używam Photoshopa 7.0 CE. Niestety aktualnie mam wersję polską, więc nazwy angielskie piszę z pamięci. Proszę zatem nie bić za literówki. Mój aparat nie ma możliwości zapisywania zdjęć w formacie RAW, więc operuję na JPEGach. Motorem napędzającym tego artykułu była chęć zrobienia lepszej galerii modelu BA-10. Stara była robiona w trybie auto, z fleszem i potem jeśli dobrze pamiętam, poddana obróbce w Photoshopie. Efekt może i był ciekawy, ale zdjęcia były zbyt kontrastowe i za jasne. Punkt wyjścia Zdjęcia robię przy pomocy aparatu Power Shot S3 IS Canona. Od kilku dni jestem też szczęśliwym posiadaczem namiotu bezcieniowego, stąd w ogóle pomysł na własne wypociny. Modele doświetlane są przy pomocy dwóch lamp halogenowych 50W (o temperaturze barwowej 5300K). Z tego co czytałem, bardzo ważne jest oświetlenie modelu ze źródeł o tej samej temperaturze. W sumie jakoś do mnie teraz dotarło, że chyba lepsze efekty uzyskałbym robiąc zdjęcia wieczorem, kiedy faktycznie model oświetlony będzie tylko lampami (bez światła dziennego, choć w przypadku poniższego zdjęcia w pokoju nie było zbyt jasno, a światło dzienne wpadające do pokoju było mocno rozproszone przez chmury) Całość wygląda tak: Ustawienia aparatu. Zdjęcia robione w trybie preselekcji przysłony - ręcznie ustawia się przysłonę, a aparat sam dobiera czas migawki. Kiedy fotografowałem Tygrysa próbowałem pobawić się w trybie manualnym, ale okazało się, że automatyczny dobór czasu się sprawdza. Do tego ISO 80, tryb makro, przysłona f8.0 (tj. maksymalna wartość), auto-wyzwalacz na 10 sekund. Do tego czas aparat dobrał 1''. Balans bieli z próbnika (tj. białej kartki). Tło wybrałem szare, za radą Reggy'ego, bo podobno wtedy aparat najmniej wariuje. W przypadku kolorowego Tygrysa, zdjęcia wyszły całkiem niezłe, więc jedynie zrzuciłem je dysk i skompresowałem, żeby galeria nie ładowała się pół dnia. Jednak w przypadku BA-10 (podobnie zresztą miałem z oliwkowym Mustangiem) zdjęcia wyszły dużo gorzej. Ogólnie póki co nie udało mi się uzyskać satysfakcjonujących efektów modeli, które nie grzeszą różnorodnością barw. Na powyższym zdjęciu pojawił się dość irytujący problem "świecenia" się pochyłej płyty, spowodowany odbijaniem się od niej światła. Więc zmieniłem ustawienie lamp i uzyskałem coś takiego. Zdjęcie dosyć wyraźne, ale mało kontrastowe i z mocno zakłamanymi kolorami. Model pomalowany jest na Russian Green, który w rzeczywistości jest dużo bardziej "soczysty". Oczywiście pojawia się tu jeszcze problem monitorów - u każdego zdjęcia będą wyglądać inaczej. Ja pracuję na monitorze LCD, jasność i kontrast mam ustawione zgodnie z tą stroną http://www.ziolek.pl/kalib/kalibr.html Ale idee chyba uda mi się przedstawić. Meritum Photoshop oferuje nam kilkanaście narzędzi do korekcji zdjęć. Ja póki co ograniczę się ledwie do paru z nich. Trzy podstawowe to auto-poziomy (auto-levels), auto-kontrast (auto-contrast) i auto-kolor (auto-color). Wszystkie dostępne w menu Obrazek - Dopasuj (Image - Adjustments). Często wystarczają one do szybkiej poprawy zdjęć. Jednak ich algorytmy nie zawsze dają radę. Na omawianym obrazku np. użycie auto-koloru daje fatalny efekt, gdyż zieleń na modelu zostaje "zszarzona". Na początek użyłem auto-kontrastu. Warto tutaj też wspomnieć, że powyższe funkcje będą dawać inne efekty, w zależności o obszaru obrazka