Skocz do zawartości

Fiat 126 ''Wszędołaz''


plastikk

Rekomendowane odpowiedzi

Czyli Maluch na gąsienicach.

IMG_1906.jpg

IMG_1905.jpg

IMG_1903.jpg

Za Wiki:

W latach 1979-80 w Zakładzie Transportu Energetyki w Radomiu skonstruowano "Wszędołaza" - gruntowną przeróbkę Fiata 126p z gąsienicowym napędem i możliwością pływania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W planach miał mieć zastosowanie przy konserwacji linii elektrycznych. (Jak Suzuki LJ - dwusuwowy protoplasta Samuraja)

W testach wyszło na jaw, że zawieszenie jest "skopane" nie mógł wjechać na wysoki krawężnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Witam

Tak na szybko kilka informacji o tym "maluszku":

 

- powstał w ZTE w Radomiu, będąc przeróbką nowo zakupionego pojazdu;

- na początku nazywał się "BeKa 3", tzn. jest to skrót od inicjałów ówczesnego dyrektoa Zakładu Trasnportu Energetyki,

czyli " Białek Kryspin ". Cyfra 3 oznaczała tak trochę w przenośni liczbę konstruktorów przy nim pracujących;

- z informacji jakie posiadam od osoby bezpośrednio pracującej przy powstawaniu tego pojazdu wynika, że z zewnątrz zakupiono tylko gąsiennice i układ przeniesienia napędu. Reszta powstała na miejscu, koła jezdne to ręczne formowanie z blachy, amortyzatory pochodziły z motocykla WSK;

- nie uporano się nigdy z problemem spadających przy skręcie gąsiennic, tak więc pojazd "zakręcał na dwa razy", nie był możliwy skręt w miejscu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

"Fiat 126p „Samuraj” zaliczany jest do kategorii pojazdów marki SAM, czyli pojazdów złożonych samodzielnie, w którym wykorzystano do budowy podwozie oraz jednostkę napędową samochodu Suzuki Samurai oraz nadwozie polskiego Fiata 126p. Samochód ten posiada silnik z przodu (w miejscu bagażnika), co z kolei wymusiło konieczność zmiany otwierania klapy przedniej w stronę szyby przedniej, a nie jak w oryginale od szyby. Ciekawostką również jest fakt, iż pojazd ma zamontowaną instalację gazową, a także posiada napęd na 4 koła. Napęd na wszystkie osie przenoszony jest za pomocą specjalnej przekładni redukcyjnej. Zastosowanie takiego rozwiązania oraz dodanie ogromnych bulwarowych opon sprawia, że pojazd może pełnić funkcję samochodu terenowego. Innowacyjnym gadżetem jest również przycisk na desce rozdzielczej do rozruchu silnika zamiast tradycyjnej stacyjki z kluczykiem oraz elektrycznie opuszczane szyby."

 

sam.jpg

DSC01911.jpg

fot3.jpg

(zdjęcia i opis z www.muzeumtechniki.eu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bodajże w 1998-ym podziwiałem go na żywo na zlocie pojazdów militarnych w Pożdżenicach (w okolicach Łodzi). W rozmowie z budowniczym/projektantem dowiedziałem się, że elektryczny napęd szyb wymuszony został wysuniętą do tyłu deską rozdzielczą i korbki się nie mieściły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.