Jump to content
Pan_Cerny

[open] Jak-1b MasterCraft

Recommended Posts

Drodzy koledzy,

 

sporadycznie zaglądam na modelwork, ale gdy zobaczyłem ten konkurs to postanowiłem w nim wziąć udział. Tyle wspaniałych modeli z czasów pierwszego dzieciństwa, że aż się łezka wzruszenia kręci.

Rok temu przystąpiłem do konkursu wintażowego na jednym z PWM-ów, ale po założeniu wątku startowego (i odcięciu połówek kadłuba z wyprasek) musiałem na czas jakiś zawiesić działalność modelarską i już do jaków nie wróciłem.

Dlatego mam wszystko co potrzeba by zacząć tutaj.

 

Oto moje źródło polistyrenu:

boxes.jpg

 

Idąc zgodnie ze wskazówkami zegara:

 

  • * Oryginalny Jak z Pruszkowa. Będzie moim wzorcem z Sevres. Kupiłem go licząc na najlepszą jakość ze względu na mało zużyte formy, ale okazało się że model MasterCrafta ma nawet nieco wyraźniejsze detale. Przy okazji chciałem wykonać hi-tec'kowy model na podstawie takich samych wyprasek z których dwa lata wcześniej zrobiłem Jaka w starym stylu
http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=12&t=6849&p=76057&hilit=+plastyk#p76057, by móc je potem ustawić koło siebie i napawać się różnicami.
 
* Aktualnie produkowany pruszkowski Jak. Jego chciałem pierwotnie robić (zanim utrafiłem na allegro starego Plastyka), by być wiernym marce. Model pomyłka. Skrzydła są inaczej dzielone - wyjątkowo głupio. I przy okazji zgubione część linii podziałowych.
 
* MasterCraft (na instrukcji MisterCraft). Ładna instrukcja. Samolot na niej przedstawiony ma nawet takie detale jak wewnętrzna kratownica, pełne onitowanie zbiorników paliwa itp. Nie muszę chyba wspominać, że na wypraskach się tego nie uświadczy Kalki są bardzo porządne. To będzie mój model wyjściowy.
 
* Jak-1 z Amodelu. Być może podbiorę z niego jakieś detale, ale nie obiecuję.
 

Z dodatków mam to:

part.jpg

 

oraz to:

rury-box.jpg

 

A tak z ciekawostek to:

Oryginalny pruszkowiak ma logo zts.

logo_zts-old_zts.jpg

 

Ma go też Master/MisterCrap

logo_zts-master.jpg

 

A "nowy" pruszkowiak już nie.

no_logo_zts-zts.jpg

Może i dobrze, bo to wstyd takie modele wypuszczać.

 

Zrobiłem kiedyś zdjęcie ilustrujące różnice pomiędzy Masterem a nowym Pruszkowem. Może się komuś przydarzą przy podejmowaniu decyzji zakupowej.

sprues1.jpg

sprues2.jpg

sprues3.jpg

 

Jak już wspominałem, na razie mam wycięte tylko połówki kadłuba. Już pierwsze ich złożenie wywołuje uśmiech na mojej twarzy.

hull1.jpg

Symetria jest estetyką głupców...

cdn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejny Jak i kolejny open, oj będzie się działo Powodzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Świetnie! Jaki-1 mają silną reprezentację . Obserwuję i kibicuję. W kategorii OPEN będzie sporo pracy. Cytując klasyka: Mało casu, kruca bomba

Uwaga! Przypatrz się tym rurom wydechowym - chyba nie mają prawidłowego kształtu do Jaka-1b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Żeby wątek nie zaśniedział to jeszcze pokażę jaką literaturą dysponuję.

img001.jpgimg003.jpgimg004.jpgimg002.jpg

 

Patrzyłem na inne wątki z Jakami i Fiedotow wysoko ustawił poprzeczkę. Ale to dobrze, zmusza do większego zaangażowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

widzę że kolega jest zaciętym fanem tego samolotu - życzę powodzenia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pan_Cerny napisał:

"Patrzyłem na inne wątki z Jakami i Fiedotow wysoko ustawił poprzeczkę. Ale to dobrze, zmusza do większego zaangażowania".

