dewertus Napisano 26 Września 2011 Share Napisano 26 Września 2011 Witam, Sekcja "czerwona" kolekcji koreańskiej wzbogaciła się o kolejny model - Jakowlew Jak-9M w barwach lotnictwa północnokoreańskiego (KPAFAC), okolice rzeki Yalu, Korea 1952. Rys historyczny Pierwsze spotkanie północnokoreańskich pilotów z samolotami Jakowlewa miało miejsce już 1946 roku. W połowie roku Rosjanie dostarczyli pierwszą partię Jaków-7W/9W do jednostek szkolnych a bojowe Jaki-9U/P do mieszanej dywizji lotniczej (KPAFAC). Formowanie lotnictwa północnokoreańskiego realizowane było w oparciu o aerokluby gdzie stacjonowały jednostki sowieckie (Pyongyang, Sinuiju, Hamhung, Chonjin and Huer Ne). Jest wysoce prawdopodobne, że cześć sprzętu latającego Rosjanie pozostawili nowym właścicielom – może to tłumaczyć informacje o Jakach-3 i wcześniejszych wersjach „dziewiątek” będących na stanie lotnictwa północnokoreańskiego. Według różnych źródeł w chwili ataku na Koreę Południową na stanie DPRK AF (KPAFAC) znajdowało się od 70 do 120 Jaków-9 (w zdecydowanej większości w wersji U i P). Od samego początku „dziewiątki” były intensywnie wykorzystywane w lotach bojowych: głównie jako eskorta Iłów-10, choć równie często kierowano je do ataków naziemnych, głównie na lotniska. Już pierwszego dnia Jaki odnotowują spory sukces – podczas porannego ataku na lotnisko w Seulu niszczą C-54 należący do USAF i 7 z 16 południowokoreańskich samolotów szkolno-treningowych (głównie T-6). Dwa dni później (27.06.1950) ponoszą pierwsze straty: do niedawna pierwsze zestrzelenie uzyskane przez pilotów USAF (Hudson/Fraser – F-82) wiązane było z Jakiem-9 (ale obecnie panuje przeświadczenie że był to Jak-18) to wątpliwości nie ma co do zestrzelenia dwóch „dziewiątek” eskortujących Iły-10 (Little i Moran na F-82). Już następnego dnia piloci Jaków biorą „rewanż” na Twin Mustangach niszcząc jednego z nich na lotnisku. 29 czerwca pierwszy raz dochodzi do walki pomiędzy Jakami a B-29 (jeden Jak zostaje uszkodzony ogniem strzelców pokładowych). W tym samym dniu pierwsze Jaki wpisują na listę zwycięstw piloci F-80 (Norris) i F-51 (Burns i Sandlin). Także piloci B-26 meldują o zniszczeniu Jaka-9 w ogólnej liczbie 25 samolotów DPRK AF zniszczonych w tym dniu na ziemi. Północni Koreańczycy zapisują na konto Jaków jednego C-54 zniszczonego na ziemi. Lipiec 1950 to najbardziej intensywny okres w walkach Jaków. 03 lipca ma miejsce pierwsza walka pomiędzy Jakami a USN – w jej wyniku „otwarcie” uzyskuje Polg i Brown na F9F-3 niszcząc po jednym Jaku na ziemi i w powietrzu. Kilka dni później piloci Jaków mają powody do zadowolenia – 12 lipca udaje im się zestrzelić B-29 i L-4 oraz uszkodzić B-26, a 20 lipca uszkodzić B-29. Jednak w tym miesiącu ponoszą poważne straty w walkach z pilotami USAF – łącznie 5 w powietrzu i 16 na ziemi. Sierpień przynosi bardzo rzadki sukces pilotom północnokoreańskim – w wyniku ataku Jaków-9 poważnie zostaje uszkodzony brytyjski niszczyciel (23.08.1950). 15 września Marines zdobywają jednego Jaka-9 i 2 Iły-10 na opuszczonym lotnisku (chyba Kimpo). Z końcem roku zdecydowana większość samolotów północnokoreańskich zostaje zniszczona, a resztki wycofane na terytorium Chin. Ostatnie zestrzelenie Jaka-9 zostało zgłoszone przez pilota USMC w dniu 07 czerwca 1952 (zestrzelenie w nocy na F4U-5NL uzyskał Andre). Ogółem podczas wojny Koreańskiej piloci ONZ zgłosili 29 zestrzeleń Jaków-9. Nie jest to liczba potwierdzona, ponieważ zdarzało się, że piloci dokonywali błędnej identyfikacji (kilka razy