Jump to content

Polskie T-34


Marcintosh
 Share

Recommended Posts

Mam tu polskiego T-34. Wiem tylko tyle, ze to powojenny, polski T-34. Po zdjeciu kilku warstw farby widac kilka roznych numerow bocznych na wiezy oraz zarys orla. Najlepiej widoczny jest numer skladajacy sie z 4 cyfr, dwie pierwsze to 1 i 8.

- czy mozna ustalic gdzie sluzyl ten czolg i w jakim okresie?

- jaki wzor orzelka jest wlasciwy dla takiego pojazdu?

- czemu jest kilka kompletnie roznych numerow na wiezy?

Ze znakow szczegolnych, ten czolg ma otwory strzelnicze po obu stronach wiezy i cycek po lewej, z przodu wiezy.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ooooooo Marcin się wziął za coś co nie jeździ pod prąd

A tak na poważnie to:

na pewno nie mozna się sugerować numerami na wieży bo w zależności od zmian w instrukcjach czy przekazania wozu do innego pododdziału były zamalowywane i nanoszone od nowa

z grubsza był tak

1 poz - numer batalionu

2 poz - numer kompanii

3 poz - numer plutonu

4 poz - numer wozu w plutonie

i to też nie zawsze było regułą bo w zależności od okresu było przyjmowane malowanie odwrotne / czyli zaczynano od numeru wozu / zmieniały sie struktury wchodziły samodzielne bataliony, kompanie itd itp.

Znawcy T34 na pewno coś dodadzą. Pozdro.

A tak w ogóle to co znaczy mam?? Centralnie namierzyłeś polonusa na wyspie??

Link to comment
Share on other sites

Ze zdjec przed zdjeciem farby widac, ze to pierwszy wzor, ktory pokazales. Bardzo to przypomina orzelka ze starej kasy, zanim przywrocili korone. Postaram sie zalatwic te zdjecia, to pokombinuje zeby wzmocnic te numery, zeby mozna bylo odczytac wszystkie cyfry i zlozyc chociaz jeden kompletny numer.

 

A tak w ogóle to co znaczy mam??

Mam na warsztacie. A wlasciwie nie ja sam a grupa entuzjastow, ktorym pomagam. Czolgu nie tropilem, sam sie znalazl, ja trafilem na niego przy okazji poszukiwan zupelnie innej maszyny. No ale z racji narodowosci jestem jakby predesponowany do przeprowadzenia badan, no i chcialbym miec w tym projekcie swoj udzial, skoro tak sie zlozylo

Link to comment
Share on other sites

Czy jest namalowany tylko orzełek, czy też jest on czymś otoczony?

 

Z numerami to nie ma, niestety reguły. Możliwe, że masz do czynienia z czołgiem z końcowego okresu wojny. Mógł trafić do polskich jednostek nawet z jedną cyfrą na wieży. Później mógł mieć zamalowywane stare cyfry i malowane nowe. Do lat sześćdziesiątych były stosowane orzełki i numery 3 i 4 cyfrowe.

 

Cały czas ciekawi mnie ten "cycek" z lewej strony wieży, jakoś nie mogę go dopasować do czołgu.

Link to comment
Share on other sites

Z zarysu widac, ze to taki sam orzelek jak ze zdjec, ktore zamiescil Okonek, bez obramowania. Ten cycek takze widac na zdjeciach ponizej. To takie wybrzuszenie z lewej strony wiezy. Nie pamietam czy bylo one na wszystkich T-34 dlatego o nim wspomnialem majac nadzieje, ze mozna blizej okreslic rok produkcji.

 

Widoczne sa tez przynajmniej 3 rozne numery na wiezy. Jeden jest na pewno 4-cyfrowy i jeden chyba 3-cyfrowy. Ten 4-cyfrowy bedzie moze mozna odcyfrowac ale czekam na zdjecia, zeby je poddac obrobce w Photoshopie i wyciagnac z nich cos wiecej - szczegolnie trzecia cyfra jest bardzo niewyrazna.

Link to comment
Share on other sites

th_96562_T_34_85_polska_produkcja.jpg

Jest spora szansa, że to mniej więcej taki czołg. Jest to już polska produkcja z początków lat pięćdziesiątych. Oczywiście, nie mam pewości, że to będzie taki model (na pewno nie ten egzemplarz). Popytał byś się trochę, skąd mają ten czołg, może uda się ustalić jakąś jego historię?