 

Tak jest! Fanklub Jaka rośnie w siłę! Fiedotow na przewodniczącego!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po przyłożeniu elementów do planów wybrałem rysunki Zb. Luranca ze Skrzydeł w Miniaturze 2'91. W nie model się najlepiej wpisuje, więc będę się ich trzymał w trakcie budowy.

 

Na początek akcja posesja, czyli czyszczenie wnętrza kadłuba ze zbędnych elementów.

interior.jpg

 

Następnie coś z blaszek na rozgrzewkę. Na pierwszy ogień idzie kółko ogonowe. Ten element najłatwiej zgubić/złamać więc wykonanie musi być solidne.

Mały rzut na blaszki.

part-inbag.jpg

 

I pierwsze lutowanko mam już za sobą. Nie wiem jak Part sobie wyobrażał klejenie na styk tego elementu do jakiejś plastikowej goleni.

tailwheel.jpg

Oczywiście to jeszcze nie koniec prac nad kołem.

 

Podczas prac posiłkuję się walkaroundem http://walkarounds.airforce.ru/avia/rus/yak/yak-1b/index.htm. Ale samolot trochę trefny, to raczej nie jest czysty Jak-1b. Skrzydła wyglądają na przytransplantowane z Jaka-3...

 

 

--------------------- inne Jaki w tym konkursie ------------------------

prodi Jak-1M [stand] error.exe Jak-1M "Luftwaffe" [stand] fiedotof Jak-1M [open] bartosz69 Jak-1 [open]

-----------ten model na szczęście nie startuje w konkursie. Kosmos!------------

Mikolaj75 i jego goły Jak-1b

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

To prawda z tym Jakiem. On sobie stoi w muzeum w Saratowie zdaje się i w którymś z opracowań napisane było, żeby zwrócić uwagę na blachy przejścia kadłub-skrzydło, bo zapożyczyli je z Jaka-3. Dlatego są tam wloty powietrza po obu stronach. Same skrzydła są natomiast oryginalne.

Podoba mi się produkcja kółka ogonowego

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikołaju dziękuję za wyjaśnienie w sprawie muzealnego Jaka.

Gdy Ty się wpisywałeś do mojego wątku ja z otwarta buzią (choć to podobno nieładnie) podziwiałem Twój model. Pozwoliłem go sobie dodać do stopki przy liście konkursowych Jaków.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czasu ostatnio na nic nie mam, więc postęp w pracach znikomy.

Zrobiłem coś czego bym normalnie nie robił, ale koledzy tak dopieszczają swoje Jaki, że nie wypadało przejść koło tego obojętnie. Dorobiłem więc kratownicę kadłuba w jego tyle. Sztuka dla sztuki, bo raczej nikt pod ogon mojemu Jakowi zaglądać nie będzie.

hull-int.jpg

Zastanawiam się czy kratownice w kadłubie wklejać teraz czy ma raczej być osobnym elementem, który będzie doklejony wraz ze skrzydłem. Kratownica nie przylega do burt kadłuba, więc może wsuwana od dołu będzie wygodniejsza?

Share this post


Link to post
Share on other sites

To prawda, że kratownica nie przylega do burt, ale w oryginale te odległości są bardzo niewielkie. Do tego dochodzi struktura podnoszonych osłon bocznych. Jeśli kratownica ma być wsuwana, to konieczne będzie bardzo mocne zeszlifowanie krawędzi blach przejścia kadłub-skrzydło, bo w modelowej wyprasce są one bardzo grube, a kratownica ma swoje elementy także ponżej tej linii.

Czekam na dalsze postępy prac - na razie ten fragment z tyłu to mały krok, choć bardzo obiecujący

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.