Skocz do zawartości

P-51 North American Mustang III RAF z szachownicą


tombie01

Rekomendowane odpowiedzi

Lubisz maszyny w polskich oznakowaniach, prawda?

 

 

na pozór nie mam ich dużo na półce (trzeba nadrobić zaległości) ale nie ukrywam że tego celowo wybrałem przez możliwość zrobienia szachwniczki na kadłubie, niestety projekt chwilowo utknął ponieważ na sąsiednim forum zaistniał konkurs i poszedłem w szranki - Huriicane do obejrzenia również na modelworku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Aby ułatwić sobie sprawę zakupiłem żywiczne wnęki podwozia; nie dlatego że zestawowe mi się nie podobały bo jak to w Tamiyi bywa ten element jest przepięknie odwzorowany ale niestety wymagał małej przeróbki która czyni go całkowicie bezużytecznym, ten odzwierciedla oryginał niemal idealnie więc decyzja była szybka

 

3eabf176b5cd89e7.jpg

 

 

Ukończyłem sklejanie silnika w jedną całość teraz pozostaje pomalowanie choć pojawia się tutaj odrobinę wątpliwości co do kolorów jeśli macie jakieś w miarę pewne informacje na temat tego Rollce Royca to bardzo proszę o pomoc:)

 

3e9dff70305a994a.jpg

7ce7a291885c991d.jpg

 

Problematyczne są również komory karabinów - dostępne są tylko do wersji D z trzema karabinami na skrzydło a w tej wersji muszą być wnęki na dwa karabiny ale mam pewną koncepcję

 

ee0c39d3c3917355.jpg

4254a128c5d6493f.jpg

 

 

Najdalej posunięte mam prace związane z kabiną

 

687a36badf3ea069.jpg

c136e8964972f75f.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj, mogłem Ci namieszać którymś mailem. Przepraszam, jeśli tak. Sama konstrukcja wnęk jest OK. Ale nie zgrywa sie to ze skrzydłem. Kmy w pierwszych dwóch komorach nie zgraja sie z wylotami w skrzydłach. To skrzydła trzeba przerabiać, nie komory.

 

Jakie wątpliwości z tym Packardem?

 

Jeżeli Twój Mustang latał ze zbiornikiem w kadłubie, to sterownik i detonator IFF na prawej burcie są zbędne.

 

Aha, gdzieś na wcześniejszych zdjęciach był fotel pilota niewłaściwy dla tego samolotu. O właściwym można dywagowac znając konkretny samolot.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok - usystematyzujmy kilka rzeczy

 

1. Wnęki podwozia jak widać bez komentarzy czyli z w/w żywicą będzie lepiej niż z zestawowym rozwiązaniem.

 

pozwolę sobie zamieścić fotografię wnęki z repliki Mustanga z pytaniem czy rzeczywiście tak to wyglądało? Bo jeśli to prawdopodobne, że na front wychodziły właśnie tak to czeka mnie niezła przeprawa, ale nie zauważyłem w innych wątkach warsztatowych forów aby ktoś się tym przejmował malował to w taki sposób.

 

55e9b55dfcd55642.jpg

 

2. Wnęki karabinów

Oj, mogłem Ci namieszać którymś mailem. Przepraszam, jeśli tak. Sama konstrukcja wnęk jest OK. Ale nie zgrywa sie to ze skrzydłem. Kmy w pierwszych dwóch komorach nie zgraja sie z wylotami w skrzydłach. To skrzydła trzeba przerabiać, nie komory....

 

Więc tak - faktycznie jakiś czas temu tylko nadmieniłeś że przerabiałeś wnęki, ale Twój zapis nie tylko mi to uświadomił co skłonił do poszukania rozwiązania - oczywiście przymiarki pokazały żę lufy (odlane ze skrzydłem) nie są w osi co z początku tylko umacniało mnie w przekonaniu że trzeba wnęki przerobić, ale za nim się za to zabrałem upewniłem się czy ktoś ich nie produkuje i tutaj wyobraźcie sobie dało się we znaki kilkugodzinne wąchanie kleju i zamawianie późnym wieczorem nie tanich rzeczy; komory znalazłem i zamówiłem a nawet zapłaciłem z góry tylko nie zauważyłem że są do skali 1:32

