Skocz do zawartości

Z serii "Korea 1950-53" - Jak-9M KPAFAC; Signum 1/48


dewertus

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Sekcja "czerwona" kolekcji koreańskiej wzbogaciła się o kolejny model - Jakowlew Jak-9M w barwach lotnictwa północnokoreańskiego (KPAFAC), okolice rzeki Yalu, Korea 1952.

 

 

Rys historyczny

Pierwsze spotkanie północnokoreańskich pilotów z samolotami Jakowlewa miało miejsce już 1946 roku. W połowie roku Rosjanie dostarczyli pierwszą partię Jaków-7W/9W do jednostek szkolnych a bojowe Jaki-9U/P do mieszanej dywizji lotniczej (KPAFAC). Formowanie lotnictwa północnokoreańskiego realizowane było w oparciu o aerokluby gdzie stacjonowały jednostki sowieckie (Pyongyang, Sinuiju, Hamhung, Chonjin and Huer Ne). Jest wysoce prawdopodobne, że cześć sprzętu latającego Rosjanie pozostawili nowym właścicielom – może to tłumaczyć informacje o Jakach-3 i wcześniejszych wersjach „dziewiątek” będących na stanie lotnictwa północnokoreańskiego.

 

Według różnych źródeł w chwili ataku na Koreę Południową na stanie DPRK AF (KPAFAC) znajdowało się od 70 do 120 Jaków-9 (w zdecydowanej większości w wersji U i P). Od samego początku „dziewiątki” były intensywnie wykorzystywane w lotach bojowych: głównie jako eskorta Iłów-10, choć równie często kierowano je do ataków naziemnych, głównie na lotniska.

 

Już pierwszego dnia Jaki odnotowują spory sukces – podczas porannego ataku na lotnisko w Seulu niszczą C-54 należący do USAF i 7 z 16 południowokoreańskich samolotów szkolno-treningowych (głównie T-6). Dwa dni później (27.06.1950) ponoszą pierwsze straty: do niedawna pierwsze zestrzelenie uzyskane przez pilotów USAF (Hudson/Fraser – F-82) wiązane było z Jakiem-9 (ale obecnie panuje przeświadczenie że był to Jak-18) to wątpliwości nie ma co do zestrzelenia dwóch „dziewiątek” eskortujących Iły-10 (Little i Moran na F-82). Już następnego dnia piloci Jaków biorą „rewanż” na Twin Mustangach niszcząc jednego z nich na lotnisku. 29 czerwca pierwszy raz dochodzi do walki pomiędzy Jakami a B-29 (jeden Jak zostaje uszkodzony ogniem strzelców pokładowych). W tym samym dniu pierwsze Jaki wpisują na listę zwycięstw piloci F-80 (Norris) i F-51 (Burns i Sandlin). Także piloci B-26 meldują o zniszczeniu Jaka-9 w ogólnej liczbie 25 samolotów DPRK AF zniszczonych w tym dniu na ziemi. Północni Koreańczycy zapisują na konto Jaków jednego C-54 zniszczonego na ziemi.

 

Lipiec 1950 to najbardziej intensywny okres w walkach Jaków. 03 lipca ma miejsce pierwsza walka pomiędzy Jakami a USN – w jej wyniku „otwarcie” uzyskuje Polg i Brown na F9F-3 niszcząc po jednym Jaku na ziemi i w powietrzu. Kilka dni później piloci Jaków mają powody do zadowolenia – 12 lipca udaje im się zestrzelić B-29 i L-4 oraz uszkodzić B-26, a 20 lipca uszkodzić B-29. Jednak w tym miesiącu ponoszą poważne straty w walkach z pilotami USAF – łącznie 5 w powietrzu i 16 na ziemi. Sierpień przynosi bardzo rzadki sukces pilotom północnokoreańskim – w wyniku ataku Jaków-9 poważnie zostaje uszkodzony brytyjski niszczyciel (23.08.1950). 15 września Marines zdobywają jednego Jaka-9 i 2 Iły-10 na opuszczonym lotnisku (chyba Kimpo). Z końcem roku zdecydowana większość samolotów północnokoreańskich zostaje zniszczona, a resztki wycofane na terytorium Chin. Ostatnie zestrzelenie Jaka-9 zostało zgłoszone przez pilota USMC w dniu 07 czerwca 1952 (zestrzelenie w nocy na F4U-5NL uzyskał Andre).

 

Ogółem podczas wojny Koreańskiej piloci ONZ zgłosili 29 zestrzeleń Jaków-9. Nie jest to liczba potwierdzona, ponieważ zdarzało się, że piloci dokonywali błędnej identyfikacji (kilka razy zgłaszano zestrzelenie Jaka-3, Jaka-17??? oraz mylono go z Ła-9/11).

