Skocz do zawartości

PZL-130 T "Orlik" SP-WCA "Coca Cola"


Warka Bear

Rekomendowane odpowiedzi

PZL Okecie. 1992-1993?

Zdjecia wykonalem Zenithem 122, bez lampy na filmie Fuji ASA 400 i zeskanowane.

 

80f8a01ed1911dc1.jpg

 

d6a4d55442606ea8m.jpg 9a191910506a14a6m.jpg 68fc556900f4738cm.jpg 86d72e2e7a9611a1m.jpg 86d72e2e7a9611a1m.jpg 5426bb0659b3ee73m.jpg 4dff4b0ff4f7930fm.jpg

 

66e27dbf8f833d1dm.jpg 772ea55a8b1a6abfm.jpg 7d7041eec7780978m.jpg c06838d3868b043em.jpg 06a3ad3cb59d0e2dm.jpg 8a0b9063e9282801m.jpg 1e522ca3aee7983em.jpg

 

5fa56f8a42b46846m.jpg c831e473622993bcm.jpg a5744ef9cb19681fm.jpg

 

Na koniec dwa rodzynki.

 

Oblot prototypu:

 

c6c93f8b8ac4cce4m.jpg

 

Oblot po remoncie. Samolot leci na pelnej predkosci!

 

e0ab6f10f776dfb2m.jpg

 

Uwaga! Wszystkie zdjecia tu opublikowane mozna wykorzystywac tylko i wyöacznie jako dokumentacje modelarska. Sa zabezpieczone znakami wodnymi i prawami autorskimi. Kopiowanie i powielanie bez pisemnej zgody autora surowo zabronione!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PZL. 130 T "Orlik"

 

HISTORIA:

 

Projekt wstępny PZL-130 Orlik został wykonany w latach 1979-80 przez inż. Andrzeja Frydrychewicza i inż. Tomasza Wolfa. Samolot jest przeznaczony do zaawansowanege treningu  pilotów odrzutowców. Ma on podobną charakterystykę lotną i rozplanowanie kabiny jak samolot odrzutowy, ale dzięki napędowi śmigłowemu jest tańszy w eksploatacji.  Pierwszy prototyp oblatano 12 października 1984 roku. Był on napędzany silnikiem M14-PM o mocy 243kW (330KM). Wstępną produkcję seryjną z silnikami tłokowymi uruchomiono w roku 1986.W między czasie rozwijano dwie wersje z silnikiem turbośmigłowym, jedną w kooperacji z kanadyjską firmą Airtech Canada, drugą w PZL z czeskim silnikiem Walter M-601, oblataną 12 stycznia 1989. W roku 1991 oblatano prototyp nowej znacznie ulepszonej wersji Orlika PZL-130T. Produkcję seryjną uruchomiono w roku 1991. Samoloty były produkowane w różnych wariantach z różnymi silnikami i wyposażeniem. Są one używane w lotnictwie wojskowym do szkolenia pilotów. Zdjęcia przedstawiają eksperymentalną wersję PZL-106T z silnikiem Pratt & Whitney

 

KONSTRUKCJA:

 

Kadłub metalowy skorupowy. Skrzydła o wzniosie 5° i skręceniu aerodynamicznym 4°. Wyposażone w lotki szczelinowe i klapy Fowlera. Osłona kabiny wykonana jako całość, otwierana na bok. Dwa fotele wyrzucane, typu Martin-Baker. Tylny fotel umieszczony wyżej dla polepszenia widoczności do przodu. Podwozie chowane hydraulicznie wyposażone w hamulce dyskowe i amortyzatory olejowo-powietrzne. Silnik turbo odrzutowy Walter M-601E o mocy 490kW (665KM).

 

DANE TECHNICZNE:

 

Rozpietosc: 9,00 m.

Dlugosc: 9,00 m.

Wysokosc: 3,53 m.

Powierzchnia plata: 13,00 m2

Masa wlasna: 1600 kG

Masa startowa maks. 2700 kG

Predkosc maks. 501 km/h

Predkosc min. 118 km/h

Wznoszenie maks. 13.30 m/s.

Pulap: 10000 m.

Zasieg: 1200 km.

Rozbieg: 222 m.

Dobieg: 390 m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Warto byłoby też napisać, że oba zdjęcia w locie przedstawiaja inne wersje niż opisywana tu wersja T.

Zdjęcie górne TC-1, dolne TB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.