Skocz do zawartości

PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen


STI22B

Rekomendowane odpowiedzi

PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK 1988 Ari Vatanen

 

Witam wszystkich Kolegów, dziś chciałbym rozpocząć relację z budowy jednego z najbardziej ekstremalnych samochodów końcówki lat 80-tych ubiegłego wieku. Samochodem tym jest PEUGEOT 405 Turbo 16 PIKES PEAK Był to samochód przygotowany tylko i wyłącznie do jednego celu: jak najszybszego wspięcia się na szczyt PIKES PEAK czyli wygrania Pikes Peak International Hill Climb "Wyścigu w chmury"

 

Szczyt Pikes Peak leżący 16 km na zachód od Colorado Springs jest miejscem, gdzie rozgrywany jest jeden z najbardziej wymagających wyścigów na świecie. Trzy różne rodzaje nawierzchni i 156 zakrętów. Ale to, co odróżnia Pikes Peak od innych wyścigów, to kilkusetmetrowe przepaści i 1438 m różnicy wysokości do pokonania – oczywiście pod górę. Pikes Peak International Hill Climb to dwadzieścia morderczych kilometrów, podczas których kierowcy zmagają się tą arcytrudną trasą. Już samo dojechanie do mety można uznać za sukces.

 

W 1988 roku PEUGEOT postanowił spróbować swoich sił modelem 405 Turbo 16 PIKES PEAK, prowadzonym przez Ari Vatanena, który nie dość, że wygrał "wspinaczkę" to dodatkowo ustanowił rekord przejazdu wynoszący: 10 minut 47sekund 220 tysięcznych.

 

A tak prezentuje się Lew w górskim wydaniu:

 

ee721f03.jpg

 

Fimik w przejazdu Vatanena:

 

http://www.youtube.com/watch?v=C01ipEiEgmQ

 

oraz prezentacja 405-ki PP w studio:

 

http://www.youtube.com/watch?v=QEkAeqyodIg

 

Do zbudowania miniatury posłuży model firmy Tamiya PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Paris-Dakar Rally Winner 1989 numer katalogowy 24092:

 

dad4581a.jpg

 

Transkit firmy REJI Model:

 

fee0503a.jpg

 

Świeża kalkomania PIONEER firmy SHUNKO:

 

354381c4.jpg

 

b4eadff3.jpg

 

oraz zestaw części fototrawionych firmy RENAISSANCE:

 

4e41a074.jpg

 

Ja zdecydowałem się zbudować wersję z roku 1988, ponieważ jak już pisałem Ari Vatanen wygrał "wspinaczkę" z tego sezonu i ustanowił nowy rekord oraz samochód miał na sobie kilka dodatkowych naklejek:

- naklejka upamiętniająca zwycięstwo 405-ki w Konkursie na Samochód Roku 1988, która znajdowała się na masce;

- dodatkowa naklejka firmy Pioneer na dachu oraz kilka mniejszych reklam na dolnym bocznym pasie wyścigówki. Auto wyglądało dokładnie tak:

 

3224a3d8.jpg

 

Na razie tylko tyle tytułem wstępu... aktualnie oczekuję jeszcze na transkit oraz "blaszki", prace nad silnikiem i wnętrzem są w trakcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomyśleć że nie dosyć jechał prawie cały czas poślizgiem, to jeszcze na piasku, szutrze i BEZ PILOTA.

 

A na model czekam i trzymam kciuki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, dziś dotarły do mnie brakujące elementy projektu:

 

Dwa rodzaje nitów:

 

img-1607-800-x-600-.jpg

 

Carbon o "krzyżowej" strukturze:

 

img-1609-800-x-600-.jpg

 

oraz Transkit:

 

img-1611-800-x-600-.jpg

 

img-1612-800-x-600-.jpg

 

img-1613-800-x-600-.jpg

 

img-1614-800-x-600-.jpg

 

img-1617-800-x-600-.jpg

 

W oczekiwaniu na wyżej wymienione elementy, popracowałem nad silnikiem, skrzynią biegów i nadkolami, które okleiłem Kevlarem:

 

img-1621-800-x-600-.jpg

 

img-1623-800-x-600-.jpg

 

img-1626-800-x-600-.jpg

 

img-1627-800-x-600-.jpg

 

img-1630-800-x-600-.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek dzisiejszej aktualizacji przedstawiam zestaw chemii:

 

img-1641-800-x-600-.jpg

 

img-1642-800-x-600-.jpg

 

w jej skład wchodzą:

 

- podkład do elementów żywicznych;

- biały podkład do elementów plastikowych;

- biały połysk Dupli-Color do nadwozia modelu;

- TS-23 Light Blue to odcień osłony pod cały samochód;

- TS-44 Brilliant Blue to odcień niebieskich elementów na nadwoziu (kolor dobrałem na podstawie analizy zdjęć z prób)

 

A teraz kilka rzeczy, które udało mi się zrobić.

