Jump to content
zbiegu

Fw-190 D-9 Theo Nibel (Tamiya 1/48 by zbiegu)

Recommended Posts

Tradycyjnie jak juz co roku o tej porze prezentuje kolejny model "wakacyjny". Tym razem trafiło na długonosą Dorę którą latał Theo Nibel. Teorii co do malowania tego samolotu jest niemal tyle samo co związanych z tym jak został zestrzelony, na podstawie zgromadzonych przezmnie materiałów to jest moja wizja wyglądu tego egzemplarza. Model to Tamiya, budowany prosta z pudła (bez większych problemów), malowany Pactrami i Humbrolami. Pod pierwszym zdjęciam link do albumu zezdjęciami z budowy:

SAM_0778.JPG

SAM_0780.JPG

SAM_0782.JPG

SAM_0783.JPG

SAM_0785.JPG

SAM_0787.JPG

SAM_0789.JPG

SAM_0791.JPG

SAM_0792.JPG

SAM_0793.JPG

SAM_0795.JPG

SAM_0796.JPG

SAM_0797.JPG

SAM_0798.JPG

 

I tyle kolejna ofiara mojego modelowania juz czeka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widzę że obrodziło dziś Dorami!

 

Model podoba mi się, choć mam dwie drobne uwagi. Jedna dotycząca technicznego wykonania - rozmycie na przejściu kolorów na skrzydłach jest zdecydowanie przesadzone. Druga merytoryczna - ster kierunku nie był jednolicie żółty! Ta "12"ka to dość dobrze obfotografowany egzemplarz:

Focke-Wulf-Fw-190D9-10.JG54-Black-12-Theo-Nibel-Bodenplatte-1945-02.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Model znam i widzialem na zywo.Co do steru kierunku co znaczy ze nie był jednolicie zółty?Na zdjeciu ster jeszcze nie malowany.

Share this post


Link to post
Share on other sites

to co znalazłem na szybko w kilka minut:

http://users.hol.gr/~nowi/luftprof/jg54/jg54.html

http://replicainscale.blogspot.com/2010/03/mangled-marauder-some-bug-suckers-and.html

http://www.yatego.com/peddinghaus-decals/p,50a77b50abe8f,509d096b900538_3,2599-fw-190-d-9-leutnant-theo-nibel-10_-jg-54-varrelbusch-deutschland-1945

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Fw190D_crashed1945.jpg

http://wp.scn.ru/en/ww2/f/456/2/5

 

Co do malowania to tak to wlasnie wygladało u niemców.Ja mam na kolejny tydzien plan zaczynac 109 gallanda i tez jest mix z malowaniami i "myszkami".Kolejny fajny model to 109 back 8 gdzie sa kłótnie w całej europe czy to był Franz Elles czy Werner Schroer i chyba zrobie sla swietego spokoju Ludwig Franziskek.To samo Marseille gdzie w ciagi 4 miesiecy trzy razy samolot miał wprowadzane jakies zmiany.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na zdjęciu zrobionym w miejscu rozbicia widać po prostu refleks światła na sterze kierunku. Na bardzo starych profilach barwnych zinterpretowano to jako żółty statecznik, co okazało się błędne. Niestety takie pomyłki pokutują latami i można je znaleźć w wielu miejscach, bo niejako same się napędzają...

 

Ten egzemplarz dokładnie badali brytyjczycy (była to pierwsza Dora zdobyta w dobrym stanie), stąd zdjęć jest znacznie więcej i wiadomo, że ster kierunku nie wyróżniał się od całości kamo (co zresztą widać bezdyskusyjnie na zdjęciu przywołanym przeze mnie). Zresztą żółty spód nosa też jest moim zdaniem błędną interpretacją.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Krótko: Nie wypada przedstawiać takich kontrargumentów w postaci barwnych profili o niepewnej proweniencji, gdy interlokutor zamieszcza zdjęcie.

Jedynym argumentem byłoby zdjęcie tej maszyny z czasów wcześniejszych, wskazujące, że takie żółte elementy były, ale je następnie zamalowano.

 

Banny: Podaj proszę źródło fotografii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze dwa ujęcia tego egzemplarza.

 

Na polu zaraz po zestrzeleniu (ja tu śladu żółtego nie widzę!):

Focke-Wulf-Fw-190D9-10.JG54-Black-12-Theo-Nibel-Bodenplatte-1945-03.jpg

 

I rozbabrany przez wywiad techniczny RAF:

Focke-Wulf-Fw-190D9-10.JG54-Black-12-Theo-Nibel-Bodenplatte-1945-01.jpg

 

Fotki są z asisbiz: http://www.asisbiz.com/il2/Fw-190D/Fw-190D-JG54.10-Black-12-Nibel.html Oczywiście teksturki na samolot są z takim samym błędem jak model zbiega! Mity mają to do siebie, że się długo utrzymują, nawet wbrew ewidentnym dowodom.

 

Nie ma zdjęć tej maszyny przed operacją Bodenplatte. Zresztą Dory dopiero trafiały na wyposażenie w tym czasie... Za to jest dużo zdjęć brytyjskich. Przeglądając różne monografie Dory jak robiłem Hohenberga trafiłem przynajmniej na kilka innych ujęć "12"ki.

 

Swoją drogą ciekawe jakie materiały miał na myśli autor modelu pisząc:

na podstawie zgromadzonych przezmnie materiałów to jest moja wizja wyglądu tego egzemplarza
?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.