Jump to content

PWS A 1:48 żywica "Resin"


RH
 Share

Recommended Posts

Uwaga (wszystkie uwagi na temat modelu i i nie tylko są moją prywatną opinią ,nie mająca na celu nikogo obrażać )

 

PWS A 1:48 w barwach 122 EM ,2 PL Kraków 1932

PIC_1-W-2737-6.jpg

Krotka historia samolotu (przedruk z internetu)

Samolot PWS-A, chociaż stanowił tylko przejściowe rozwiązanie braków sprzętowych w polskim lotnictwie myśliwskim lat dwudziestych, okazał się konstrukcją trwałą, udaną i lubianą przez pilotów. W historii lotnictwa polskiego zapisał się jako wyposażenie jednostek pierwszej linii, jak również przez długie lata sprzęt do szkolenia pilotów, a także jako samolot pierwszego polskiego lotniczego zespołu akrobacyjnego – „Trójki Bajana”.Samolot ten był wlaściwie licencyjnym samolotem Avia BH-33

 

W roku 1929 polskie władze wojskowe zakupiły prawa do produkcji licencyjnej BH-33, którą powierzono Podlaskiej Wytwórni Samolotów, gdzie typ otrzymał oznaczenie PWS-A („A” jak Avia). PWS-A nie był jednak zwykłym powieleniem pierwowzoru, ale dostosowano go do wymagań Departamentu Aeronautyki MSWojsk. Zmian konstrukcyjnych było ok. 18, m.in wprowadzono podwozie z amortyzacją olejowo-powietrzną zamiast sznurów gumowych, mniejszą busolę oraz przygotowano miejsce do zamontowania radiostacji. W latach 1929-30 wyprodukowano serię 50 egzemplarzy PWS-A.

Zastosowanie w lotnictwie polskim

 

W roku 1930 samoloty te zostały wprowadzone na wyposażenie niektórych eskadr myśliwskich, m.in 121, 122 i 123 eskadry 2 pułku lotniczego w Krakowie. Samoloty te służyły w pierwszej linii do 1933 r., a w niektórych eskadrach do 1935 r., a następnie zostały przeniesione do eskadr treningowych poszczególnych pułków oraz centralnej eskadry treningowej. Warto odnotować że na samolotach PWS-A latał zespół akrobacyjny, słynna „Trójka Bajana” pod dowództwem kpt. Jerzego Bajana, której skład stanowili też kpr. Stanisław Macek i kpr. pil. Karol Pniak. Zespół ten dawał pokazy figur wyższego pilotażu wykonywanych przez trzy samoloty połączone taśmami z chorągiewkami. O trwałości konstrukcji PWS-A (a pewnie i o sympatii pilotów do tego samolotu) świadczy fakt, że w Centrum Wyszkolenia Lotnictwa w Dęblinie oraz w Szkole Strzelania i Bombardowania w Grudziądzu samoloty te służyły do nauki akrobacji jako III typ szkolny aż do 1939 r.

 

Konstrukcja

 

PWS-A był jednomiejscowym samolotem myśliwskim w układzie dwupłata o konstrukcji drewnianej. Kadłub drewniany kratownicowy, o przekroju prostokątnym, kryty sklejką. Skrzydła o obrysie prostokątnym , konstrukcji drewnianej ,kryte płótnem, usztywnione słupkami i cięgnami. Stateczniki o pokryciu ze sklejki, stery kryte płótnem. Silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Bristol Jupiter IV o mocy 420 KM, chłodzony powietrzem. Uzbrojenie: 2 zsynchronizowane karabiny maszynowe Vickers E, kal. 7,9 mm

 

Dane techniczne

 

Rozpiętość 8,9 m

Długość 7,0 m

Wysokość 2,8 m

Powierzchnia nośna 21,8 m2

Masa całkowita 1324 kg

Prędkość maksymalna 242 km/h

Pułap 6000 m

Zasięg 450 km

 

CZAS NA PRZEDSTAWIENIE KRÓTKIE MODELU

No cóz powiem że raczej do elity ten modelik nie należy:) Jeżeli chodzi o samą składalność to jest to modelik "Tylko dla orłów" Nowicjuszom raczej tego nie polecam .Całkowicie zrazili by sie do modelarstwa Ja wykonałem go raczej tak jak wytwórnia wypościła ,no może z małymi dodatkami .Szkoda mi było czasu i nerwów do . poprawiania tych baboli ,a naprawdę było by co zmieniać . Wymienię tu dla przykładu ,skrzydło ,silnik ,kadłub i wiele innych rzeczy.Wiem że jest u kolegów na warsztacie ten modelik i na pewno go zrobi o wiele lepiej a nawet bardziej zbliżony będzie do oryginału i CHWAŁA MU ZA TO Ja jak pisałem zrobiłem go prosto z pudla aby można było go zobaczyć w tej nie poprawianej formie a przy okazji pokazać co wyjdzie z żywic wyciągniętych prosto z pudelka

No ale dość klapania czas na fotki ,robione jak ktoś napisał nieprofesjonalnie .(zgadzam sie z tym w zupelnośći )

PW.JPG

 

PB180598.JPG

PB180600.JPG

PB180601.JPG

PB180602.JPG

PB180603.JPG

PB180604.JPG

PB180605.JPG

PB180606.JPG

PB180607.JPG

PB180608.JPG

PB180609.JPG

PB180610.JPG

PB180611.JPG

PB180612.JPG

PB180613.JPG

PB180614.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

No i git. Jest informacja są fotki (2 ostatnie za ciemne), fajnie jest.

Podoba mi się, podoba.

Można wstawić tego szkraba do polskiego wątku w galeryji.

 

pozdrawiam

 

K

Pewnie że można nie widzę przeciwwskazań

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.