 

Zespół silnika wraz z tylnym zawieszeniem:

 

img-1645-800-x-600-.jpg

 

img-1646-800-x-600-.jpg

 

img-1649-800-x-600-.jpg

 

Elementy zawieszenia dostarczone przez Tamiye zostały przemodelowane na wzór żywicznych odpowiedników REJI, które mają niższą charakterystykę. Zdecydowałem się na przemodelowanie elementów plastikowych, ponieważ ich wytrzymałość jest większa od żywicznych odpowiedników oraz prezentują się o niebo lepiej.

 

img-1658-800-x-600-.jpg

 

popracowałem również nad układem wydechowym. Turbosprężarka oraz końcowy tłumik to produkty REJI, a zawór upustowy pochodzi z zestawu Tamiya.

 

img-1650-800-x-600-.jpg

 

img-1651-800-x-600-.jpg

 

orginalny tłumik z zestawu z modelem nie nadaję się do wersji PIKES PEAK, ponieważ wychodził na zewnątrz przy prawym tylnym nadkolu. Wersja PP miała wydech wypuszczony centralnie.

 

Kolejna rzecz to osłona pod spód auta:

 

img-1663-800-x-600-.jpg

 

Osłona została zmodyfikowana poprzez odcięcie jej tylnej części:

 

img-1669-800-x-600-.jpg

 

część o tym kształcie była stosowana tylko w wersji Dakarowej

 

img-1668-800-x-600-.jpg

 

dodatkowo osłona została uzupełniona w zestaw nitów:

 

img-1665-800-x-600-.jpg

 

img-1666-800-x-600-.jpg

 

Na koniec dzisiejszej aktualizacji zdjęcia dokumentujące postępy przy kaście:

 

img-1655-800-x-600-.jpg

 

img-1657-800-x-600-.jpg

 

img-1652-800-x-600-.jpg

 

img-1653-800-x-600-.jpg

 

img-1654-800-x-600-.jpg

 

i przymiarka spojlera oraz pokrywy w wersji PP:

 

img-1659-800-x-600-.jpg

 

img-1660-800-x-600-.jpg

 

img-1662-800-x-600-.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modele robisz ladne, temu nie mozna zaprzeczyc, ale prosbe mam taka: nie rob z nas, forumowiczow, idiotow. Albo nie czytasz postow w swoim watku, albo ignorujesz to co pisza koledzy. Jesli juz ktos zauwazyl twoj watek na innym forum i to sprzed kilku dni, to chociaz zadaj sobie odrobine trudu i edutuj nowy post,a nie tylko kopiuj i wklej.Troche szacunku dla czytajacego, Bo wyglada to tak:co sie bede meczyl i tak pochwala.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modele robisz ladne, temu nie mozna zaprzeczyc, ale prosbe mam taka: nie rob z nas, forumowiczow, idiotow. Albo nie czytasz postow w swoim watku, albo ignorujesz to co pisza koledzy. Jesli juz ktos zauwazyl twoj watek na innym forum i to sprzed kilku dni, to chociaz zadaj sobie odrobine trudu i edutuj nowy post,a nie tylko kopiuj i wklej.Troche szacunku dla czytajacego, Bo wyglada to tak:co sie bede meczyl i tak pochwala.

 

W tym kopiuj-wklej nie widzę nic złego (sam tak robię )

Co do reszty zgadzam się z Szanownym Przedmówcą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modele robisz ladne, temu nie mozna zaprzeczyc, ale prosbe mam taka: nie rob z nas, forumowiczow, idiotow. Albo nie czytasz postow w swoim watku, albo ignorujesz to co pisza koledzy. Jesli juz ktos zauwazyl twoj watek na innym forum i to sprzed kilku dni, to chociaz zadaj sobie odrobine trudu i edutuj nowy post,a nie tylko kopiuj i wklej.Troche szacunku dla czytajacego, Bo wyglada to tak:co sie bede meczyl i tak pochwala.

