Skocz do zawartości

Cessna UC-78 Bobcat - 1/72 - Pavla


ZIO BY NAITT

Rekomendowane odpowiedzi

Dawno nie było z mojej strony warsztatu, a więc :

 

Na początek mały rys historyczny (zapożyczony ze strony Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie)

 

Mimo iż doktryna wojenna Stanów Zjednoczonych w latach dwudziestych i trzydziestych nie przewidywała możliwości udziału tego kraju w większych konfliktach, to jednak po wprowadzeniu w życie Aktu o Korpusie Powietrznym z 1926 roku dało się zauważyć pewne zmiany w podejściu do szkolenia pilotów. Stopniowo samoloty jednosilnikowe były zastępowane dwusilnikowymi. Szkolenie załóg bombowych wymagało bowiem stworzenia szkolnego samolotu wielosilnikowego.

W początku 1939 roku szef biura konstrukcyjnego zakładów Cessna Aircraft Corporation w Wichita inż. Tom Selter zaprojektował dwusilnikowy, pięciomiejscowy samolot o konstrukcji mieszanej. Oblatany w tym samym roku T-50 wszedł do seryjnej produkcji w zakładach Cessna w roku następnym. Płatowcem tym zainteresowały się władze wojskowe i od roku 1940 zakłady Cessna rozpoczęły masową produkcję treningowych AT-8 i AT-17. Maszyna, będąca pierwszą dwusilnikową konstrukcją firmy, wyposażona w silniki gwiazdowe Jacobs otrzymała nazwę Bobcat. Łącznie powstały 2042 samoloty wszystkich wersji.

 

Odmiana przeznaczona dla Lotnictwa Armii Stanów Zjednoczonych (USAAF) budowana była pod oznaczeniem UC-78 i służyła do szkolenia załóg

oraz lotów dyspozycyjnych. Po zakończeniu wojny duża liczba tych samolotów została sprzedana w ramach demobilu do wielu krajów. Polska zakupiła wówczas 21 sztuk. Wszystkie sprowadzone Cessny pochodziły z produkcji wojennej - do stanu użyteczności doprowadzono 14 egzemplarzy, reszta służyła jako zbiór części zamiennych.

PLL LOT eksploatował Cessny Bobcat do 1949 roku. Potem jedyny nie skasowany samolot (SP-LEM) przekazano Instytutowi Lotnictwa, gdzie otrzymał rejestrację SP-GLC i był użytkowany do 1962 roku. W lipcu 1953 roku wykonano z jego pokładu rekordowe skoki spadochronowe z wysokości 4800 i 4600 m.

Swą długowieczność Cessna UC-78 SP-GLC zawdzięczała "kanibalizacji" innych samolotów tego typu. Dla upamiętnienia tego na części dziobowej kadłuba wymalowano charakterystyczny motyw paszczy rekina.

Po wycofaniu z eksploatacji w 1967 roku, UC-78 Bobcat SP-GLC został przekazany do zbiorów Muzeum. Jest on obecnie prezentowany w barwach Instytutu Lotnictwa.

 

Natomiast sam zestaw to raczej miernej jakości short run - inbox:

 

http://www.fortunecity.com/meltingpot/portland/971/Inbox/t-v/t-50-bobcat-i.htm

 

Sam model planuję wykonać w malowaniu SP-GLC (kalkomanie SP-Decals)

 

Proces twórczy:

 

DSCF3224.jpg

Mniejszości - elementy z żywicy i blachy - tutaj jeszcze bez problemów.

 

DSCF3217.jpg

Osłony silników - te wymagały odpowiedniego wygięcia - po przymiarce na sucho uzyskałem kształt elipsy.

 

DSCF3218.jpg

Połówki kadłuba (będzie jeszcze brudzing) - nie licząc braku jakichkolwiek elementów ustalających też poszło gładko.

 

DSCF3215.jpg

Gondole silników i golenie podwozia głównego - dramat - długość goleni podwozia godna Storcha (nie wiem czym się Pavla kierowała), gniazda kotwiczenia goleni nawet nie zaznaczone, uwagę zwraca dbałość producenta o pasowność poszczególnych elementów gondoli.

 

Na razie tyle, ciąg dalszy nastąpi.

 

PZDR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzadki model no i rzadkie malowanie- "kanibala" też bym chętnie sobie zrobił.

W którymś "ModelFANIE" był artykuł ze zdjęciami wnętrza i detalami tego krakowskiego eksponatu. Moge użyczyć w razie potrzeby.

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Jakoś mi ta paszcza rekina nie za bardzo pasuje do tego samolotu, ma zbyt wegetariańską sylwetkę A sam model prezentuje się świetnie. Zapowiada się kolejne piękny element Twojej kolekcji Ten srebrny kolor to co jest za farba?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.