na jakim będziemy pracować. Poniżej mały przykład. Część prawa to auto-poziomy bez żadnego zaznaczenia (czyli domyślnie dla całego obrazka), natomiast po lewej dałem auto-poziomy przy zaznaczonej tylko połowie obrazka. Ma to o tyle znaczenie, że inne efekty uzyskamy przed i po kadrowaniu (o ile kadrowanie przeprowadzamy komputerowo). No dobrze, wstępnie poprawiłem kontrast zdjęcia. Oczywiście jeśli tryb auto nie daje rady, zawsze możemy jasność i kontrast ustawić ręcznie poprzez funkcję... jasność/kontrast (brightness/contrast) w tym samym menu co powyżej. Jednak to jeszcze nie było to. Cienie malowałem czarną pastelą, a na zdjęciu nie są dość ciemne. Więc użyłem bardzo przydatnego moim zdaniem narzędzia Krzywe (Curves). Działanie tego polecenia, przyznam szczerze, nie jest dla mnie do końca jasne, ale metodą prób i błędów szybko można załapać jakie daje efekty i wykorzystać je w praktyce. Poniżej efekt niewielkiej modyfikacji krzywej w kanale RGB (bo można też operować na każdym kanale osobno). To teraz słów parę o wyostrzaniu. Cztery rodzaje filtru wyostrzającego znajdziemy w menu Filtr - Wyostrzanie (Filter - Sharpen). Jest to prosty sposób na poprawienie wyglądu zdjęcia, choć trzeba uważać, coby nie przesadzić. Efekty działania wyostrzania zamieszczam poniżej (dwa ostatnie pola to filtr Wzmocnienie (Unsharp Mask) przy różnych parametrach. Ja do swojego zdjęcia użyłem Wyostrzania (Sharpen). Uznałem już, że zdjęcie jest wyraźne i ma odpowiedni kontrast. Zostało jedynie poprawienie kolorów, bo nie mają one wiele wspólnego z rzeczywistością. W lewą rękę złapałem model, w prawą myszkę i patrząc raz na model, raz na monitor przystąpiłem do korekcji kolorów. Do tego celu użyłem narzędzia Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation) ze znanego nam już menu. Wpierw musimy znaleźć interesującą nas barwę. Możemy ją wybrać z menu lub posłużyć się próbnikiem (tj. kliknąć na obrazku na kolor, jaki nas interesuje). W moim przypadku próbnikiem najechałem na zielonkawy obszar modelu co zostało zinterpretowane jako cyjany. Następnie bawiłem się suwakami, aż uzyskałem odpowiednie kolory - konkretnie barwę (hue) -40, nasycenie (saturation) -40 oraz jasność (brightness) -25. Efekt poniżej: Kolor nadwozia moim zdaniem jest już zgodny z rzeczywistością. Jednak koła były pomalowane na czarno i przetarte na szaro. Więc i je należało skorygować. Metodą jak powyżej, najechałem na przednie koło i ustawiłem parametry kolejno: +30, -65, -40. Dzięki czemu od razu poprawiły mi się wszystkie cienie. Gotowe! Zdjęcie poprawione i wygląda o niebo lepiej. Żeby móc łatwo dostrzec różnicę, na koniec typowe zdjęcie "przed i po": Epilog Wielu modelarzy lubi się też bawić w fotomontaże, w tym popularne przerabianie zdjęć na czarno białe. W tym celu najlepiej użyć narzędzia Obrazek - Dopasuj - Mieszanie Kanałów (Image - Adjustments - Channel Mixer) z włączoną opcją Monochromatycznie (Monochromatic). Jego główną zaletą jest to, że daje pełną kontrolę nad efektem, w przeciwieństwie np. do przejścia na grayscale czy użycia Usuń Kolor (Desaturate). Ogólna zasada jest taka, aby suma wszystkich parametrów dawała 100%, ale oczywiście nikt nie zabrania eksperymentów, żeby uzyskać jakieś bardziej artystyczne efekty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