 

Kopiowanie nie miało na celu urażenie kogokolwiek. Wkleiłem brakujące aktualizację, żeby nie zmuszać Kolegów to "linkowania" na inne forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W samym kopiuj-wklej nie ma nic zlego, w koncu jesli udzielasz sie na innych forach to nie ma sensu sie meczyc,chodzi o to, ze mogles troche zmienic poczatek swojego drugiego postu zgodnie z tym co zostalo napisane przez kolegow, a tak wyglada to na lenistwo i lekcewazenie innych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć wszystkim, dziś pracowałem nad poszerzeniem przedniego skrzydła. Po otrzymania niezbędnego materiału od Kolegi VVitka i dłuższej chwili szlifowania otrzymałem taki oto efekt:

 

img-1675-800-x-600-.jpg

 

img-1676-800-x-600-.jpg

 

img-1677-800-x-600-.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam miałem w planach dokładnie ten model, dlatego z chęcią będę obserwował.

Czy możesz wypowiedzieć się na temat samego transkitu - Twoje odczucia, czy jest wart swojej ceny ( i jak z jego dostępnością ) i co ew ( poza przednim spoilerem ) jest do zmiany - ?

 

Pozdrawiam

Messer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam miałem w planach dokładnie ten model, dlatego z chęcią będę obserwował.

Czy możesz wypowiedzieć się na temat samego transkitu - Twoje odczucia, czy jest wart swojej ceny ( i jak z jego dostępnością ) i co ew ( poza przednim spoilerem ) jest do zmiany - ?

 

Pozdrawiam

Messer

 

Transkit prezentuje podobną jakość jak produkty Renaissance. Na plus Reji przemawia zapach żywicznych elementów, który niemalże w ogóle nie występuje (Transkity Renaissance mają dość ostry zapach, który wzmaga się podczas obróbki elementów)

Jeśli chodzi o cenę to kwota 72-75 Euro jest dość spora zważywszy na brak elementów fototrawionych, ale kwota 150 lub 180 Euro za transkit Rene to już totalna przesada. Ja nie żałuję swojej decyzji i mogę polecić ten zestaw. Co do dostępności to transkit można kupić na Spotmodel i bezpośrednio w Reji (ceny niestety są te same)

 

Co do konieczny zmian to przednie skrzydło to nie wszystko, konieczna są również:

a) przeróbka wnęk przednich wlotów powietrza na masce (relacja poniżej);

b) obniżenie zawieszenia;

c) przeróbka wnętrza:

- brak dodatkowego "Dakarowego" zbiornika paliwa,

- deska rozdzielcza,

- klatka bezpieczeństwa,

- inne umiejscowienie dźwigni zmiany biegów,

- wałek sterujący skrętnym tylnymi kołami (tak, tak 405-ka PIKES PEAK miała skrętne tylne koła ułatwiające manewrowanie na ciasnych

serpentynach górskiej drogi),

- brak fotela pilota i związku z tym przeróbka podłogi,

- kilka innych przeróbek, które szczegółowo przedstawię w przyszłych aktualizacjach.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, dziś aktualizacja z prac nad kolejnymi przeróbkami w kaście 405-ki.

Przeróbce musiałem poddać wnęki wlotów powietrza znajdujących się na masce. Widok elementu przed zmianami z zaznaczonym obszarem do wycięcia:

 

img-1671-800-x-600-.jpg

 

img-1673-800-x-600-.jpg

 

Po wycięciu zaznaczonych powierzchni, detal został zaszpachlowany i poddany szlifowaniu. Dodatkowo musiałem usunąć dwa "garby", które występowały tylko w wersji Dakarowej. Po kilku dłuuuuższych chwilach pracy otrzymałem taki efekt:

 

img-1682-800-x-600-.jpg

 

img-1689-800-x-600-.jpg

 

img-1690-800-x-600-.jpg

 

Z detalu zniknęły "garby" oraz półokrągły "brzuszek"

 

Następnie przyszedł czas na wklejenie przedniego skrzydła, zaszpachlowanie połączeń oraz wykonanie charakterystycznych dla wersji PIKES PEAK "ząbków" na przednich błotnikach.

"Ząbki" zostały wykonane z dwuskładnikowej Szpachlówki Poliestrowej dostępnej w każdym sklepie z materiałami do remontów.