 

Najlepszy pilot północnokoreański - Kim Gi Ok pierwsze sukcesy odniósł pilotując Jaka-9. W literaturze najczęściej przypisuje mu się 9 zwycięstw, choć podobno po częściowym udostępnieniu archiwów chińskich i koreańskich udało się zweryfikować niektóre zgłoszenia i ostatecznie ich liczba wzrosła do 17. Za zasługi i sukcesy w walce z imperializmem w dniu 15.01.1951 otrzymał tytuł Bohatera DPRK.

 

Jak-9 w zgłoszeniach pilotów ONZ

 

27-Jun-1950: USAF 68 FIS, 8 FBW - F-82G - William Hudson - Carl Fraser

27-Jun-1950: USAF 68 FIS, 8 FBW - F-82G - Charles Moran - Fred Larkins

29-Jun-1950: USAF 80 FBS, 8 FBW - F-51D - Harry T. Sandlin

29-Jun-1950: USAF 35 FBS, 8 FBW - F-51D - Richard J. Burns

30-Jun-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - Charles A. Wurster

30-Jun-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - John B. Thomas

3-Jul-1950 : USN VF-51 - F9F-3 - Leonard H. Plog

3-Jul-1950 : USN VF-51 - F9F-3 - Eldon W. Brown

15-Jul-1950: USAF 39 FIS, 51 FIW - F-80C - Robert A. Coffin

17-Jul-1950: USAF 35 FBS, 8 FBW - F-80C - Francis B. Clark

19-Jul-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - Elwood A. Kees

19-Jul-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - Robert D. McKee

19-Jul-1950: USAF 36 FBS, 8 FBW - F-80C - Charles A. Wurster

20-Jul-1950: USAF 35 FBS, 8 FBW - F-80C - Robert L. Lee

20-Jul-1950: USAF 35 FBS, 8 FBW - F-80C - David H. Goodnought

1-Nov-1950: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - Alma Flake / R.Thresher

2-Nov-1950: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - Alma R. Flake

2-Nov-1950: USAF 12 FBS, 18 FBW - F-51D - James L. Glessner

6-Nov-1950: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - Howard I. Price

6-Nov-1950: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - H. Price / H. Reynolds

26-Jan-1951: USAF 523 FES, 27 FEG - F-84E - Jacob Kratt Jr.

5-Feb-1951: USAF 67 FBS, 18 FBW - F-51D - Arnold Mullins

21-Apr-1951: USMC VMF-312 - F4U-4 - Harold D. Daigh

21-Apr-1951: USMC VMF-312 - F4U-4 - Philip C. DeLong

21-Apr-1951: USMC VMF-312 - F4U-4 - Philip C. DeLong

20-Jun-1951: USAF 18th Group - F-51D - John B. Harrison

4-May-1952: USAF 16 FIS, 51 FIW - F-86E - James A. McCulley

7-Jun-1952: USMC VMF(N)-513 - F4U-5NL - John W. Andre

3-Nov-1952: USMC VMF(N)-513 - F3D-2 - William Stratton/Hans Hoglind

 

29.06.1950: USAF B-26 1 x Jak-9 zniszczony na ziemi

03.07.1950: Plog USN F9F-3 1 x Jak-9 zniszczony na ziemi

03.07.1950: Brown USN F9F-3 1 x Jak-9 zniszczony na ziemi

04.07.1950: USN F9F-3 1 x Jak-9 uszkodzony na ziemi

15.07.1950: USAF F-80 2 x Jak-9 zniszczony na ziemi

19.07.1950: USAF F-80C 14 x Jak-9 zniszczony na ziemi

22.04.1952: Kincheloe USAF F-86 1 x Jak-9 zniszczony/uszkodzony na ziemi (nie zaliczony/zgłoszony)

22.04.1952: Harris USAF F-86 1 x Jak-9 zniszczony/uszkodzony na ziemi (nie zaliczony/zgłoszony)

24.04.1952: Kincheloe USAF F-86 3 x Jak-9 zniszczony/uszkodzony na ziemi (nie zaliczony/zgłoszony)

24.04.1952: Harris USAF F-86 2 x Jak-9 zniszczony/uszkodzony na ziemi (nie zaliczony/zgłoszony)

 

Sukcesy Jaków-9

 

12-Jul-1950: zestrzelony - B-29A BuNo 44-69866

12-Jul-1950: zestrzelony - L-4

19-Jul-1950: zestrzelony - F-80C Howard E. Odell - MIA

28-Sep-1950: zestrzelony - F-51D BuNo 525

 