zgłaszano zestrzelenie Jaka-3, Jaka-17??? oraz mylono go z Ła-9/11). Najlepszy pilot północnokoreański - Kim Gi Ok pierwsze sukcesy odniósł pilotując Jaka-9. W literaturze najczęściej przypisuje mu się 9 zwycięstw, choć podobno po częściowym udostępnieniu archiwów chińskich i koreańskich udało się zweryfikować niektóre zgłoszenia i ostatecznie ich liczba wzrosła do 17. Za zasługi i sukcesy w walce z imperializmem w dniu 15.01.1951 otrzymał tytuł Bohatera DPRK. Jak-9 w zgłoszeniach pilotów ONZ 27-Jun-1950: USAF 68 FIS, 8 FBW - F-82G - William Hudson - Carl Fraser 27-Jun-1950: USAF 68 FIS, 8 FBW - F-82G - Charles Moran - Fred Larkins 29-Jun-1950: USAF 80 FBS, 8 FBW - F-51D - Harry T. Sandlin 29-Jun-1950: USAF 35 FBS, 8 FBW - F-51D - Richard J. Burns 30-Jun-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - Charles A. Wurster 30-Jun-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - John B. Thomas 3-Jul-1950 : USN VF-51 - F9F-3 - Leonard H. Plog 3-Jul-1950 : USN VF-51 - F9F-3 - Eldon W. Brown 15-Jul-1950: USAF 39 FIS, 51 FIW - F-80C - Robert A. Coffin 17-Jul-1950: USAF 35 FBS, 8 FBW - F-80C - Francis B. Clark 19-Jul-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - Elwood A. Kees 19-Jul-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - Robert D. McKee 19-Jul-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - Charles A. Wurster 20-Jul-1950: USAF 35 FBS, 8 FBW - F-80C - Robert L. Lee 20-Jul-1950: USAF 35 FBS, 8 FBW - F-80C - David H. Goodnought 1-Nov-1950: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - Alma Flake / R.Thresher 2-Nov-1950: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - Alma R. Flake 2-Nov-1950: USAF 12 FBS, 18 FBW - F-51D - James L. Glessner 6-Nov-1950: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - Howard I. Price 6-Nov-1950: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - H. Price / H. Reynolds 26-Jan-1951: USAF 523 FES, 27 FEG - F-84E - Jacob Kratt Jr. 5-Feb-1951: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - Arnold Mullins 21-Apr-1951: USMC VMF-312 - F4U-4 - Harold D. Daigh 21-Apr-1951: USMC VMF-312 - F4U-4 - Philip C. DeLong 21-Apr-1951: USMC VMF-312 - F4U-4 - Philip C. DeLong 20-Jun-1951: USAF 18th Group - F-51D - John B. Harrison 4-May-1952: USAF 16 FIS, 51 FIW - F-86E - James A. McCulley 7-Jun-1952: USMC VMF(N)-513 - F4U-5NL - John W. Andre 3-Nov-1952: USMC VMF(N)-513 - F3D-2 - William Stratton/Hans Hoglind 29.06.1950: USAF B-26 1 x Jak-9 zniszczony na ziemi 03.07.1950: Plog USN F9F-3 1 x Jak-9 zniszczony na ziemi 03.07.1950: Brown USN F9F-3 1 x Jak-9 zniszczony na ziemi 04.07.1950: USN F9F-3 1 x Jak-9 uszkodzony na ziemi 15.07.1950: USAF F-80 2 x Jak-9 zniszczony na ziemi 19.07.1950: USAF F-80C 14 x Jak-9 zniszczony na ziemi 22.04.1952: Kincheloe USAF F-86 1 x Jak-9 zniszczony/uszkodzony na ziemi (nie zaliczony/zgłoszony) 22.04.1952: Harris USAF F-86 1 x Jak-9 zniszczony/uszkodzony na ziemi (nie zaliczony/zgłoszony) 24.04.1952: Kincheloe USAF F-86 3 x Jak-9 zniszczony/uszkodzony na ziemi (nie zaliczony/zgłoszony) 24.04.1952: Harris USAF F-86 2 x Jak-9 zniszczony/uszkodzony na ziemi (nie zaliczony/zgłoszony) Sukcesy Jaków-9 12-Jul-1950: zestrzelony - B-29A BuNo 44-69866 12-Jul-1950: zestrzelony - L-4 19-Jul-1950: zestrzelony - F-80C Howard E. Odell - MIA 28-Sep-1950: zestrzelony - F-51D BuNo 525 26.06.1950: 1 x C-54 i 7 x ROKAF (T-6?) zniszczone na ziemi 28.06.1950: 1 x F-82 1 x B-26 1 x C-54 zniszczone na ziemi 29.06.1950: 1 x C-54 zniszczony na ziemi 12.07.1950: 1 x B-26 