 

ale za to mam jakiś wzorzec do przeróbki - i teraz pytanie greatgonzo czy faktycznie ich nie trzeba przerabiać (jak widać dla moich jest już za późno ) czy Aires popełnił jakiś błąd - tutaj zaznaczę że wnęki dedykowane są do wersji B i C;

 

a tu fotografia porównawcza

wersja D

16c448a6a6282165.jpg

wersja B i C

935abb61a05160c3.jpg

 

3. Malowanie silnika Rollce-Royce Merlin

w sieci znalazłem kilkadziesiąt zdjęć tego zacnego motoru w przeróżnej kolorystyce; także zachęcam do udzielania mi porad na temat jak go wymalować, choć raczej w kwestii upewnienia się ponieważ w Walkaround który posiadam jest jedno zdjęcie(czarno białe) na którym można ustalić że pokrywy zaworów były czarne - resztę może stanowić żeliwo

 

 

według moich ustaleń najbardziej prawdopodobna postać w jakiej trafiał do maszyny

0c4547aa6faa4746.jpg

i po przejściach

d7ae07fc09a1dd50.jpg

 

 

4. Ostatnia kwestia to malowanie

albo Horbaczewski dywizjon 315 PKoG FB387 albo PKoF FB145 również 315 - także tutaj m czekam na sugestie co do fotela

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok - usystematyzujmy kilka rzeczy

 

1. Wnęki podwozia jak widać bez komentarzy czyli z w/w żywicą będzie lepiej niż z zestawowym rozwiązaniem.

 

pozwolę sobie zamieścić fotografię wnęki z repliki Mustanga z pytaniem czy rzeczywiście tak to wyglądało? Bo jeśli to prawdopodobne, że na front wychodziły właśnie tak to czeka mnie niezła przeprawa, ale nie zauważyłem w innych wątkach warsztatowych forów aby ktoś się tym przejmował malował to w taki sposób.

 

55e9b55dfcd55642.jpg

 

Ta wnęka ze zdjęcia to jest, jak sądzę, z 'Illfreya', jednego z kilku ostatnio odrestaurowanych z wielkim pietyzmem i zgodnością historyczną P-51D. Trudno się na niej wzorować przy wczesnych C.

Informacje na temat wnęk podwozia Mustangów stają tym bardziej ogólne im wcześniejszy typ. Dla modeli B/C przyjmuje się schemat wynikający ze starań m.in. NAA (zakończonych oficjalną zgodą zamawiajacego) o uproszczenie procesu produkcyjnego i rezygnację ze stosowania primera gdzie tylko się da. :

- Dźwigar skrzydła - ZCY

- Reszta wnęki - NMF.

Przy czym nie da się wykluczyć występowania jakichś drobniejszych elementów konstrukcji wnęki w ZCY. Na pewno nie w takiej ilości jak w tych P-51D i na pewno, przynajmniej na razie, nie da się tu wytypować konkretnych elementów

 

2. Wnęki karabinów

Oj, mogłem Ci namieszać którymś mailem. Przepraszam, jeśli tak. Sama konstrukcja wnęk jest OK. Ale nie zgrywa sie to ze skrzydłem. Kmy w pierwszych dwóch komorach nie zgraja sie z wylotami w skrzydłach. To skrzydła trzeba przerabiać, nie komory....

 

Więc tak - faktycznie jakiś czas temu tylko nadmieniłeś że przerabiałeś wnęki, ale Twój zapis nie tylko mi to uświadomił co skłonił do poszukania rozwiązania - oczywiście przymiarki pokazały żę lufy (odlane ze skrzydłem) nie są w osi co z początku tylko umacniało mnie w przekonaniu że trzeba wnęki przerobić, ale za nim się za to zabrałem upewniłem się czy ktoś ich nie produkuje i tutaj wyobraźcie sobie dało się we znaki kilkugodzinne wąchanie kleju i zamawianie późnym wieczorem nie tanich rzeczy; komory znalazłem i zamówiłem a nawet zapłaciłem z góry tylko nie zauważyłem że są do skali 1:32