stroju Napisano 26 Sierpnia 2010 Share Napisano 26 Sierpnia 2010 No i piękny artykuł, przyda mi się bo mam wersję CS3 ale nie za bardzo wiedziałem jak się do tego zabrać. DZIĘKUJEMY! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moses Napisano 27 Sierpnia 2010 Share Napisano 27 Sierpnia 2010 Zamiast się pierdzielić z filtrami w stylu sharpen mask nie lepiej kontrast ustawić warstwą korekcyjną właśnie kontrastu i jasności? w palecie Layers na dole są takie małe przyciski, jeden z nich to adjustment layer, dzięki temu można edytować w każdej chwili ustawienia kontarstu. Znajdują się też tam m.in wspomniany przez Ciebie Hue and saturation. Dzięki temu uwolnimy się od ciągłego ctr+z kiedy coś nie wyjdzie. Filtr wyostrzania nie służy do nadawania kontrastu. Poza tym dodatkowo warto użyć też narzędzie (w adjustmentach można ją znaleść) Shadow & Highlight. Twoje pierwsze zdjęcie. Maska Brightness contrast B-13 C84 Shadow Highlight automatycznie Barwa i nasycenie dodatkowo wg Twoich ustawień, natomiast zdjęty dodatkowo niebieski z kół. Poza tym po prawej stronie masz na wszystko założony filtr wyostrzania. Nie wiem jak dla Ciebie ale jak na mój gust grafika to ten po lewej lepiej wygląda P.S. Oczywiście kolory modelu są ustawione na pałę. Nie wiem jaki powinien być odcień tego zielonego, poza tym o tej porze nie chce mi się zabardzo bawić aby odpowiednie wartości dobrać pod gotowe zdjęcie MrBata. Chodziło tylko o ukazanie że są narzędzia które służą do obróbki kolorystycznej zdjęć (Hue Saturation Brightness Contrast itd) a filtry to narzędzia służące do czego innego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artur D. Napisano 27 Sierpnia 2010 Share Napisano 27 Sierpnia 2010 Jak dla mnie rewelacja Wyjaśnione metodą łopatologiczną Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MrBat Napisano 27 Sierpnia 2010 Autor Share Napisano 27 Sierpnia 2010 Filtr wyostrzania nie służy do nadawania kontrastu. No niby temat może to sugerować, ale nigdzie nie napisałem, że wyostrzanie służy do nadawania kontrastu. Jak dla mnie jest to całkiem przyjemny filtr, który pozwala "polepszyć" zdjęcie, poprawiając jego odbiór. Wiadomo oczywiście, że sporą rolę odgrywają tu gusta, więc niech każdy sam zdecyduje czy warto zwrócić na ten filtr uwagę czy go skreślić. w palecie Layers na dole są takie małe przyciski, jeden z nich to adjustment layer, dzięki temu można edytować w każdej chwili ustawienia kontarstu. Znajdują się też tam m.in wspomniany przez Ciebie Hue and saturation. Dzięki temu uwolnimy się od ciągłego ctr+z kiedy coś nie wyjdzie. Tu masz oczywiście 100% racji. No i dodatkową zaletą jest stworzenie pewnego rodzaju "szablonu", dzięki czemu możemy szybko poprawić serię podobnych zdjęć poprzez tylko wymianę warstwy obrazka i ewentualnych drobnych poprawek. Shadow Highlight automatycznie Podobno funkcja ta jest całkiem zmyślna. Jedyny problem, że nie występuje w starszych wersjach PSa, w tym używanej przeze mnie siódemce. Na koniec, skoro już postanowiłeś zająć się pierwszym zdjęciem, to i ja chciałem pokazać efekt z wyostrzeniem (po prawej) i bez (po lewej). Poza tym Jasność/Kontrast, Krzywe i Barwa/Nasycenie. Oczywiście nie patrzcie na koła, bo te z przodu są niewyraźne przez złe ustawienie ostrości przy robieniu zdjęcia i ciężko byłoby to poprawić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.