Jump to content

o.p. pr.941 Akuła (NATO: TYPHOON)


Guest artoorkap
 Share

Recommended Posts

Zastanawiam się nad zrobieniem sobie modelu Typhoona w dużej skali. Tak żeby miał około 1,5 metra długości(Oczywiście po skończeniu YF-22). Niestety nie mogę znaleźć w necie żadnych planów. Jeśli któryś z was miałby plany tego okrętu (najlepiej z wręgami) to byłbym wdzięczny za link. Zdjęcia mam ale planów niestety nie:(

 

EDIT: przeniosłem temat do 1:1 i zmieniłem tytuł by był bazą do dalszych materiałów nt. pr.941

J.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Super Moderator

Ja mam cos takiego. Jest to wedlug moich wiadomosci rysunek, ktory najwierniej oddaje wyglad tego okretu.

 

fc61175f141a0296m.jpg

 

Zamiast szukac plany poszukaj na alegro model kartonowy Czerwonego Pazdziernika z wydawnictwa Adore. Model opracowal nasz forumowy kolega Sławomir Dreger i jest on w kali 1/200 czyli jakies 87,5 cm dlugosci. Powiekszysz sobie wregi do skali 1/100 i masz te 1,5 metra plus jeszcze troche Ambitny plan. Musisz to potem koniecznie pokazac

Tu masz linka do relacji z budowy

 

http://www.subcommittee.com/SubComm/photos_show.cfm?CID=100

Link to comment
Share on other sites

hihi zapowiada się fajna rybka Na Twoim miejscu przygotował bym sobie jakiś pokoik oddalony od pomieszczeń mieszkalnych bo przy takich projektach obróbka plastiku to piekło zwłaszcza że tu masz sporo obłych powierzchni. Coś o tym wiem i niestety moje Missouri stoi właśnie z takich powodów.

Odnośnie samego przekładania kartonówki na plastik jest to chyba najlepsze wyjście robienia modelu tego typu jednak zanim zabierzesz się do czego kolwiek trzeba przemyśleć mnustwo rzeczy. Póki co jeszcze o tym nie mówmy ale w razie czego daj znać że zaczynasz - to niesamowicie wymagający projekt.

Pozdrawiam i czekam na ukończenie YF-22

Link to comment
Share on other sites

w końcu ten okręt doczekał się swojego tematu na forum

mamy trochę zdjęć w innych wątkach, może warto je i tu wrzucić..

 

Jędrek

ps. jak znajdę chwilkę w weekend to napiszę notkę o projekcie

Link to comment
Share on other sites

Okręty podwodne projektu 941 powstały jako odpowiedź na rozpoczęcie prac nad okrętami typu OHIO przenoszącymi rakiety balistyczne Trident. Decyzję o budowie okrętów podjęto w grudniu 1973r. (wymagania taktyczno-techniczne określono rok wcześniej).

Okręty zostały zaprojektowane pod rakiety na paliwo stałe, jest to kompleks rakietowy Д-19 z rakietami Р-39 z wieloładunkową głowicą bojową (zasięg 10 000 km). Rakiety startują z „suchej” wyrzutni wytwarzając podczas startu wokół rakiety kurtynę gazową. Gabaryty rakiet i ich masa doprowadziły do powstania okrętu o dość nietypowej dla Rosjan konstrukcji. Skonstruowano okręt z dwoma kadłubami naciskotrwałymi i kioskiem umieszczonym w części rufowej. Kadłuby sztywne umieszczone są obok siebie, w układzie katamarana (okrętom nawet nadano przydomek „beczkowozy”). W dziobowej części umieszczony jest wodoszczelny przedział torpedowy. Drugi hermetyczny przedział to centrum bojowe umieszczone między kadłubami głównymi. Siłownie atomowe (dwa reaktory wodnociśnieniowe ОК-650 o mocy po 190MW) położone są w oddzielnych przedziałach w równoległych kadłubach. Zwiększa to bezpieczeństwo okrętu podobnie jak umieszczenie przedziału rakietowego w przedniej części okrętu pomiędzy kadłubami głównymi. Część okrętu została wykonana ze stopu tytanowego (m.in. przedział dowodzenia), kadłub lekki wykonano ze stali i pokryto specjalną okładziną gumową tłumiącą emisję szumów z okrętu oraz rozpraszającą odbite impulsy sonarów aktywnych. Ponadto zastosowano we wnętrzu okrętu podkładki gumowe pod urządzenia okrętowe oraz wykładziny dźwiękochłonne. Wzmocniono konstrukcję kiosku tak by mógł przełamać pokrywę lodową o grubości 2-2,5m. U postawy kiosku znajdują się dwie kapsuły ratownicze mogące pomieścić całą załogę.