26.06.1950: 1 x C-54 i 7 x ROKAF (T-6?) zniszczone na ziemi

28.06.1950: 1 x F-82 1 x B-26 1 x C-54 zniszczone na ziemi

29.06.1950: 1 x C-54 zniszczony na ziemi

12.07.1950: 1 x B-26 uszkodzony

15.07.1950: 1 x B-26 uszkodzony

20.07.1950: 1x B-29 uszkodzony

23.08.1950: uszkodzony brytyjski niszczyciel

15.01.1951: atak na B-26s; wynik niepotwierdzony

 

Mój model nie przedstawia typowej dla DPRK AF wersji U/P lecz wersję M, która pojawiła się z niewielkich ilościach (dane niepotwierdzone) w Korei w 1951 i w 1952. Pierwsza naprędce zrealizowana dostawa związana była z pilną potrzebą odbudowania lotnictwa północnokoreańskiego po pogromie z końca 1950. Podobno w tej partii znalazła się pewna ilość emek ponieważ nie udało się w krótkim czasie pozyskać dostatecznej ilości Jaków w wersji P. Emki zostały skierowane do ośrodków szkoleniowych jako samoloty szkolenia zaawansowanego, zaś Jaki-9P i Ła-9/11 do odbudowywanych jednostek bojowych. Wzmianki o dostawie Emek znalazłem w materiałach chińskich i rosyjskich. Nie znalazłem żadnych w miarę pewnych informacji dotyczących bojowego zastosowania Emek, ale kilka razy piloci ONZ meldowali o walkach i zestrzeleniach Jaków-9D – jednym z takich spotkań była walka stoczona 21 kwietnia 1951 przez parę F4U-5 z VMF-312 z czwórką Jaków. W wyniku starcia samolot kapt. Phillipa DeLonga został poważnie uszkodzony, ale Amerykanie zgłosili trzy zestrzelenia i jedno uszkodzenie.

 

Schemat malowania jest typowy dla samolotów stosowanych w szkołach lotniczych ZSRR, CHRL i KRLD. Jedyną barwną sylwetkę / schemat znalazłem na WINGS PLAETTE.

 

Budowa modelu

Model wykonałem z zestawu Jak-9D/K/T/M w skali 1/48 firmy SIGNUM, który dostępny jest jeszcze w ofercie Chematica. Malowany aerografem i lakierami oraz akrylami Agamy. Brudzenie to mix Dark i Natural Wash’a firmy MIG. Okopcenia wykonane pędzlem i olejem van Gogha (RAW UMBER). Kalki pochodzą z nieznanego mi bardzo starego modelu Iła-28 (gwiazdy), numer to jakieś resztówki Techmodu. W tym modelu nowością warsztatową było dla mnie zastosowanie preparatu LIQUID DECAL FILM firmy MICROSCALE do zabezpieczenia starych kalkomanii – bardzo przypadł mi do gustu ten wynalazek. Przetarcia i miejscowe zmatowienia wykonałem za pomocą ściereczki matującej – to kolejny specyfik z wprowadzenia którego jestem zadowolony.

 

Budowa tego modelu była dla mnie czystą przyjemnością – montaż był praktycznie bezproblemowy, a materiał bardzo wdzięczny w obróbce. Model wymagał tylko niewielkich przeszlifowań w obrębie mocowania skrzydła do kadłuba. Szpachlowanie kosmetyczne. Nie wiem czy na potrzeby frontu północnego nie nabędę sobie jeszcze jednego Jaka-9 tego producenta…

 

2846152460102052667S600x600Q85.jpg

 

2425980190102052667S600x600Q85.jpg

 

2983376220102052667S600x600Q85.jpg

 

2833896260102052667S600x600Q85.jpg

 

2824703660102052667S600x600Q85.jpg

 

2811042390102052667S600x600Q85.jpg

 

2833204170102052667S600x600Q85.jpg

 

2237536210102052667S600x600Q85.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Całkiem miły dla oka Jaczek i jak zwykle solidne wprowadzenie historyczne. Jedynie jakość oszklenia trochę odstaje od reszty, ale to już wina producenta, a nie Twoja.

 

Gratuluję fajnego modelu

 

Pozdrawiam

Kornik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W rys historyczny wkładasz wiele wysiłku, ale procentuje to pewnym klimatem, który towarzyszy przy oglądaniu modelu. Twój dziewiąty w rodzinie Jaków bardzo mi przypadł do gustu, zrobiłeś go z wyczuciem i bardzo przyjemnie się na niego patrzy, tylko oszklenie faktycznie od razy rzuca się w oczy. Może przy następnym jakieś waku szkło zastosujesz?

Gratuluję Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.