Jump to content

Fiat 126 ''Wszędołaz''


plastikk
 Share

Recommended Posts

Czyli Maluch na gąsienicach.

IMG_1906.jpg

IMG_1905.jpg

IMG_1903.jpg

Za Wiki:

W latach 1979-80 w Zakładzie Transportu Energetyki w Radomiu skonstruowano "Wszędołaza" - gruntowną przeróbkę Fiata 126p z gąsienicowym napędem i możliwością pływania.

Link to comment
Share on other sites

W planach miał mieć zastosowanie przy konserwacji linii elektrycznych. (Jak Suzuki LJ - dwusuwowy protoplasta Samuraja)

W testach wyszło na jaw, że zawieszenie jest "skopane" nie mógł wjechać na wysoki krawężnik.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Witam

Tak na szybko kilka informacji o tym "maluszku":

 

- powstał w ZTE w Radomiu, będąc przeróbką nowo zakupionego pojazdu;

- na początku nazywał się "BeKa 3", tzn. jest to skrót od inicjałów ówczesnego dyrektoa Zakładu Trasnportu Energetyki,

czyli " Białek Kryspin ". Cyfra 3 oznaczała tak trochę w przenośni liczbę konstruktorów przy nim pracujących;

- z informacji jakie posiadam od osoby bezpośrednio pracującej przy powstawaniu tego pojazdu wynika, że z zewnątrz zakupiono tylko gąsiennice i układ przeniesienia napędu. Reszta powstała na miejscu, koła jezdne to ręczne formowanie z blachy, amortyzatory pochodziły z motocykla WSK;

- nie uporano się nigdy z problemem spadających przy skręcie gąsiennic, tak więc pojazd "zakręcał na dwa razy", nie był możliwy skręt w miejscu.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

"Fiat 126p „Samuraj” zaliczany jest do kategorii pojazdów marki SAM, czyli pojazdów złożonych samodzielnie, w którym wykorzystano do budowy podwozie oraz jednostkę napędową samochodu Suzuki Samurai oraz nadwozie polskiego Fiata 126p. Samochód ten posiada silnik z przodu (w miejscu bagażnika), co z kolei wymusiło konieczność zmiany otwierania klapy przedniej w stronę szyby przedniej, a nie jak w oryginale od szyby. Ciekawostką również jest fakt, iż pojazd ma zamontowaną instalację gazową, a także posiada napęd na 4 koła. Napęd na wszystkie osie przenoszony jest za pomocą specjalnej przekładni redukcyjnej. Zastosowanie takiego rozwiązania oraz dodanie ogromnych bulwarowych opon sprawia, że pojazd może pełnić funkcję samochodu terenowego. Innowacyjnym gadżetem jest również przycisk na desce rozdzielczej do rozruchu silnika zamiast tradycyjnej stacyjki z kluczykiem oraz elektrycznie opuszczane szyby."

 

sam.jpg

DSC01911.jpg

fot3.jpg

(zdjęcia i opis z www.muzeumtechniki.eu)

Link to comment
Share on other sites

Bodajże w 1998-ym podziwiałem go na żywo na zlocie pojazdów militarnych w Pożdżenicach (w okolicach Łodzi). W rozmowie z budowniczym/projektantem dowiedziałem się, że elektryczny napęd szyb wymuszony został wysuniętą do tyłu deską rozdzielczą i korbki się nie mieściły.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.