uszkodzony 15.07.1950: 1 x B-26 uszkodzony 20.07.1950: 1x B-29 uszkodzony 23.08.1950: uszkodzony brytyjski niszczyciel 15.01.1951: atak na B-26s; wynik niepotwierdzony Mój model nie przedstawia typowej dla DPRK AF wersji U/P lecz wersję M, która pojawiła się z niewielkich ilościach (dane niepotwierdzone) w Korei w 1951 i w 1952. Pierwsza naprędce zrealizowana dostawa związana była z pilną potrzebą odbudowania lotnictwa północnokoreańskiego po pogromie z końca 1950. Podobno w tej partii znalazła się pewna ilość emek ponieważ nie udało się w krótkim czasie pozyskać dostatecznej ilości Jaków w wersji P. Emki zostały skierowane do ośrodków szkoleniowych jako samoloty szkolenia zaawansowanego, zaś Jaki-9P i Ła-9/11 do odbudowywanych jednostek bojowych. Wzmianki o dostawie Emek znalazłem w materiałach chińskich i rosyjskich. Nie znalazłem żadnych w miarę pewnych informacji dotyczących bojowego zastosowania Emek, ale kilka razy piloci ONZ meldowali o walkach i zestrzeleniach Jaków-9D – jednym z takich spotkań była walka stoczona 21 kwietnia 1951 przez parę F4U-5 z VMF-312 z czwórką Jaków. W wyniku starcia samolot kapt. Phillipa DeLonga został poważnie uszkodzony, ale Amerykanie zgłosili trzy zestrzelenia i jedno uszkodzenie. Schemat malowania jest typowy dla samolotów stosowanych w szkołach lotniczych ZSRR, CHRL i KRLD. Jedyną barwną sylwetkę / schemat znalazłem na WINGS PLAETTE. Budowa modelu Model wykonałem z zestawu Jak-9D/K/T/M w skali 1/48 firmy SIGNUM, który dostępny jest jeszcze w ofercie Chematica. Malowany aerografem i lakierami oraz akrylami Agamy. Brudzenie to mix Dark i Natural Wash’a firmy MIG. Okopcenia wykonane pędzlem i olejem van Gogha (RAW UMBER). Kalki pochodzą z nieznanego mi bardzo starego modelu Iła-28 (gwiazdy), numer to jakieś resztówki Techmodu. W tym modelu nowością warsztatową było dla mnie zastosowanie preparatu LIQUID DECAL FILM firmy MICROSCALE do zabezpieczenia starych kalkomanii – bardzo przypadł mi do gustu ten wynalazek. Przetarcia i miejscowe zmatowienia wykonałem za pomocą ściereczki matującej – to kolejny specyfik z wprowadzenia którego jestem zadowolony. Budowa tego modelu była dla mnie czystą przyjemnością – montaż był praktycznie bezproblemowy, a materiał bardzo wdzięczny w obróbce. Model wymagał tylko niewielkich przeszlifowań w obrębie mocowania skrzydła do kadłuba. Szpachlowanie kosmetyczne. Nie wiem czy na potrzeby frontu północnego nie nabędę sobie jeszcze jednego Jaka-9 tego producenta… Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kornik_69 Napisano 27 Września 2011 Share Napisano 27 Września 2011 Witam Całkiem miły dla oka Jaczek i jak zwykle solidne wprowadzenie historyczne. Jedynie jakość oszklenia trochę odstaje od reszty, ale to już wina producenta, a nie Twoja. Gratuluję fajnego modelu Pozdrawiam Kornik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jarek38 Napisano 27 Września 2011 Share Napisano 27 Września 2011 W rys historyczny wkładasz wiele wysiłku, ale procentuje to pewnym klimatem, który towarzyszy przy oglądaniu modelu. Twój dziewiąty w rodzinie Jaków bardzo mi przypadł do gustu, zrobiłeś go z wyczuciem i bardzo przyjemnie się na niego patrzy, tylko oszklenie faktycznie od razy rzuca się w oczy. Może przy następnym jakieś waku szkło zastosujesz? Gratuluję Jarek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moses Napisano 27 Września 2011 Share Napisano 27 Września 2011 Hubercie co tu dużo mówić, kolejna koreańska perełka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.