Warka Bear Napisano 28 Kwietnia 2011 Share Napisano 28 Kwietnia 2011 PZL Okecie. 1992-1993? Zdjecia wykonalem Zenithem 122, bez lampy na filmie Fuji ASA 400 i zeskanowane. Na koniec dwa rodzynki. Oblot prototypu: Oblot po remoncie. Samolot leci na pelnej predkosci! Uwaga! Wszystkie zdjecia tu opublikowane mozna wykorzystywac tylko i wyöacznie jako dokumentacje modelarska. Sa zabezpieczone znakami wodnymi i prawami autorskimi. Kopiowanie i powielanie bez pisemnej zgody autora surowo zabronione! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 29 Kwietnia 2011 Share Napisano 29 Kwietnia 2011 Świetne, historyczne zdjęcia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Warka Bear Napisano 29 Kwietnia 2011 Autor Share Napisano 29 Kwietnia 2011 PZL. 130 T "Orlik" HISTORIA: Projekt wstępny PZL-130 Orlik został wykonany w latach 1979-80 przez inż. Andrzeja Frydrychewicza i inż. Tomasza Wolfa. Samolot jest przeznaczony do zaawansowanege treningu pilotów odrzutowców. Ma on podobną charakterystykę lotną i rozplanowanie kabiny jak samolot odrzutowy, ale dzięki napędowi śmigłowemu jest tańszy w eksploatacji. Pierwszy prototyp oblatano 12 października 1984 roku. Był on napędzany silnikiem M14-PM o mocy 243kW (330KM). Wstępną produkcję seryjną z silnikami tłokowymi uruchomiono w roku 1986.W między czasie rozwijano dwie wersje z silnikiem turbośmigłowym, jedną w kooperacji z kanadyjską firmą Airtech Canada, drugą w PZL z czeskim silnikiem Walter M-601, oblataną 12 stycznia 1989. W roku 1991 oblatano prototyp nowej znacznie ulepszonej wersji Orlika PZL-130T. Produkcję seryjną uruchomiono w roku 1991. Samoloty były produkowane w różnych wariantach z różnymi silnikami i wyposażeniem. Są one używane w lotnictwie wojskowym do szkolenia pilotów. Zdjęcia przedstawiają eksperymentalną wersję PZL-106T z silnikiem Pratt & Whitney KONSTRUKCJA: Kadłub metalowy skorupowy. Skrzydła o wzniosie 5° i skręceniu aerodynamicznym 4°. Wyposażone w lotki szczelinowe i klapy Fowlera. Osłona kabiny wykonana jako całość, otwierana na bok. Dwa fotele wyrzucane, typu Martin-Baker. Tylny fotel umieszczony wyżej dla polepszenia widoczności do przodu. Podwozie chowane hydraulicznie wyposażone w hamulce dyskowe i amortyzatory olejowo-powietrzne. Silnik turbo odrzutowy Walter M-601E o mocy 490kW (665KM). DANE TECHNICZNE: Rozpietosc: 9,00 m. Dlugosc: 9,00 m. Wysokosc: 3,53 m. Powierzchnia plata: 13,00 m2 Masa wlasna: 1600 kG Masa startowa maks. 2700 kG Predkosc maks. 501 km/h Predkosc min. 118 km/h Wznoszenie maks. 13.30 m/s. Pulap: 10000 m. Zasieg: 1200 km. Rozbieg: 222 m. Dobieg: 390 m. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wymysł Napisano 11 Maja 2011 Share Napisano 11 Maja 2011 Świetne zdjęcia. Dzięki. Tylko ostatnie (kokpitu) nie pokazuje SP-WCA, lecz prototyp PZL-130TC SP-PCE. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano 11 Maja 2011 Share Napisano 11 Maja 2011 Warto byłoby też napisać, że oba zdjęcia w locie przedstawiaja inne wersje niż opisywana tu wersja T. Zdjęcie górne TC-1, dolne TB. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.