 

Fotka pochodzi z trzeciej części wydawnictwa "T-34 Bloody Peace-maker"

Link to comment
Share on other sites

Białość kół i pancerza w przypadku tego czołgu, to działalność sił natury, nie był on pomalowany w zimowe barwy ochronne.

 

A może i z tyłu wieży ma Wasze odkrycie numery? Takie przypadki też się zdarzały.

Link to comment
Share on other sites

Mam kilka pytań które mogą pomóc w zidentyfikowaniu czołgu:

 

Czy czołg ma dodatkowy płat blachy na wieży pod jarzmem armaty?

Jak przebiegają spawy na wierzy?

Czy przód kadłuba jest kanciasty czy zaokrąglony?

Jakiego typu jest właz dowódcy? Jedno czy dwu częściowy?

Jak są rozmieszczone wentylatory na wieży? Dwa koło siebie czy jeden z przodu drugi z tyłu?

Czy na przodzie kadłuba pod prawym hakiemi tylnym boku wieży są wydrapane jakieś kratki a w nich numery?

Czy na wieży albo jarzmie jest jeszcze jakieś mały odlewany numer?

W jakim języku są napisy na zegarach w środku?

Jakiego typu ma koła jezdne? Wszytkie szprychy takie same czy co druga niższa?

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Można by się jeszcze spytać, jak wyglądają końcówki rur wydechowych. Produkowane w Polsce T-34/85 miały zmodyfikowane te końcówki, tak by można było przystosować czołg do pokonywania głebokich przeszkód wodnych, ale nie jestem pewien, czy podobne modyfikacje, nie były przeprowadzane przez innych producentów.

Link to comment
Share on other sites

Kiedy wywolam zdjecia, bede mogl odpowiedziec na wiecej pytan, teraz tylko to co pamiatam.

Jakiego typu jest właz dowódcy? Jedno czy dwu częściowy?

Jednoczesciowy.

Jak są rozmieszczone wentylatory na wieży? Dwa koło siebie czy jeden z przodu drugi z tyłu?

Dwa obok siebie z tylu.

Czy na przodzie kadłuba pod prawym hakiemi tylnym boku wieży są wydrapane jakieś kratki a w nich numery?

Tak

Czy na wieży albo jarzmie jest jeszcze jakieś mały odlewany numer?

Tak, z tylu wiezy, 200-cos z tego co pamietam i moge to sprawdzic jezeli to pomoze zidentyfikowac blizej te maszyne.

Jakiego typu ma koła jezdne? Wszytkie szprychy takie same czy co druga niższa?

Wszystkie takie same.

Można by się jeszcze spytać, jak wyglądają końcówki rur wydechowych.

Bedzie widac na zdjeciach. Rury sa spawane z dwoch tloczonych polowek z kolnierzem na koncu, w ktorym sa 3 naciecia, jakby pod sruby. Calosc przykrywana jest odlewanymi pokrywami, mocowanymi do kadluba srubami.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kat już to zasugerował...Powinny znajdować się w postaci , naspawanych, lub wyciśniętych (mogą być nakładane, niekoniecznie widoczne spod farby...)numerów, ale na kadłubie...(Szukam...Gdzieś miałem zdjęcia tych miejsc...)mogą być obwiedzione ramką lub na gładkiej płycie (ramki może nie być, np. mogła zostać usunięta w toku prac remontowych...szlifowanie...) z tego, co udało mi się wyczytać....’wszystkie (z dużym prawdopodobieństwem...) numery seryjne, fabryczne t-34 używanych w LWP, zaczynają się cyfrą cztery... i jest to zestaw od pięciu do siedmiu cyfr...

 

Numery na wieży nie są informacja o kadłubie, często komponowano różne wieże, z różnego okresu produkcji i z różnych fabryk, lub wręcz z zapasów magazynowych...Mogą zdarzyć się kompilację np. kadłub przypisany do LWP, a wieża np. Radziecka, lub inna

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Czekam na zdjecia tych oznaczen. Szefa warsztatu nie bylo przez dwa tygodnie a jak go znam to teraz zapomnial

Moje zdjecia wywolam pewnie przed koncem tygodnia, to wstawie. Kolega moj tez sie zaoferowal, ze przycisnie swoich emerytowanych kolegow-wojskowych, zeby moze poszperali jak juz odczytam ten numer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.