 

img-1678-800-x-600-.jpg

 

img-1679-800-x-600-.jpg

 

Efekt po pierwszych pracach szlifierskich:

 

img-1680-800-x-600-.jpg

 

img-1681-800-x-600-.jpg

 

Po kilku godzinach "rzeźbienia" otrzymałem to:

 

img-1685-800-x-600-.jpg

 

img-1687-800-x-600-.jpg

 

img-1683-800-x-600-.jpg

 

img-1688-800-x-600-.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie za słowa uznania, to naprawdę cieszy i motywuje do dalszego wysiłku.

Dziś kolejna mała aktualizacja. Elementy kast po pierwszej warstwie szarego podkładu (jest to podkład do elementów żywicznych, który można stosować również do plastiku) Pierwsza warstwa ma na celu wykrycie wszelkich porowatości, którym udało się ukryć podczas szlifowania. Po ich uzupełnieniu i oszlifowaniu kasta zostanie jeszcze raz pomalowana szarym podkładem i jeśli wszystko będzie OK części (po uprzednim przeszlifowaniu drobnym papierem ściernym) zostanie pomalowana tym razem białym podkładem, który będzie bazą dla białego lakieru.

A teraz kilka fotek elementów po pierwszym malowaniu:

 

img-1694-800-x-600-.jpg

 

img-1695-800-x-600-.jpg

 

img-1696-800-x-600-.jpg

 

img-1697-800-x-600-.jpg

 

img-1698-800-x-600-.jpg

 

img-1699-800-x-600-.jpg

 

Następną częścią, którą się zająłem było tylne skrzydło, które zostało wstępnie przeszlifowana pod podkład. Z tym elementem było troszkę pracy, ponieważ trzeba było wyciąć i obrobić szczelinę pomiędzy płatami oraz uzupełnić wszystkie porowatości:

 

img-1700-800-x-600-.jpg

 

img-1701-800-x-600-.jpg

 

Na koniec dzisiejszej aktualizacji, kilka zdjęć z prac nad wnętrzem modelu. Kabina 405-ki została uzupełniona o elementy charakterystyczne tylko dla wersji PIKES PEAK, czyli dodatkowe perforowane wzmocnienia i przemodelowaną podłogę pod nieobecnym fotelem pilota:

 

img-1691-800-x-600-.jpg

 

img-1692-800-x-600-.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Panowie za dobre słowo

Dziś mała aktualizacja prac nad wnętrzem, które zostało pomalowane czarnym matem oraz stopniowo uzupełniane o brakujące elementy:

takie jak:

- wał sterujący skrętem tylnych kół;

- dźwignia zmiany biegów wraz z stelażem i cięgnem;

- okablowanie

 

img-1702-800-x-600-.jpg

 

img-1703-800-x-600-.jpg

 

img-1705-800-x-600-.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, dziś krótka aktualizacja z prac nad tylnym skrzydłem. Spojler został pomalowany dwoma warstwami podkładu, następnie dwoma warstwami czarnego mata. Po wyschnięciu farby całość została oklejona carbonem, na który poszły 2 warstwy "Dymu" TS-71 Smoke. Zdecydowałem się na dwie warstwy, które dość mocno przyciemniły strukturę włókna węglowego, ponieważ skrzydło w rzeczywistym samochodzie było wykonane z bardzo ciemnego rodzaju kompozytu. A teraz kilka zdjęć gotowego elementu, który został już oklejony stosownymi kalkami oraz polakierowanym dwoma warstwami TOPCOAT.

 

img-1706-800-x-600-.jpg

 

img-1707-800-x-600-.jpg

 

img-1708-800-x-600-.jpg

 

img-1710-800-x-600-.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzydełko niczego sobie

Jak powinny być umieszczone napisy na tylnich spojlerach ?

Chodzi mi o kierunek tekstu: czytelny do tyłu samochodu, czy może dla patrzącego do strony przedniego zderzaka ?

Są jakieś zasady ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzydełko niczego sobie

Jak powinny być umieszczone napisy na tylnich spojlerach ?

Chodzi mi o kierunek tekstu: czytelny do tyłu samochodu, czy może dla patrzącego do strony przedniego zderzaka ?

Są jakieś zasady ?

 

No cóż, napisy na skrzydłach są naklejane zazwyczaj patrząc od przodu samochodu. Jeśli chodzi o dach to numery startowe są naklejane patrząc od tyłu samochodu, a pozostałe elementy graficzne to już w zależności jak jest bardziej efektownie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.