 

ale za to mam jakiś wzorzec do przeróbki - i teraz pytanie greatgonzo czy faktycznie ich nie trzeba przerabiać (jak widać dla moich jest już za późno ) czy Aires popełnił jakiś błąd - tutaj zaznaczę że wnęki dedykowane są do wersji B i C;

 

a tu fotografia porównawcza

wersja D

16c448a6a6282165.jpg

wersja B i C

935abb61a05160c3.jpg

 

Tu musisz wybrać, czy chcesz mieć tylko efektowny model, czy także zgodny z oryginałem. Wszystkie samoloty, które umownie nazywamy Mustangami miały trójdzielne komory uzbrojenia. W A/B/C montowano po dwa Browningi na wnękę umieszczając je w dwóch wewnętrznych przedziałach komory, która zawsze w swej przedniej ściance miała trzy otwory. Oznacza to, że wyloty luf w krawędzi natarcia skrzydła muszą też być zsunięte do wewnątrz, by odpowiadały umiejscowieniu broni. Producenci modeli umieszczają te wyloty symetrycznie względem wnęki, co stoi w sprzeczności z konstrukcją oryginału. W rezultacie taka wnęka jak pokazujesz na drugim zdjęciu zgra się ze skrzydłem modelu, ale jest kompletną fikcją. Wnęka od D wymagać będzie drobnych przeróbek (wyrzut łusek, elektryka, ożebrowanie - tu zeszlifowanie oryginalnych żeberek może być naturalną czynnością), ale będzie jak prawdziwa, tyle, że konieczne będzie przerobienie umiejscowienia wylotów blast tubes w krawędzi natarcia skrzydła.

 

3. Malowanie silnika Rollce-Royce Merlin

w sieci znalazłem kilkadziesiąt zdjęć tego zacnego motoru w przeróżnej kolorystyce; także zachęcam do udzielania mi porad na temat jak go wymalować, choć raczej w kwestii upewnienia się ponieważ w Walkaround który posiadam jest jedno zdjęcie(czarno białe) na którym można ustalić że pokrywy zaworów były czarne - resztę może stanowić żeliwo

 

 

według moich ustaleń najbardziej prawdopodobna postać w jakiej trafiał do maszyny

0c4547aa6faa4746.jpg

i po przejściach

d7ae07fc09a1dd50.jpg

 

Producentem tego silnika był Packard, nie RR. Tylko takie silniki w nierestaurowanym stanie mogą być dla Ciebie punktem odniesienia. Pakard malował swoje motory w całości na czarno. Łacznie ze sprężarką, reduktorem itd. Odmienne kolorystycznie mogły być tylko drobne elementy, przewody, zaciski itp. Tak też wyglądały silniki zamontowane w Mustangach.

Żeliwo? Wykluczone!

 

4. Ostatnia kwestia to malowanie

albo Horbaczewski dywizjon 315 PKoG FB387 albo PKoF FB145 również 315 - także tutaj m czekam na sugestie co do fotela

Szczerze mówiąc ten fotelik z poprzedniej strony to jakiś taki niepodobny do niczego. Mam wrażenie, że ma odzwierciedlać metalowy Shick Johnson. Niestety, tego fotela nie montowano w żadnym z dwóch wymienionych przez Ciebie P-51.

 

Istnieją pewne kontrowersje co do foteli montowanych we wczesnych P-51C-1 (FB145). Katalog części podaje drewnianą wersję fotelu Schick Johnson, ale bazując na cotygodniowym biuletynie NAA z epoki przyjmuje się, że wszystkie garbate z Dallas wyposażano w fotel Warren McArthur.

 

Ze względu na powszechnie znaną inercję w publikacjach takich dokumentów jak manuale itp. biuletyn wydaje się być lepszym źródłem.

 

Tym niemniej:

FB 145 (C-1) - Być może drewniany SJ, ale raczej WMA

FB 387 (C-5) - WMA

 

 

Zdjęcia wszystkiego o czym piszę są dość powszechnie dostępne, ale jakby coś trzeba było to naturalnie mam

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.