Projekt otrzymał nazwę Акула (Rekin) a w kodzie NATO oznaczenie Typhoon.

 

941d2.gif

1 – wyrzutnie torped 533mm; 2 – anteny sonarów; 3 – przedział torpedowy; 4 - urządzenia wysuwane; 5 – kadłub lekki; 6 – kadłub sztywny; 7 – dziobowe stery głębokości; 8 – luki awaryjne; 9 – wyrztnie rakiet Р-39; 10 – pokrywy wyrzutni rakiet; 11 – przedział centralny; 12 – kapsuły ratownicze; 13 – wysuwane peryskopy i anteny; 14 – kiosk; 15 - kil; 16 – reaktor atomowy; 17 – przedział reaktora; 18 – śruby w dyszach; 19 – główny wał napędowy; 20 – urządzenie hydrodynamiczne; 21 – usterzenie pionowe; 22 – usterzenie poziome; 23 – stery pionowe; 24 – stery poziome

 

Dane techniczne:

długość – 172,5 m (169m KLW)

szerokość – 23,3m

zanurzenie średnie – 11,5m

wyporność nawodna/pełna – 28500/48000t

zanurzenie operacyjne/maksymalne – 400/600m

prędkość nawodna/podwodna – 12-14/25-27w

uzbrojenie: 20 rakiet Р-39 (NATO: SS-N-20) kompleksu Д-19; 6 wyrzutni torpedowych 533mm z zapasem 22 torped УСЭТ-80 lub rakietotorped 83-Р «Водопад» (lub do 40 min); 8 zestawów przeciwlotniczych Игла-1

wyposażenie: system nawigacyjny Симфония; kompleks radiolokacyjny МРКП-58 Буран lub Радиан-У; stacja hydroakustyczna o wykrywania min МГ-519 Арфа; echolokator do pomiaru grubości lodu МГ-518 Север; system łączności radiowej Молния-Л1; system telewizyjny МТК-100; system nadzoru sytuacji podwodnej Скат-КС; system przetwarzania informacji bojowych Омнибус-941

załoga - 160-170 osób (52-55 oficerów)

autonomiczność – 120 dób

 

jeszcze dwa plany okrętu: pierwszy ze strony САЙТ «АТРИНА», drugi z książki W.P.Kuzin, W.I.Nikolskij: Wojenno-Morskoj Flot SSSR 1945-1991

th_941d1.gif th_941p.jpg

 

w Rosji trwały i wciąż trwają dyskusje o modernizacji projektu 941, m.in. był projekt przebudowy na podwodne transportowce mogące kursować pod lodami Arktyki, od 1994 okręty miały być poddane modernizacjom głównie uzbrojenia m.in. do wariantu 941-У (TK-208), poniżej schemat przedstawiający propozycje przezbrojenia okrętów

th_941s.png

/forum Balancera/

 

Jędrek

ps. c.d.n. (zostało jeszcze o wybudowanych okrętach)

ps2 źródła: strona САЙТ «АТРИНА»; Sowieckie atomowe okręty podwodne Papa, Charlie, Oscar, Tajfun [bS Flota XX Stulecia]

Link to comment
Share on other sites

Rozpoczęcie budowy i eksploatacji okrętów pr.941 wiązało się z wieloma nowymi wyzwaniami. W Siewierodwinsku wybudowano specjalną krytą pochylnię dok, w miejscu stacjonowania zbudowano nowe pirsy, zbudowano transportowiec rakiet i zaopatrzenia pr.11570 Александр Брыкин z dźwigiem o udźwigu 125t i zapasie 16 kontenerów z rakietami Р-39 na pokładzie. Transport rakiet mógł się odbywać tylko za pomocą kolei – wybudowano więc nową linię zaopatrzeniową. Mimo ambitnych planów produkcyjnych wybudowano zaledwie 6 jednostek tego typu a nieukończony kadłub siódmej TK-210 został rozebrany w stoczni w 1990 roku.

 

Okręty pr.941:

TK-208 – od 2002r. ДМИТРИЙ ДОНСКОЙ, nr.stoczniowy 711; położenie stępki 30.03.1977; wodowanie 23.09.1980; w służbie 29.12.1981; 20.09.1989 odstawiony do remontu i modernizacji do projektu 941-У; z przerwami remont i modernizację zakończono 26.06.2002; 26.07.2002 г. ponownie w służbie

 

TK-202, nr stoczniowy 712; położenie stępki 22.04.1978; wodowanie 26.04.1982; w służbie 28.12.1983; 20.09.1989-01.10.1994 przechodził średni remont w stoczni Звёздочка w Siewierodwinsku; 28.03.1995 spisany z listy floty; 2.08.1999 odholowany do Siewierwinska w celu złomowania

 

TK-12, nr stoczniowy 713; położenie stępki 19.04.1980; wodowanie 17.12.1983; w służbie 26.12.1984; w 1985-86 jednostka odbyła 164-dniowy patrol pod lodami na Morzu Białym; 16.09.1991 - 20.01.1992 przechodził średni remont w stoczni Звёздочка w Siewierodwinsku; w 1996 przeniesiony do rezerwy; w 1988 skreślony z listy floty

 

TK-13, nr stoczniowy 724; położenie stępki 23.02.1983; wodowanie 30.04.1985; w służbie 30.12.1985; w 1987 okręt wizytował prezydent Gorbaczow; w 1997 przeniesiony do rezerwy; w 1998 skreślony z listy floty

 

TK-17 - od 18.11.2002 АРХАНГЕЛЬСК, nr stoczniowy 724; położenie stępki 24.02.1985; wodowanie 12.12.1986; w służbie 15.12.1987; 08.01–09.11.2002 przechodził remont w stoczni Siewierodwinsku

 

TK-20 – od 2001 СЕВЕРСТАЛЬ, nr stoczniowy 727; położenie stępki 6.01.1986; wodowanie 11.04.1988; w służbie 19.12.1989; 11.1996 odbył patrol (wraz ze strzelaniem rakietowym) pod lodami Bieguna Północnego; 06.2001 - 12.2002 przechodził remont w stoczni Siewierodwinsku

 

TK-210, nr stoczniowy 728; nieukończony kadłub rozebrano w stoczni w 1990r

Link to comment
Share on other sites

Jaki to okret ??

źródło fotek czyli Блог Pilot’а podaje, że to trzeci kadłub (Акула, третий корпус на разделке), w zależności od interpretacji (trzeci wybudowany lub trzeci złomowany) będzie to TK-12 lub TK-13, pewnie jakby poszperać to da sie to zawężyć do konkretnego okrętu

 

EDIT: doczytałem komentarze w źródełku to TK-12

Jędrek

Link to comment
Share on other sites

Na etacie to obecnie jest juz tylko TK-208. Uzywany do strzelan probnych RSM-56 - taki okret eksperymentaly. W kwietniu 2004 roku dowodca Marynarki rozwiazal jednostke ktora miala w swoim skladzie wszytskie op tej klasy. W tym czacie tylko Северсталь byl uzbrojony w dziesiec rakie RSM-52 (РСМ-52) - pozbieranych do kupy z innych okretow. Rakiety wyczerpaly swoje resursy, a fabryka zostal na Ukrainie... (Северсталь to kolejna ciekawa sprawa - okret sponsorowany. Wyobrazacie sobie okret ORP K.G.H.M ?). Trzy op p.941 zostaly juz zlomowane - moim zdaniem to: TK-202, TK-12, TK-13.

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

póki co na stanie pozostają 3 okręty, ale faktycznie tylko o jednym słychać (ДМИТРИЙ ДОНСКОЙ niedawno próbnie odpalał Buławę), ciekaw byłem jak się ma sprawa z pozostałymi dwoma, dzięki Paweł

 

swoją drogą to ostatnie zdjęcie to dobry temat na dioramkę w 700-setce

 

Jędrek

TU jest mała dyskusja o pr.941, Buławach, Borejach itd.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • Super Moderator

Straszny len ze mnie ostatnio wiec tylko zapytam czy mamy jakies wzory godel na kioski. Model niedlugo dotrze wiec czas juz teraz myslec o malowaniu innym niz proponuje producent . Jedrus co bys polecil

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Super Moderator

Spacesurfer super,ze to odkryles. Nie do konca chyba bylo tak na wszystkich okretach:

 

ce1343372e58bea1m.jpg

 

Jak powinno to wygladac nie wiemy na 100%, ale gdyby nawet to poprawki nie powinny byc problemem. Dzieki

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.